Als alles goed aanslaat zou 12 weken eigenlijk voldoende moeten zijn.
9 weken is inderdaad te vroeg om zeker te zijn omdat ze dan vaak nog antistoffen van de moeder hebben en de vaccinatie niet zelf aanvechten. Hun immuunsysteem zal dus het vaccin ook niet herkennen bij een echte infectie en het kitten is niet beschermd. Daartoe moet ze het vaccin krijgen op een moment dat zijn eigen immuunsysteem het virus zal aanvallen. Het kan echter zijn dat dit op 9 weken al het geval is, maar voor de zekerheid wordt het vaccin nog eens herhaald op 12 weken.
De vraag is echter ook: hoe lang heeft het kitten nog gezogen bij de moeder. Ik weet niet precies hoe lang antistoffen van de moeder nog werkzaam blijven na het zogen, maar persoonlijk zou ik daar toch een termijn van min 2 weken op plakken.
Dat lijkt me hier dus nog niet het geval.
Je bent niet zeker als een kitten nog op 12 weken bij de moeder is, of er nog gezogen wordt (normale speenleeftijd is 7 weken), maar het kan wel. Ookal eten de kittens al vast voedsel, zuigen voor de gezelligheid kan nog erg lang blijven (tot 16 weken zelfs).
Dus kan je vriendin er binnen een aantal weken nog een enting laten zetten, of je kan ook laten titreren. Dat is nagaan of de vorige enting (op 12 weken in dit geval) aangeslagen is. Als dat het geval is, hoef je niet meer te enten. Zijn er geen antistoffen waar te nemen in het bloed van het kitten binnen een paar weken, is het verstandiger de enting te herhalen.
Het is dus niet rechtlijnig te zeggen wanneer entingen nuttig zijn en wanneer niet. Dat hangt van de situatie af en ook een deel van het toeval.
Het eigen immuunsysteem van een kitten wordt bij een normale zoogtijd tot min 7 weken wel pas volledig actief op 9 weken. Dus voorheen lijkt me alleszinds niet nuttig.
Dat er trouwens gevraagd werd om een afspraak te maken voor de castratie vind ik wel positief. Nog te veel mensen kennen niet het belang van tijdig castreren (of zelfs uberhaupt castreren) bij katten en op deze manier kunnen ze alvast wennen aan dat idee en zich eventueel gaan inlezen. Het zet ook een zekere druk op mensen en zal zeker zorgen dat meer katten tijdig gecastreerd worden dan wanneer ze dat niet zouden doen.
Bij katten is, anders dan bij honden, castratie echt wel de beste keuze ook om het kattenprobleem tegen te gaan, maar vooral voor de kat zelf. Zowel in gezondheid als karakter is het voor de kat beter en het is voor hem/haar ook veel aangenamer leven. Het beste is de sexuele hormonen net voor te zijn zodat ze ook geen hormonale terugval kennen en nog niet de hort op gaan (en vechten of sproeien), maar te veel op voorhand is ook weer niet nodig. Rond 6 maanden is naar mijn mening (en de meesten, denk ik) ideaal, tenzij er al eerder tekenen van maturiteit waar te nemen zijn.
Dat een DA zelf het initiatief neemt om naar castratie te vragen is vast en zeker ook voor zijn eigen portemonee, maar is bij katten eigenlijk ook echt zijn plicht als dierenarts. Hij moet het voor het welzijn van de kat (en katten in het algemeen) opnemen.
Het is ook een kwestie van reputatie, want mijn vaste DA zal zoiets niet meer zeggen als ik met een kitten over de vloer zou komen, maar bij Cuzco kreeg ik die vraag ook bij de eerste visite.