Tegen nies werkt AB niet. Dus het verbaasd me eigenlijk niet dat het daar niet mee over gaat.
Nies is een virus. Virussen moet ze dus zelf overwinnen (vandaar de weerstandverhogende middelen), met haar eigen weerstand. AB doet daar geen goed aan, dat is geweten.
Wat wel is, is dat andere bacteriën vaak samen voorkomen met het niesvirus. Die grijpen dan hun kans wanneer de luchtwegen wat verzwakt zijn door de nies. Deze bacteriën veroorzaken snot en hoesten en zorgen ervoor dat de nies echt gevaarlijk kan worden. Dat zijn de bacteriën waartegen dus AB gegeven wordt.
Maar als de poes in kwestie helemaal geen snot heeft of moet hoesten, heeft AB dus geen zin en zal meer kwaad dan goed doen.
Wat je wel moet doen, is haar in het oog houden (zal geen probleem zijn, heb ik de indruk

) en zodra ze wel wat snot heeft of gaat hoesten moet je AB gaan halen. Niet laten escaleren, kort op de bal spelen. Maar tegen het niezen alleen bestaat geen echt medicijn.
Je kan haar ondersteunen met weerstandverhogers. Echinaforce lijkt niet aan te slaan, maar meestal wordt L-lysine ingezet bij nies, meen ik me te herinneren. En zilverwater heb ik ook al horen vernoemen.
Waarschijnlijk heeft ze door haar leeftijd moeite om het virus onder controle te krijgen, maar heeft ze wel voldoende weerstand om het binnen de perken te houden.
Ik heb zelf een meisje dat licht chronisch is. Ze heeft als kitten een paar keer de nies doorgemaakt, gelukkig ook zonder bijhorende bacteriën, en blijft dat virus blijkbaar meedragen. Of ze is er toch erg gevoelig voor.
Als ze buiten kwam begon ze na elke koudere dag of winderige dag, een weekje te niezen. Wat loopoogjes had ze ook altijd. Na een weekje binnen blijven was het weer over. Sinds ze binnen blijft, heb ik haar niet meer weten niezen. Het speelde dus gewoon steeds lichtjes op wanneer er wat tocht of koude was die haar weerstand lichtjes omlaag haalde.
Ik heb wel steeds zalf in huis tegen oogontstekingen, want als haar oogjes gaan tranen, is er meer kans dat dat plots overgaat in ontsteking. En dan zal je zien dat dat steeds zondag is

Maar ik geef het ook nooit preventief, ik houd het gewoon in de gaten.
Ik verwacht ook dat als Kleintje ouder zal worden, die nies ook wat meer de kop zal gaan opsteken. Maar zolang het enkel niezen is, zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Hier komt er alleszinds nooit AB in zonder snot of hoesten. Ik wil het niet meemaken dat de poes dan resistent is door al die vorige AB-kuren wanneer je de AB wel echt nodig hebt en ze echt heel ziek wordt. Bovendien is het toch nutteloos en ongezond wanneer ze enkel niest.