- za 03 jan 2009, 23:47
oei, hier schrik ik even van...
Vanmiddag heeft ons poesje niet meer gespuugd, wel wat carnibest met laxatract gegeten en dit dus binnen gehouden. Ik heb haar vanavond kattenmelk te drinken gegeven voor extra vocht (ze is zo kieskeurig, dus haar iets extra's te drinken geven valt niet mee).
Ik heb inderdaad de microlax meegekregen (van de weekendarts, maar deze mocht ik alleen in overleg met hem gebruiken). Deze heb ik dus nog niet toegediend, want de eerste keer dat mijn poesje verstopt zat is het er nog met vocht toedienen uit gekomen.
Een paar dagen later is er toen alsnog microlax toegediend bij mijn eigen dierenarts, om op zeker te spelen dat alles eruit zou zijn tijdens de kerstdagen.
Maar de eerste dierenarts had mij gewaarschuwd voorzichtig te zijn met de microlax, omdat het als het ware de ontlasting "met bruut geweld" naar buiten drijft, en zo ontzettend ongemakkelijk is, ook voor de ingewanden. Hij vond het beter om een natuurlijke afvoer te stimuleren en daar enig geduld bij te bewaren.
Nu heb ik me ook aan dit advies geprobeerd te houden, omdat de microlax die mijn eigen dierenarts een paar dagen later heeft toegediend ook inderdaad flink effect heeft gehad.
Maar nu ik dit zo lees, laat ik haar de nacht nog doorgaan, en krijgt ze morgen de microlax als ze vannacht niet heeft kunnen poepen.
Ik heb vrijdag nog een klein beetje harde ontlasting gevonden, maar dit kan bij lange na niet in verhouding staan met wat ze de dagen daarvoor met behulp van blikvoer en isogel produceerde. Het kan haast niet alles geweest zijn vrijdag, want ze had wel meer gegeten dan wat eruit is gekomen. Sinds vrijdag heb ik haar niet meer op de kattenbak gezien.
Dat is ook het vreemde in deze, als haar ontlasting dwars zit dan perst ze niet, ze gaat niet naar de kattenbak...je merkt bijna niets aan haar, behalve dat ze ons meer opzoekt, hooguit ietsje hangerig en mauwerig is, en in het ergste geval gaat braken.
Het is geen siamees, gewoon een huis-tuin-en-keuken poesje. Wel een rank en slank type, maar dat is ze altijd al geweest (misschien dat er wel een spoortje siamees in haar bloed zit, wie zal het zeggen?!).
Als de ontlasting er uiteindelijk uitkomt (op wat voor manier dan ook), wordt het inderdaad een kwestie van uitvinden hoe ik verdere verstopping voorkom.
De truuc is dus dat ze goed op de isogel reageert, maar haar carnibest niet eet als er isogel door zit.
Ze eet wel isogel door mouse-blikvoer, maar hoeveel smaken en merken ik ook uit de kast trek, blikvoer is leuk voor een week en dan eet ze het steeds minder tot niet meer op, dus dan gaat de isogel er niet meer in. Ze wil gewoon het liefst carnibest eten.
Ik heb gelezen over die psyllium husks, en dat dat ook in capsules verkrijgbaar is. Zou het een goed idee zijn om haar de capsules te geven, los van haar voer, om er zeker van te zijn dat ze dagelijks iets voor haar darmfunctie binnenkrijgt?
Wat is dan een goede dosering voor een kat?
Mag dit los van het voer worden gegeven, of moet ze daarvoor of daarna ook eten/drinken?