Ik wil allereerst wel 1 ding duidelijk op wijzen.
Dat de ervaring er is van vele mensen dat entingen overbodig zijn want dat de katten het prima doen en nooit ziek worden zonder entingen, dat is wel voornamelijk te wijten aan het feit dat kattenziekte weinig voorkomt net omdat er zoveel mensen zonder nadenken hun katten jaarlijks laten enten. Daar profiteren diegene die dat niet doen, van mee. Maar dat wil niet zeggen dat je kat beschermd is.
Men heeft polio hier uitgestorven gekregen, niet door alle kinderen te enten, maar door min 80% (of zoiets) geent te krijgen. Zo isoleer je de virussen en kunnen ze niet verder uitbreiden tot het op een keer stopt. Zo werkt dat dus ook bij katten.
Dat gezegd zijnde geloof ik wel dat als een kat haar kittenentingen tegen kattenziekte gehad heeft, ze voldoende beschermd is. Voor de rest van haar leven.
Nies zou ik zeker geven als kittenenting, omdat nies een gevaarlijk iets is voor kittens. Ze kunnen het oppikken en blijven meedragen (chronisch) en das echt niet leuk (voor niemand), en als het heel erg wordt kunnen ze er zelfs aan sterven. Kleine kittens is volgens mij zowat het enige moment wanneer entingen erg belangrijk zijn in een kattenleven.
Het antwoordt van Tanneke (Hitam) in dit topic vat het wel mooi samen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1915173
Niesziekte is dus een grotere discussie. Het is zeker dat het een aantal jaren geldt, maar hoe lang precies weet men niet. Minstens 3 jaar alleszinds. Maar volgens mij is dat ook van minder belang omdat een volwassen kat zelden erg ziek wordt van nies.
Persoonlijk zou ik ergens om de 5 jaar nog enten of iets dergelijks, als je dat zou willen. Vooropgesteld dat je enkel nies kan enten want ik vergeet altijd wat je alleen kan enten en wat altijd samen met het andere komt, nies of kattenziekte ???
Ik wil er nog even aan toevoegen dat er aanwijzingen waargenomen zijn (laat ik het even voorzichtig stellen, het is al een tijd geleden dat ik het artikel gelezen heb) dat de combi-enting belastend is voor de nieren en zeker bij veelvuldig gebruik nierfalen in de hand werkt. Een kat ouder dan zo'n 8-10 jaar zou ik dus ten stelligste afraden nog te laten enten. Bij een kitten lijkt me dat de enting zelf belangrijker is, maar bij een volwassen kat weet ik niet of dat nog wel opgaat.
Als je nies niet apart kan enten, zou ik het niet meer doen.
Verder heb ik ook ooit gehoord over entingen tegen FIV, maar ik weet niet of die wel betrouwbaar zijn. Als je kat vaak met zwervers omgaat is dat misschien wel iets om verder op te zoeken (googlen evt, of Hitam aanspreken), maar anders waarschijnlijk ook niet nodig.
Ik hoor wel stemmen dat FIV en FELV steeds meer voorkomen en het blijven natuurlijk vreselijke ziekten.
Ik zou er bij gelegenheid zelf eens op moeten gaan zoeken.