Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bennie
Een gemuteerde vorm van PKD? Heeft hij het griepjournaal gekeken ofzo ::).
Als er op de echo geen cystes zichtbaar waren is het maar de vraag of het PKD is. Met PKD zou je kat denk ik ook al eerder dan na 5 jaar problemen tonen. Het zou kunnen dat de kat vergiftigd is geweest, of een ander nierfalen heeft dan PKD. Overstappen op vers is sowieso veel beter voor de organen. De voorgeschreven medicatie doet bij mij geen belletjes rinkelen, van Fortekor wordt gezegd dat het een positief bijwerkend effect heeft bij PKD katten, maar het is meen ik nooit aangetoond en van oorsprong hartmedicatie, bij bv hartruis, als ik het me goed herinner.
Ik zou in ieder geval voor biologisch of wild orgaanvlees kiezen en verder even goed lezen hier, er is nog een poeder dat je toe moet voegen, maar ik kom even niet op de naam, staat vast in een van de eerdere topics.

Ik heb overigens drie katten met PKD, eentje is anderhalfjaar oud geworden, haar broer is inmiddels een jaar of negen en herplaatst en de derde heeft tegenwoordig normale bloedwaardes...
Laatst gewijzigd door Bennie op za 05 dec 2009, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne-Claire
Weer bedankt voor de reacties!
Wat betreft de echo, waren er wel 'plekken' te zien op de nieren van Joep. Echter werd het PKD-gen bij dna onderzoek niet gevonden. We gaan er dus van uit dat hij het niet heeft, maar dat er sprake is van een ander nierprobleem. Ik denk niet zozeer dat onze dierenarts een fout heeft gemaakt. Hij had meteen na de echo al aangegeven dat hij met 95% zekerheid kon zeggen dat het PKD was, maar dat het geen klassiek beeld was. Wat betreft het dna onderzoek lees ik dat het onderzoeken van het PKD-gen bij kruisingen erg moeilijk is omdat er sprake kan zijn van een gemuteerd gen dat nog niet bekend is.

En wat helemaal fijn is, is dat Joep zijn Bandit eet! Wel gemixt met nierdieetvlees van de da, maar goed hij krijgt nu ook zijn Ipakitine binnen die ik er doorheen meng. Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan en dat zijn waarden gedaald zijn bij het volgende bloedonderzoek. Blijft allemaal wel spannend hoor! Er blijft zo'n stemmetje in m'n achterhoofd spoken als ik naar Joep kijk dat hij misschien toch alsnog dood gaat. Waarschijnlijk als gevolg van de afgelopen twee weken, waarin we in zo'n emotionele en angstige achtbaan hebben gezeten.
Ik probeer dan steeds maar te denken aan een zinnetje dat ik ergens gelezen heb: "Behandel de kat en niet de waarden". En aangezien Joep zich super voelt, moet ik daar maar naar blijven kijken!
Door Anne-Claire
Hallo iedereen,

Nog weer een vraagje! Ik wilde Joep een keer verwennen met verse vis. Maar nu vraag ik mij af wat ik het beste kan geven.
En kan ik hem dan een 'hele vis' geven, dus met graten, schubben en alles? Of moet ik die nog schoonmaken? Joep krijgt af en toe een stukje verse zalm(filet), maar dacht het misschien wel lekker voor hem was om een keer een ander visje te proberen.

Of is dit juist weer niet goed voor zijn nieren? En welke vis is dan het beste?
Door koekje
geen idee mbt zn niertjes (ben ik niet zin thuis), maar een filet van het 1 of ander kan sien altijd wel waarderen.
horsmakreeltjes zijn ook erg lekker schijnt.
Door Mevroi Kruim
Een heel sardientje kan ook, al kunnen ze hier de ingewanden niet zo waarderen, die trek ik er dan wel ff uit.
Vette vis is iha het beste dus zalm is OK. En voor de nieren maakt het volgens mij niet echt uit.
Door Anne-Claire
Wat mij opvalt is dat Joep de laatste dagen meer plast, maar niet meer drinkt... Nu denk ik dat het te verklaren kan zijn door de Bandit waar natuurlijk best veel vocht in zit in verhouding tot brokken en ik doe er altijd nog een scheutje warm water over.

Denken jullie dat het kwaad kan dat hij weer meer gaat plassen? Betekend het dan niet dat het slechter gaat met zijn nieren?
Door koekje
toen ik hier met de brokken stopte en vers ging voeren, werd er ook behoorlijk meer geplast en juist minder gedronken.
Door Anne-Claire
Dus het is wel logisch eigenlijk? Ik geef daarnaast ook nog nierdieet brokken, want die vind hij ook lekker. Overdag kunnen ze onbeperkt brokken eten en 's avonds geef ik dan Bandit met Ipakitine. Joep vindt de Bandit lekker, maar Sien die haalt haar neus er voor op. Vind ik ook niet erg, want dan krijgt Joep in ieder geval zijn Ipakitine binnen!
Volgende week maar even bloed af laten nemen en kijken hoe de waarden zijn. Hoop dat ze al flink gedaald zijn, maar begreep ook dat je van vers voeren hogere Creatinine waarden kunt krijgen? Hoeveel hoger zou dit zijn dan?
Door koekje
ik heb verder geen verstand van waardes en dat soort dingen, maar brok en nierproblemen vind ik echt niet met elkaar stroken.

is jouw sien ook rond en rood?
Door Anne-Claire
Hahaha nee mijn Sien is een klein zwart-wit koetje met hele bolle wangen! Echt een klein katje met een heel groot karakter  ;)
Ze is heel grappig om te zien! Echt een huis-tuin-keuken katje dat helemaal uit verhouding is. Ze heeft iets weg van een britse korthaar, vooral haar bolle wangen, ronde voeten en korte staart. Verder heeft ze heel erge x-benen waar we altijd heel hard om moeten lachen  :biggrin2:! Ben heel gek op dr! Maar jouw Sien is dus rood en rond?

Nog even terugkomend op die brokken... Ik geef het nu op advies van de dierenarts en vind het wel spannend om helemaal over te gaan op Bandit. Heb ook geen idee hoe dat zou moeten! Moet je dan meerdere keren per dag voeren en hoeveel enzo... Merk dat Joep wel iets dunnere poep ervan krijgt en ben bang dat hij anders helemaal aan de rees gaat. Ook omdat hij die brokken wel lekker vindt, weet ik niet of het verstandig is om helemaal over te stappen. Ik weet dat bijna iedereen hier pro vers is, maar ik ben bang dat hij dan misschien te weinig binnenkrijgt als hij alleen Bandit krijgt zonder brokken...
Door Too
Grote plassen en minder drinken komt echt door vers vlees met een plonsje, en dat plonsje is alleen maar goed voor m dan spoelt t goed door, zeker als hij ook nog brokken eet.

Een vet visje kan helemaal geen kwaad, t is zelfs erg gezond. Sardien moesten ze hier echt leren eten, horsmakreel vonden ze gelijk lekker [eerste keren wel in een paar stukken gesneden] een stukje zalm was gelijk smullen.

Ik snap zo goed dat je t erg spannend vindt om helemaal vers te geven... bedenk wel dat Bandit-nierdieet precies dát is : een nierdieet! Net als de brokken van je da....
Qua hoeveelheden ben ik niet zo op de hoogte, staat er een richtlijn op de verpakking of de site?
Volgens mij is ca 3% van t lichaamsgewicht per dag een goed uitgangspunt en hoe vaak... dat is aan jou, mijn dames krijgen 2xdaags hun hap.
Ze hadden erg snel door dat ze gewoon t bakje moeten leegeten en dat er later weer een maaltje volgt [en ja, ze waren in t asiel gewend aan een tot de nok toe gevulde bak]
Door Bennie
Ik zou echt geen brokken meer geven...
Vandaag heeft Sibe weer bloedtest gehad, de resultaten waren bijzonder, ze heeft sinds januari gewoon normale carnibest gehad en sinds een maand of twee nu zelf gemalen barf, dit na ruim zes jaar nierdieetbrok. Haar waardes waren vrijwel identiek aan de meting van twee jaar geleden...
We gaan haar barfsamenstelling wel nog ietwat aanpassen, maar er gaat geen brok meer door de keel van mijn katten.
Door Anne-Claire
Vandaag heb ik een afspraak gemaakt om bloed te laten prikken. Vrijdag kunnen we terecht. Vind het wel erg spannend en ben heel benieuwd hoe de waarden van Joep nu zijn na een maand nierdieet en Fortekor en twee weken Ipakitine. Hoop zo dat hij niet gespoeld hoeft te worden, maar ben bang van wel aangezien zijn waarden erg hoog waren.

Een maand geleden had hij een Creatinine van 727, Ureum volgens mij 38 en Fosfaat 3.1 ofzo. We verwachten wel dat het allemaal iets gedaald is, maar hoeveel is de vraag. Weet iemand vanaf welke waarden ze gaan spoelen en heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij moet hij dan drie dagen daar blijven  :'( wat ik echt heel naar vind! Maar we willen natuurlijk dat hij zich goed voelt en dat zijn nieren niet nog verder belast worden door die hoge waarden.
Door Anne-Claire
Net de uitslag van het bloedonderzoek binnen...

Ureum van 38.2 naar 11.1!!! (norm: 5.7 - 12.9)
Creatinine van 725 naar 186!!! (norm: 71 - 212)
Fosfor van 3.10 naar 1.45!!! (norm: 1.00 - 2.42)

Niet te geloven toch :D?! We hebben net allebei zitten huilen van blijdschap ;D. Echt ongelooflijk!
We mogen nu stoppen met de Ipakitine, want hij had wel een iets verhoogd calciumgehalte. Volgende maand weer bloed afnemen en kijken hoe zijn waarden dan zijn. Als die nog steeds goed zijn mogen we stoppen met Fortekor en wellicht ook met het nierdieet.

Echt zo'n mooi kerstcadeau hebben we gekregen ::)! We hebben net even lekker met z'n vieren in de sneeuw gespeeld om het te vieren!

De dierarts weet niet precies wat er nu aan de hand is (geweest) met Joep. Wellicht een verstopping van de vaten in de nieren die voor zwelling hebben gezorgd en voor die hoge waarden. Hij noemde het acuut nierfalen en vindt het ook echt een wonder dat het zo goed gaat met Joep. We hopen dat het zo goed blijft gaan en genieten echt optimaal van hem.
Goed nieuws dus  ;D!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door