Ons Vaaytje gaat niet goed: ze heeft een dikke buik van het vocht en haar leverwaarden (ALT en AST) zijn sterk verhoogd. Ze mogen respectievelijk max. 130 en 48 zijn, en bij Vaya zijn ze > 650. Ik heb medicijnen meegekregen, spironolacton en furosemid, beide als vochtafdrijver.
Waar de verhoogde waarden door ontstaan zijn, weet ik niet. Een maand of twee geleden ongeveer ben ik met 'r naar de da geweest om het bloed weer eens te laten controleren (toen was één leverwaarde verdubbeld, ik weet niet welke van de twee), en daarbij hebben we ook het hart en (ik meen me dat te herinneren althans) de lever geëchood. Ze heeft ernstig HCM (dat wisten we al) en volgens mij was er ook iets met de lever, maar dat weet ik niet meer zeker.
Het vocht kan natuurlijk ook deels van de HCM komen, maar de da (niet onze reguliere, die was gesloten die dag) meent dat het vooral door de lever moet komen, omdat die waarden zo verhoogd zijn.
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik haar de stress van een nieuwe echo niet aandoen, anderzijds weten we natuurlijk niet waar de leverproblemen door ontstaan zijn als we geen echo maken. Is er iets wat ik haar kan geven voor de lever? Ik heb EpatopastaPlus (daar zit mariadistel en fosfatidylcholine in) maar het lukt me niet dat toe te dienen. De pillen maal ik fijn en meng ik met water, wat ik dan met een spuitje in haar bekje spuit, maar het is iedere keer weer een grote strijd en ik vind dat zo sneu voor d'r. Eten doet ze slecht, en zodra ik iets van pillen of pasta daardoorheen doe, weigert ze het voorgoed.
Ze eet zo weinig dat ze echt mager begint te worden. Soms wil ze kvv, soms uit blik (Yarra kip voor honden; die voor katten lust ze niet), soms wat kip uit blik van Cosma. Sinds gisteren likt ze wel graag Vitakraft Liquid Snack op, maar dat is natuurlijk pure MacDonalds. Maar het is beter dan niets.
Die Epatopasta bestaat ook als vloeistof, dus misschien kan ik de pillen daarmee mengen ipv met water, bedenk ik me net. Maar wat kan ik verder nog proberen? Vaaytje is al 14,5 jaar, dus wellicht is het einde gewoon in zicht, maar ik wil daar nog even niet aan denken, eerlijk gezegd.