Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ons Vaaytje gaat niet goed: ze heeft een dikke buik van het vocht en haar leverwaarden (ALT en AST) zijn sterk verhoogd. Ze mogen respectievelijk max. 130 en 48 zijn, en bij Vaya zijn ze > 650. Ik heb medicijnen meegekregen, spironolacton en furosemid, beide als vochtafdrijver.

Waar de verhoogde waarden door ontstaan zijn, weet ik niet. Een maand of twee geleden ongeveer ben ik met 'r naar de da geweest om het bloed weer eens te laten controleren (toen was één leverwaarde verdubbeld, ik weet niet welke van de twee), en daarbij hebben we ook het hart en (ik meen me dat te herinneren althans) de lever geëchood. Ze heeft ernstig HCM (dat wisten we al) en volgens mij was er ook iets met de lever, maar dat weet ik niet meer zeker.

Het vocht kan natuurlijk ook deels van de HCM komen, maar de da (niet onze reguliere, die was gesloten die dag) meent dat het vooral door de lever moet komen, omdat die waarden zo verhoogd zijn.

Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik haar de stress van een nieuwe echo niet aandoen, anderzijds weten we natuurlijk niet waar de leverproblemen door ontstaan zijn als we geen echo maken. Is er iets wat ik haar kan geven voor de lever? Ik heb EpatopastaPlus (daar zit mariadistel en fosfatidylcholine in) maar het lukt me niet dat toe te dienen. De pillen maal ik fijn en meng ik met water, wat ik dan met een spuitje in haar bekje spuit, maar het is iedere keer weer een grote strijd en ik vind dat zo sneu voor d'r. Eten doet ze slecht, en zodra ik iets van pillen of pasta daardoorheen doe, weigert ze het voorgoed.

Ze eet zo weinig dat ze echt mager begint te worden. Soms wil ze kvv, soms uit blik (Yarra kip voor honden; die voor katten lust ze niet), soms wat kip uit blik van Cosma. Sinds gisteren likt ze wel graag Vitakraft Liquid Snack op, maar dat is natuurlijk pure MacDonalds. Maar het is beter dan niets.

Die Epatopasta bestaat ook als vloeistof, dus misschien kan ik de pillen daarmee mengen ipv met water, bedenk ik me net. Maar wat kan ik verder nog proberen? Vaaytje is al 14,5 jaar, dus wellicht is het einde gewoon in zicht, maar ik wil daar nog even niet aan denken, eerlijk gezegd. :(
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 11 sep 2024, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry Anne, wat vreselijk voor jullie!
Ik heb echt nul kennis daarvan.

Hopelijk komt er nog reactie van mensen met kennis. Misschien een berichtje in de bar om de aandacht voor dit topic te vragen? Anders laten de meesten de kattenhoek jammer genoeg links liggen.
Omdat je niet weet waar de hoge leverwaarden vandaan komen is het volgens mij ook niet te zeggen wat de behandeling zou moeten zijn. Wel lees ik verschillende dingen over ontstekingen (o.a. triaditis) en het geven van ontstekingsremmers of ab. Mogelijk dat een ontsteking ook zorgt dat het hart harder moet werken waardoor die het vocht niet weg krijgt?

Fip zie je volgens mij vooral bij jongere katten en niet bij katten op leeftijd zoals Vaya met haar ruim 14 jaar.

Maar ik heb geen kennis of ervaring er verder mee, het is slechts een combi van informatie via google op websites van dierenartsen en mijn eigen gedachten.

Kan je niet op korte termijn info krijgen over die eerdere echo bij jouw da aangezien de waardes toen al aan het stijgen waren?
pearlsofpassion schreef:Ik meen bij heel jonge en bij oudere. Zelden tussen 2 en 10 oid.
Zo heb ik het onthouden.
Dat dacht ik ook altijd maar ik zit nu in fb groepen van Fip en daar zie je heel iets anders helaas. Daar komen echt alle leeftijden voorbij.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

hannabelgje schreef: wo 07 aug 2024, 17:50 Is er gekeken watvoor vocht er in haar buik zit? Met dit soort symptomen gaan mijn Fip alarmbellen aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Nee, daar is niet naar gekeken, naar het soort vocht. Vanwege haar slechte hart durf ik ook niet veel te laten doen, om te voorkomen dat ze omkiept van de stress.

Kan Fip zomaar ineens ontstaan, zonder contact met andere katten (afgezien van Sokjes, onze andere kat)? Vaya komt zelden buiten, komt hoogstens bij ons op het terras zitten als het mooi weer is, maar nooit buiten de tuin. Sokjes is wel veel buiten maar ook alleen in de tuin, en er is geen contact met andere katten.
Ja, dat kan.
De kans is iets groter bij recent contact maar het kan perfect dat ze al haar leven drager is en dat ze nu pas FIP ontwikkelt.
Op zich is dat onderzoek ( vocht trekken ) niet super invasief, dacht ik.

Maar goed, er zijn ook nog zoveel andere mogelijke oorzaken van vocht in de buik.
Hopelijk gaan de vochtafdrijvers werken.
pearlsofpassion schreef: do 08 aug 2024, 13:20 Ja, dat kan.
De kans is iets groter bij recent contact maar het kan perfect dat ze al haar leven drager is en dat ze nu pas FIP ontwikkelt.
Op zich is dat onderzoek ( vocht trekken ) niet super invasief, dacht ik.

Maar goed, er zijn ook nog zoveel andere mogelijke oorzaken van vocht in de buik.
Hopelijk gaan de vochtafdrijvers werken.
Oké, goed te weten. De dierenarts heeft de mogelijkheid van FIP niet genoemd, ik denk dat het accent erg lag op het HCM-hart en de hoge leverwaarden.
Ik heb nu eerst Chinese kruiden besteld voor de lever, ik las dat iemand waarden van ver in de >2000 had teruggebracht naar beduidend lagere waarden. Tegelijkertijd de vochtafdrijvers, en dan kijken we verder.

Ik moet zeggen dat de da-kosten momenteel ook wel een rolletje spelen in het verdere beleid. We hebben de afgelopen maanden al duizenden euro's moeten betalen voor Vaya (bloedproef en echo) en Moa (speekselklierproblemen, echo, onderzoek ivm mogelijke mastceltumor en full-body CT scan), en de rek is even uit de financiën. Oké, als de HCM niet zo'n factor was, zou ik de kosten nog niet zo'n probleem vinden, dus die HCM speelt wel degelijk de belangrijkste rol voor mij. Ik heb gezien op de echo hoe weinig ruimte er nog haar hartje is, het was echt even slikken toen ik dat zag. Gek genoeg lijkt ze er zelf niet bijzonder veel last van te hebben, ze is niet kortademig, hoest niet. Maar veel bewegen doet ze ook niet, al springt ze nog wel gewoon op een tafelmodel vriezer en vandaaraf in de kast in de bijkeuken.

Naja. Bedankt voor het meedenken in elk geval, en ik hou je op de hoogte. :-*
Anne in Zweden schreef: do 08 aug 2024, 14:03 Oké, goed te weten. De dierenarts heeft de mogelijkheid van FIP niet genoemd, ik denk dat het accent erg lag op het HCM-hart en de hoge leverwaarden.
Ik heb nu eerst Chinese kruiden besteld voor de lever, ik las dat iemand waarden van ver in de >2000 had teruggebracht naar beduidend lagere waarden. Tegelijkertijd de vochtafdrijvers, en dan kijken we verder.

Ik moet zeggen dat de da-kosten momenteel ook wel een rolletje spelen in het verdere beleid. We hebben de afgelopen maanden al duizenden euro's moeten betalen voor Vaya (bloedproef en echo) en Moa (speekselklierproblemen, echo, onderzoek ivm mogelijke mastceltumor en full-body CT scan), en de rek is even uit de financiën. Oké, als de HCM niet zo'n factor was, zou ik de kosten nog niet zo'n probleem vinden, dus die HCM speelt wel degelijk de belangrijkste rol voor mij. Ik heb gezien op de echo hoe weinig ruimte er nog haar hartje is, het was echt even slikken toen ik dat zag. Gek genoeg lijkt ze er zelf niet bijzonder veel last van te hebben, ze is niet kortademig, hoest niet. Maar veel bewegen doet ze ook niet, al springt ze nog wel gewoon op een tafelmodel vriezer en vandaaraf in de kast in de bijkeuken.

Naja. Bedankt voor het meedenken in elk geval, en ik hou je op de hoogte. :-*
Het kan ook zijn dat de HCM een rol speelt bij het leverfalen. De precieze fysiologie weet ik niet meer helemaal, maar slechte doorbloeding van de lever kan een rol spelen. En HCM kan ook trombose geven las ik ergens? Dat kan ook weefselschade geven en hoge asat en alat. Niet makkelijk, sterkte ermee!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door