Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Als de kat al zo ver heen is dat je schrik hebt dat ze vanzelf omvalt, zal inslapen waarschijnlijk het meest humane zijn.

Schildklier zou ik zeker laten testen, maar ik vind het ook vreemd dat dat nog niet gebeurd zou zijn. Als er al gedacht wordt aan schildklierkanker, waarom dan niet eerst gewoon de werking nagaan?  Dat zou me toch wel een DA met een kronkel zijn...  ???

FIV of FELV testen kan zeker gedaan worden, maar als 1 van beide positief is, wordt het in deze situatie alsnog inslapen. Daar los je dus niets mee op.  Bij FIP geldt een beetje hetzelfde, maar zoals Koekje al mooi uitlegde is dat gevaarlijk want is verrevan een sluitende test. 
Alledrie deze testen gelden eigenlijk meer als uitsluitingstesten.  Testen die je neemt om uit te sluiten dat het dat is als controle wanneer er ook andere optie's zijn.  Ik weet niet of ze hier nog erg nuttig zijn, tenzij om het als eigenaar te weten, als het toch FIV of FELV is.
Door dinky89
Als er al gedacht wordt aan schildklierkanker
Ik lees in het stuk lymfeklierkanker en geen schildklierkanker waar aan gedacht wordt.
T4 meting (schildklier) is een aparte test buiten het standaard bloedonderzoek. Misschien dat dat dan niet onderzocht is?
Door Nadine
Ik heb mijn collega gesproken en ze heeft zich een beetje verdiept in felv, fiv en fip.
Zelf denkt ze nu dat het wel eens fiv zou kunnen zijn door de symptomen van haar kat Joey.
Ze twijfelt erg aan haar dierenarts (ook door eerdere ervaringen) en gaat voor een second opinion.
Zelf heb ik ook ervaren dat het altijd goed is om jezelf te informeren, op je intuïtie te vertrouwen en dat dierenartsen niet alles weten.

Ze weet dat de kans groot is dat haar Joey niet (meer) te redden is, maar voor haar eigen gemoedsrust wil ze toch graag weten wat Joey precies mankeert.
Je kan er toch meer vrede mee hebben als je weet dat je alles hebt gedaan wat je kan doen.

Bedankt voor alle reacties, ik laat het jullie nog weten wat er uit die second opinion komt.
Door pearlsofpassion
dinky89 schreef: Ik lees in het stuk lymfeklierkanker en geen schildklierkanker waar aan gedacht wordt.
T4 meting (schildklier) is een aparte test buiten het standaard bloedonderzoek. Misschien dat dat dan niet onderzocht is?
Oei, verkeerd begrepen.
Door Martine-Tom
Ik zou hem met spoed op EPI laten testen en in de tussentijd gelijk beginnen met verteringsenzymen (zymoral) over zijn eten doen. Galgangontsteking, diarree en vermageren zijn behoorlijke aanwijzingen daarvoor.
Door Viking
Hoi, mijn vorige kat Viking had uitgezaaide darmkanker. De uitzaaiingen zaten in de lymfeklieren. Het uitte zich in diarree en enorm gewichtsverlies door geen/nauwelijks eetlust.
Door paasnini
Al een paar jaar  >:( wat een prutser die dierenarts de diagnose is feitelijk al gesteld. Dit zijn absoluut kenmerken voor het bekende triade probleem, galgangontsteking, pancreatitis en darmontsteking.
Afvallen, dunne verkleurde ontlasting, opgezette lymfeklieren, in het verleden zal de kat enorme honger hebben gehad en nu zo misselijk dat hij niet mee wil. En ontzettende buikpijn.
De kat heeft nodig: maagzuurremmer (hier kan ze direkt mee beginnen, gewoon naar de drogist en Zantac halen, of eigenmerk maagzuurremmer met als werkzame stof ranatidine, 1/4 per dag), pijnstiller, het liefs een opiaat ivm de lever, Cerenia via de dierenarts tegen de misselijkheid, Pancreasenzymen (Tryplase of Creon). Bloed moet de da controleren omdat de kat inmiddels wel een flink kalium tekort zal hebben dus hij heeft infusen nodig, als hij vers eet dan vooral vers met pancreas erdoor (Duck of Tinlo) en hem aan het eten houden (dwangvoeren maar natuurlijk als er Cerenia in zit anders is het sneu, ik wil ook niet gedwangvoerd worden als ik misselijk ben.

En vertrouw hier maar op, ik heb exact hetzelfde meegemaakt!
Door Nadine
Hallo! Hier een update van Joey, de zieke kat van mijn collega.

Bedankt voor alle waardevolle adviezen en tips, ik heb het allemaal doorgegeven aan mijn collega.
Hij is opnieuw gewogen en beoordeeld door een andere dierenarts.
Hij weegt nog maar 2 kilo en eet momenteel vrij slecht.

De andere arts heeft naar de bloeduitslagen van de vorige arts gekeken en vond dat er inderdaad verder onderzoek nodig was.
Zij heeft een uitgebreidere bloedtest gedaan (waar precies naar is gekeken weet ik niet), hier kwam alleen uit dat hij licht verhoogde ontstekingswaarden heeft.

De specifieke EPI test heeft hij niet gehad, de dokter had gezegd dat dat niet nodig was, aangezien ze daarvoor geen aanwijzingen uit de bloeduitslag had gezien (?).

Joey zit nu wederom aan de prednison, omdat hij het de vorige keer niet lang genoeg heeft geslikt.
Hij zit tegelijkertijd op een eiwitarm dieet (brokjes) van de dierenarts, mag niet naar buiten aangezien hij regelmatig rondscharrelt (er schijnt iemand in de buurt te zijn die buiten eten strooit voor een aantal dieren...). Joey is graag buiten en nog maar 8 jaar, dus hier gaat hij niet blij mee zijn.
O ja, en hij heeft ook een antibiotica kuur, wat niet bepaald bevorderlijk is voor diarree...

Mijn collega gaat het 2 weken aankijken en verder ziet ze geen opties meer.
Ik zou zeggen, als je Joey toch binnenhoudt zou ik het eerst 1 of 2 weken zonder medicatie proberen op gekookte kip en kvv. Aangezien ze me ook wel 'ns heeft verteld dat zijn poep iets steviger was als ze bv gekookte kip geeft.
Dat dit niet consequent is, lijkt mij het gevolg van dat hij wel 'ns buiten de deur eet.
En blikvoer had ze al afgeschaft, omdat dat vaak ergere diarree opleverde.

Voor mijn Gijs (ander verhaal, maar 10 jaar chronische diarree gehad) was rauw de oplossing en als ik hoor dat voeding Joey zijn ontlasting beïnvloed, zou ik eerst zijn voedingspatroon veranderen en in die hoek gaan zoeken. Kan ook nog een voedselallergie of voedselintolerantie zijn, daar kom je alleen achter met een eliminatiedieet en door hem binnen te houden.

Ik heb er zeer weinig vertrouwen in dat Joey er de komende 2 weken op vooruit gaat, maar misschien heb ik het wel mis.
Ik hoop in ieder geval dat Joey nu op gaat knappen, anders zijn het zijn laatste weken....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door