Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2252990
En de stenen oplossen met zuur en titreren uit wat het opgebouwd is? Of doet je DA dat niet?
Ik kan me wel voorstellen dat hij die stoffen niet altijd in huis heeft om dat te doen, maar het zou in principe wel mogelijk moeten zijn, en ik veronderstel dat ze dat toch wel zien in de opleiding?  ??? Als wij het in biologie al zien....

Misschien kunnen ze op een andere manier ook de kristallen uit een steen elimineren en bekijken? Ik veronderstel dat Flin daarop doelt?

Ik heb het gevoel dat struviet onwaarschijnlijk is, maar ik weet er precies minder vanaf dan mijn voorgangers, dus hou ik maar verder mijn mond. ;)
Ik hoop dat je vind wat haar scheelt.

Ik geloof dat je ook zelf kan verzuren bij een vleesdieet wanneer dat nodig zou moeten zijn ipv met een brok. Maar bij oxalaat mag dat net niet, dus ik vind het voorstel van je DA om haar maar op gruisoplossende brok te zetten nogal roekeloos.  Ik zou toch eerst willen weten wat het is voor je gaat verzuren. 
Door Krullebol
#2253008
Vergruizing doen ze niet bij katten. Is te klein en dan beschadigen ze makkelijk de wanden. Bovendien is de apparatuur vrij duur en wordt het dus zelden gedaan.

weet niet of ik alles goed begrijp hoor, ben nogal wattig in mn hoofd [katten hebben me vannacht flink wakker gehouden, want honger]
Maar er is geen steen uitgeplast of operatief verwijderd of whatever. Die hele steen kan dus niet bekeken worden. Enige wat we nu weten dmv de echo is dát er stenen zijn.
Aan de hand van stenen [die je dus in je hand hebt] moet je idd kunnen zien wat voor soort steen het is. Alleen heb je dan nog het concept 'mengsteen'. Je zou dus bijv een calciumnogwat kristal kunnen hebben en daar een struvietlaagje overheen [van de blaasontsteking]. Dus dan kan je de struviet oplossen maar het calciumnogwat niet. Daar er verder 4 soorten zure stenen zijn [uraat, cystine, calciumfosfaat, calciumoxalaat], kan ik uit de ph hooguit herleiden wat ik zelf moet doen [verzuren of juist niet]. De steensoort zal ik nooit weten, tenzij ik laat opereren [en dan moet die opgestuurd worden voor onderzoek!]
Waar ik overigens geen voorstander van ben. Dat geeft littekenweefsel en zo blijkt dat er dan juist weer extra risico op is op blaasstenen... [plus dat het een zware operatie is, die mogelijk te vermijden is].

Ik vind struviet ook onwaarschijnlijk klinken, omdat ze rauw eet. Maar ze heeft nog wel altijd een ontsteking en daar kan het wél van komen.
Ze drinken hier zelden [kliederen meer met de drinkfontein] en ze hebben veel bot gehad de laatste tijd, dus ik zou dan denken aan calciumoxalaat. Icm met hard drinkwater en een stoffig, gipsenhuis, dacht ik dus aan calciumfosfaat.

Overigens ben ik het met je eens dat ik het advies behoorlijk stom vond. Was vast gebaseerd op brokkenkatten.
Ik vind het altijd lastig om die brokken af te wijzen op een aardige manier en met goede argumenten, dus heb het maar afgedaan als 'ik regel het voer wel'. Waarna die dokter dacht dat ik waarschijnlijk ergens goedkoper struvietbrokken kon kopen ofzo.

euh, kristallen uit de steen elimineren lijkt me stug. Maar niet gevraagd. Die dingen zijn gewoon KEI hard, dus zou niet weten hoe..
Ze wilde eerst urine uit haar blaas trekken, maar kwam met de spuit niet door de blaaswand. Hij heeft echt ff gepierd, maar is gestopt omdat we haar niet wilde pesten. Niet dat urine eruit knijpen nou zoveel vriendelijker is trouwens..
Door Krullebol
#2253018
Nee, dan was het namelijk erg makkelijk geweest.
Zou sowieso niet vandaag zijn. Bovendien lijkt het beter met haar te gaan, dan eerst. Dus ik wil eerst proberen of het anders kan.
Als ik gruisbrokken zou geven, moet je na 3-4 weken terug komen om te kijken of het beter gaat. Blijkbaar kan een beetje speling dus wel.
In de tussentijd, wil ik dus ook evt. stress verminderen.
Door Krullebol
#2352866
Tis een tijd goed gegaan maar nu ik gestopt ben met de pilletjes, is het weer terug.
Athena mag dus dinsdag mee voor een blaasecho en als er nog steeds stenen zijn, dan mag ze geopereerd worden...
Door Krullebol
#2356281
Athena was weer heel braaf tijdens de echo  :-*

Er waren ipv 3 stenen nu maar 2 stenen te zien [en 1 mini, dus die is geslonken van anders voeren/supplementen].
MAAR de 2 die te zien waren, zijn wel groter geworden. Waar de grootste de vorige keer 0,54 cm was, is die nu bijna 1 cm.
De dierenarts gaf aan dat hij niet het idee had dat ze er écht veel last van had. Blaaswand zag er verder ook keurig uit [dus vermoedelijk geen blaasontsteking]. Dus dan zal het weer stressplassen zijn vanwege Eireann [die loopt nu vrolijk door het huis, komt tuttelen, ligt in het midden van het huis op de grond te zonnen etc.]. Ze heeft ook geen bloed meer in haar plasjes.
Ze heeft een dorstopwekker gehad zodat ze meer gaat drinken/grotere plassen gaat doen. Drinkfontein staat weer aan en ik heb haar weer terug op de supplementen. Over een paar weken weer een nieuwe echo. Mocht het dan niet beter zijn geworden//erger, dan mag ze toch een operatietje.
Door Krullebol
#2356381
Nope. Ze heeft namelijk geen blaasgruis. Haar blaas is schoon op de stenen na. Vorige keer ook niks in de urine gevonden en nu was de blaas leeg dus kon niet uitgedrukt worden. Het kon niet anders dan dat de opgeloste steen door de voeding kwam. Logischerwijs zou je denken dat een struvietsteen opgelost is en door het verzuren, de oxalaatstenen gegroeid. Weten doen we pas als we ze eruit halen....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door