- za 23 mar 2013, 16:06
Ik vind zeewier helemaal geen geschikt supplement voor katten. Het is niet alleen te zout (nieren!), maar heeft door het jodiumgehalte ook teveel invloed op de schildklier.
Ik heb vroeger voor Ot ook wel eens heet (dus niet eens kokend) water over haar prak gedaan. Het werd er voor haar niet beter op, want ze moest het dan helemaal niet meer. Ik zag wel dat zelfs bij het hete dus niet kokende water dat er al een garingsproces werd ingezet. Dit kan kleine stukjes bot (als je gemalen voer geeft) al teveel verhitten en het vlees en orgaan zelf ook teveel, zodat allerlei aminozuren -oa taurine- verdwijnen. Taurine is een noodzakelijk element, zonder gaan katten dood op een nare manier; het geeft hart- en oogklachten. De schade door taurinegebrek is onomkeerbaar.
Nu weet ik natuurlijk niet of kokend water eroverheen gieten dermate garing of verhitting geeft dat alle essentiele aminozuren weg gaan, maar gevoelsmatig zou ik de gok er niet op nemen.
Blik en brok zijn ook verhit geweest en bevatten van zichzelf ook al geen taurine meer. Dit wordt weer chemisch toegevoegd.