Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
Viking schreef: Bij de dap waar ik kom zeiden ze dat ze nog alleen met Stronghold werken; Frontline is er sowieso uit. Milbemax hebben ze nog wel. Maar da zei dat Stronghold veel minder schadelijk is en dat ringworm vrijwel nooit voorkomt in Nederland. Dus ik gebruik ook altijd alleen maar Stronghold.

Maar ik las ook van hannabelgje dat deze maar 1 maand actief is. Bij mijn weten zou dat drie maanden moeten zijn?
Ringworm is geen worm, maar een schimmel. En die komt ook voor in NL hoor. ;)
Het gaat om de lintworm waartegen stronghold niets doet en vlooien en lintwormen gaan vaak samen.

Voor vlooien staat 1x per maand, maar ik gebruik dus eigenlijk geen anti-vlooienmiddelen waar gif inzit. Dit zou een uitzondering op de regel worden om spoelwormen te bestrijden. ;)
Door Viking
Ik lees het nu weer pas maar met de ringworm bedoelde ik de lintworm hoor, zoals ik in mn eerdere postje had opgegeven. Sorry. Al die wormen ook....

Maar naar ik had begrepen is Stronghold toch echt het minst giftig zeg maar?
Door Parelridder
Ruisje schreef: Alle kattendrollen verzamelen en opsturen naar het Woud heeft geen zin, want de wormen zijn er al. Maar wat is nu slim, ander of hetzelfde wormmiddel, of heeft iemand een ander idee? En de honden moeten er nu natuurlijk ook aan geloven... :(
Waarom heeft dat geen zin? Niet alle dieren die met het geinfecteerde dier leven lopen óók een infectie op. Het is waarschijnlijk dat van je hele beestenboel slechts één kat ontwormd hoeft te worden. Je moet alleen zien dat bijv. de honden geen kattenpoep gegeten hebben in de 3 dagen voorafgaand aan het nemen van het monstertje, want dan kan passage de indruk van infectie wekken bij het onderzoek.
Vroeger diende je de orale behandeling na 7-10 dgn. te herhalen, maar tegenwoordig staat er expliciet in de bijsluiter dat een eenmalige dosering van tabletten afdoende is. Wellicht werkt het lang genoeg door, Milbemax wordt immers ook ingezet voor de behandeling van Franse hartworm en dient dan wekelijks te worden toegediend terwijl dezelfde behandeling middels een pipet Advocate 4 weken lang door werkt, net als Stronghold.
Door Ruisje
Parelridder schreef: Waarom heeft dat geen zin? Niet alle dieren die met het geinfecteerde dier leven lopen óók een infectie op. Het is waarschijnlijk dat van je hele beestenboel slechts één kat ontwormd hoeft te worden. Je moet alleen zien dat bijv. de honden geen kattenpoep gegeten hebben in de 3 dagen voorafgaand aan het nemen van het monstertje, want dan kan passage de indruk van infectie wekken bij het onderzoek.
Vroeger diende je de orale behandeling na 7-10 dgn. te herhalen, maar tegenwoordig staat er expliciet in de bijsluiter dat een eenmalige dosering van tabletten afdoende is. Wellicht werkt het lang genoeg door, Milbemax wordt immers ook ingezet voor de behandeling van Franse hartworm en dient dan wekelijks te worden toegediend terwijl dezelfde behandeling middels een pipet Advocate 4 weken lang door werkt, net als Stronghold.
Daarin moet ik je gelijk geven, maar... van elke kat afzonderlijk ontlasting te verzamelen ga ik niet doen. Simpel omdat dat alleen kan als ik 6 katten afzonderlijk met een kattenbak opsluit tot ze gepoept hebben. :o Was het maar zo simpel als met honden. ;)

Het is trouwens toch Milbemax geworden. Stronghold heeft onze dap niet meer, wel profender en cazitel (?). Milbemax heb ik eerder gebruikt (toen ik nog preventief ontwormde) en heb daarbij geen bijwerkingen opgemerkt. Het leek me de meest veilige keuze in ons geval.
Door Ruisje
hannabelgje schreef: Ik denk niet dat je kan stellen dat stronghold het minst giftig is. Het werkt via het bloed. Andere middelen tegen vlooien werken meestal op de huid.
Nee, dat denk ik ook niet. Het is tenslotte ook nog dubbele botlek: vlooien/teken plus wormen en volgens mij nog meer gespuis.
Maar dat die dap ook zegt dat ze milbemax niet meer zo vaak geven omdat lintworm bijna niet meer voorkomt in NL vind ik ook een vreemd verhaal. :-\
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 15 okt 2014, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Viking
nu ik heb gelezen dat vlooien en lintwormen wel degelijk in relatie staan tot elkaar vind ik het ook nogal vreemd. Ik ga het hem gewoon vragen hoe hij die stelling heeft gevormd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door