We zijn net terug nadat we 1,5 uur bij de dierenarts hebben gezeten, we mochten alles zien en hebben een hele goede uitleg gekregen over wat we nou precies zagen
Eerst was Max aan de beurt ... We zagen direct een blaassteen liggen. Voor de zekerheid steriele urine afgenomen om te kijken of er gruis in zat -> hij kon wel iets zien (leek op zand) maar kon helaas niet typeren welk soort gruis er aanwezig was
Optie : opereren of kijken of hij er last van gaat krijgen
Daarna was Beer .... Daar zagen we gelijk een stuk of 3-5 stenen zitten die los lagen in de blaas, en we zagen ook dat hij een verbinding heeft tussen de bovenzijde en onderzijde van de blaas
Conclussie was heel duidelijk : Opereren
De dierenarts heeft de overige organen bekeken en die zagen er gelukkig allemaal goed uit.
De dierenarts kon ons ook vertellen dat dit al veel langer speelt ... Dus ik voelde me gelijk schuldig waarom ik het zo lang heb aangekeken

Bij mijn oude katten voelde ik zo goed aan wanneer er iets niet klopte, maar bij herplaatsers vind ik dit zo moeilijk !!
De dierenarts zei ook al, jullie hebben ze in hun "slechte" periode gekregen en zien dus geen verschil met gezond/niet gezond, maar pijn doet het wel dat ik hier in mijn ogen te lang mee heb gewacht
De dierenarts sprak wel gelijk uit met zijn verbazing over dat de oude eigenaren niets gezegd hebben, want net als dat wij zien dat ze TE VAAK naar de bak gaan, en bloeddruppeltjes vinden hadden zij dat ook moeten zien
Eerlijk gezegd denk ik nu (achteraf) dat de katten daarom herplaatst zijn
Volgende week laten we beide katten opereren, laten we de stenen beoordelen om te weten wat het precies was, en hopen we met heel ons hard dat we daarna rust kunnen creëren bij de katten zelf, want dit moeten ze dus al langer dan een jaar voelen
Nog wel even een vraagje ... De dierenarts wil eerst foto's maken voordat hij gaat opereren, om te weten hoeveel stenen er in zitten (al zou hij niet alle stenen op een foto kunnen zien omdat niet alle stenen altijd op foto's te zien zijn?)
Als de stenen wel te zien zijn kan hij met zekerheid zeggen dat hij ze allemaal heeft
Mijn vraag is, is dat de normale werkwijze bij een blaassteen operatie ? In mijn idee leg je alles open, haal je de stenen eruit, spoel je de blaas door en maak je het weer dicht
Maar misschien denk ik te simpel