Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2268080
Zaniematsu schreef: Het klinkt dat Eurologist bij Athena heel goed werk doet. Wat goed zeg! Had ze voorheen al een blaasecho gehad of zal dit de eerste worden over een paar weken?
Ze plaste telkens bloed. Ik had al zon vermoeden dat ze oxalaat of andere zure stenen zou hebben [calciumfosfaat vind ik zelf nog logischer klinken]. Op de echo was geen gruis te zien maar 3 stenen. Grootste steen was 0,54cm. Op een echo is niet te zien welke chemische samenstelling de stenen hebben. Dat kan alleen door de stenen te analyseren of via gruis in de urine. Haar urine was vrij van kristallen dus dat schoot niet op. Omdat een operatie belastend is en ze door het littekenweefsel extra gevoelig worden voor herhaling, wilde ik het liever eerst met voer en alternatieve middelen proberen. Als het om struviet gaat dan krijgen beestjes standaard struvietbrokken mee en met 3-4 weken moeten ze dan terug komen. Blijkbaar hebben ze dus wel nog wat speling. Ik heb uiteraard wel gevraagd of er kans was op een eiwitplug/verstopping. Dat was niet het geval en ik heb gelukkig geen kater maar een poes, dus dat maakt het wat minder risicovol om 'aan te klooien'. Over een paar weken wil ik weer terug en haar opnieuw laten bekijken. Afhankelijk van die echo, ga ik door met de pillen of moet ze toch onder het mes.
Vooralsnog lijkt het te helpen en is madam zelf een stuk blijer dus :)

Bij de weg.. dat schilferen.. zou dat niet van een te droge omgeving kunnen zijn? Weet dat er regelmatig wat over te vinden is op kattenfora wanneer het weer winter is. [en het is nu natuurlijk errug koud]
#2268125
Fijn dat het lijkt te helpen. Je kunt op dit moment helaas alleen op haar gedrag afgaan, en dat klinkt in ieder geval gelukkig goed!
Spannend wat er op de foto te zien zal zijn!! Hopelijk zijn de stenen (een heel stuk) opgelost!

Of de schilfers met de koude te maken heeft weet ik niet. Ik weet natuurijk ook niet hoe Dahras zijn vacht in de zomer is. Ik heb wel eens begrepen dat het ook met stress te maken kan hebben. Maar de centrale verwarming en droge lucht klinkt ook aannemelijk.
#2269109
Dahras krijgt nu voor de 2e keer een stuk rundvlees. In plaats van dat hij met zijn kniptanden een stuk af knipt zet hij zijn voorpoten er op en trekt hij stukken met zijn voortanden er van af. Hij kan harder met zijn tanden trekken dan met zijn poot en nagels het stuk tegen houden. Hij is er wel lekker mee bezig :) Gisteren zette hij om de beurt zijn linker en dan zijn rechter pootje op het stuk vlees. Maar vanavond zet hij beide poten er op om het vast te houden. Het is een genot om naar te kijken. Wat heerlijk dat een 10jaar brokken eter zo lekker van rauw kan genieten! Hij ziet er met de dag beter uit. Ik ben daar super blij mee!! :)
#2269540
Ik heb hem nog geen kuiken gegeven, maar ook dat gaat komen. Hier is zo moeilijk aan kuikens te komen. Een van mijn katten is er gek op! Maar ze krijgt wel dunnere ontlasting ervan. En een dikkere buik ;) Ze eet namelijk erg graag. Ik denk wel eens dat eten bij haar een soort van emotie eten is, zoals het bij mensen ook voor komt. Als ik er niet voor waak staat ze elke keer bij de koelkast alsof daar troost in zit. Ze heeft dan nogal aardig wat te verstouwen gehad in haar leventje met verliezen van dierbaren om haar heen.
#2271818
Na lange tijd heb ik weer eens lamsribjes meegenomen voor de katten. Drie van de zes katten begonnen er meteen aan te kluiven. De andere drie draaide zich er vanaf en gingen zitten wachten op "echt"  voer....

Ook Dahras een lamsrib gegeven en hij begon er toch aan te knagen!! Ik moest het wel vast houden in mijn hand anders zat hij er maar een beetje aan te likken. Maar nu hij het eenmaal door heeft...... ligt er nog een stukje bot. Maar met die sterke kaken van hem gaat dat ook nog wel op. Alleen durf ik het zo voor de nacht zonder toezicht nog niet bij hem te laten liggen. Stel je voor als het vast komt te zitten tijdens het kauwen.
#2274665
Gisteren ben ik met Dahras naar de dierenarts geweest. Hij en zijn urine en ontlasting zijn grondig onderzocht.
De dierenarts vind Dahras beslist geen stresskat. Het plassen moet een andere oorzaak hebben.
In de urine zitten geen sporen meer van struviet en oxalaat!!! Alles was zoals het zijn moet, pH ook in orde!!
En dat met het advies hem levenslang op struviet brokken te zetten......... vanaf dag 1 dat hij bij mij is is hij coldturkey overgezet op rauw voer ;)
Hoeveel mensen zouden het "om medische gronden brokken advies"  niet trouw opvolgen?
Dahras is nu ruim 2 weken hier en heeft nog geen plasje naast de bak gedaan ondanks dat er veel aangename zachte plekjes zijn vergelijkbaar met een bank, waar hij al jaar in jaar uit op plast.

De dierenarts is helemaal weg van Dahras zijn relaxte karakter en zijn innemende voorkomen en stelde aan Dahras voor om hem te adopteren!! Haha, nou.......... ik denk ut niet!!! :)

Groetjes Linda

btw zijn vacht voelt steeds zachter aan en zijn huidschilfers zijn bijna geheel verdwenen!!
#2274839
Ik heb bijna mijn leven lang al huisdieren. Nooit heb ik geweten dat ik allergisch was voor katten. Totdat ik eens getest was op van alles en nog wat. Toen kwam er uit dat ik ook allergisch was voor katten. Destijds dacht ik nog...... "dat is ook gek, ik reageer er helemaal niet op" Niet wetende dat mijn verstopte neus ook een allergie was op de katten. Daar kwam ik pas achter op het moment dat ik elders logeerde waar maar 1 kat in huis was en ik 's morgens met veel meer lucht wakker werd.
Nu weet ik dus waar mijn eeuwig dikke en bijna verstopte neus vandaan komt! En nu ik dus zo heftig reageerde op de brokken etende Dahras.......... geeft dat nog meer mogelijkheden voor mensen die allergisch reageren op brokken katten. En dus eventueel nog kunnen proberen om de reactie te verminderen of zelfs weg te nemen. Ik reageer totaal niet meer op zijn vacht met mijn huid. Daar steken we dus weer iets van op!
#2275076
Ik ben blij voor je dat Dahras zijn problemen verleden tijd lijken.  Het doet toch deugd dat hij zo opgeknapt is, en spijtig dat dit al jaren aan de gang ging. Erg fijn dat hij gewoon gezond is!
Heb je zijn oude baasjes al op de hoogte gesteld?
Niet dat je het verhaal erin moet pompen want dat lost toch niets op, maar misschien zet het hen wel aan het denken ivm vers voer en ze zullen wel blij zijn om te horen dat het goed met hem gaat. 

Heeft hij eigenlijk al kennis gemaakt met je andere katten?
#2275404
De oude baasjes zijn op de hoogte. Ik breng ze vanaf dag 1 een verslag met foto's over hoe het met hem gaat. Ik heb alleen niet uitgelegd wat vers voer inhoud. Wel heb ik hen van te voren verteld dat ik hem over zou zetten op een nat voer met veel vocht. En daarna heb ik hen verteld dat hij zijn verse voer hel goed eet. Of zij daarmee begrijpen dat het om rauw gaat weet ik niet. Dat zal ik later nog eens uitleggen.
Het zal best bitter voor hen zijn dat hij het hier zo goed doet en  niet plast.

Door een kiertje van de deur heeft hij een beetje kennis gemaakt met 3 van de andere katten. Hij is de goedheid zelve en ik zie geen tekenen van agressie of spanningen bij hem. De andere katten zijn super nieuwsgierig en vinden het nog eng. Ik wil dus liever niet te snel gaan en houd het nog even zoals het is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door