Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tycolaika
TMG1961 schreef: wel niesziekte, maar een soort van light versie. Zo heeft ze alleen last van af en toe niezen en een lichtelijk tranend rechteroog. Ze ademt gewoon door de neus, die is helemaal open
fijn dat je er op tijd bij was ! hier ook op tijd er bij , maar 2 x ab gehad toen , ik ben 1 x trug gegaan omdat het steeds erger werd
toen was ik al een beetje afscheid aan het nemen , die heeft ongelogen waar een 5 dagen op 1 plek gelegen , ging niet op de bak.
dat deed die naast de plek waar die las nog geen halve meter ernaast , meer liep die niet.
ik vind het vreselijk die hele niesziekte
bah
heel veel beterschap voor je oudje , en dat het maar lekker snel mag over zijn !
Door TMG1961
Mowgli schreef: Beterschap voor Poes :-*
dank je

Ze heeft gisteravond goed gegeten en vanochtend kwam ze me al weer begroeten. Ontbijt at ze ook echt met smaak op.
Door TMG1961
Ben nu al bijna 2 maanden bezig met poes maar ze niest nog altijd..voornamelijk na het eten.
Ben inmiddels 5 keer bij DA geweest, ze heeft 2 AB kuren gehad, krijgt daarnaast Echinacomplex. Ze heeft geen niesziekte volgens Da..ben bij 2 verschillende geweest. Maar wat het precies is weten beide ook niet en ook niet hoe het te verhelpen.

Weet echt niet meer wat ik nog kan doen. Ze eet goed, is voor leeftijd levendig, geen koorts. Alleen dat niezen wil maar niet overgaan.
Door EllenL
En haar kiezen zijn ook goed? (en dat vraag ik omdat mijn Poekie ook best aan het snotteren was door haar mega ontstoken kiezen...) Typisch dat ze het vooral na het eten heeft.

Maar als alles verder goed is, is het toch helemaal niet zo erg dat ze af en toe niest? Ik nies ook regelmatig en een paar van mijn katten trouwens ook zonder dat ze verder ziek zijn! Zodra er echt veel troep uitkomt en/of je hoort dat ze gaat ademen alsof er vocht zit in de longen zou ik me daar niet te veel zorgen over maken mits ze verder ook gezond en levendig over komt.
Door TMG1961
Dat ze af en toe niest is geen probleem..op het schrikken van mij na dan  :biggrin2:
Ze eet goed, is nog redelijk actief bij tijd en wijle. Volgens mij zijn de kiezen (die ze nog heeft) niet ontstoken. Wel is weekje of 2 geleden hoektand getrokken, die was wel ontstoken. Kan het zijn dat ze daar dan nog altijd last van heeft?
Door EllenL
Zou misschien kunnen... dus wie weet houdt het toch nog 'vanzelf' op binnen nu en een paar weken ;) En anders maar af en toe schrikken, lol
Door pearlsofpassion
Tegen nies werkt AB niet. Dus het verbaasd me eigenlijk niet dat het daar niet mee over gaat.

Nies is een virus.  Virussen moet ze dus zelf overwinnen (vandaar de weerstandverhogende middelen), met haar eigen weerstand. AB doet daar geen goed aan, dat is geweten.
Wat wel is, is dat andere bacteriën vaak samen voorkomen met het niesvirus.  Die grijpen dan hun kans wanneer de luchtwegen wat verzwakt zijn door de nies. Deze bacteriën veroorzaken snot en hoesten en zorgen ervoor dat de nies echt gevaarlijk kan worden.  Dat zijn de bacteriën waartegen dus AB gegeven wordt.
Maar als de poes in kwestie helemaal geen snot heeft of moet hoesten, heeft AB dus geen zin en zal meer kwaad dan goed doen.
Wat je wel moet doen, is haar in het oog houden (zal geen probleem zijn, heb ik de indruk  :biggrin2:) en zodra ze wel wat snot heeft of gaat hoesten moet je AB gaan halen. Niet laten escaleren, kort op de bal spelen. Maar tegen het niezen alleen bestaat geen echt medicijn.
Je kan haar ondersteunen met weerstandverhogers.  Echinaforce lijkt niet aan te slaan, maar meestal wordt L-lysine ingezet bij nies, meen ik me te herinneren.  En zilverwater heb ik ook al horen vernoemen.

Waarschijnlijk heeft ze door haar leeftijd moeite om het virus onder controle te krijgen, maar heeft ze wel voldoende weerstand om het binnen de perken te houden.
Ik heb zelf een meisje dat licht chronisch is.  Ze heeft als kitten een paar keer de nies doorgemaakt, gelukkig ook zonder bijhorende bacteriën, en blijft dat virus blijkbaar meedragen. Of ze is er toch erg gevoelig voor.
Als ze buiten kwam begon ze na elke koudere dag of winderige dag, een weekje te niezen.  Wat loopoogjes had ze ook altijd. Na een weekje binnen blijven was het weer over.  Sinds ze binnen blijft, heb ik haar niet meer weten niezen.  Het speelde dus gewoon steeds lichtjes op wanneer er wat tocht of koude was die haar weerstand lichtjes omlaag haalde.
Ik heb wel steeds zalf in huis tegen oogontstekingen, want als haar oogjes gaan tranen, is er meer kans dat dat plots overgaat in ontsteking. En dan zal je zien dat dat steeds zondag is  ::)  Maar ik geef het ook nooit preventief, ik houd het gewoon in de gaten.
Ik verwacht ook dat als Kleintje ouder zal worden, die nies ook wat meer de kop zal gaan opsteken.  Maar zolang het enkel niezen is, zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Hier komt er alleszinds nooit AB in zonder snot of hoesten.  Ik wil het niet meemaken dat de poes dan resistent is door al die vorige AB-kuren wanneer je de AB wel echt nodig hebt en ze echt heel ziek wordt.  Bovendien is het toch nutteloos en ongezond wanneer ze enkel niest.
Door TMG1961
Hou haar gewoon verder in de gaten. Vanochtend had ze een licht vochtig linker oogje. Eten gaat er goed in, 200 gram per dag. Ze niest niet alleen na het eten maar dan valt het me gewoon meer op. Ze heeft ook tussendoor af en toe een nies aanval en niest dan regelmatig gedurende 20-30 minuten. Tussen de aanvallen niest ze helemaal niet.
Door *Flip*
TMG1961 schreef: Hou haar gewoon verder in de gaten. Vanochtend had ze een licht vochtig linker oogje. Eten gaat er goed in, 200 gram per dag. Ze niest niet alleen na het eten maar dan valt het me gewoon meer op. Ze heeft ook tussendoor af en toe een nies aanval en niest dan regelmatig gedurende 20-30 minuten. Tussen de aanvallen niest ze helemaal niet.
kan het zijn dat er iets in haar neus zit? Een klein haartje ofzo, die af en toe beweegt en dan kriebel veroorzaakt. Dit is wel moeilijk te vinden, zelfs met endoscopie.
Mocht het een vreemd voorwerp zijn, dan kan dat ook een ontstekingsreactie (zonder bacterien) van het lichaam induceren en zo meer schade veroorzaken.

@PP: pas met oogzalf altijd goed op de houdbaarheidsdatum. De zalf is namelijk aangepast aan de fysiologische eigenschappen vh oogvocht, pH, ionen ed. Dit is moeilijk te behouden, daarom vaak kort houdbaar na openen. Hierbij is het ook gemaakt voor het mensenoog, dus al niet optimaal.
Door pearlsofpassion
*Flip* schreef: kan het zijn dat er iets in haar neus zit? Een klein haartje ofzo, die af en toe beweegt en dan kriebel veroorzaakt. Dit is wel moeilijk te vinden, zelfs met endoscopie.
Mocht het een vreemd voorwerp zijn, dan kan dat ook een ontstekingsreactie (zonder bacterien) van het lichaam induceren en zo meer schade veroorzaken.

@PP: pas met oogzalf altijd goed op de houdbaarheidsdatum. De zalf is namelijk aangepast aan de fysiologische eigenschappen vh oogvocht, pH, ionen ed. Dit is moeilijk te behouden, daarom vaak kort houdbaar na openen. Hierbij is het ook gemaakt voor het mensenoog, dus al niet optimaal.
Nee, nee, ik heb dierlijke oogzalf. Van de dierenarts.  Het is dan ook in overleg.
En na opening wordt die enkel nog voor huidwonden gebruikt, niet meer voor ogen. Je mag het een maand of wat na opening nog voor ogen gebruiken, nooit langer. Komt erop neer dat ik gewoon telkens een nieuwe tube voorzie en de oude bijhoudt voor moest ik dat ergens anders voor kunnen gebruiken. Dat is nog niet voorgevallen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door