- vr 08 feb 2008, 18:21
ja was ook al van plan om het te gaan melden als ik er iets van kon zeggen. ik heb nu precies 2 wkn de proefbak(ken) in gebruik. is niet de bedoeling maar ik heb de reservebak ook maar neergezet anders kan ik nog geen idee krijgen. de proefbakken zijn maar bedoeld voor ong 2 katten. vandaag is de eerste bak opgehaald en de nieuwe gebracht. en ik moet zeggen dat ik eigenlijk, hoewel ik dat helemaal niet verwachtte, best wel enthousiast ben! er zijn eigenlijk gelijk al 6 vd 8 katten op gegaan, nou dat is echt een record voor een nieuw soort grit bij mijn katten. ik heb wel 2 bakken met het gewone grit laten staan. ik kan niet goed inschatten hoe vaak de kattengemakbakken gebruikt zijn ivg met de gewone bakken doordat je ze niet uitschept (behalve drollen die in de bovenste laag liggen). zou wel kunnen dat dat nog wat minder is als de bakken met gewone grit, gezien hoeveel in die bakken lag, maar ik had nu in totaal ook minder bakken staan, dus daar ben ik niet zeker van.
de kattengemakbakken hebben totnutoe absoluut nog niet gestonken naar urine of ontlasting, dus dat valt me 100% mee. toen ik het een keer op een show gezien heb waren het van die grote, dikke korrels, nu zijn het dunne gebroken staafjes/pellets, waar ze dus wel in kunnen graven en dat doen ze ook. na binnenkomst moet je de pellets natspuiten om het omzettingsproces op gang te brengen, daarna heb ik alleen zichtbare drollen uitgezeefd en de laag weer gladgestreken. zo ruik je niks van de bak, als je met je neus er boven gaat hangen dan merk je dat de korrels vaag een compostlucht oid hebben.
qua prijs ;als, is dus een grote als, je voor 8 katten toe zou kunnen met 2 van hun grootste bakken (4-5 katten) dan ben ik denk ik zeker niet duurder uit dan nu met het grit wat ik nu heb. is dus dan wel even de vraag wat de katten van maar 2 bakken zouden vinden, als je meer bakken neemt wordt het idd wel duurder.
tegelijkertijd heb ik ook de nieuwe Biokat Micro getest, en dat is idd een ultrafijne klontvormende bentoniet, katten vinden het prima, voor zijn soort is het stoffen ook niet bovenmatig, maar de klonten zijn idd niet heel erg stevig.
verder ook de Yesterdays News getest (dunne papieren pellets, niet klontvormend), wordt eigenlijk niet gebruikt, een kat gaat er wel op, heb die bak er eigenlijk al een aantal weken gewoon staan, geurbinding is wel goed want ik ruik hem nog niet.
verder nog wat dingen geprobeerd, waardeloos. (Chatoune houtkorrel, een grit van maiskolf weet de naam even niet en Joris No Smell, soort katoenpluis).
Conclusie; ik ga het wel proberen met het Kattengemak, kijken hoe het gaat, je kunt het zo weer stopzetten.