Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bennie
Geef jij hem naast die rauwe kip of zalm dan ook nog brokjes?
Door Anne-Claire
Weet je wat het is??? Wij hebben twee poezen, waarvan 1 zonder nierprobleem. Zij is echt verzot op brokjes en vertikt het om vers vlees te eten  >:(. We hebben voor haar dus altijd nierbrokjes staan (mocht Joep er per ongeluk van eten) en voor Joep vlees.
Het liefste zou ik haar ook over zetten op vers, maar ze wil het echt niet eten. Dus vandaar die brokjes... ::)
Door Bennie
Ik zou dan toch een poging wagen om poes met veel geduld over te zetten op versvoer. Je pureert en mengt dan eerst een week lang een theelepeltje per dag (en niet meer dan dat) van het versvoer door de brokjes heen. Vervolgens verdubbel je het een aantal  weken, doe het rustig. Mijn ervaring is dat je op deze manier katten aan alle mogelijke smaken kunt laten wennen, zolang je maar niet te grote stappen maakt.
Door Mevroi Kruim
Met Bennie eens. En verder is het prima te doen om geen eten te laten staan maar elke poes gewoon z'n eigen voer te geven, te wachten tot ze klaar zijn met eten en eventuele restjes weg te halen. Op die manier krijgt je zieke kat iig geen schadelijke brokken binnen. En je weet precies wat en hoeveel iedereen eet. Hier staat nooit eten en mijn katten leven nog steeds, eentje al 20 jaar zelfs. Ook voordat ze barften deed ik dat zo, ze kregen afgepaste maaltijden 2x daags en ik stond en sta er bij om zeker te zijn dat iedereen z'n eigen eten opeet. Bij gemuts haal ik de bak weg.
Door Anne-Claire
Vandaag wil ik voor de afwisseling Carnibest 'Eend' gaan halen. Maar ik vraag me dus nog steeds af of dit geen kwaad kan voor een nierpatiënt...
Op de site lees ik dat er geen groente in zit (wat volgens mij ook beter is voor een nierpatiënt) en dat deze variant de laagste fosfor waarde heeft (ook goed lijkt me zo! ;D). Alleen zit er wel weer meer eiwit in dan in Bandit en de fosfor van Bandit staat niet vermeld dus dat kan ik niet vergelijken  :o.

Heeft iemand hierover een idee???

Verder zit er aan te denken om helemaal te gaan barfen, maar vind het samenstellen van zo'n menu erg lastig  :-[
Door Mevroi Kruim
Eiwit van goede kwaltieit (vlees dus) is het minst belastend voor de nieren. Als de nieren erg slecht zijn heeft het zin om het eiwitgehalte te verlagen en het vetgehalte te verhogen; de eiwitten worden dan niet meer voor energie gebruikt maar alleen/vooral voor weefselopbouw. Maar dat luistert nauw, te weinig is ook niet goed.

Zelf samenstellen is eigenlijk niet moeilijk. Het is een stuk makkelijker dan voor jezelf een verantwoorden maaltijd in elkaar draaien. Het lastigste is meestal goed inkopen en opslaan, je ontkomt meestal niet aan een flinke vriezer. Maar katten eten niet zoveel, dat is nog te overzien.
Door Too
Kijk maar even bij de kattenbarf  ;)

Ik weet even niet hoeveel katten je hebt maar in 1,5 vriezerlade kan je meer barf kwijt dan je in 2, 3 maanden opvoert aan 2 katten  , zelfbeheersing is niet mijn sterkste punt  ::)
Door Anne-Claire
Ik kan straks mijn 'worst' Carnibest Eend ophalen, lekker voor de afwisseling! Toch neig ik er steeds meer naar om te gaan barfen. Zodra ik een goed menu weet wil ik ermee beginnen ;D!

Ik heb ook al een post geopend bij 'katten en barf', dus als iemand een goed barf nierdieet weet dan hoor ik het graag :biggrin2:!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door