Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Zoals al in ander topic gezegd, ik heb mijn honden en katten zowel in Nederland als in Italie altijd maar 1x laten inenten, en dan alleen de basisprikken, verder geen Weil, PI, en de hele rambam meer.

Ik heb in al die jaren (en dat zijn er een hele hoop) nooit gekkigheid gehad met mijn beesten, altijd kerngezond....(laat ik het afkloppen, tok tok tok).
Ik wil allereerst wel 1 ding duidelijk op wijzen.
Dat de ervaring er is van vele mensen dat entingen overbodig zijn want dat de katten het prima doen en nooit ziek worden zonder entingen, dat is wel voornamelijk te wijten aan het feit dat kattenziekte weinig voorkomt net omdat er zoveel mensen zonder nadenken hun katten jaarlijks laten enten. Daar profiteren diegene die dat niet doen, van mee.  Maar dat wil niet zeggen dat je kat beschermd is.
Men heeft polio hier uitgestorven gekregen, niet door alle kinderen te enten, maar door min 80% (of zoiets) geent te krijgen.  Zo isoleer je de virussen en kunnen ze niet verder uitbreiden tot het op een keer stopt.  Zo werkt dat dus ook bij katten. 

Dat gezegd zijnde geloof ik wel dat als een kat haar kittenentingen tegen kattenziekte gehad heeft, ze voldoende beschermd is. Voor de rest van haar leven.
Nies zou ik zeker geven als kittenenting, omdat nies een gevaarlijk iets is voor kittens.  Ze kunnen het oppikken en blijven meedragen (chronisch) en das echt niet leuk (voor niemand), en als het heel erg wordt kunnen ze er zelfs aan sterven.  Kleine kittens is volgens mij zowat het enige moment wanneer entingen erg belangrijk zijn in een kattenleven.
Het antwoordt van Tanneke (Hitam) in dit topic vat het wel mooi samen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1915173

Niesziekte is dus een grotere discussie. Het is zeker dat het een aantal jaren geldt, maar hoe lang precies weet men niet.  Minstens 3 jaar alleszinds.  Maar volgens mij is dat ook van minder belang omdat een volwassen kat zelden erg ziek wordt van nies. 
Persoonlijk zou ik ergens om de 5 jaar nog enten of iets dergelijks, als je dat zou willen. Vooropgesteld dat je enkel nies kan enten want ik vergeet altijd wat je alleen kan enten en wat altijd samen met het andere komt, nies of kattenziekte  ???

Ik wil er nog even aan toevoegen dat er aanwijzingen waargenomen zijn (laat ik het even voorzichtig stellen, het is al een tijd geleden dat ik het artikel gelezen heb) dat de combi-enting belastend is voor de nieren en zeker bij veelvuldig gebruik nierfalen in de hand werkt.  Een kat ouder dan zo'n 8-10 jaar zou ik dus ten stelligste afraden nog te laten enten.  Bij een kitten lijkt me dat de enting zelf belangrijker is, maar bij een volwassen kat weet ik niet of dat nog wel opgaat. 
Als je nies niet apart kan enten, zou ik het niet meer doen.

Verder heb ik ook ooit gehoord over entingen tegen FIV, maar ik weet niet of die wel betrouwbaar zijn. Als je kat vaak met zwervers omgaat is dat misschien wel iets om verder op te zoeken (googlen evt, of Hitam aanspreken), maar anders waarschijnlijk ook niet nodig.
Ik hoor wel stemmen dat FIV en FELV steeds meer voorkomen en het blijven natuurlijk vreselijke ziekten.
Ik zou er bij gelegenheid zelf eens op moeten gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 22 aug 2013, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ik heb dus geen verstand van katten en hun entingen maar voor de duidelijkheid: ik zeg nergens dat enten overbodig is hoor :). En waarom mensen twee keer gevaccineerd worden: entingen slaan gewoon wel eens niet aan. En daarom geeft men er voor de zekerheid 2. Het niet aanslaan van entingen kan zelfs veroorzaakt worden door hoe bijv. de entstof is bewaard. Dus op zich lijkt het mij niet onverstandig om mensen, honden en katten twee keer te vaccineren of 1 keer te vaccineren en daarna te titeren om te kijken of de enting wel is aangeslagen. Overigens weet ik niet hoe dat bij katten zit maar als ze gevaccineerd worden voor ziektes veroorzaakt door bacterieen: voor bacterieen wordt in de regel nooit langdurige immuniteit opgebouwd.
Door Martine-Tom
Kittenentingen zou ik idd ook laten zetten (met angst en beven na Doki maar ik zou het wel doen) maar daarna...
Nee ik denk het niet, nu heb ik geen keus maar als Doki er niet meer is zou ik denk ik ook niet meer enten als kittenentingen.
Nies is niet leuk, maar een chronisch longpatiënt als gevolg van de enting daartegen ook niet  :-\
Lizzy schreef: Ik heb dus geen verstand van katten en hun entingen maar voor de duidelijkheid: ik zeg nergens dat enten overbodig is hoor :). En waarom mensen twee keer gevaccineerd worden: entingen slaan gewoon wel eens niet aan. En daarom geeft men er voor de zekerheid 2. Het niet aanslaan van entingen kan zelfs veroorzaakt worden door hoe bijv. de entstof is bewaard. Dus op zich lijkt het mij niet onverstandig om mensen, honden en katten twee keer te vaccineren of 1 keer te vaccineren en daarna te titeren om te kijken of de enting wel is aangeslagen. Overigens weet ik niet hoe dat bij katten zit maar als ze gevaccineerd worden voor ziektes veroorzaakt door bacterieen: voor bacterieen wordt in de regel nooit langdurige immuniteit opgebouwd.
Ik geloof dat alleen Chlamidia (soort nies) een bacterie is waartegen geënt wordt.  Ik denk niet dat er tegen Pasteurella of Bordetella geënt wordt en of dat wel vaak voor komt bij katten...
2 maal enten of enten en titreren is inderdaad wel aan te raden, en dan dus bij voorkeur als kitten.  Volgens mij is dat de enige manier waarop titreren nuttig is: relatief kort na een enting, om na te gaan of de vorige enting aangeslagen is of niet.
Kleintje heeft ook ooit 1 kittenenting gehad, mijn ouders vonden de tweede niet nodig, maar is toch met een lichte chronische nies blijven zitten. Hoe dat precies komt en of die tweede enting aangeslagen was of niet, dat zal ik nooit weten.  Ik kan wel gokken, kan zelfs denken dat het misschien net door de enting komt, maar weten doe ik het niet. 
Toen ze officieel bij mij kwam wonen heb ik haar dus wel opnieuw laten enten en toen 2 maal achter elkaar, net als de kittenentingen, om zeker te zijn dat ze die start had gehad. 
Door koekje
Lizzy schreef: als ze gevaccineerd worden voor ziektes veroorzaakt door bacterieen: voor bacterieen wordt in de regel nooit langdurige immuniteit opgebouwd.
De gewone kattenvaccinaties (nies- en kattenziekte) zijn viraal. Er zou best eens een losse niesziektevaccinatie kunnen zijn die tegen bacterieeën is, maar die is naar mijn weten niet standaard.
Kattenziekte is parvo, maar kan niet los zonder nies worden gegeven.
Vaccinaties tegen Fiv en Felv weet ik niet genoeg vanaf en hebben die van mij iig ook niet gehad.

Er zijn mensen die er ieder jaar een cocktail in laten jassen, dat is volgens mij erg overdreven. Maar nog 1x een boost cocktail kan mi geen kwaad, aangezien er bij Sokjes niet echt duidelijkheid is en er de zekerheid is dat er maar 1x een cocktail is gegeven.
Door Martine-Tom
pearlsofpassion schreef: Ik geloof dat alleen Chlamidia (soort nies) een bacterie is waartegen geënt wordt.  Ik denk niet dat er tegen Pasteurella of Bordetella geënt wordt en of dat wel vaak voor komt bij katten...
2 maal enten of enten en titreren is inderdaad wel aan te raden, en dan dus bij voorkeur als kitten.  Volgens mij is dat de enige manier waarop titreren nuttig is: relatief kort na een enting, om na te gaan of de vorige enting aangeslagen is of niet.
Kleintje heeft ook ooit 1 kittenenting gehad, mijn ouders vonden de tweede niet nodig, maar is toch met een lichte chronische nies blijven zitten. Hoe dat precies komt en of die tweede enting aangeslagen was of niet, dat zal ik nooit weten.  Ik kan wel gokken, kan zelfs denken dat het misschien net door de enting komt, maar weten doe ik het niet. 
Toen ze officieel bij mij kwam wonen heb ik haar dus wel opnieuw laten enten en toen 2 maal achter elkaar, net als de kittenentingen, om zeker te zijn dat ze die start had gehad.
Bordetella is er in een neusdruppelvorm en word niet standaard gegeven, over het algemeen alleen als een pension het verplicht stelt volgens mij.
Martine-Tom schreef: Bordetella is er in een neusdruppelvorm en word niet standaard gegeven, over het algemeen alleen als een pension het verplicht stelt volgens mij.
Ah, das interessant. Weet je ook hoe lang die dan werkt?
Waarschijnlijk willen ze daar gewoon jaarlijks een enting van zien in het pension?
Door Martine-Tom
pearlsofpassion schreef: Ah, das interessant. Weet je ook hoe lang die dan werkt?
Waarschijnlijk willen ze daar gewoon jaarlijks een enting van zien in het pension?
Yep, hoe lang hij werkt weet ik niet, maar bij mijn weten moet hij een X aantal weken voordien gezet zijn en elk jaar opnieuw gezet worden.
pearlsofpassion schreef: Ik wil allereerst wel 1 ding duidelijk op wijzen.
Dat de ervaring er is van vele mensen dat entingen overbodig zijn want dat de katten het prima doen en nooit ziek worden zonder entingen, dat is wel voornamelijk te wijten aan het feit dat kattenziekte weinig voorkomt net omdat er zoveel mensen zonder nadenken hun katten jaarlijks laten enten. Daar profiteren diegene die dat niet doen, van mee.  Maar dat wil niet zeggen dat je kat beschermd is.
Men heeft polio hier uitgestorven gekregen, niet door alle kinderen te enten, maar door min 80% (of zoiets) geent te krijgen.  Zo isoleer je de virussen en kunnen ze niet verder uitbreiden tot het op een keer stopt.  Zo werkt dat dus ook bij katten. 

Dat gezegd zijnde geloof ik wel dat als een kat haar kittenentingen tegen kattenziekte gehad heeft, ze voldoende beschermd is. Voor de rest van haar leven.
Nies zou ik zeker geven als kittenenting, omdat nies een gevaarlijk iets is voor kittens.  Ze kunnen het oppikken en blijven meedragen (chronisch) en das echt niet leuk (voor niemand), en als het heel erg wordt kunnen ze er zelfs aan sterven.  Kleine kittens is volgens mij zowat het enige moment wanneer entingen erg belangrijk zijn in een kattenleven.
Het antwoordt van Tanneke (Hitam) in dit topic vat het wel mooi samen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1915173

Niesziekte is dus een grotere discussie. Het is zeker dat het een aantal jaren geldt, maar hoe lang precies weet men niet.  Minstens 3 jaar alleszinds.  Maar volgens mij is dat ook van minder belang omdat een volwassen kat zelden erg ziek wordt van nies. 
Persoonlijk zou ik ergens om de 5 jaar nog enten of iets dergelijks, als je dat zou willen. Vooropgesteld dat je enkel nies kan enten want ik vergeet altijd wat je alleen kan enten en wat altijd samen met het andere komt, nies of kattenziekte  ???

Ik wil er nog even aan toevoegen dat er aanwijzingen waargenomen zijn (laat ik het even voorzichtig stellen, het is al een tijd geleden dat ik het artikel gelezen heb) dat de combi-enting belastend is voor de nieren en zeker bij veelvuldig gebruik nierfalen in de hand werkt.  Een kat ouder dan zo'n 8-10 jaar zou ik dus ten stelligste afraden nog te laten enten.  Bij een kitten lijkt me dat de enting zelf belangrijker is, maar bij een volwassen kat weet ik niet of dat nog wel opgaat. 
Als je nies niet apart kan enten, zou ik het niet meer doen.

Verder heb ik ook ooit gehoord over entingen tegen FIV, maar ik weet niet of die wel betrouwbaar zijn. Als je kat vaak met zwervers omgaat is dat misschien wel iets om verder op te zoeken (googlen evt, of Hitam aanspreken), maar anders waarschijnlijk ook niet nodig.
Ik hoor wel stemmen dat FIV en FELV steeds meer voorkomen en het blijven natuurlijk vreselijke ziekten.
Ik zou er bij gelegenheid zelf eens op moeten gaan zoeken.
Ik behoor ook tot de grote groep van mensen die altijd braaf zijn entingen is gaan halen, ook voor de katten. Maar na een aantal jaren barfplaats is me duidelijk dat die jaarlijkse gewoonte-entingen niet nodig zijn en alleen de zakken van de da en de farmaceutische indurstire spekken.

Wat de niesziekte betreft: als een kat daar niet tegen geënt is geweest als kitten, en alleen later een keer een cocktail heeft gehad, is het dan voor de hand liggend dat hij een keer (of regelmatig) niesziekte krijgt? Zoals gezegd weet ik van Sokjes dat hij op de leeftijd van een maand of acht een enting heeft gehad (zal de standaardcocktail geweest zijn, dat was die keer dat ik bij de da kwam omdat hij misselijk was en de da er meteen een spuit in zette - en niet de spuit tegen misselijkheid, die kwam daarna nog), en ik vermoed dat Sokjes ook geënt is toen hij met een maand of zes bij diezelfde dap gecastreerd is. Daarna, in 2011, dus nog die CRP-enting, en dat was het. Hij is nu drie jaar oud en heeft nog nooit niesziekte gehad. Is sowieso nooit ziek. Kan ik er dan van uitgaan dat als hij als kitten geen niesziekte heeft gehad, hij als volwassen kater nog minder kans loopt die te krijgen?

Iedereen bedankt voor de reacties trouwens, super leerzaam allemaal!
Door Martine-Tom
koekje schreef: Neusvaccinatie is een half jaar werkzaam. Volgens mij is het geen standaard vaccinatie.
Oh nog minder...en nee niet standaard, schijnt ook nog wat omstreden te zijn...
Door koekje
Ja, ik heb ook al teveel verhalen gehoord dat ze er juist ziek van werden en op zo'n manier en zo vaak dat zelfs dierenartsen er niet happig op zijn om deze te geven. Maar geen bronnen en klok en klepel in mn hoofd.
Anne in Duitsland schreef: Ik behoor ook tot de grote groep van mensen die altijd braaf zijn entingen is gaan halen, ook voor de katten. Maar na een aantal jaren barfplaats is me duidelijk dat die jaarlijkse gewoonte-entingen niet nodig zijn en alleen de zakken van de da en de farmaceutische indurstire spekken.

Wat de niesziekte betreft: als een kat daar niet tegen geënt is geweest als kitten, en alleen later een keer een cocktail heeft gehad, is het dan voor de hand liggend dat hij een keer (of regelmatig) niesziekte krijgt? Zoals gezegd weet ik van Sokjes dat hij op de leeftijd van een maand of acht een enting heeft gehad (zal de standaardcocktail geweest zijn, dat was die keer dat ik bij de da kwam omdat hij misselijk was en de da er meteen een spuit in zette - en niet de spuit tegen misselijkheid, die kwam daarna nog), en ik vermoed dat Sokjes ook geënt is toen hij met een maand of zes bij diezelfde dap gecastreerd is. Daarna, in 2011, dus nog die CRP-enting, en dat was het. Hij is nu drie jaar oud en heeft nog nooit niesziekte gehad. Is sowieso nooit ziek. Kan ik er dan van uitgaan dat als hij als kitten geen niesziekte heeft gehad, hij als volwassen kater nog minder kans loopt die te krijgen?

Iedereen bedankt voor de reacties trouwens, super leerzaam allemaal!
Nee, jaarlijks is zeker niet nodig, daar is iedereen die er wat van kent het wel over eens.  Om de 3 jaar maximaal.
Dat hij het nog nooit gehad heeft biedt geen garantie dat hij het niet meer krijgt nee.  Nies is geen ziekte waartegen je levenslange bescherming opbouwt, het neemt gestaag af, alleen weet men dus niet hoe snel en het is ook per kat verschillend.
Wat wel is, is dat als hij nies zou krijgen, en hij is voor de rest gezond, hij er waarschijnlijk niet heel erg ziek van zal worden, en ook niet chronisch zal oplopen. Dat is eerder bij kittens het geval.
pearlsofpassion schreef: Nee, jaarlijks is zeker niet nodig, daar is iedereen die er wat van kent het wel over eens.  Om de 3 jaar maximaal.
Dat hij het nog nooit gehad heeft biedt geen garantie dat hij het niet meer krijgt nee.  Nies is geen ziekte waartegen je levenslange bescherming opbouwt, het neemt gestaag af, alleen weet men dus niet hoe snel en het is ook per kat verschillend.
Wat wel is, is dat als hij nies zou krijgen, en hij is voor de rest gezond, hij er waarschijnlijk niet heel erg ziek van zal worden, en ook niet chronisch zal oplopen. Dat is eerder bij kittens het geval.
Oké, begrepen. Sok is in 2011 geënt, zal ik dan volgend jaar, als ik ook weer voor de rabiës moet, hem dan toch nog een keer laten enten? En daarna niet meer?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door