Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

ja ziet er wel aardig uit zo...
tot ze er in glijden of vallen of zoals dat andere filmpje met die kat die eerst tig keer helemaal kopje onder in de pot dook (om te graven), jakkes, en die mag je daarna dan weer een knuffel geven..
dat filmpje met de kat die doortrekt om daarna naar het ronddraaiende water te kijken is echt super! (niet goed voor je waterrekening)
heb hier ook wel eens op een show of zo een folder van zo'n aanleersysteem daarvoor gekregen.
de Kitty Friend Rood heb ik jarenlang naar tevredenheid gebruikt en dat type grit vinden mijn katten ook helemaal je van het, maar  de Kitty Friend werkte op gegeven moment niet meer goed, klonten vielen bij het eruit halen al uit elkaar en  versmeerden dus het nog schone grit, en alle soorten grit van dat type die ik daarna geprobeerd heb, ofwel werkten niet goed ofwel waren te stoffig of beide, maar ik zou die vd Super nog 'ns kunnen proberen natuurlijk. enigste probleem is dan eerst hier een Super vinden en met 8 katten zijn die doosjes erg onhandig (ik heb ze een tijdje vd Sivoton gehad), er gaan hier al 3 doosjes van 5kg in een bak en er staan iig vijf bakken.
Ik wacht nog op een reactie vh Kattengemak, zal morgen wel komen denk ik, vlgns de postcode check zouden ze hier in ieder geval wel komen.
Ik ben onder tussen de Cotton Comfort/Joris No Smell, de Corbo en de papieren vulling v Supreme Science aan het uit testen, de 'gemakkelijke' katten zijn er iig wel op geweest, de rest heb ik er nog niet bij gezien, de Corbo en de No Smell vallen sowieso al af, gelijk na een dag al een urinelucht te ruiken terwijl er nog maar 1 of 2 keer op geplast was, de papieren vulling ruikt nog niet. (maar is dus ook nog niet vaak gebruikt)
Heb je eventueel aan de nieuwe versie van biokat gedacht? Het is biokat micro en lijkt heel erg op de oude kitty friend (die ik inderdaad ook gebruikte totdat de klonten uit elkaar vielen omdat ze minder bentoniet gebruikten). Ik heb het nu zelf ook in gebruik om te testen en ben er ook wel tevreden over. Maar ik moet er wel gelijk bij zeggen dat het qua klontvorming niet haalt bij de greencat.
ja klopt, zou ik haast weer vergeten, die wou ik ook uitproberen, maar kan ik hier nog niet krijgen, was van plan om bij Gropet.nl te gaan bestellen en dan weer een aantal verschillende om uit te proberen en die dus zeker ook en dan toch ook de Yesterdays News maar, dank je voor het herinneren.
hee, is dat het waarom de klonten uit elkaar gingen vallen, nooit geweten, snapte al niet waarom iets dat altijd goed was opeens zo slecht kon zijn.
jammer dat de klontvorming vd Micro minder goed is, maar wil hem toch proberen hoor.
De klontvorming van de micro is vergelijkbaar aan die van de vroegere kitty friend rood. Maar ik ben nu gewend aan de superklontvorming van de greencat dus vandaar dat ik het wat dat betreft met de micro wat minder vind.
Ik denk dat kitty friend wilde gaan bezuinigen en bentoniet is toch het duurtste van het grit (maar wel hetgeen dat voor de klontvorming zorgt) dus dan maar wat minder bentoniet. Ik ben er toen om die reden mee gestopt maar de micro lijkt er echt heel erg veel op. En ik heb het ook bij gropet besteld.
nou, donderdagmiddag eindelijk bericht vh kattengemak (na 6 dgn), vrijdag 25 januari komt de eerste proeflevering en daarna vrijdag 8 febr, betekent dat ze ook gisteren hier de ronde hadden, jammer dat ze dat blijkbaar te snel vonden. eerst maandag eind vd dag een standaard onpersoonlijke mail (terwijl ik dus de vrijdag daarvoor had aangevraagd) dat als ik nog steeds interesse had weer terug moest mailen!, daarna dus donderdag eind vd dag weer een standaard, algemene onpersoonlijke mail dat ze de 25e komen (zo'n mail waar ze alleen jouw naam boven hebben gezet), maar hoe laat vermelden ze niet. dit geeft dus niet echt een goed gevoel. de eerste bakken zijn voor gemiddeld 2 katten, dus ga vh weekend ook maar een bestelling voor Gropet klaarmaken, die komen hier vlgd wk.
ja was ook al van plan om het te gaan melden als ik er iets van kon zeggen. ik heb nu precies 2 wkn de proefbak(ken) in gebruik. is niet de bedoeling maar ik heb de reservebak ook maar neergezet anders kan ik nog geen idee krijgen. de proefbakken zijn maar bedoeld voor ong 2 katten. vandaag is de eerste bak opgehaald en de nieuwe gebracht. en ik moet zeggen dat ik eigenlijk, hoewel ik dat helemaal niet verwachtte, best wel enthousiast ben! er zijn eigenlijk gelijk al 6 vd 8 katten op gegaan, nou dat is echt een record voor een nieuw soort grit bij mijn katten. ik heb wel 2 bakken met het gewone grit laten staan. ik kan niet goed inschatten hoe vaak de kattengemakbakken gebruikt zijn ivg met de gewone bakken doordat je ze niet uitschept (behalve drollen die in de bovenste laag liggen). zou wel kunnen dat dat nog wat minder is als de bakken met gewone grit, gezien hoeveel in die bakken lag, maar ik had nu in totaal ook minder bakken staan, dus daar ben ik niet zeker van. 
de kattengemakbakken hebben totnutoe absoluut nog niet gestonken naar urine of ontlasting, dus dat valt me 100% mee. toen ik het een keer op een show gezien heb waren het van die grote, dikke korrels, nu zijn het dunne gebroken staafjes/pellets, waar ze dus wel in kunnen graven en dat doen ze ook.  na binnenkomst moet je de pellets natspuiten om het omzettingsproces op gang te brengen, daarna heb ik alleen zichtbare drollen uitgezeefd en de laag weer gladgestreken. zo ruik je niks van de bak, als je met je neus er boven gaat hangen dan merk je dat de korrels vaag een compostlucht oid hebben.
qua prijs ;als, is dus een grote als, je voor 8 katten toe zou kunnen met 2 van hun grootste bakken (4-5 katten) dan ben ik denk ik zeker niet duurder uit dan nu met het grit wat ik nu heb.  is dus dan wel even de vraag wat de katten van maar 2 bakken zouden vinden, als je meer bakken neemt wordt het idd wel duurder.

tegelijkertijd heb ik ook de nieuwe Biokat Micro getest, en dat is idd een ultrafijne klontvormende bentoniet, katten vinden het prima, voor zijn soort is het stoffen ook niet bovenmatig, maar de klonten zijn idd niet heel erg stevig.

verder ook de Yesterdays News getest (dunne papieren pellets, niet klontvormend), wordt eigenlijk niet gebruikt, een kat gaat er wel op, heb die bak er eigenlijk al een aantal weken gewoon staan, geurbinding is wel goed want ik ruik hem nog niet.

verder nog wat dingen geprobeerd, waardeloos. (Chatoune houtkorrel, een grit van maiskolf weet de naam even niet en Joris No Smell, soort katoenpluis).

Conclusie; ik ga het wel proberen met het Kattengemak, kijken hoe het gaat, je kunt het zo weer stopzetten.
maddoc schreef:
qua prijs ;als, is dus een grote als, je voor 8 katten toe zou kunnen met 2 van hun grootste bakken (4-5 katten) dan ben ik denk ik zeker niet duurder uit dan nu met het grit wat ik nu heb.  is dus dan wel even de vraag wat de katten van maar 2 bakken zouden vinden, als je meer bakken neemt wordt het idd wel duurder.
Laat even verder weten hoe het gaat. Want ook ik heb mijn bedenkingen bij 2 bakken voor 8 katten (zeker als daarvan 4 grote maine coons zijn). En bij meerdere bakken wordt het nogal prijzig. Ik heb uitgerekend dat ik met 2 bakken net zoveel zou betalen als nu (er staan hier 5 bakken die 2x per dag uitgeschept worden). Maar of het met 2 bakken ook gaat lukken?
Ik ben ook tevreden/enthousiast. Had het eerst voor 1 kat aangevraagd (die leeft gescheiden van de 2 anderen) maar inmiddels ook al de kat voor de 2 anderen vervangen (die staat nog geen week dus of ik daar tevreden over ben is nog even afwachten) maar voor de ene kat bevalt het prima.
ja zal laten weten hoe het bevalt bij langer gebruik.
ik denk dat je bij 2 bakken voor zoveel katten dan iig wel 2x daags de drollen moet uitscheppen en dan zal het er denk ik van af hangen of de grootste hoeveelheid vulling voldoende absorptievermogen heeft voor 2 wkn voor zoveel katten (en dan helemaal als je zulke grote katten hebt)  en verder natuurlijk hoe de verhoudingen onderling in de groep katten is, wat dat betreft verwacht ik hier geen problemen bij maar 2 bakken, het is een hele hechte groep (ze hebben er ooit wel eens voor gekozen om met z'n allen op een bak te gaan boven in huis waar nog het oude vertrouwde grit in zat en daarbij alle andere bakken met nieuw grit voorbij te gaan en niet te gebruiken).

@Sylvia

weet jij of ze maar een type kattenbak hebben? ik heb de bak tot nu toe zonder kap staan, want die kap heeft een soort vooruitstekende 'luifel' waar de katten onder moeten kruipen en dan weer omhoog over de (hoge) rand vd onderbak moeten. ik heb het een dag geprobeerd met die kap en zag ze (op een na) gelijk niet meer bij  de bak.

Verder zat ik net te denken dat ik naast de 2 kattengemakbakken evt een bak met Catrein zou kunnen zetten, maar mijn probleem en dat van de katten met de Catrein zijn de grote, dikke  pellets.
Heeft iemand een suggestie hoe je die kleiner zou kunnen krijgen? (zodat het prettiger aan de poten is en ze er
wel goed in kunnen graven).  Heb me al af lopen vragen of ik het in een zak zou doen en er met de auto overheenrijden :D  of er met een hamer op slaan, of me er met een deegroller op uitleven ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door