Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Henkje
Mijn rode Frits is ook erg chagerijnig tijdens voermomenten (ligt het aan de kleur??), met name 's morgens. Hij bromt en hij gromt en mept. Hij heeft af en toe kill-de-skoll momenten ('s avonds) en jaagt haar het hele huis door en gaat aan haar buik knagen. Skoll gilt dan de hele buurt bij elkaar.

Als ze op andere vreemde plekken rustig tegen elkaar zijn, hebben ze elkaar natuurlijk nodig. En zullen ze elkaar niets aan doen. Wat flin zei over afleiding, klonk voor mij ook wel logisch.
Door Henkje
Ik heb per ongeluk de zak met kippenvoer laten vallen, laat het nu precies voor het Fritsraam zijn! Ze zitten nu alle vier te mekkeren naar vogels, zonder ruzie! Misschien ook een idee ::)?
Hallo,
Een goede GT is echt geen weggegooid geld (ik spreek uit ervaring). Een feliway verdamper zonder verder de oorzaak te vinden zou dat wel kunnen zijn.
Wanneer is Sientje voor het laatst door een dierenarts nagekeken? Hoe en waar is ze toen op onderzocht? En Otje?
Als ze beide medisch gezond zijn heeft het pas zin om te zoeken naar een gedragsmatige oorzaak.
Sien zou medisch gezien iets kunnen  mankeren waardoor haar gedrag verklaarbaar is. Maar ook kan de oorzaak bij een medisch probleem bij Otje liggen.
Stel dat bv Otje zich om wat voor medische reden dan ook, niet zo lekker voelt, zal haar gedrag 'anders' zijn. Hier kan Sien op in spelen met het vertonen van 'ander' gedrag dan je gewend bent.

Als ze beide helemaal gezond zijn en niets mankeren, is het een gedragsmatige kwestie.
Ik las al een idee dat het verveling zou kunnen zijn. Hoeveel kattenbakken heb je in huis? En waar staan ze? Hoeveel krab/klim/klauterpalen, drinkbakken, slaapplaatsjes etc etc heb je in huis? Hoevaak en hoelang speel je met Ot en Sien?

Als je in zee zou gaan met een goede GT krijg je eerst een ellenlange vragenlijst. Er zijn heel veel zaken die meespelen om te kunnen achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Iedere situatie is weer anders en wat bij de ene een oplossing is kan bij de ander juist de situatie verergeren.

Hoe oud zijn je katten nu? Bij het sociaal volwassen worden is het ook mogelijk dat er dan problemen kunnen ontstaan.

Groetjes
Linda
Door koekje
hier even een update.

met de kerstdagen zaten ze in de vakantieaccommodatie bij mn moeder en was er weinig tot niets aan het handje. toen we weer in eigen hutje waren, begon na een paar dagen het ochtendhumeur weer.
een ruime week geleden had sien een gaatje in het lijf. een paar dagen geleden zag ik een streepjeskater 's avonds heel brutaal hier voor het raam zitten (kot was echt even te klein, zelfs Otje zetten het boos op een zingen).
ik gokte erop dat die streepjeskater de reden van siens ochtendhumeur wel eens kon zijn. ze zijn nu net even buiten aan het spelen (sien kreeg weer stevig ochtendhumeur) en ineens hoorde ik kattengekrijs, zoals alleen een bepaald rood lichtelijk autistisch iemand dat kan. ik keek naar buiten en zag sien vanuit de tuin van 2 deuren verder naar de tuin van de buurman komen. zo redelijk boven de grond en echt vreselijk boos. nog net in de tuin van 2 deuren verder zat de streepjeskater, met uitgestrekte poot.

de streepjeskater is dus de boosdoener en wellicht ook de veroorzaker van het gaatje in sien.
ik denk dat sien bezig is met een territoriumoorlog. het gevecht vond plaats in de tuin van 2 of zelfs 3 deuren verder. sien vindt dat alles van haar is en laat weinig respect zien aan andere katten (niet alleen niet willen, maar ook een gedeelte niet kunnen). streepjeskater is een jonge kater, met mogelijk nog een werkend onderstel (ik heb hem hier wel eens zien sproeien, voordat hij de tuin werd uitgemept).
sien is erg bazig en dus niet alleen binnen en op eigen terrein. ze heeft alleen nog niet zelf helemaal door dat ze echt wel sterker en sneller is dan de andere katten, ondanks dat die allemaal groter zijn dan die van mij.
er zijn 2 katten die zich niet door siens grote bek laten intimideren in eerste instantie; een zwarte poes van de andere kant van de tuinen (die overigens niet mept, sien liever ook niet) en dus de streepjeskater. de streepjeskater wil het dan handmatig uitvechten, zoals het een echte kater. alleen sien houdt niet zo van handmatig vechten, die is meer van de grote bek en stoerdoenerij.
ik vind het wel apart dat hij voor Otje wel meer respect heeft en door haar sneller aftaait. otje is echt niet veel groter dan sien en is veel aardiger naar andere katten en spreekt wel gewoon kattentaal. hij heeft ook een keer geprobeerd otje te meppen, maar hij kwam al snel van een koude kermis thuis en nam het hazenpad.

ik weet niet of mn tuin helemaal afzetten de meest ideale optie is.
streepjeskater woont denk ik 4 of 5 tuinen verder en de tuin van de buurman ziet zelfs hij als van ot en sien. als ik mijn tuin afzet, is de kans groot dat er gevechten (wss alleen herrie en meppen door het gaas) ontstaan in de tuin van de buurman. ik verklein hier zienderogen hun eigen territorium mee, en dat is wat sien zo steekt. mn eigen tuin zal dan grensgebied worden en ik denk dat sien dan in eigen tuin niet meer op haar gemak is. nu is ze dat dus wel. de tuintjes hier zijn echt heel klein (a'damse binnentuintjes) en hebben inkijk van alle hoeken en ook van bovenaf (daar zit een hele hoge muur, waar soms andere katten overheen lopen). verder biedt een afzette postzegel voor otje niet genoeg ruimte om eens goed te rennen.
verder wil de kater van de buurman aan de andere kant ook nog wel eens in de tuin van streepjeskater komen, en ook in die van mij. ot en sien vinden Buurmankater erg aardig (hij vindt Otje een beetje eng  ;D ). ik vind het zelf ook helemaal niet erg dat Buurmankater ook streepjeskater op zn nummer zet.

hopenlijk kan sien snel een voor haar houdbare positie vinden, met ieder een eigen duidelijk territorium.
Door flin
misschien, en 'k weet niet of 't mogelijk is;

onze tuin is wel rondom met schutting en daarboven groen grof gaas (zeg tot 1.80 m) afgezet,
onze katten weten precies waar tegen de planken te springen, en door te klauteren tot bovenop, waar zo'n halfronde plank opligt, vanwaar ze op de uitkijk kunnen zitten, of doorgaan voor de buurtuin
katten uit andere tuinen kunnen dus ook in onze tuin (na een poosje puzzelen),
maarrr komen er nagenoeg niet vlotjes uit...dan moeten ze zoeken naar een onbeplant stukje, inschatten hoe hoog ze moeten springen, en tssja, tegen die tijd zijn ze al behoorlijk in paniek...met 2 monsters op de hielen
wat resulteert in: 1 keer flinke schrik, liever niet nog 'n keer
onze tuin is 'n redelijk veilige haven voor onze katzels, en idd op oorlogspad gaan kunnen ze ook'; 't lijkt wel alsof ze dan weten dat ze er alleen voor staan, en buiten hun boekje gaan,;
naast onze tuin, is niet hun terrein, en daar dus geen uitdaging aangaan, of klappen uitdelen,
dat doe je alleen op eigen terrein, met indringers....

zo werkt 't hier althans
Door koekje
weer een update.
sinds het gevecht tussen sien en de streepjeskater 3 dagen geleden, is het ochtendhumeur zo goed als weg!
soms nog wel een beetje gebrom en wat mepperig richting ot, maar niet meer zo extreem.

vanochtend is er nog helemaal niet gechagerijnd. ik heb alle gordijnen aan alle kanten helemaal open staan (wordt sien soms zenuwachtig van), maar nu ligt ze rustig op de puter naar buiten te kijken.
Door koekje
voorheen ging sien na het ontbijt ook op de puter zitten om buiten te kijken, maar dan werd ze iedere keer zo vreselijk boos. nu zit ze sinds tijden weer lekker rustig 's ochtends naar buiten te loeren. ze was net zelfs aan het mekkeren naar de vogeltjes.
ik denk dat we zo samen even een nieuwe pindaslinger gaan ophangen.
Door koekje
aangezien sien nu zo rustig is, denk ik dat zij heeft gewonnen. ik weet wel bijna zeker dat zij de bitch van de buurt is  :-[  :D
niet alleen bij de katten, maar inmiddels ook bij een stelletje buren. ze zat een keer in een hoekje aan de andere kant van de hoge muur. ik was haar aan het roepen, en dacht wel dat ze daar zat. 1 van de buren vroeg of die rooie van mij was. ze wilde sien optillen en in de boom weer zetten, zodat ze terug naar huis kon. toen zei ik dat sien vast boos was, en ze beaamde dat.
sien is ook een keer een paar uur weggeweest. ze kan vanuit de tuinen niet op straat, dus meost wel bij iemand binnen zitten. sien is nogal een moederskindje en als ik roep, dan komt ze. na een paar uur roepen met zn 2en (meneer koekje was inmiddels er ook) kwam sien echt heel boos en vloekend aangesjeesd, met rode neus van de stress en de frustratie. ik zie het zo voor me dat iemand dat mooie rode poesje ook even in huis wilde hebben en sien naar binnen heeft gelokt. totdat ik ging roepen, en sien naar mij wilde. dan is ze echt niet leuk meer. een vreemde kan sien ook absoluut niet oppakken. ze heeft mij zelfs al verscheidene keren stevig opengehaald en ik heb eens bijna met meneer koekje naar de EHBO gemoeten  :-[
een vurig tiepje zullen we maar zeggen  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door