Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

cath schreef: Ik leef echt met je mee hoor na zo'n stressdag zeg,
Maar laparascopische sterilisatie is wel luxe hoor, dat zal echt wel beter zijn, maar het schijnt, hier toch, heel duur te zijn, en hier vind je bijna  geen da die het katten doen, wel bij honden wat ik dan ook weer raar vind maar dat is meestal in een dierenkliniek. E
Dat zei ik ook al, ik wil na een operatie ook pijnstillers hoor, en mijn poesjes ook!

Gr

Cath
Het is ook niet gebruikelijk om katten op die manier te steriliseren. Ook bij honden wordt er meestal een grens aangehouden van minimaal 10 kilo. Dit omdat veel voordelen van een lap. sterilisatie wegvallen omdat het dier klein is en de nadelen (o.a. de soms wel dubbele kosten) dan niet meer opwegen tegen de voordelen.
Daar ben ik het niet mee eens. De sneetjes zijn misschien in totaal even groot bij een kat in vergelijking met de conventionele methode, maar er hoeft niet aan banden te worden gesjord en de hersteltijd is daardoor korter en de pijn minder. Een van mijn kittens is vorige week op die manier gesteriliseerd. De andere is helaas tijdens de narcose overleden  :(

Het beestje heeft overigens een injectie Metacam en AB gehad na de operatie en daarna nog drie dagen pijnstilling.
Door cath
Oh nee, dit is echt erg!
Hoe oud zijn jouw kittens?
Mijn is 6 maanden, heeft dr dik een week last van gehad, door pijn of medicatie?
Mijn 3 andere katten zijn vorig jaar ook gesteriliseerd,  ook op 6 maanden,  waren op 1 dag ok!
Wel andere da!
Narcose houdt altijd enig risico in, maar bij een kitten verwacht je dat niet meteen!  Tenzij misschien als ze héél jong zijn.
Dit is wel heel droevig!!

Gr

Cath
Ik heb toch al gehoord dat zo'n sterilisatie veel minder herstel vraagt dan een conventionele. Ze doen het dan ook langs de flank ipv de buik.  Dat scheelt ook wel omdat je dan meer tussen de spieren door kan ipv de hele resem door te moeten halen.  Zeker voor katten, die al eens springen en doen, kan ik me voorstellen dat dat een groot verschil maakt.

NoaKaj, heb je een idee hoe dit is kunnen gebeuren? Was het vloeistof-, of gasnarcose?  Weet je wat er precies fout gegaan is?
Zelfs kittens van 6 weken kunnen ze probleemloos onder narcose brengen en die komen er goed uit, dus het zou mij verbazen dat het iets met leeftijd of gewicht te maken zou hebben.  Denk eerder aan afwijkingen of gewoon een menselijke fout. 
Ze heeft zeer waarschijnlijk een hartafwijking gehad die niemand heeft kunnen ontdekken. Ze is in slaap gespoten en na de voorbereidingen zoals scheren en intuberen op gas aangesloten. Daarna is het nog een tijd goed gegaan, tot de apparatuur alarm sloeg vanwege een ademstilstand. Er bleek een grote hoeveelheid vocht in de longetjes te zitten en kort daarna heeft ze een hartstilstand gekregen. De dierenarts heeft nog gevochten om haar terug te krijgen met adrenaline, opnieuw intuberen, kunstmatige ademhaling en hartmassage, maar ze was weg. Het was een zwaar traumatische ervaring omdat ik erbij was, zoals altijd bij een ingreep. Ik ben daarna in shock geraakt.

Ze is van tevoren gewogen, goed beluisterd door een dierenarts van wie ik weet dat ze heel goed is in het ontdekken van ruisjes en onregelmatige hartslag, tot de ademstilstand was er geen enkel symptoom. Ze had echter roze schuim in het bekje, het hartje is er binnen een minuut mee gestopt terwijl het normaal na een ademstilstand 6-7 minuten min of meer actief blijft en de gebruikte inslaapvloeistof leidt tot een ademstilstand, vocht in de longen en hartfalen bij patiëntjes met een hartprobleem. Dit alles wijst op een hartafwijking. Helaas kan het, dat een hartprobleem niet ontdekt wordt. Iemand die ik ken is vier weken terug een kitten kwijtgeraakt, gewoon niet meer wakker geworden na een dutje. Na sectie bleek die te lijden aan een hartafwijking die zelfs niet op een echo te zien zou zijn geweest.

Een laparoscopische ingreep gaat trouwens ook via de buik.

Het gaat volgens mijn da mis bij 1 op de 10.000 ogenschijnlijk gezonde dieren maar dat zegt natuurlijk niet zoveel als het jezelf treft. Ze is zeven maanden geworden.
Laatst gewijzigd door NoaKaj op do 31 okt 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cath
Dit kan idd, en misschien nog meer bij raskatten, maar dit is  echt zó triest!  :'(
En je was erbij, ik kan mij inbeelden dat je in shock geraakt als je zo iets ziet gebeuren!
Hoe is het met het andere katje, die zal dit toch wel  toch wel aanvoelen!
Cath
Het andere katje was gelukkig eerst, anders was ze nog niet geholpen, en alles is goed gegaan met haar. Gisteren zijn de hechtingen eruit gehaald en mocht ze eindelijk haar rompertje uit. Ze was al heel aanhankelijk, maar dat is ze nu nog een beetje meer. Het zal ook wel door mij komen, want ik zoek natuurlijk een hoop troost bij haar. Gelukkig heb ik een groep katten waaronder een aantal jonge katers, dus ze is niet gelijk alleen. Het enorm trieste is dat ze allebei zijn hersteld van een heel slechte start (verwaarlozing, hondenaanval) en ze elkaar er doorheen hebben getrokken bij de opvang. Net toen het goed ging en Isis uit aan het groeien was tot een prachtig langharig katje, gebeurt er zoiets.
Heel veel sterkte hiermee.
Het is echt wel serieus schrikken.
Het is de eerste keer dat ik zoiets hoor.

Ik ken wel iemand wiens katten langs de zijkant gesteriliseerd zijn.  En ik kan volgen dat dat een stuk minder invasief is omdat ze ook niet langs het buikvet moeten.
Het was echt wel een heel klein gaatje, alhoewel dat tegenwoordig zowiezo al niet meer zo'n sneden zijn als vroeger.
Dank je, het is nog altijd een beetje onwerkelijk  :'(

Langs de zijkant is niet nieuw, 17 jaar geleden heb ik een poes laten steriliseren waarbij de da via de flank werkte. Tegenwoordig zijn de sneetjes kleiner omdat ze de baarmoeder laten zitten, tenzij die er niet goed uitziet. Baarmoederontsteking zonder eierstokken is zeldzaam maar helaas niet uitgesloten, ik weet niet wat ik ervan moet vinden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door