Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
pearlsofpassion schreef: Ik vind de percentage's niet terug.
Ik zie wel dat er meer calcium in zit dan de ideale 1,1:1 verhouding calcium:fosfor.
Dus vleesbot verlagen zou al niet zo'n ramp zijn, als je dan toch met deze verhouding wil rekenen.
Verder denk ik toch gewoon dat kvv een maaltijd is die iemand anders voor je samenstelt. Als je de percentages te weten kan komen, kan je toch zelf sleutelen tot je de percentages verkrijgt die je zou geven als je zelf samenstelt.

Of is mijn veronderstelling dat men het percentage vleesbot in deze situatie bij zelf samenstellen zou verlagen, dan verkeerd?
Want als men iets anders zou aanraden wanneer die probleem zich zou stellen bij zelf samenstellen, dan hoor ik het graag, hoor.  Ik meende gewoon dat dat gedaan werd, en dan vraag ik me af waarom het dan nu anders aanpakken?

je denkt in "hond",

zie oa  de verhoudingen muis kwa f:c ,
natuurlijk kun je hier wat aan sleutelen, maar ik (ik dus hè) ben van mening dat je zo dicht mogelijk bij de kleine natuurlijke prooien kwa verhoudingen in alle mogelijke manieren zult blijven

dat heeft dus niet altijd met % van doen :)
flin schreef:
je denkt in "hond",

zie oa  de verhoudingen muis kwa f:c ,
natuurlijk kun je hier wat aan sleutelen, maar ik (ik dus hè) ben van mening dat je zo dicht mogelijk bij de kleine natuurlijke prooien kwa verhoudingen in alle mogelijke manieren zult blijven

dat heeft dus niet altijd met % van doen :)
Ok, ik ben je kwijt.
Geen idee hoe je dat moet doen, en of dat in Carnibest wel zo is.  :-\
Maar goed, maakt niet uit hoor. ;)
Door Dhjali
flin schreef: hier bennik t dus niet helemaal mee eens:
toelichting:
met verminderen/veranderen van calcium/fosfor verhouding, haal je  toch wel wat verhoudingen kwa species-appropriate-voer  uit elkaar,

toevoegen van oplosbare vezels (duzz geen gras) maar sla andijvie, dat soort groen, 
haalt je de verhouding fosfor-calcium niet rigoreus uit elkaar, en dus voeg je makkelijk verwerkbare vezels toe (de minst kwalijke weg...in mijn ogen)

meestal helpt wat olie ook wel (denk aan visolie of wat vette vis) , daarnaast kun je googlen op slippery elm bark, beter te behappen dan de psyllium vezels voor veel katzels

succes!!
Dank je wel voor je advies. Het groen toevoegen gaan we zeker proberen, alhoewel ik persoonlijk denk dat het nogal een uitdaging zal zijn bij zo'n kieskeurig katje  ::) Pureer ik de groenten, of hak ik ze gewoon fijn?

Visolie eet ze helaas niet, ik denk vanwege de negatieve associatie met alle toevoegingen. Verse vis blijkt tot nu toe goed te gaan. Ik hoop haar dit wat vaker te kunnen geven. Zit er ook een max aantal keren per week aan? Te veel is nooit goed natuurlijk.
Slippery Elm (nog nooit van gehoord!) ga ik op googlen.
pearlsofpassion schreef: Ik vind de percentage's niet terug.
Ik zie wel dat er meer calcium in zit dan de ideale 1,1:1 verhouding calcium:fosfor.
Dus vleesbot verlagen zou al niet zo'n ramp zijn, als je dan toch met deze verhouding wil rekenen.
Verder denk ik toch gewoon dat kvv een maaltijd is die iemand anders voor je samenstelt. Als je de percentages te weten kan komen, kan je toch zelf sleutelen tot je de percentages verkrijgt die je zou geven als je zelf samenstelt.

Of is mijn veronderstelling dat men het percentage vleesbot in deze situatie bij zelf samenstellen zou verlagen, dan verkeerd?
Want als men iets anders zou aanraden wanneer die probleem zich zou stellen bij zelf samenstellen, dan hoor ik het graag, hoor.  Ik meende gewoon dat dat gedaan werd, en dan vraag ik me af waarom het dan nu anders aanpakken?
De percentages van Carnibest zijn inderdaad onbekend en daar kom je ook niet achter, dat geven ze helaas niet vrij.

Als je wel spiervlees toe zou voegen, is er dan nog een diersoort wat ik het beste kan gebruiken? en dan zit ik nog met de hoeveelheid...
Door flin
Dhjali schreef: Dank je wel voor je advies. Het groen toevoegen gaan we zeker proberen, alhoewel ik persoonlijk denk dat het nogal een uitdaging zal zijn bij zo'n kieskeurig katje  ::) Pureer ik de groenten, of hak ik ze gewoon fijn?
sla oid kun je gewoon fijnsnijden, en mocht de smaak niet helemaal naar wens zijn: met kleine beetjes starten en steeds wat meer
Visolie eet ze helaas niet, ik denk vanwege de negatieve associatie met alle toevoegingen. Verse vis blijkt tot nu toe goed te gaan. Ik hoop haar dit wat vaker te kunnen geven. Zit er ook een max aantal keren per week aan? Te veel is nooit goed natuurlijk.
Slippery Elm (nog nooit van gehoord!) ga ik op googlen.
al ist maar een theelepeltje vette vis per keer, perzoonlijk maal ik wat vette vis door t menu (hier ook geen visliefhebbers) en dan ga 'k uit van max 5 tot 10 % int gehele menu
De percentages van Carnibest zijn inderdaad onbekend en daar kom je ook niet achter, dat geven ze helaas niet vrij.
wat ik al zei: t heeft niet altijd met % van doen
Als je wel spiervlees toe zou voegen, is er dan nog een diersoort wat ik het beste kan gebruiken? en dan zit ik nog met de hoeveelheid...
dat zou ik dus zomaar niet doen, wat je wel kunt doen is kijken of ze kleine prooitjes willen? denk aan 1-dags-kuiken, muisje, kwartel, duif??
Door flin
pearlsofpassion schreef: Ok, ik ben je kwijt.
Geen idee hoe je dat moet doen, en of dat in Carnibest wel zo is.  :-\
Maar goed, maakt niet uit hoor. ;)
k probeer t gewoon nog een keer uit te leggen  :D
~~
't calcium  in bot is gewoon 't zelfde dierlijke calcium,

wat wèl verschilt zijn de volumes in dieren onderling:

muis: 12 weken  -      1-dagskuiken:                rat:11 weken      kwartel:

calcium:  32.1 mg/kg      24.5 mg/kg                22.9 mg/kg          38.1 mg/kg

zo'n hele muis met maar 5 % kaal bot, bevat in verhouding zo'n 1.5 tot 2.4 calcium : 1 fosfor,

itt tot 'n kip, met zo'n 15 à 20 % kaal bot: die zit tegen de 1.1 calcium : 1 fosfor

en da's precies ook mijn reden om niet klakkeloos 15 % kaal bot te voeren
Ja, ik weet het wel.  Maar wie zegt dat in Carnibest de juiste verhouding in calcium:fosfor aanwezig is?
Volgens mij niet als ik het zo bekijk. 

Als 1,1:1 ideaal is voor honden, zou het voor katten dus lager liggen. Want katten hoeven iets minder vleesbot en kleine prooien bevatten minder bot.  Dan is dit calciumpercentage zeker te hoog voor katten, als je jouw redenatie volgt.

En dan blijft het het feit dat zelf-samenstellers ook het percentage vleesbot verlagen als de poes moeilijk kan gaan.  Tot 30% meen ik, en dat is dus die 15% kaal bot.  Maar meestal wordt er dus meer vleesbot gevoerd, en ik heb zo'n vermoeden dat er ook wel meer in Carnibest zal zitten.  Carnibest is toch gewoon door iemand anders voor jou samengesteld, dus waarom kan je die dan ook niet aanpassen zoals je zou doen als je zelf samenstelt?

Als je vlees wil toevoegen is het natuurlijk ideaal om iets te geven dat niet in de carnibest zit.  Zorg gewoon dat er niet te veel van 1 diersoort gevoerd wordt...
Kuikens schijnen  ook wat lichtere ontlasting te geven, dus dat zou ook kunnen werken.
Door flin
pearlsofpassion schreef: Ja, ik weet het wel.  Maar wie zegt dat in Carnibest de juiste verhouding in calcium:fosfor aanwezig is?
Volgens mij niet als ik het zo bekijk. 

Als 1,1:1 ideaal is voor honden, zou het voor katten dus lager liggen. Want katten hoeven iets minder vleesbot en kleine prooien bevatten minder bot.  Dan is dit calciumpercentage zeker te hoog voor katten, als je jouw redenatie volgt.

En dan blijft het het feit dat zelf-samenstellers ook het percentage vleesbot verlagen als de poes moeilijk kan gaan.  Tot 30% meen ik, en dat is dus die 15% kaal bot.  Maar meestal wordt er dus meer vleesbot gevoerd, en ik heb zo'n vermoeden dat er ook wel meer in Carnibest zal zitten.  Carnibest is toch gewoon door iemand anders voor jou samengesteld, dus waarom kan je die dan ook niet aanpassen zoals je zou doen als je zelf samenstelt?
de voerverhouding bij katten ligt kwa calcium/fosfor verhouding juist hoger,
terwijl t bot % lager ligt 

edit kwote
Laatst gewijzigd door flin op vr 11 mei 2012, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan wil je dus zeggen dat die kleine prooien die katten normaal eten een hogere verhouding hebben terwijl er minder bot in zit?
Maar in Carnibest zit wel geen muizenbot of dergelijk. Daar zit ook gewoon hetzelfde bot in als in de hondenversie. 
Katten krijgen toch van hetzelfde soort vleesbot minder te eten dan honden in de barfpercentages.  Ik heb niet die achtergrondkennis naar hoeveel calcium er in muis of kwartel of zo zit, maar als je samenstelt met kip, konijn, eend enz...  geef je katten minder dan honden.  Gevolg is toch dat ze een lagere calcium/fosforverhouding binnen krijgen dan honden die hetzelfde vleesbot krijgen (want die krijgen er meer van en minder spier).  Dus tenzij die barfpencentages die voor katten aangehouden worden, niet kloppen, hebben ze toch een lagere verhouding nodig.

Maar dit is wel een heel eind off-topic. 
Ik zie nog altijd niet in waarom men bij zelf samenstellen bij harde ontlasting gewoon het vleesbot verlagen, en dat bij carnibest niet zou mogen. Carnibest is ook gewoon samengesteld door de producent en niet opgebouwd uit enkel erg kleine dieren. 
Door flin
sorry nog even off top dan  ;)

een stukje uit de thesis van Erwin:

Daarnaast is bij enkele honden
een te lage calcium fosfor verhouding in het bloed gevonden van de commercieel
gevoerde groep.

en jah, dit gaat over honden,

~~
ja, ik zeg dat evolutie voer van katzels: kleine prooien dus, een andere manier van voeren is dan BARF voor honden;
de c/f verhouding is hoger (!) , terwijl t bot-% lager is, en dus ook de mineralen

ik zeg niet dat er iets in de bp-hoek voor katzels niet klopt, ik perzoonlijk kijk er anders naar  ;)

als je het vleesbot % verlaagt, haal je de c/f verhouding flink om zeep, of andersom als je t vlees % omhoog gooit dus ook,
dit gaat  werkelijk niet om wat schommelingen
afhankelijk van wat voor bot je voert versus wat voor vlees je voert
kun je/kom je redelijk dicht bij de species app hapje voor katzel  :D

of dit beter is of niet, daar verschillen de meningen over, en is (nog) geen hard bewijs voor...
Jep, dat laatste stukje kan ik volledig volgen hoor. En super dat jij het allemaal zo zelf uitzoekt en vanuit die kennis voert. Echt super!

Ik denk alleen niet dat de product van Carnibest dat gedaan zal hebben. En ik denk dus niet meteen bij voorbaat dat Carnibest de juiste Ca-F verhouding heeft.  Maar goed, weten doe ik dat ook niet hoor.

Uit je bovenste tekst kan ik enkel besluiten dat producten al eens fout zitten in de Ca-F verhoudingen...  :-\
Ok bij honden, maar Carnibest produceert zowel voor honden als katten. 
Door Dhjali
Geen probleem hoor dat het offtopic gaat. Zeker interessant om te lezen, maar helemaal snappen doe ik het niet. :biggrin2:
flin schreef: al ist maar een theelepeltje vette vis per keer, perzoonlijk maal ik wat vette vis door t menu (hier ook geen visliefhebbers) en dan ga 'k uit van max 5 tot 10 % int gehele menu
Euhm 5 tot 10 % van het dagelijkse menu? Of over wat ze de gehele week krijgt? Ik begin me een beetje blond te voelen  :D
wat ik al zei: t heeft niet altijd met % van doen
Ja ik ben bang dat je me daarvoor al 'kwijt' was  :-X
dat zou ik dus zomaar niet doen, wat je wel kunt doen is kijken of ze kleine prooitjes willen? denk aan 1-dags-kuiken, muisje, kwartel, duif??
Ik kan kijken of ze dat eet, kwartel ligt toevallig in de vriezer.
Door Mevroi Kruim
pearlsofpassion schreef: Jep, dat laatste stukje kan ik volledig volgen hoor. En super dat jij het allemaal zo zelf uitzoekt en vanuit die kennis voert. Echt super!

Ik denk alleen niet dat de product van Carnibest dat gedaan zal hebben. En ik denk dus niet meteen bij voorbaat dat Carnibest de juiste Ca-F verhouding heeft.  Maar goed, weten doe ik dat ook niet hoor.

Uit je bovenste tekst kan ik enkel besluiten dat producten al eens fout zitten in de Ca-F verhoudingen...  :-\
Nou, Huub is behoorlijk zorgvuldig in het uitzoeken en samenstellen, en Tannetje houdt er ook de vinger aan de pols.
Door Dhjali
Groente door de CB is geen succes zoals verwacht. Pas wat sla in flinters door wat blikvoer gedaan en dat ging al beter. Vandaag kwartel op het menu, ik ben benieuwd. Ben alleen bang dat ik hem in stukjes moet gaan hakken, het kauwen gaat haar niet heel gemakkelijk meer af (ze heeft ook FORL).
Door flin
pearlsofpassion schreef:

bij de meeste kvv's is wel een analyse gedaan, en zijn open over de verhouding c:f

bij carnibest is dat meestal 1.1:1, bibi wat hoger: 1.3:1,

dit is te lezen op de sites,
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door