Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2272282
[quote="BubbaBling"]
Ik weet ook niet wanneer het nou wel en wanneer het nou niet goed is om te steriliseren.
Ik weet wel dat Pip best vroeg krols is en dat ik het NA de krolsheid doe voor de zekerheid.

[/quote]

Ze is toch zo'n 6 maanden? Dat is echt heel gemiddeld om krols te worden.
Sien was er wel erg vroeg bij, die was 4 maanden en vlak ervoor was ze nog aan het wisselen en vond ik een melkhoektandje. Sien had ook gelijk een stabiele cyclus, dus om de 3 weken deed ze raar. Ik merkte wel dat de krolsheden steeds steviger werden. Ze snapte er de eerste keer zelf nog weinig van ('komt dat geluid ineens uit mij?' en 'wat doet de buurtkater daar ineens op de vensterbank buiten?'), maar de laatste keer wilde ze perse gedekt worden door meneer koekje  :-X
Na de 3e keer was ze wat groter en vond ik dat ik niet langer moest wachten. Ook omdat ze bij meneer koekje eens tussen 2 krolsheden in naar buiten rende via de voordeur en ik wilde haar niet ook een kittenmoeder laten worden, net als haar geboortemoeder. De avond na de ontstokking zat ze al weer bovenin de krabpaal, ondanks dat ik die gebarricardeerd had.


Castreren tijdens krolsheid gaat goed hoor. De boel daar is iets beter doorbloed, maar niet zodanig dat de ingreep niet meer uitgevoerd kan worden. Volgens mij kan dat soms wel gelden voor honden, aangezien dat daar toch anders werkt. Een goede DA kan gewoon ontstokken tijdens krolse periode.
Poet is krols van het balkon afgesprongen en kwam na een paar dagen zwanger terug. Die was toen al wel volwassen en alles is gelukkig goed gegaan. Ze had er een schurfthekel aan zwarte katers aan overgehouden. Dit scenario wil ik je vooral niet aanraden. Het was best spannend of Poet terug zou komen en dan ook nog eens in welke staat.
Door fem fatale
#2272393
[quote="pearlsofpassion"]
Ik denk gewoon dat het niet slecht is een kat te laten uitgroeien en pas te castreren wanneer dat voordelen biedt.  Dus vlak voor het sexueel volwassen worden.
[/quote]
Daar zit nog wat verschil tussen, uitgroeien en seksueel ontwikkeld. Kai en Jet zijn nu bijna twee en anderhalf en nog aan het uitbouwen en de kopjes worden nog wat hoekiger, het gaat nu niet meer snel, maar er zit nog wel ontwikkeling in. Allebei hadden ze nog veel kittentrekjes op hun eerste verjaardag en die zijn nu langzaam aan het wegtrekken. Ook is de bespiering pas later erop gekomen, en zijn ze nu een stuk zwaarder dan een half jaar geleden.

Plien was met de 4,5 maanden dat zij gecastreerd werd ook nog niet uitgegroeid, maar wel hard op weg naar krolsheid - of stil krols - zij was met 1 jaar wel uitgegroeid en is sindsdien een klein, tenger, maar verrassend zwaar, want stevig gespierd poesje.

Alledrie waren ze nog lang niet uitgegroeid toen ze gecastreerd werden en Kai en Jet vertoonden ook geen teken van seksuele ontwikkeling, maar de enige bij wie ik het verantwoord nog even had kunnen uitstellen was Jet, en die was toch al 10 maanden.
Door Krullebol
#2272433
Het is nutteloze energie om de kat ´te laten uitgroeien´. Als je tekenen van seksuele ontwikkeling ziet, ben je al te laat ;)
Ik vind 6 maanden zeker een leeftijd om te castreren en niet later. Ik castreer zelf niet voor 4 maanden ivm de narcose.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2272434
Nee, zo bedoel ik dat ook niet  :)
Er is gewoon nog een heel verschil tussen 3 of 6 maanden. En ik zie geen reden om dat bij zo'n klein kittentje al te laten doen.
Vanaf het sexueel volwassen worden zijn er wel redenen om te castreren.  Maar vroeger moet van mij niet.
Misschien kan ik beter zeggen: zo lang mogelijk (dus toch er wel redenen zijn, net voor sexueel volwassenheid) laten uitgroeien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2272440
[quote="Krullebol"]
Het is nutteloze energie om de kat ´te laten uitgroeien´. Als je tekenen van seksuele ontwikkeling ziet, ben je al te laat ;)
Ik vind 6 maanden zeker een leeftijd om te castreren en niet later. Ik castreer zelf niet voor 4 maanden ivm de narcose.
[/quote]

Waar gaat deze hele discussie dan over?
Dat is toch ook wat ik zelf zeg?  ;)

Narcose vind ik dan weer geen reden. En zo heeft iedereen wel zijn ideëen en voorkeuren. We zijn het er wel over eens dat je gewoon de hormonen beter voor bent.
Door BubbaBling
#2272553
Ok, ik dacht dat ze later krols werden, stom van me.
Ze was dus met 6.5 maand krols.
Ze wordt nu in mei gesteriliseerd, maar dat vind ik ook niet erg, financieel komt dat ook beter uit  :-X
Door BubbaBling
#2272576
Ja het wordt ook eerder, vergis me... het wordt begin april, iets meer dan een maandje dus  ;)
Zal van de week gelijk vast bellen voor een afspraak.

Overigens begint ze al weer veel beter te eten  :)


En nog even een vraagje...
Als ze onder narcose gaan, blijven jullie daar dan bij?
Ik ben bij Bubba er altijd bij gebleven, puur omdat hij anders doodsangsten uit slaat zodra ik weg ga, dat wilde ik hem echt niet aan doen.
Zelf denk ik dat Pip het er veel beter van af brengt, maar ik hou er gewoon niet van.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2272614
Ik ben er bij die van mij nooit bijgebleven, dat doen ze bij mijn DA (bij katten) niet. Ik denk dat het in mijn geval ook beter is, ik zie mezelf al van mn graatje gaan of hele peejen schijten als ze mn baby slapspuiten.
Door BubbaBling
#2272617
;D eerste keer was ook echt verschrikkelijk  :'( liep ook jankend weer de kamer uit  :'(
Maar het is voor Bubje zoveel fijner, die is zo gehecht aan me.
Pip blij ik niet bij denk ik.
Door Krullebol
#2272813
[quote="pearlsofpassion"]
Waar gaat deze hele discussie dan over?
Dat is toch ook wat ik zelf zeg?  ;)

Narcose vind ik dan weer geen reden. En zo heeft iedereen wel zijn ideëen en voorkeuren. We zijn het er wel over eens dat je gewoon de hormonen beter voor bent.
[/quote]

Ik heb dit toen heel goed uitgezocht ivm de kittens die ik zou fokken.
Er zijn amper DA's die voor 3 maanden castreren. Voor die tijd is het niet noodzakelijk: ik hou ze toch tot 16 weken.
Narcose is de enige reden waarom je beter niet te vroeg kunt castreren. De rest is achterhaalt en niet in het belang van het dier. Laat ze eerst maar de belangrijkste ontwikkeling door maken voordat er weer wat weg gehaald wordt. Hoe jonger de castratie, hoe makkelijker/sneller het diertje opknapt.

------

Ik zou niet bij de castratie blijven. Is ook nergens voor nodig. Het is een routine ingreep. Zelf vind ik platspuiten naar om te zien. Er ligt praktisch een dood dier [zo ziet het uit, is natuurlijk niet zo]. Ik heb 0 moeite met ingrepen maar dát vind ik echt vreselijk om te zien. Ik zou het overigens vreemd vinden dat het mag van de DA. Het is een open buik operatie, daar wil je zo min mogelijk bacterien bij. Bij de katers ben ik wel gebleven. Daar werd ik best misselijk van. [ik vind het fascinerend dus zit er met mijn neus bovenop].

Denk eraan dat ze vlug weer opnieuw krols kan worden. Ik zou die maand niet wachten..
Door flin
#2272828
[quote="BubbaBling"]

Als ze onder narcose gaan, blijven jullie daar dan bij?

[/quote]

ja ik blijf erbij als ze de 1-e prik krijgen, daarna niet
da's puur voor de prik
Door BubbaBling
#2273122
Bubba kon ik gewoon echt niet alleen daar achter laten, die wordt helemaal gek, dus heb ik mijn angsten opzij gezet en ben ik er bij gebleven.
Pip zal ik niet bij blijven, zij is onafhankelijker  :)
Door BubbaBling
#2291329
Pip gaat goed, eet al meer.
Nog niet super veel maar ze eet goed  :)
Ze ziet er goed uit en volgens mij perfect op gewicht  :biggrin2:

Morgen wordt ze gesteriliseerd, dus spannend  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door