Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Ik zou toch ook niet te vaak kammen en zeker niet met de furminator.
Je kan er ook kale plekken mee krijgen.

1 keer per week vind ik echt het maximum en ik gebruik ook meer die noppenborstels (Zoom groom bij Zooplus) want naar mijn idee haalt die meer de losse haren weg en masseert de huid ipv de vaste vacht te beschadigen. Bij de furminator moet je daar toch voor oppassen. Die gebruik ik ook maar een paar halen om de paar weken en enkel bij het begin van de rui even wat grondiger. 
Door Viking
Over die furminator: mijn da vroeg me waarmee ik borstelde om me vervolgens te vertellen dat als je die furminator vaak gebruikt je juist de haargroei van ondervacht zou stimuleren. Hij raadde me aan om de furminator alleen in de ruitijd een paar keer te gebruiken.
Door pearlsofpassion
Ja, ik denk ook dat dat verstandig is.

Ik gebruik hem dan wel ietsje anders, maar ik kam er ook zeker niet regelmatig en lang mee.
Door Kaela
Ik heb de furminator nog niet vaak gebruikt. 2 keer kort na elkaar en na een aantal weken nog eens 1 keer. Het punt is ook dat ze al heel lang erg haart, dus het is tot nog toe in ieder geval niet dat het borstelen of kammen daar in enige zin stimulerend in is geweest. De insteek van mijn vraag is dan ook meer wat ik er behalve borstelen nog mee kan. Qua voeding ofzo.
Door hannabelgje
Bij Fleur is het ook diepe ellende. Ze kotst een aantal keren per week haarballen uit. Ik borstel haar met de furminator en dan komt er veel wol uit. Leuk vind ze het niet. Zoë heeft juist de bovenvacht die loslaat en die borstel ik met een rubber borstel.
Door Martine-Tom
Kaela schreef: Ik heb de furminator nog niet vaak gebruikt. 2 keer kort na elkaar en na een aantal weken nog eens 1 keer. Het punt is ook dat ze al heel lang erg haart, dus het is tot nog toe in ieder geval niet dat het borstelen of kammen daar in enige zin stimulerend in is geweest. De insteek van mijn vraag is dan ook meer wat ik er behalve borstelen nog mee kan. Qua voeding ofzo.
Ze eten toch al vers? Ook vis, of geef je iets van zalmolie?
Door Viking
Ik heb bij huid-en vachtproblemen ook gelezen dat paardenmelkcaplules zouden helpen. Capsule openbreken en over het voer strooien en dat dan twee keer per dag
Door kiara
Ik en mijn katten vinden de furminator een rot ding
Ook herplaatst
Een wolharkje is dat wat die heb ik hier ook en ik gebruik hem paar keer per jaar
Komt dan echt heel veel af ( bij de Britse korthaar)
Bij de Noorse boskat maar haar zoon ( ongelukje korthaar en ze haat haar zoon andersom ook  :biggrin2:) daar doe ik vrijwel nooit wat aan
Maar zo'n rubber ding lijkt mij ook wel wat volgens mij bestaan die al heel veel jaren
Overigens hier nooit of bijna nooit haarballen

Martine die van jou hebben ze toch ook gewoon bij dierenwinkel liggen of tuincentra?
Door Kaela
Martine-Tom schreef: Ze eten toch al vers? Ook vis, of geef je iets van zalmolie?
Ja we malen zelf. 40% vleesbot, 40% spier, 15% orgaan en 5% vette vis (meestal zalm). We hebben doils joint en megaderm omega 3-6 olie in huis. Zou het nuttig zijn daar iets van bij te geven?
Door Kaela
Even ter illustratie, vanmorgen heb ik gekamt. Otje en Pluk eten hetzelfde, worden even vaak geborsteld met dezelfde borstels en wonen samen dus gelijke leefomstandigheden verder. Verschil lijkt me duidelijk. Foto van Pluk is van na het kammen, dus naar mijn mening ziet haar vacht er verder prima uit. Maar kam ik over 2 weken weer, dan kan ik exact dezelfde foto maken en dat lijkt me toch niet normaal.

Dus met alle respect en dank !! voor voorgaande berichten over wat voor kammetjes ed: ik wil graag wat dieper! Zou er iets mis kunnen zijn, kan dit een symptoom van een ziekte zijn ofzo?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Martine-Tom
Ja dat zou in theorie kunnen, maar dan zie je dat ze er echt slecht uit zien of lokaal kaal zijn, zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.dierenkliniek-schagen.nl/ind ... haaruitval
Als je al vis voert zou je met je omega's eigenlijk goed moeten zitten.
Bij ringworm en schimmel zie je ook vachtverlies, maar ook dat is of dunne vacht of plaatsgewijs...

Ik kan even niet meer zover teruglezen, Pluk was de mamapoes, en zolang ze bij jullie is heeft ze dit erge haren altijd gehad?
Door Kaela
Martine-Tom schreef: Ja dat zou in theorie kunnen, maar dan zie je dat ze er echt slecht uit zien of lokaal kaal zijn, zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.dierenkliniek-schagen.nl/ind ... haaruitval
Als je al vis voert zou je met je omega's eigenlijk goed moeten zitten.
Bij ringworm en schimmel zie je ook vachtverlies, maar ook dat is of dunne vacht of plaatsgewijs...

Ik kan even niet meer zover teruglezen, Pluk was de mamapoes, en zolang ze bij jullie is heeft ze dit erge haren altijd gehad?
Ja he, je zou als het een huidprobleem is eerder plekjes ofzo verwachten.

Pluk is nu geschat 9 jaar, met 1,5 door ons van straat gehaald en bleek zwanger, 3 kittens gekregen, na 2 weken vol wormen, die kwamen er aan alle kanten uit.
Sindsdien gezond, maar wel makkelijk van slag intern. Beetje kieskeurig met eten, snel een keer kotsen. Niks dramatisch, maar ik heb soms wel het idee dat ze wel een knauw heeft gehad van die wormen toen. Ze heeft 1 keer dermate verstopt gezeten dat ze een klysma moest, een jaar of 4 a 5 geleden. Verder nooit een dierenarts nodig gehad, op 2 keer een allergische reactie nadat ze plantjes in de tuin had opgegeten na.
Door Martine-Tom
Het zo mogelijk iets hormonaals kunnen zijn, ik las net een stuk dat extreem verharen vaker gezien word bij geholpen katers en poezen en poezen die een nest hebben gehad, en nadat ze krols zijn geweest, zit me nu zomaar af te vragen als je ze castreert op de piek van die hormonen, zouden ze dan mogelijk net als Pluk zoveel blijven haren?

Verder hoe meer ik erover lees, zolang het gelijkmatig is, geen kale plekken, dunne vacht, vette of piekende vacht lijkt het aan de (extreme) kant van normaal te zitten, advies wat ik overal tegenkom is toch goed kammen ten tijde van de rui, zeker als ze zoveel haren omdat ze anders teveel haren binnen krijgen...wat ook weer logisch klinkt eigenlijk,.
Geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar vervelend is het wel, zeker ook voor Pluk denk dat die er ook best last van zal hebben zo af en toe...
Door Kaela
Pluk is na haar nestje geholpen, want wij hebben geen wil om verder bij te dragen aan het kattenoverschot. We hebben daarbij het standaardadvies gevolgd, het moest een X aantal weken na de bevalling. De kittens waren toen ook al een poosje weg hoor, zal zo geschat een week of 16 na de bevalling zijn gebeurd? Geen idee hoe dat met hormonen zit.
Zo erg haren als nu deed ze voorheen niet, maar wel altijd erger dan Otje.

Ik denk dat Pluk er wel last van heeft ja, vooral omdat ze natuurlijk ook heel veel haar binnen krijgt. Ik denk dat ik maar gewoon vaker ga borstelen. Niet extreem vaak, maar bijvoorbeeld 1 keer per maand echt even goed en tussendoor het dan wat in de gaten houden. Eigenlijk wil ik het haarballen kotsen ook wat voor zijn, want dat is natuurlijk ook elke keer een belasting van haar systeem.

Ik hou me nog aanbevolen voor verdere ideeën en tips, bedank voor het meedenken Martine!
Door Martine-Tom
Dan zal dat het ook niet zijn, als het door de castratie zou komen zou ze het al haar hele (bij jullie wonende) leven moeten hebben  :)

Enige wat ik verder nog tegenkom is stress wat een oorzaak kan zijn, mss dat ze van slag is omdat die deur op de trap geplaatst is en de zolder nu voor ze open is?

Overigens merk ik hier ook duidelijk verschil, Doki haart zoals normaal en als je Freud kamt begint het spontaan te sneeuwen, ook geen idee waar dat aan kan liggen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door