Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Naar wat ik gehoord heb zou DL-methionine nierfalen veroorzaken. Of de kans vergroten alleszinds.
Bovendien is het een kunstmatige verzuurder die moeilijk te doseren is waardoor heel wat katten er oxalaat van gaan produceren.
Het is de stof die voorheen altijd in de blaasgruis-dieetvoeren van RC en Hill's zat. Ik weet niet of ze er nog in zitten, maar ze proberen het alleszinds te minderen. Deze stof zat een tijdje ook in de gewone voeren van RC, net om het struvietveroorzakende werking van de granen in hun voeding tegen te gaan. Daar is de stof nu zeker uit gehaalt, omwille van de nierbelasting dus.
Het kan zijn dat het in de blaasgruisdieten nog steeds zit, maar die mag je dan ook volgens de regels niet levenslang geven, enkel een aantal maanden om het gruis op te lossen en dan weer op blaasgruisverhinderend voer ipv oplossend.

Ze zoeken nu andere verzuurders om struviet te verhinderen. Maar volgens mij gaan die ook wel weer bijwerkingen hebben en blijf je in een brok zo bezig met het ene met het andere te bestrijden (van de regen in de drop).
Op vers hoef je echter niet op die manier te werk te gaan. Die veroorzakende granen heb je al niet meer om te beginnen. 
Natuurlijke producten zoals appelazijn en cranberrie zullen altijd minder snel overgedoseerd worden, al is er ook minder gekend over de werkzaamheid ervan.

De bouwstenen van struviet minder voeren is trouwens ook achterhaald.  Vroeger werd vb magnesium verminderd in de voeren maar dat werkte niet en had nare nadelen. Dus daar zijn ze alweer een tijdje vanaf gestapt. 
Ik vond dit stukje altijd zo verhelderend: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
Het is wel in het engels, maar onderbouwd.
Door Kaela
Het gaat voor nu goed met Otje. Ze plast nog wel soms naast de bak, maar het zijn weer mooie grote plassen. We laten haar ook veel "soep" eten en ze krijgt nog steeds pijnstiller.

Met deze hitte was urine naar de dierenarts brengen in een auto zonder airco wel wat veel van het goede. Dus we gaan dit weekend nog zo door en maandag morgen rij ik even naar de dierenarts. Voor nu zijn we blij dat ze zich een stuk beter voelt en al met al wordt veel drinken en veel plassen bij alle opties als belangrijk aangemerkt, dus dat hebben we maar vast.
Door Kaela
Vandaag weer met Otje bij de dierenarts geweest. Het ging een poosje goed, maar Otje ging weer bij de voordeur plassen. Dit keer konden we wel urine opvangen (ze plaste precies toen ik weg wilde, na een hele nacht opgesloten te hebben gezeten, dus mooi vers!). Er zat duidelijk struviet in.
De dierenarts was nou niet bepaald pro vers en het probleem is dat ik behalve appelazijn ook niet goed weet wat te doen. Ja drinken, dat doen we zo goed we kunnen! Dus ik heb nu 1 zak brokken mee. Tegen het einde van die brokken wil ik de urine weer testen en als ze dan struviet vrij is, ga ik zelf voor haar malen. Want in kvv weet je ook niet precies wat er in zit. Nu begrijp ik dat de bouwstenen beperken onnodig en zelfs schadelijk is. Maar ik kan wel kijken of ik een kvv kan malen waar in ieder geval niet overdreven veel van het een of ander in zit. De dierenarts noemde bijvoorbeeld dat hart heel veel magnesium bevat en dat lijkt me precies zo'n ingrediënt die in kvv's ruim gedaan kan worden ivm de taurine. Ik moet me hier nog goed in verdiepen, maar daar heb ik dan ook eventjes tijd voor. 

Een beter plan kon ik ook niet bedenken. Er is nu ook weer pijnstiller mee, dus Otje vindt het allemaal allang best en ze vreet alles dus ook brok.
Door pearlsofpassion
Magnesium beperken om struviet te beperken is achterhaald.
Dat werkt niet omdat de kat eerder tekorten krijgt dan dat het iets uithaald.  Men blijft echter gevoelsmatig denken dat het wat uithaald. ;)
Verzuring is de beste methode tegen struviet. En als dat niet met vers lukt, kan ik volgen dat je dat op commercieel voer probeert. Hebben ze geen blik dat daarvoor geschikt is?
Persoonlijk zou ik ook nog een deel vers bij voeren ook.  De brok mag dan extra verzurend werken, meer dan je met vers kan verkrijgen, maar vers zorgt voor iets meer evenwicht.  Hopelijk kan dat ervoor zorgen dat het niet de andere kant op uitslaat en ze oxalaat krijgt.
Bovendien vergeet ze de smaak dan niet.

Zelf malen lijkt me wel nooit een slecht idee.  ;)
Door Kaela
Nee niet beperken. Maar overdoseren is weer een ander uiterste. Dus wil ik zelf gaan malen, zodat je in ieder geval weet dat de verhoudingen kloppen en spiervlees ook echt spiervlees is en niet deels hart. Gewoon voor de zekerheid. En dan kan ik veel dooivocht mee malen, lekker nat maken, dan heb ik ook meer zicht op vochtinname.

Ik heb nu een zak brokken en wat pakjes natvoer (maar dat was wel slechter voor het gebit hoor  ::) ). Otje eet alles, dus ik verwacht ook geen problemen om haar straks weer op vers te zetten. Ik heb natuurlijk wel de kleinste zak brok genomen en als die bijna op is ga ik gelijk weer urine laten testen. Als de struviet weg is, gaat ze gelijk weer op vers, omdat ik geen brokjes wil voeren en omdat ik geen oxelaat wil inderdaad. We zetten de brokjes ook flink onder water, zodat ze verplicht veel drinkt.

Nu eerst een druk weekend, volgende week ga ik me inlezen over zelf een menu voor katten maken. En dan daar maar mee beginnen. Beetje jammer is dat ik vandaag precies een grote bestelling binnen krijg met veel katten kvv. Maar gelukkig hebben we nog een kliko hond, die wil dat ook wel opeten.
Door pearlsofpassion
Kaela schreef: Nee niet beperken. Maar overdoseren is weer een ander uiterste. Dus wil ik zelf gaan malen, zodat je in ieder geval weet dat de verhoudingen kloppen en spiervlees ook echt spiervlees is en niet deels hart. Gewoon voor de zekerheid. En dan kan ik veel dooivocht mee malen, lekker nat maken, dan heb ik ook meer zicht op vochtinname.

Ik heb nu een zak brokken en wat pakjes natvoer (maar dat was wel slechter voor het gebit hoor  ::) ). Otje eet alles, dus ik verwacht ook geen problemen om haar straks weer op vers te zetten. Ik heb natuurlijk wel de kleinste zak brok genomen en als die bijna op is ga ik gelijk weer urine laten testen. Als de struviet weg is, gaat ze gelijk weer op vers, omdat ik geen brokjes wil voeren en omdat ik geen oxelaat wil inderdaad. We zetten de brokjes ook flink onder water, zodat ze verplicht veel drinkt.

Nu eerst een druk weekend, volgende week ga ik me inlezen over zelf een menu voor katten maken. En dan daar maar mee beginnen. Beetje jammer is dat ik vandaag precies een grote bestelling binnen krijg met veel katten kvv. Maar gelukkig hebben we nog een kliko hond, die wil dat ook wel opeten.
Oh ja, dat kan ik volgen.

Veel succes ermee, ik hoop dat het snel veel beter gaat!
Door Kaela
Vandaag urine laten testen en ze heeft geen struviet meer. Dus we gaan haar weer terug zetten op vers. We hebben afgelopen weekend voor het eerst zelf gemalen, dus we zijn er klaar voor.
Ik heb wel nog een zak brok mee genomen. Mocht ze weer last krijgen, laat ik het even testen (of ik koop zelf een microscoopje, zo moeilijk is het niet) en dan kan ik gelijk weer verzurend voer geven. Of we geven periodiek verzurend voer, maar ik weet nog niet zo goed of ik dat we zou willen. Maar eerst maar eens terug op vers, met veel extra water en dan zien hoe het blijft gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door