Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
het risico met afwachten is ook dat het stuk darm achter de verstopping verkleeft raakt en kan afsterven. ik geloof dat een stuk verkleefde darm ook zeer moeilijk of niet te herstellen valt (dus ook niet operatief).
Door Kipsel
oei, hier schrik ik even van...
Vanmiddag heeft ons poesje niet meer gespuugd, wel wat carnibest met laxatract gegeten en dit dus binnen gehouden. Ik heb haar vanavond kattenmelk te drinken gegeven voor extra vocht (ze is zo kieskeurig, dus haar iets extra's te drinken geven valt niet mee).

Ik heb inderdaad de microlax meegekregen (van de weekendarts, maar deze mocht ik alleen in overleg met hem gebruiken). Deze heb ik dus nog niet toegediend, want de eerste keer dat mijn poesje verstopt zat is het er nog met vocht toedienen uit gekomen.
Een paar dagen later is er toen alsnog microlax toegediend bij mijn eigen dierenarts, om op zeker te spelen dat alles eruit zou zijn tijdens de kerstdagen.
Maar de eerste dierenarts had mij gewaarschuwd voorzichtig te zijn met de microlax, omdat het als het ware de ontlasting "met bruut geweld" naar buiten drijft, en zo ontzettend ongemakkelijk is, ook voor de ingewanden. Hij vond het beter om een natuurlijke afvoer te stimuleren en daar enig geduld bij te bewaren.
Nu heb ik me ook aan dit advies geprobeerd te houden, omdat de microlax die mijn eigen dierenarts een paar dagen later heeft toegediend ook inderdaad flink effect  heeft gehad.

Maar nu ik dit zo lees, laat ik haar de nacht nog doorgaan, en krijgt ze morgen de microlax als ze vannacht niet heeft kunnen poepen.
Ik heb vrijdag nog een klein beetje harde ontlasting gevonden, maar dit kan bij lange na niet in verhouding staan met wat ze de dagen daarvoor met behulp van blikvoer en isogel produceerde. Het kan haast niet alles geweest zijn vrijdag, want ze had wel meer gegeten dan wat eruit is gekomen. Sinds vrijdag heb ik haar niet meer op de kattenbak gezien.

Dat is ook het vreemde in deze, als haar ontlasting dwars zit dan perst ze niet, ze gaat niet naar de kattenbak...je merkt bijna niets aan haar, behalve dat ze ons meer opzoekt, hooguit ietsje hangerig en mauwerig is, en in het ergste geval gaat braken.

Het is geen siamees, gewoon een huis-tuin-en-keuken poesje. Wel een rank en slank type, maar dat is ze altijd al geweest (misschien dat er wel een spoortje siamees in haar bloed zit, wie zal het zeggen?!).

Als de ontlasting er uiteindelijk uitkomt (op wat voor manier dan ook), wordt het inderdaad een kwestie van uitvinden hoe ik verdere verstopping voorkom.
De truuc is dus dat ze goed op de isogel reageert, maar haar carnibest niet eet als er isogel door zit.
Ze eet wel isogel door mouse-blikvoer, maar hoeveel smaken en merken ik ook uit de kast trek, blikvoer is leuk voor een week en dan eet ze het steeds minder tot niet meer op, dus dan gaat de isogel er niet meer in. Ze wil gewoon het liefst carnibest eten.

Ik heb gelezen over die psyllium husks, en dat dat ook in capsules verkrijgbaar is. Zou het een goed idee zijn om haar de capsules te geven, los van haar voer, om er zeker van te zijn dat ze dagelijks iets voor haar darmfunctie binnenkrijgt?
Wat is dan een goede dosering voor een kat?
Mag dit los van het voer worden gegeven, of moet ze daarvoor of daarna ook eten/drinken?
Door maddoc
ik zou die microlax |(en flink laxatract) maar geven, dat bruut geweld vind ik nog wel aardig meevallen eigenlijk, en
ongemakkelijk voor de ingewanden?
Wat is harde ontlasting die ze niet kwijt kan raken dan?

Als ze de isogel niet door haar eten wil dan maar gewoon in de bek ingeven, evt in een capsule.
En 2 x daags laxatract tot je de boel weer op de rit hebt (en dan niet de 3ml/dag die er op staat, dat is een indicatie ter onderhoud)
dan kun je evt kijken of je het met andere dingen af kunt (vis op olie uit blik bv).

Succes.
Door flin
'k ben 't helemaal met Maddoc eens;
  los nu eerst dit probleem op, da's echt accuut,

en daarna weer verder kijken of poes verder kan met aanpassingen in d'r menu...

dan zou 'k idd denken aan de psyllicum, door de carnibest, + een slootje water....+ wat vette vis
en eventueel nog probiotica erbij...

gosh...succes!
Door Kipsel
ik heb ons poesje vanmorgen om 11 uur microlax toegediend.
Ze had vannacht wel kattenmelk gedronken en niet gespuugd, maar wilde haar carnibest met water en laxatract niet eten.

Nu is er een klein beetje ontlasting uit gekomen na de microlax, maar dit was gewoon mooi zacht. Verder maakt ze nu nog geen aanstalten...
ik vind het vreemd, want ik meen echt een streng ontlasting te voelen in haar buikje.

Ik wil nog even afwachten een uurtje, en dan een nieuwe poging wagen met microlax. Misschien is het de eerste keer niet goed gegaan ofzo...''
Door maddoc
de microlax werkt alleen op de ontlasting in het laatste deel vd darm, vandaar dat ik ook zei flink laxatract erbij ingeven.
Was alle ontlasting die eruit gekomen is zacht?
Zaten er niet harde keuteltjes bij tussen?

Wanneer heeft ze nu voor het laatst gegeten, en wanneer gespuugd en hoe is ze verder in haar gedrag?
En drinkt ze verder wel goed?

Als ze nu niet wil eten/drinken of weer braakt zou ik toch kontakt met de d'arts opnemen en laten bekijken wat het probleem op dit moment precies is.
ik vind dit wat te lang duren.
Door Kipsel
Ze heeft vanmorgen nog carnibest met laxatract gegeten en sinds gisteren later in de middag alles binnen gehouden.
In haar manier van doen zou ik nu zeggen dat er niets mis is. Maar we hebben haar de hele tijd in de gaten gehouden gisteren en vandaag, en niet meer dan dat kleine beetje zachte ontlasting eruit zien komen. Hier was niets hards bij.

Ik snap het echt niet meer, op de tweede keer microlax vandaag is er ook niets meer uitgekomen. Zou ze dan toch inmiddels leeg zijn?!
Zolang ze nu nog wil eten en niet spuugt, laat ik haar morgen nakijken bij de dierenarts.
Alles wat er nu ingaat is voorzien van laxeermiddel, zodat hopelijk de nieuwe ontlasting niet vast komt te zitten.

Ik zal pas opgelucht ademhalen, als ik aan haar zie wat ze van plan is :-S
Door maddoc
Oke, mooi.

Heeft ze dan nu ook normaal gegeten vanochtend of maar een beetje?
Misschien dat ze dan nu idd leeg is, en als ze een paar dagen slecht gegeten heeft vormt er natuurlijk ook niet veel ontlasting,
maar dan is de vraag waarom at ze dan slecht en braakte ze dan als het niet van de ontlasting was?

Sterkte met haar.
Door Kipsel
Ons poesje heeft sinds zaterdag niet meer gespuugd en redelijk gegeten.
Ze eet niet zoveel als ze normaal doet, maar dit kan ook komen doordat er laxatract door haar carnibest zit. Ze is en blijft kieskeurig.
Ik heb haar dit weekend flink veel kattenmelk te drinken gegeven, en dat gaat op dit moment redelijk goed, behalve dat ik nog geen ontlasting van haar heb gezien. Maar toen het blikvoer met isogel goed naar binnen ging had ze ook slechts eens in de 2 dagen een flinke berg ontlasting.

Ik heb vandaag Psyllium vezels in capsules gevonden bij De Tuinen. Deze wil ik haar gaan ingeven, zodat ze in ieder geval haar vezels binnen krijgt, en dan hopelijk weer gewoon met de anderen mee carnibest kan eten. Ik heb capsules van 500 mg, en ga maar proberen wat het effect is van 1 keer op een dag 1 capsule.

Ik hoop dat hiermee haar maag-darmwerking stabiel blijft...
Door Jeaninet
Ik heb mijn katten wel eens Isogel vermengd in bouillon met een spuit toegediend. Misschien heb je daar wat aan? Had inderdaad het probleem dat ze isogel moesten hebben, maar niet al hun eten opaten waar het door zat en dus niet aan hun voorgeschreven hoeveelheid kwamen. Om dat te vermijden heb ik de isogel een beetje opgelost in vloeistof die ze heel lekker vinden (bij mij was dat visbouillon, maar het kan ook kattenmelk of vleesbouillon zijn) en dat met een grote injectiespuit zonder naald beetje bij beetje in de bek gespoten. Dat ging behoorlijk goed.
Succes, Jeanine
Door Kipsel
Bedankt voor de tip!

Op het moment ben ik redelijk tevreden met de capsules die ik haar geef. Het lukt goed om die naar binnen te krijgen, en verder kan ze gewoon eten wat ze lekker vind.
Wel maak ik me zorgen dat ze uit zichzelf niet genoeg drinkt. Ze krijgt nu dagelijks een flinke portie kattenmelk (met water) maar ik vraag me af of ze dit langdurig blijft drinken. Als z ehier over een possje op uitgekeken is zal ik van betere huize moeten komen.
Ik heb al een drinkfontijn staan, drinkbakken op meerdere plaatsen en zelfs dan nog zie ik haar niet tot nauwelijks ooit uit zichzelf ergens drinken (ze is een binnenkat, dus drinkt ook niet buiten).
Ik moet ook maar eens aan de slag met het maken van boullion. Hebben jullie tips/recepten??  ;D
Door Too
Gelukkig gaat t nu weer wat beter

Mijn dames zie ik ook zelden drinken, voor mijn eigen gemoedsrust krijgt t eten een plonsje

Toen Cera erg ziek was en serieus uitgedroogd hebben we vanalles gemaakt
-yoghurt of karnemelk met water - dit is voor beiden favoriet ook als ze niet ziek zijn
-water met een wolkje kattenmelk [niet lekker], wolkje mensenmelk wel lekker
-kip- of visbouillon  [kipperug of nekjes of..] in een pannetje, wat water erbij, tijdje koken, afkoelen, sapje severen Met vis =LEKKER
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door