Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door EllenL
Vandaag is mijn arme kat Berlioz (aka Jootje, je spreekt Berlioz namelijk uit als berliejoo) door de mangel gehaald omdat hij heel erg ziek is en we wisten niet wat er aan de hand was. Uiteindelijk zijn we er achter dat hij een blaasontsteking heeft (bacterieel) en die al overgeslagen is op het nierbekken, nierbekken ontsteking dus, vandaar dat mijn kleine vreetmonstertje niet meer wil eten, als je zo veel pijn hebt vergaat zelfs de grootste eet verslaafde de eetlust.. Arm beest.

Maar wat daarnaast opviel aan de echo was dat hij erg weinig nierschors heeft. Het was een zware dag, ook omdat ik vanmorgen van de zorgen niet meer kon slapen, dus vergeef me als ik het verkeerd onthouden heb (en aan de dames dierenartsen, voel je vrij om me te verbeteren als ik onzin wauwel!) maar volgens mij zij de dierenarts die de echo maakte dat je normaal een verhouding hebt van 50% schors en 50% merg en dat dat kan varieren tot 25% schors, maar daar kwam ze niet aan bij de ene nier en bij de andere helemaal niet. Kortom, ik heb nu als extraatje ontdekt dat Jootje zijn nieren niet optimaal zijn. Natuurlijk niet perse een grote ramp, want ook met 1 nier kan je prima, dus ook met 2 'halve' nieren om het maar even zo te noemen, maar toch vraag ik me af wat ik kan doen om toch die nieren extra te ondersteunen zodat ze zo goed mogelijk hun werk blijven doen! Nierwaarden zijn nu nog ok, maar dat willen we natuurlijk ook graag zo houden. Ik ga zelf als ik weer wat wakkerder ben wel in de boeken duiken enzo, maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik was trouwens erg blij dat er geen sprake van gruis was (nou ja, aan de andere kant, een blaasontsteking door gruis slaat waarschijnlijk niet zo snel over op de nieren...), ik was de dag er voor al gewaarschuwd voor een mogelijke sluimerende salmonella besmetting door rauw voor ::) Maar goed, lol, op een afwijkende opvatting over voeding na vandaag en gisteren niks dan lof over deze jongen, hij heeft echt alles uit de kast getrokken voor Berlioz en godzijdank zijn gevoel gevolgd om de blaas aan te prikken en volgens mij lang niet alles wat hij kon in rekening gebracht. Was nog duur genoeg zo, lol, maar toch!  8)
Door pearlsofpassion
Het lijkt me zeker aan te raden de nieren wat te gaan ontlasten. Een beetje rekening mee houden in zijn menu en opletten met vaccinatie's en dergelijke.
Mensen kunnen inderdaad prima leven met 1 nier, maar als je ziet hoeveel katten er last krijgen van nierfalen, is dat blijkbaar toch een orgaan dat hij de moderne kat erg te verduren krijgt. En dan blijkt 2 nieren zeker geen overbodige luxe.
Naar mijn mening heeft dat veel te maken met de eiwitten in de granen in brok, dus zit je met vers al erg goed om hem te ondersteunen. Maar toch, wat extra opletten kan nooit kwaad. 

Wel veel beterschap gewenst met die blaasontsteking. Hopelijk is Jootje weer snel zijn eigenlijke vreetkous zelve  :biggrin2:
Door EllenL
Thanks PoP :) Hij begint er weer een beetje op te lijken, zit ook al vol verwachting voor de voordeur, of ik hem even open wil doen voor hem, maar dat doen we nog maar ff niet ;)

Ik denk dat ik me toch eens wat meer in nierdieeten ga verdiepen en als de ontsteking weg is lijkt solidago me ook een goed plan...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door