Voor Pippo heb ik n.a.v. de richtlijnen van Tannetje Koning in dit topic
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,96630.msg2236926.html#msg2236926 een nierdieet samengesteld.
'Beste Angelique,
Barfen kan prima met een nierkat. Eigenlijk is het wel handig om de nierwaarden te weten want als de ureum niet hoger is dan twee keer wat het mag zijn, dan kan hij normaal barfen en hoef je niets aan te passen.
Nu je het niet weet zou ik wel het barf nierdieet aanhouden.
Bij het nierdieet geef je minder tot geen botten. Als je geen botten geeft dan kun je in plaats daarvan beendermeel of gemalen eierschalen geven. Als je botten geeft maximaal 10% en liefst van gevogelte.
Niet teveel orgaanvlees maar hij moet wel genoeg vit A binnenkrijgen. Dus twee maal per week wat lever, gekookt of rauw, wat hij het lekkerst vind.
1 keer per week wat hart voor de taurine.
Spiervlees is goed, ondanks wat de dierenarts zegt. Van gevogelte is beter dan roodvlees.
Iets groente mag ook, voor de vezels. Ongeveer 5%.
Ei is goed. Zowel rauw als gekookt en ook vis is prima.
Om de totale hoeveelheid te verminderen kun je wat vet toevoegen. schapenvet of rundervet. Daardoor verlaag je de hoeveelheid eiwitten, je vervangt het dus door vet. Dat bevat veel calorieën waardoor hij beter op gewicht blijft en ook beter eet.
Op Barfplaats staat in de bibliotheek ook een stukje over versvlees voor nierpatiënten, dat klopt ook goed.'
Ik ben uitgegaan van de volgende samenstelling
10% bot van gevogelte en/of konijn
5% orgaan
5% vet
5% ei/kuiken
75% spiervlees van gevogelte/wild
Dit heb ik samen gemalen en dan krijgt ze elke dag haar portie.
Weet iemand hoe dat zit met muis/rat/hamster? Mag je dat ook gewoon voeren?