Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door spreeuwtje
hey jeaninet..
grappig.. ik had t topic niet gelezen..
op zich is t ook een optie..
maar ik zie er wel tegenop op de kat 2x daags te grazen te nemen..
ik denk dat bij deze muts het juist de stress factor verhoogd..
ze krijgt nu 1x daags dus de ab en een pijnstillertje in tablet vorm..
en omdat ze een verschrikkelijke muts is qua eten.. hoef ik t niet te proberen om ze fijn te maken en ze via bijv. slagroom toe te dienen..
ik moet het echt in haar keel porren.. en dat is natuurlijk niet leuk..
als ik pech heb gaat ze gelijk daarna spugen en is ze alles weer kwijt.. ik vermoed dat dat ook met stress te maken heeft..
ze krijgt t nu (geloof ik) 3 dagen.. en madame weigert zich nu al door me te laten aaien.. terwijl het echt een kroelkat is normaal gesproken..

als ik iets kan vinden wat maar 1x door haar eten kan.. iets wat smaakloos en reukloos is.. is dat te verkiezen boven jouw plannetje..
daarom zou ik dus blij zijn met die cantharis injecties..
maargoed.. hoe meer opties.. hoe meer kans ik heb dat t ooit zal verdwijnen bij haar..
ik ben wel blij te lezen dat er veel mogelijkheden zijn..
werkt t een niet.. kan ik nog t ander proberen..

bedankt voor je info!!! 
Door flin
zelf weinig ervaring met medicijnen en innemen van...door moeilijke katten...

wat 'k nog ergens las..

medicijnen, mengen met een soortje van vastplakkend goedje, (met iets lekkurs), op de voorbeentjes,
    en ze zouden de pootjes schoonlikken?
Door spreeuwtje
ja dat is een optie die ik ook vaak gebruik.. :)
stom dat ik m zelf vergat..  :D
t moet alleen niet teveel zijn.. anders likt ze het eraf.. en slingert ze het door de kamer..

maar smeerworst is daar een goeie voor..
thanks!
Door koekje
sien heeft een keer een verstopte haarbal gehad, en vond de haarbalpasta van de dokter vies. de dokter gaf me de tip het op haar poot te smeren.
sien zat nog geen minuut later haar poot aan de witte! bank af te smeren.

als hier iets persé naar binnen moet, dan gaat dat gewoon onder dwang. geen gezeik, en ik win. zo gaat het het snelst, en toch zo stressloos mogelijk.
met pilletjes gaan we naar de gang. daar zijn geen meubels om onder te duiken, en de ruimte is volledig afsluitbaar. ik hurk neer, met de rug van de kat tussen mn benen en zo tegen mn buik aan. klein dekentje om de zwaaiende poten met nagels, als een soort badmancape.
met de ene hand bekje open wrikken met de vingers (handpalm tegen het achterhoofd van de kat). met de vrije hand pilletje achter in de keel mikken. met de hand om open te wrikken nu het bekje dichthouden, en met de vrije hand keeltje wrijven totdat er een duidelijke slikbeweging is. daarna zelf in de handen klappen en de kat in de hemel prijzen en uitbundig kussen. voor de troost een lekker chemisch snoepje geven (whiskas kitbits of temptations bv).

toen ot en sien een paar maanden geleden een kuurtje hadden, ging otje na 2 dagen al uit zichzelf in de gang zitten. chemische snoepjes zijn voor ottepot onweerstaanbaar.
Door spreeuwtje
noezels overval ik altijd in dr doossie achter de kachel..
op zich gaat dat prima..
geen gejaag en ellende..
maar toch vindt ze het verschrikkelijk.. en nu mag ik haar al niet meer aaien..
naja..
ik heb haar niet meer horen moewen op de bak.. dus het gaat vooralsnog de goeie kant op..
eens horen wat de d.a. morgen te zeggen heeft.
Door Kefraya
Ik maak de tabletten klein in een vijzel en doe er dan een beetje fijngemalen vlees of leverworst doorheen. Tot een klein (eenhaps)balletje vormen, evt. door wat fijngevijzeld gistsnoepje rollen en zo voeren. Op deze manier krijgt Cleo al jaren haar medicatie en dat gaat prima, geen stress voor kat of baasje. Ze zit nu al 's ochtends braaf te wachten op haar 'balletje' want ze krijgt pas eten als dit op is!
Door Ponneke
spreeuwtje schreef: noezels overval ik altijd in dr doossie achter de kachel..
op zich gaat dat prima..
geen gejaag en ellende..
maar toch vindt ze het verschrikkelijk.. en nu mag ik haar al niet meer aaien..
naja..
ik heb haar niet meer horen moewen op de bak.. dus het gaat vooralsnog de goeie kant op..

Paar jaar geleden hier ook de kat met blaasontsteking.
is behandeld door de DA.

1 jaar later....ja hoor...weer dezelfde problemen.
Vaak op de bak zitten...best wel lang....geen plasje te zien.
Voerde toen nog br*kjes.

heb van lever en later ook van  hart bouillon gemaakt...en het haar lauwwarm aangeboden.
Niet te geloven....ze bleef drinken omdat ze het zo lekker vond.
heb dat meerder keren per dag gegeven.....
Direct overgegaan op Carnibest...NOOIT meer blaasproblemen gehad.
En....NOOIT meer br*kjes gegeven.
Door spreeuwtje
je bedoeld dat ze zichzelf schoongespoelt heeft?
noezels krijgt al gemalen barf.. dus geen brokjes..
het is ook stress gerelateerd ga ik vanuit.. omdat er geen dingen gevonden zijn als gruis e.d.
Door flin
spreeuwtje schreef:
vooralsnog kan niemand er volgens mij de vinger opleggen;
een aantal redenen zijn overduidelijk:
droge brok: en dus te weinig vocht/doorplassen
ph-waarde van de pies/blaas en struviet-vorming
een  afwijking in de bouw van de blaas, of plassert
regelmatige ontstekingen (door oa bovenstaande) en tengevolge een onregelmatige verdikking van de blaaswand (waardoor weer bacteriën blijven hangen)

alle andere gevallen lijken 'idiopatisch' genoemd te worden, ...niemand weet 't...helaas!!

en maar weer sterkte met beessie...
Door spreeuwtje
die dingen zijn idd allemaal uitgesloten.. (a 500 euro) :P
ze doet t nu redelijk.. maar ze krijgt nog stevige ab.. (waar ze zich overigens niet lekker door voelt.. maar goed..
t heeft nu ook nog niet echt haast.. maar de da heeft nog niet gebeld..
eens zien of ik morgen de puf kan vinden om even te vragen..
gaat vast wel lukken..
Door flin
spreeuwtje schreef: die dingen zijn idd allemaal uitgesloten.. (a 500 euro) :P
ze doet t nu redelijk.. maar ze krijgt nog stevige ab.. (waar ze zich overigens niet lekker door voelt.. maar goed..
t heeft nu ook nog niet echt haast.. maar de da heeft nog niet gebeld..
eens zien of ik morgen de puf kan vinden om even te vragen..
gaat vast wel lukken..

als er geen ontsteking zit, hoeft er toch geen ab in?

kun je misschien kiezen voor alleen blaasontspanners oid?
Door Adriana+Mo
heb je al eens geprobeerd de vit c in een capsule te doen? de apotheker verkoopt lege capsules in diverse maten.
vullen doe ik met een half rietje, in de c. dopen, vinger op het uiteinde, boven de caps houden, vinger van uiteinde af en even tikken en capsule sluiten.
daar doe ik dan wat gelei van het favoriete voer overheen en spreek ferm toe. trek soms ook wel leren tuinhandschoen aan. of doe Mo bokshandschoentjes over voorklauwen (afgeknipte vingers van mannenmaat-leren werkhandschoen)
geef eerst lekker stukje vlees, dan glibber capsule en daarna nog klein stukje, aai over de bol, slijmslijm-knappe poes en 'morgen weer'.
probeer zo routineus mogelijk op te treden en zolang hij niet in de capsule bijt gaat het goed. dus zo ver mogelijk achterin en flink op zijn keeltje kriebelen. heel veel succes!
Door spreeuwtje
flin schreef:
als er geen ontsteking zit, hoeft er toch geen ab in?

kun je misschien kiezen voor alleen blaasontspanners oid?

het is wel duidelijk dat er geen ontsteking zit.. eu..
want de ab helpt niet.. :(
ook de pijnstillers werken niet echt.. hoewel ze nu niet gemiauwt heeft vandaag.. maar gister weer wel..
na 10 dagen stevige baytrill..
sjucht..
nu moet ik weer urine opvangen.. dat is nagenoeg onmogelijk..
dan moet ik pumba.. die vermoedelijk een tumor heeft.. buiten zetten..
want zowel pumba als noezels kan ik niet op een kamertje zetten..
die raken beiden zon in paniek.. dat ze via t behang richting plafond gaan..

moedeloos word je ervan..
t enige wat ik kan bedenken om urine op te vangen is een rondje te gaan rijden in de auto.. met noezels in de petcarrier..
doorgaans plast ze dan van angst.. :(
Door spreeuwtje
adrianaoele schreef: heb je al eens geprobeerd de vit c in een capsule te doen? de apotheker verkoopt lege capsules in diverse maten.
vullen doe ik met een half rietje, in de c. dopen, vinger op het uiteinde, boven de caps houden, vinger van uiteinde af en even tikken en capsule sluiten.
daar doe ik dan wat gelei van het favoriete voer overheen en spreek ferm toe. trek soms ook wel leren tuinhandschoen aan. of doe Mo bokshandschoentjes over voorklauwen (afgeknipte vingers van mannenmaat-leren werkhandschoen)
geef eerst lekker stukje vlees, dan glibber capsule en daarna nog klein stukje, aai over de bol, slijmslijm-knappe poes en 'morgen weer'.
probeer zo routineus mogelijk op te treden en zolang hij niet in de capsule bijt gaat het goed. dus zo ver mogelijk achterin en flink op zijn keeltje kriebelen. heel veel succes!

na een paar dagen ab is noez echt niet meer te porren voor een capsule hoor..
ik ben overgestapt op platdrukken en door smeerworst doen.. en dat op de poot smeren..
ik lag helemaal open op een gegeven moment.. en noezels kroop de hele dag door op dr buik door de woonkamer om maar niet mijn aandacht te trekken..
lijmen doe je haar niet meer..
bovendien.. zoals t er uit heeft gezien.. (en volgens mij nu nog)
is de oorzaak stress.. angst.. en niet uit plassen op de bak..
daar helpt vit. c. niet tegen..

blaasontspanners zou moeten werken dan..
maar hoe heten die dingen??
stom eigenlijk dat de d.a (en ik) daar niet aan gedacht hebben..
als t pillen zijn die ik kan pletten.. kom ik daar verder mee dan met een capsule..
Door flin
'k pluk dit van internet:

Blaasontspanning met behulp van een blaasontspanner, voorbeelden: oxybutinine, amitryptilline, imipramine

als je zoekt op idiopathische cystitisch, zul je vast nog wel meer struikelen... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door