Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Je hebt een kat met triade probleem cholangitis/pancreatitis/darmen. Wat jouw kat nodig heeft is maagzuurremmer (dit ontlast de pancreas), Cerenia tegen misselijkheid (hoe zou jij het vinden als ze je dwangvoeren als je misselijk bent), ursochol ivm galzuren, eventueel AB tegen bacteriële overgroei in de darmen en als er sprake is van obstipatie is er te weinig darmperistaltiek en moet daar een middel voor gegeven worden. Hoe is zijn kaliumwaarde? Als die te laag is moeten elektrolyten gestabiliseerd worden, dit gaat voor insuline omdat insuline kalium uit de cellen trekt en je aan het vechten bent tegen de bierkaai. Bij dit soort problemen en als er sprake is van uitdroging is dagelijks een infuus soms noodzakelijk. De nierwaarden zijn secundair dat is het gevolg van de problemen en niet de oorzaak, zou dan ook geen prioriteit moeten zijn. O en ik vergeet pancreasenzymen, daar kun je het beste Creon voor hebben (humaan) en je kat heeft dringend behoefte aan pijnstilling uit de opiatenserie maar vaak word ook wel buprecare voorgeschreven en een injectie B12 is ook een aanrader. Reactiv Tonicum is ook een fijne vloeibare voedingsondersteuner.

Groetjes,
Inez
Veterinair Diabetes Conulent
Heb vanmorgen mijn DA gesproken en hij beaamt dat ze triaditis zal hebben.
Ze zal dan idd intensieve zorg nodig hebben, met mogelijk terugvallen.
Als ik dit niet aan kan, financieël of emotioneel, of voor Yari zelf, dan kan ik haar beter in laten slapen zegt hij.
Haar prognose is niet echt goed, zal een moeilijke tijd worden als ik hier mee door ga.
Aan de andere kant redt ze het misschien nog wel een jaar.
Ze is al aardig op leeftijd en het breekt mij momenteel ook behoorlijk op.
Het is dat ze nu enigszins opknapt, ze kwam net weer een paar hapjes eten.
Op aanraden van de DA moest ik haar 2 EH geven, weer verdubbelen dus. Dit n.a.v. die 29,4 meting van gisteravond.
De beslissing zou makkelijker voor me zijn als ze geen verbetering zou tonen.
Poepen heeft ze nu al bijna 3 dagen niet gedaan.
Vanmiddag naar de DA, moet ik daar dure teststrips halen, want die zijn op nu.
Voor bestellen via internet is het nu te laat, dacht eigenlijk dat ze er nu al niet meer zou zijn.

Weet het echt ff niet meer, of ik haar moet laten inslapen of toch nog doorgaan.
Ik heb nu nog vrij genomen, maar dinsdag moet ik gewoon weer fulltime aan de slag en ik ben dan dagelijks zo'n 11 uur van huis.

Paasnini, heb je nog meer advies voor me of zou jij haar laten gaan?
En is het idd financieël een hoog kostenplaatje als ik zo doorga?
Hoe is de kwaliteit van leven nog voor haar?
Door Martine-Tom
Helaas, idd wat we al dachten...
Persoonlijk zou ik haar komend weekend stierlijk verwennen en haar maandag haar rust gunnen, ik ben destijds de strijd aangegaan, mijn kat heeft nog een jaar geleefd met vele terugvallen, de kosten in dat jaar zijn over de 3.000 geweest en heel eerlijk heb ik spijt dat ik hem niet heb laten gaan toen ik wist wat hij mankeerde.
Deze oplevingen en terugvallen zullen vaker gaan voorkomen, waarbij de goede periodes steeds korter zullen zijn en je hoe dan ook weer voor deze keuze komt. Als ze nu nog wat van het leven geniet, geniet dan nog even van elkaar en geef haar dan haar rust, anders zou ik haar vanmiddag al laten gaan.

Sterkte met het maken van een keus...
Volg je gevoel en gebruik je verstand. Liefde is soms ook loslaten. Ik heb begin september voor keuze gestaan om onze oude kat van 23/24 te behandelen of in te laten slapen.  Iedereen beleeft en ervaart dit op zijn eigen manier en doet wat beste is.
Ik wens je sterkte bij de keuzes die je moet maken wat je ook beslist.
Martine-Tom, heb jij ook een kat gehad met triaditis?
Had ik niet begrepen, maar heb ook al zoveel berichtjes geplaatst en gelezen.

Genieten doet ze niet meer, ook al eet ze zelf een klein beetje en lijkt ze nu wat minder wankel.
Ik vrees dat ik haar moet laten gaan, misschien vandaag al.
Ik schrok wel van die kosten van jouw kat, ik kom zonder DA kosten eigenlijk al amper rond, maar wil niet dat dat een reden is om haar in te laten slapen.

Als ik haar van haar plekje haal, gaat ze meteen weer terug.
Ze vertrouwt me ook niet meer denk ik, ik val haar constant lastig met pillen, prikken en eten.
Nog een kleine 3 uurtjes, dan ben ik bij de DA.

Erg fijn om over andere ervaringen te lezen, elke kat is anders, maar klinkt allemaal niet hoopvol voor Yari.
Ze zal veel pijn hebben en het is niet eerlijk van me om haar zo door te laten sukkelen.
Ik loop alleen maar te janken, maar ze is al 16 1/2, dus ik zou er vrede mee moeten hebben.
Wil niet spijt krijgen dat ik het eerder had moeten doen.

Nu ook nog de vraag wat ik met haar doe als ze er niet is.
Destructie of aparte crematie, haar lijfje is slechts een omhulsel en ik kan beter een foto van haar ophangen denk ik, maar ben bang dat ik spijt krijg als ik haar as niet terug vraag.
Wat doen jullie met jullie overleden diertjes?
Door Martine-Tom
Niet gediagnostiseerd maar ja dat had ie wel. Hij kreeg insuline, maagzuurremmers, anti misselijkheid, pancreasenzymen, pijnstilling...en vast nog wel wat wat ik vergeet.
De kosten van de meetstripjes ken je helaas ook, dat was de grootste kostenpost nog wel denk ik...

Qua as, ik heb er niks mee dus ik laat ze met een groepje cremeren en daar uitstrooien, ik wil alleen weten wat er met ze gebeurd, Rendac wil ik niet dus voor mij is dit een mooie oplossing.
Door Martine-Tom
Nadine schreef: Vind Rendac ook gruwelijk, ik ga nog even kijken wat de opties zijn.
Met een groepje uitstrooien is ook wel een idee idd.
Weet alleen niet of dit via de DA gaat, of dat ik haar zelf moet brengen.
Hier kan dat beiden, kost alleen extra als ik ze op laat halen, maar dat vind ik wel logisch  :)
Telkens als ik een beslissing maak, gebeurt er iets wat mij weer doet twijfelen.
Ze heeft net weer wat bijgegeten en loopt duidelijk beter.
Als ik haar optil gaat ze mauwen (van de pijn lijkt me) en ze loopt meteen weer weg.
Ik vond haar net op de kattenbak, geen goed teken natuurlijk, maar verder ziet ze er goed uit nu en geeft wel kopjes als ik haar in haar mandje knuffel.
Ik zou blij moeten zijn met deze opleving, maar het maakt mijn beslissing zo moeilijk en ik moet niet vergeten dat ze veel pijn zal hebben en verder alleen maar afziet op het moment.
Alleen de cholangitis is gediagnosticeerd, maar de DA weet vrijwel zeker dat het een triaditis is.
Ik vertrouw hem volledig, ben erg tevreden met hem, heb ook anders meegemaakt met andere artsen en ook van horen zeggen.
Als ik haar dit weekend nog bij me hou, is dat ook alleen maar voor mezelf vrees ik.
Ze ligt alleen maar in haar mandje, maar ziet er wel goed uit nu.
Tsja, blijf wikken en wegen, maar ben erg blij met de steun die ik hier krijg.
Het gebeurt vaak bij katten dat ze goede en slechte dagen hebben, net als bij veel andere dieren en ook mensen. Maar een kat kan bij zo'n opleving zich gezonder en gelukkiger voordoen, uit instinct om niet zwak over te komen. Triaditis is erg pijnlijk en hoewel ze misschien nog wel aandacht zoekt zal ze toch wel pijn hebben en zich niet fijn voelen. Daarbij is de kans dat ze nog een tijdje gezond en gelukkig kan doorleven nu erg klein denk ik. Misschien is het dan beter haar op een moment van iets meer geluk te laten gaan, dan te wachten tot het echt niet meer anders kan. Maar natuurlijk is het jouw keuze en kun jij het het beste inschatten, en het zal enorm moeilijk zijn nu ze toch weer wat hoopvolle momenten laat zien. Ik wens je sowieso veel sterkte.
Nadine schreef: Telkens als ik een beslissing maak, gebeurt er iets wat mij weer doet twijfelen.
Ze heeft net weer wat bijgegeten en loopt duidelijk beter.
Als ik haar optil gaat ze mauwen (van de pijn lijkt me) en ze loopt meteen weer weg.
Ik vond haar net op de kattenbak, geen goed teken natuurlijk, maar verder ziet ze er goed uit nu en geeft wel kopjes als ik haar in haar mandje knuffel.
Ik zou blij moeten zijn met deze opleving, maar het maakt mijn beslissing zo moeilijk en ik moet niet vergeten dat ze veel pijn zal hebben en verder alleen maar afziet op het moment.
Alleen de cholangitis is gediagnosticeerd, maar de DA weet vrijwel zeker dat het een triaditis is.
Ik vertrouw hem volledig, ben erg tevreden met hem, heb ook anders meegemaakt met andere artsen en ook van horen zeggen.
Als ik haar dit weekend nog bij me hou, is dat ook alleen maar voor mezelf vrees ik.
Ze ligt alleen maar in haar mandje, maar ziet er wel goed uit nu.
Tsja, blijf wikken en wegen, maar ben erg blij met de steun die ik hier krijg.
:bigarmhug: :bigarmhug: 
Geen verstand van de ziekte beelden waar je kat last van hebt, maar als ik het zo volg, houd het in dat ze pijn heeft, dit altijd zal houden of aan de opiaten zal moeten, eten gaat (bijna) niet zelfstandig. Je schrijft al dat ze niet meer geniet.
Plassen/poepen gaat nauwelijks, eten doet ze niet, heeft pijn, zal van opleving naar opleving leven, en dit met kortere periodes waardoor de slechtere periode gaan overheersen.
Alles optellend zou ik mijn kat haar rust gunnen.

Over cremeren, je hebt verschilllende opties, zo ook de daar aan verbonden kosten.
Je kan je kat laten ophalen bij de da, maar ook zelf wegbrengen, zelf wegbrengen scheelt ong. 20 euro.
Individueel laten cremeren en of uitstrooien of in  groepsverband.
Als indicatie voor jou qua prijs, ik heb bijna 2 weken geleden mijn ouwe kater in moeten laten slapen, crematie, individueel met zelf brengen, was een kleine 170 euro.
Bij deze crematorium is het eea fout gegaan, en hebben we een pakket gekregen waar we niet voor gekozen hebben, dit terzijde, maar voor jou wel een prijsindicatie.
Als je een tuin hebt kan je ook overwegen  om je kat zelf te begraven, kost niets, maar of je dat kan(ik kan het namelijk niet).

Welke keus je voor haar leven neemt, maar ook voor de tijd erna, heel veel sterkte.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door