Naar wat ik gehoord heb zou DL-methionine nierfalen veroorzaken. Of de kans vergroten alleszinds.
Bovendien is het een kunstmatige verzuurder die moeilijk te doseren is waardoor heel wat katten er oxalaat van gaan produceren.
Het is de stof die voorheen altijd in de blaasgruis-dieetvoeren van RC en Hill's zat. Ik weet niet of ze er nog in zitten, maar ze proberen het alleszinds te minderen. Deze stof zat een tijdje ook in de gewone voeren van RC, net om het struvietveroorzakende werking van de granen in hun voeding tegen te gaan. Daar is de stof nu zeker uit gehaalt, omwille van de nierbelasting dus.
Het kan zijn dat het in de blaasgruisdieten nog steeds zit, maar die mag je dan ook volgens de regels niet levenslang geven, enkel een aantal maanden om het gruis op te lossen en dan weer op blaasgruisverhinderend voer ipv oplossend.
Ze zoeken nu andere verzuurders om struviet te verhinderen. Maar volgens mij gaan die ook wel weer bijwerkingen hebben en blijf je in een brok zo bezig met het ene met het andere te bestrijden (van de regen in de drop).
Op vers hoef je echter niet op die manier te werk te gaan. Die veroorzakende granen heb je al niet meer om te beginnen.
Natuurlijke producten zoals appelazijn en cranberrie zullen altijd minder snel overgedoseerd worden, al is er ook minder gekend over de werkzaamheid ervan.
De bouwstenen van struviet minder voeren is trouwens ook achterhaald. Vroeger werd vb magnesium verminderd in de voeren maar dat werkte niet en had nare nadelen. Dus daar zijn ze alweer een tijdje vanaf gestapt.
Ik vond dit stukje altijd zo verhelderend:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
Het is wel in het engels, maar onderbouwd.