Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hier ook een nierpatient van inmiddels 20 jaar. Ze is al 2 jaar stabiel met de nierwaardes. Zie topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2097632
Als ondersteuning geef ik dagelijks solidago(vogel), Chinese kruiden rehmannia en visolie of kokosolie.
Ik maal zelf en dan alleen gevogelte en konijn.
Ik zou zelf niet te snel fortekor geven. Dit is enkel een bloeddrukverlager en dan moet toch eerst de bloeddruk gemeten worden of deze wel te hoog is. Een goede visolie verlaagd ook de bloeddruk.
Sterkte met Jerome.
Laatst gewijzigd door Mixxy op wo 14 aug 2013, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreme schreef: Ik blijf aanbieden, en hoop heel erg dat hij het wel gaat eten. Ik heb geen brokken meegenomen, had gelijk al zoiets van brok lijkt me juist slecht, voor een gezonde kat al laat staan voor eentje met verminderde nierwaarde's. je schrijft dat als hij geen vers wilt, ik dan beter een hoogwaardige blik kan geven ipv nierdieet, waarom is dit? Word nierdieet door een da voorgeschreven zoals alle dieet voer? Gesponsord door royaal konijn?
Ook het natte nierdieet is inferieur voer dat door de da wordt voorgeschreven.
Mixxy schreef: Ik zou zelf niet te snel fortekor geven. Dit is enkel een bloeddrukverlager en dan moet toch eerst de bloeddruk gemeten worden of deze wel te hoog is. Een goede visolie verlaagd ook de bloeddruk.
Klopt inderdaad. Ik herinner me nu ook dat onze da destijds niet meteen Fortekor wilde voorschrijven toen de diagnose CNI in vergevorderd stadium kwam. Zij wilde eerst kijken hoe het met een nierendieet en vochtinfusen onder de huid zou gaan. Fortekor zou een laatste redmiddel zijn voor het moment dat de kat tekenen van misselijkheid zou gaan vertonen.
o.k., thanks voor jullie reacties.
Even samenvattend voor mij  8), vers is goed, hoeft geen nierdieet van bv bandit te zijn, maar gewoon kvv is al prima. Maar  zo te lezen zou de kip, eend, konijn variant weer beter zijn dan bv rund?

Ter ondersteuning kan ik bv niercompositum geven, maakt het uit of je druppels of pilletjes geeft? Ik neem aan dat de dosering erop staat, maar als het bv solidago voor mensen is moet ik dan de kinder hoeveelheid geven, terwijl ik dit tik denk ik dat zal wel opgaan voor een flinke hond maar voor een kat?? :(
En als hij dus een niercompositum krijgt is dit ter vervanging van zijn pilletjes Nelio? Kan ik daar mee stoppen? Nelio is voor een verbeterde doorbloeding van zijn nieren zodat er een betere werking zou ontstaan(als ik het goed begrepen heb) als ik dan bv van groene os de niercompositum lees, lees ik oa over de ingredienten: - Orthosiphonis: stimuleert de uitscheiding van urine uit de nieren.
- Betula: wordt toegepast wanneer een grote urineproductie wordt gevraagd zoals bij een bacteriële infectie.
Als ik dit samenvat zou het toch moeten zijn dat ik kan stoppen met nelio als ik met niercompositum begin??
Wie heeft hier verstand van en kan  het me uitleggen??

Bouillon, water met wat melk neerzetten voor  hem zodat hij meer gaat drinken.
En visolie gaan geven? Ik lees over catoil, zijn er nog andere opties/merken, maakt het uit welke vis olie?
Rauwe vis blieft hij niet, maar is gekookte vis dan een optie?
Allemaal vragen, maar al doende leert men, en ik wil toch zo graag dat m'n ouwetje snapt dat vers beter voor hem is.
Hmmmm misschien kan ik proberen om bouillon over zijn kvv te geven  :P
Waarom wordt rund afgeraden? Dat snap ik dus niet. Bij een nierdieet is het zaak het fosfor te verlagen. Dat rund niet tot een natuurlijke prooi van de huiskat wordt gezien, doet niets af aan het voeren ervan als het fosfor veel minder bedraagt dan bijvoorbeeld kwartel, welke wél als zodanig wordt beschouwd. Let wel, niet ALLES van het rund. Voor info zie www.voedingswaardetabel.nl
Ook het spiervlees van rund bevat toch meer fosfor dan pakweg konijn, eend of kip?
Als kwartel wel veel fosfor bevat, kan je dat ook beter laten, het gaat inderdaad om het fosforgehalte.
Paard blijkt laag in fosfor te zijn voor een grazer, maar dat is wat omstreden momenteel  :-X

Bij het spiervlees kan je het moeilijk zomaar opdelen, ook kleur is geen indicatie.
Maar bij botten kan je dat wel redelijk goed opdelen in grote grazers (te vermijden) en gevogelte of klein wild (wel goed). 
Ik weet niet hoe het bij organen zit.
pearlsofpassion schreef: Ook het spiervlees van rund bevat toch meer fosfor dan pakweg konijn, eend of kip?
Als kwartel wel veel fosfor bevat, kan je dat ook beter laten, het gaat inderdaad om het fosforgehalte.

Paard blijkt laag in fosfor te zijn voor een grazer, maar dat is wat omstreden momenteel  :-X

Bij het spiervlees kan je het moeilijk zomaar opdelen, ook kleur is geen indicatie.
Maar bij botten kan je dat wel redelijk goed opdelen in grote grazers (te vermijden) en gevogelte of klein wild (wel goed). 
Ik zou zeggen, kijk eens op bovengenoemde site en verbaas jezelf misschien  :(.

Heb ik iets gemist wat betreft paardenvlees  :o? Mijn poes krijgt dit redelijk veel namelijk, vanwege allergieën voor kip en rund eiwitten EN omdat ik rekening hou met fosforgehaltes.

Heb je een link?
Jacoba schreef: Ik zou zeggen, kijk eens op bovengenoemde site en verbaas jezelf misschien  :(.

Heb ik iets gemist wat betreft paardenvlees  :o? Mijn poes krijgt dit redelijk veel namelijk, vanwege allergieën voor kip en rund eiwitten EN omdat ik rekening hou met fosforgehaltes.

Heb je een link?
Nee, geen link. Het is toch overal over het nieuws en zo.
pearlsofpassion schreef: Ook het spiervlees van rund bevat toch meer fosfor dan pakweg konijn, eend of kip?

Ik zou voor de zekerheid ook een fosforbinder als Ikapitine gebruiken.
NoaKaj schreef: Bouillon vooral niet van een blokje of uit een pakje, dat is veel te zout maar zelf trekken van bv. een kipfiletje.
Ik weet het, maar wel goed dat je het meld hoor.
Tot nu toe wil die dwarrel het nog steeds niet, een heullll klein beetje kipfilet, rund, tonijn, maar kvv konijn en eend was niet interessant, niet rauw maar ook niet met gekookt water er over. Aanbieden met zijn nierdieet/blik met een pietsie kvv er door is ook geen succes dan eet hij gewoon helemaal niet. Bouillon erover en ook zo bouillon apart aanbieden om meer te laten drinken, of water met een scheutje melk erbij, mijn "monster" neemt een lik of 2 en thats it. ::)
Maar we blijven hopen en aanbieden :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door