Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Monique77
Wat lief dat je er naar vraagt  :)

Het gaat goed met de heren !
Tijdens onze vakantie zijn ze in ons idee enorm tot rust gekomen ... Ze hadden een super oppas waar ze gek op waren en die 2 blondies waren even niet thuis
Alle tijd om tot zichzelf te komen dus
Oppas heeft niets geks gemerkt, geen bloed gevonden en een normale hoeveelheid plasjes/poepjes en elke dag werd er goed gegeten en gedronken en volop geknuffeld en gespeeld met de oppas

Eigenlijk het beeld wat wij ook hebben van ze als we thuis zijn, alleen hebben ze dan nog te maken met de honden

Eenmaal weer thuis zijn ze met de honden ook anders, ze blijven zitten en schrikken niet meer weg, gaan in mijn idee een stuk minder naar de bak en zijn verder gewoon nog steeds levendig en tonen ze totaal niet ziek

Ik heb lang en breed gesproken met de dierenarts en we hebben besloten even aan te kijken ... Mochten we weer druppeltjes bloed vinden dan laten we direct een echo doen bij beide heren, zo niet zullen we over een tijdje weer urine laten controleren om te kijken of er iets is veranderd in de waardes
Wij houden onze dieren goed in de gaten, en zodra we iets niet vertrouwen zitten we bij de DA, maar voor nu lijkt het toch op stress van de overgang van de oude eigenaren naar een nieuw huis met 2 honden.
Door Monique77
Ja, wij zijn ook wel opgelucht !
We hebben inmiddels ook een waterfontein in hun eigen kamer, wat ervoor zorgt dat ze extra drinken want dat ding is wel een feest voor ze !
En dat is in hun geval alleen maar goed denk ik zo  :biggrin2:
Door Martine-Tom
Monique77 schreef: Nog geen idee wat voor soort steen het zou moeten gaan, maar de katers hebbe nog steeds bloed in hun urine na een AB kuur en na een stressblaas behandeling
Bij max is het wel minder geworden, maar Beer zijn urine blijft rood gekleurd ....

Urine is nu 2x onderzocht en daar komt niets uit (buiten het bloed), dus de volgende stap is een echo om stenen uit te sluiten
Vroeg me alleen af of er een steen kan zitten zonder dat ze last van gruis of andere verkeerde waardes hebben
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... n.html#new
Posting 73
Moest even aan je heren denken  ;)
We zijn net terug nadat we 1,5 uur bij de dierenarts hebben gezeten, we mochten alles zien en hebben een hele goede uitleg gekregen over wat we nou precies zagen

Eerst was Max aan de beurt ... We zagen direct een blaassteen liggen. Voor de zekerheid steriele urine afgenomen om te kijken of er gruis in zat -> hij kon wel iets zien (leek op zand) maar kon helaas niet typeren welk soort gruis er aanwezig was
Optie : opereren of kijken of hij er last van gaat krijgen

Daarna was Beer .... Daar zagen we gelijk een stuk of 3-5 stenen zitten die los lagen in de blaas, en we zagen ook dat hij een verbinding heeft tussen de bovenzijde en onderzijde van de blaas  :-\
Conclussie was heel duidelijk : Opereren

De dierenarts heeft de overige organen bekeken en die zagen er gelukkig allemaal goed uit.

De dierenarts kon ons ook vertellen dat dit al veel langer speelt ... Dus ik voelde me gelijk schuldig waarom ik het zo lang heb aangekeken  :'(
Bij mijn oude katten voelde ik zo goed aan wanneer er iets niet klopte, maar bij herplaatsers vind ik dit zo moeilijk !!
De dierenarts zei ook al, jullie hebben ze in hun "slechte" periode gekregen en zien dus geen verschil met gezond/niet gezond, maar pijn doet het wel dat ik hier in mijn ogen te lang mee heb gewacht

De dierenarts sprak wel gelijk uit met zijn verbazing over dat de oude eigenaren niets gezegd hebben, want net als dat wij zien dat ze TE VAAK naar de bak gaan, en bloeddruppeltjes vinden hadden zij dat ook moeten zien
Eerlijk gezegd denk ik nu (achteraf) dat de katten daarom herplaatst zijn

Volgende week laten we beide katten opereren, laten we de stenen beoordelen om te weten wat het precies was, en hopen we met heel ons hard dat we daarna rust kunnen creëren bij de katten zelf, want dit moeten ze dus al langer dan een jaar voelen  :-\

Nog wel even een vraagje ... De dierenarts wil eerst foto's maken voordat hij gaat opereren, om te weten hoeveel stenen er in zitten (al zou hij niet alle stenen op een foto kunnen zien omdat niet alle stenen altijd op foto's te zien zijn?)
Als de stenen wel te zien zijn kan hij met zekerheid zeggen dat hij ze allemaal heeft
Mijn vraag is, is dat de normale werkwijze bij een blaassteen operatie ? In mijn idee leg je alles open, haal je de stenen eruit, spoel je de blaas door en maak je het weer dicht
Maar misschien denk ik te simpel  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Monique77 op do 31 okt 2013, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik herken je twijfel met betrekking tot wat is abnormaal gedrag bij een herplaatser. Van Dinky had het asiel al ontdekt dat ze blaasgruis had maar dan kom je een maand later voor controle van urine en krijg je de vraag waarom je het wil laten onderzoeken, of er afwijkend gedrag was. Dan had ik ook zoiets van geen flauw idee, ken haar alleen met gruis.... Was elke keer hetzelfde verhaal. Werd na 3 maanden ook gedacht aan blaasstenen omdat er geen gruis meer was maar nog wel bloed. Toen nog een maand doorgegaan met het voer en toen was het goed ;-)

Wens je in elk geval veel sterkte met de operatie van beide!
Goed dat je toch die echo hebt laten maken! En laat dat schuldgevoel maar gaan hoor, je hebt super goed opgelet en bent er al eerder mee naar de da gegaan met verdenking van blaasstenen! En als de eerdere eigenaren beweerden dat er niks aan de hand was, dan geloof je dat natuurlijk in eerste instantie gewoon!
Heel veel sterkte met de operaties, ik ben altijd een dweil als er een kat van me onder het mes moet, laat staan 2!!

Of die foto normaal is, geen idee, misschien kan een dierenarts hier  daar wat nuttigs over zeggen ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door