Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

zou mooi zijn als het met antibiotica op te lossen is.

Medicijnen op pootjes smeren  en maar hopen dat het binnen komt vind ik dus 3 x niks,
het is gewoon heel belangrijk dat hij de hele dosis binnen krijgt en niet zo maar om en nabij.
Smeer je het op de pootjes dan kan het niet anders dan dat je een gedeelte van de werkzame stof onderweg verliest; ofwel bij het fijnmaken en door iets mengen of wel bij het op de poot smeren ofwel dat de kat het daarna aan dingen afveegt ofwel dat ie niet alles aflikt, zelfs als ie het goed lijkt te doen lijkt me de kans groot dat er een deel in de vacht achterblijft ofwel een combinatie hiervan.

Ik ben toch wel van de zachte heelmeesters maken stinkende wonden of hoe het ook al weer precies was.
Dus ik zou het in eerste instantie proberen in iets wat hij heel lekker vindt en dan zelf zo opeet, zo'n bolletje leverworst/pastei gaat vaak goed, of roomboter, of tonijn uit blik, evt de tablet in helft van een capsule en dan dichtsmeren .
En anders toch doorpakken en met een klodder roomboter (voor het glijeffect) achter op de tong leggen en spuitje water erachter aan.
Ben het wel met maddoc eens, ik wil ook altijd zeker weten dat alles ter bestemder plekke komt als ik medicijnen geef.
Ik zou ook de kuur geven en afwachten of het werkt, maar als het erger wordt zou ik wel terug naar de da gaan.
Ik moet bij dat soort abcessen altijd denken aan schimmel nl, ooit een cavia verloren aan een heel goor abces in z'n bekkie dat door een schimmel veroorzaakt werd. En dan helpt een ab-kuur niet.
bij konijnen en caafjes is een abces iets heel anders dan bij katten en honden..
bij konijnen hebben abcessen altijd verschillende kamers.. en die zijn niet weg te krijgen met simpele ab..
dat is altijd een hele operatie..

tis alleen dat ik hier maar in mijn eentje ben he..
t valt niet mee om een tegenstribbelende kat pillen te geven..
ik hou niet van dat stress gedoe bij een kat.. katten kunnen daar ook ziek van worden..
maar ik zal t vanaaf eens proberen met boter..
de tolfedine geef ik niet meer..

boris voelt zich wel prima weer.. hij speelde vanmiddag met een stiekje en daarnet kreeg ik een kopje met zijn zere kant.. ik mag er ook gewoon weer aanzitten..
ik denk dus dat t echt wel een abces was..
maar ik ga t zeker in de gaten houden.. er is een kans dat t terugkomt als t bij een kies vandaan komt..
En lukt het pillen? Ik heb op het moment Zazou (turkse van) aan de pil en daar is ook met geen mogelijkheid iets in te krijgen. Van een lief, wit pluizig meisje verandert ze gewoonweg in een witte wilde tijger als er iets moet gebeuren dat ze niet leuk vindt (nagels knippen, kammen, pillen geven, ontwormen, ontvlooien enz) en bijt, krabt, blaast en gromt dan dat het een lieve lust is.
Nu is ze gek op eten en nog gekker op blikjes. Dus ik verpulver de pil tussen twee theelepels en roer het door wat gourmet gold mousse en ze eet het keurig op :D
[quote="YaYa"]
En lukt het pillen? Ik heb op het moment Zazou (turkse van) aan de pil en daar is ook met geen mogelijkheid iets in te krijgen. Van een lief, wit pluizig meisje verandert ze gewoonweg in een witte wilde tijger als er iets moet gebeuren dat ze niet leuk vindt (nagels knippen, kammen, pillen geven, ontwormen, ontvlooien enz) en bijt, krabt, blaast en gromt dan dat het een lieve lust is.
Nu is ze gek op eten en nog gekker op blikjes. Dus ik verpulver de pil tussen twee theelepels en roer het door wat gourmet gold mousse en ze eet het keurig op :D
[/quote]

gut, het lijkt Otje wel  ;D . Otje is gelukkig heel goed om te kopen met vieze kattensnoepjes (blikvoer moet ze niet). kammen en nagels knippen doe ik maar niet, en ontparasiteren doe ik als ze slaapt (besluip ik haar).

fijn dat boris het weer doet! gelukkig dan toch gewoon een abces.
is boris de rooie?
nee boris is de zwarte.. eentje met een s bocht in zijn rug en een raar kinnetje.. omdat hij vermoedelijk vroeger door een val van t balkon bij t vriendje.. een gebroken bekken en een kaakfractuur heeft opgelopen volgens de d.a.
of dat zo is betwijfel ik.. die val is er geweest.. dat heeft jeroen verteld.. maar t lijkt me zooooo sterk.. dat je niet merkt dat een kat een bekkenbreuk heeft opgelopen..

naja..
nu wikkel ik boris in een handdoek.. en mag ik van de d.a. de ab in 1 x doen ipv 2x daags..
tis nu 2 x gelukt.. maar ik betwijvel of t vandaag ook gaat lukken..
gister ging t maar net goed.. want hij ontploft!!
ik denk dat ik eens iets moet gaan fabriceren..
bijv. een soort koker die je over t hoofd van de kat kan trekken en dan met een vuilniszaksluiting zoals ze dat noemen.. dicht kan trekken.. zodat die voorpootjes iig al niks meer kunnen..
en dan de achterkant precies t zelfde.. zodat je een soort zak krijgt..
tis zo moeilijk om én die handdoek dicht te houden zodat voor en achtervoeten geen schade aan kunnen richten..
en dan je beide handen vrij te hebben voor het openen van dat smoeltje.. (wat geen probleem is.. daar ben ik wel een kei in).. maar dan ook nog die pillen pakken en water erachteraan gieten.. in een rap tempo..

naja..
misschien eens die oude handdoek aan flarden knippen en naald en draad pakken..
Maak er eens een soort van dwangbuis van zou ik zeggen  :D :D
Nee zonder gekheid. Het is verdomde lastig als je het er niet in krijgt terwijl ze het wel nodig hebben. Ben blij dat Zazou zo'n enorm vreetmonster is dat ze niet eens in de gaten heeft dat er een verpulverd pilletje in het blikvoer zit. Zou anders ook niet weten hoe ik het zou moeten doen.
dat op die poten smeren werkt bij bijv. pumba meer dan goed..
die heeft soms geen trek in haar smeerworst veegje met furosamide..
maar als ik het op haar voet smeer gaat ze het toch spinnend zeer grondig aflikken..
bij boris werkte dat niet..
die moest ik ook best veel geven.. 2 pillen stomorgyl geeft veel gruis.. dus ook veel smeerworst nodig..
en als ik het niet goed uitsmeerde schudde hij t van zijn poot.. of likte met zijn tong en schudde dan zijn tong uit..  :-X t zat overal behalve bij hem binnen..

misschien dat ik morgen eens aan t naaien ga..
moet toch niet moeilijk zijn.. iets wat je over zijn hoofd kan trekken in zijn geheel.. en dan dicht kan trekken met 2 touwtjes..
als die nagels maar uit de weg zijn..
die wondjes aan je handen branden als een gek!
sja.. die pillenschieters ken ik..
je moet evengoed de kat in de houtgreep nemen.. en óf de pil blijft in de "schieter" zitten..
of de pil valt eruit wanneer dat nou net niet de bedoeling was...
het beste is om de kat gewoon goed in een handdoek te wikkelen..
maar dan moet ie wel even rustig blijven zodat je die kans hebt.. en als een kat t eenmaal weet.. blijft ie niet meer rustig zitten als je hem in zijn dwangbuisje helpt..  ;D
ik denk dus dat een speciaal dwangbuisje wel zo gemaakt kan zijn dat de kat al snel niet veel meer kan..

naja..
verder ben ik ingeent tegen tetanus hoor.. :)
[quote="spreeuwtje"]
sja.. die pillenschieters ken ik..
je moet evengoed de kat in de houtgreep nemen.. en óf de pil blijft in de "schieter" zitten..
of de pil valt eruit wanneer dat nou net niet de bedoeling was...
het beste is om de kat gewoon goed in een handdoek te wikkelen..
maar dan moet ie wel even rustig blijven zodat je die kans hebt.. en als een kat t eenmaal weet.. blijft ie niet meer rustig zitten als je hem in zijn dwangbuisje helpt..  ;D
ik denk dus dat een speciaal dwangbuisje wel zo gemaakt kan zijn dat de kat al snel niet veel meer kan..

naja..
verder ben ik ingeent tegen tetanus hoor.. :)

[/quote]

Ooit een kat gehad die een splinternieuw badlaken aan flarden scheurde met d'r achterpoten  :-X ze was het niet echt eens met de plannen  8)
Dus ik zou een flinke lap spijkerstod of canvas oid gebruiken. Met een koordje in de nek dat je kunt aantrekken. Stevig als het moet  8)

En ik bedoelde deze enge ziekte http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ziekte.jsp
hoi, over tegenstribbelende katten en pillen..
ik zag bij emax.nl iets dat heet easy pill. dat is kneedbaar, kun je om een pil heen doen en je begint eerst met een beetje spul zonder pil. t schijnt door veel katten zo lekker gevonden te worden dat: hap slik weg. en dan ntuurlijk de truuk mèt de gehate pil, hopelijk ook hap slik weg.
heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ga het wel aanschaffen voor het monster hier. dierenspeciaalzaak denk ik en missch moeten ze het bestellen. groetjes van Adriana en rusjes
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door