Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
Rosiedej schreef: Goh wat goed zeg! Er gaat een wereld voor me open wat voeren betreft! En toch is het zo ontzettend logisch... Waarom heeft de mens het allemaal zo willen manipuleren? Een kat is gewend in de natuur gewoon rauw vers vlees te eten. Wij hebben ooit eens bedacht dat katten brokken eten maar dat slaat echt helemaal nergens op en geeft ze bovendien dus gewoon gezondheidsproblemen...
Nou bedankt allen voor de tips en de wijze lessen :)
Omdat mensen altijd denken dat ze het beter weten dan Ma Nature  :D en omdat het natuurlijk geen cent mag kosten.
Vroeger scharrelden honden en katten hun eigen kostje bij elkaar, vooral katten doen dat vaak nog steeds op boerderijen en dergelijke. DHZ-barf  :D Maar toen mensen steeds meer honden en katten voor de gezelligheid gingen houden in steden en die dus minder kans hadden zelf in hun onderhoud te voorzien, moest er een alternatief komen. Een stel slimme veevoederfabrikanten zagen daar een enorm en profijtelijk gat in de markt: veevoer maar dan voor huisdieren. Het moet goedkoop dus er gaan zoveel mogelijk goedkope ingredienten in (granen en afval van de graanverwerkende industrie) net als bij veevoer. En dan het minimum aan vlees-achtige ingredienten om te zorgen dat de beessies net niet dood gaan. Eea ondersteund door door de industrie betaalde onderzoekjes naar wat honden en katten nodig hebben om te overleven.
Door liessie
Rosiedej schreef: Goh wat goed zeg! Er gaat een wereld voor me open wat voeren betreft! En toch is het zo ontzettend logisch... Waarom heeft de mens het allemaal zo willen manipuleren? Een kat is gewend in de natuur gewoon rauw vers vlees te eten. Wij hebben ooit eens bedacht dat katten brokken eten maar dat slaat echt helemaal nergens op en geeft ze bovendien dus gewoon gezondheidsproblemen...
Nou bedankt allen voor de tips en de wijze lessen :)
eh, omdat de mens lui is en wat strooien uit een pak met brokken is makkelijker dan een heel menu samenstellen. Even snel een blikje blikvoer opentrekken is ook zo gebeurd. En daar is de industrie mooi op ingesprongen :-X

Toen mijn eerste kat voedselintolerantie bleek te hebben kreeg ik ook speciale brokken mee van de da, ca 20 euro voor 2,5 kilo en dat vond ik toch echt te duur. Ik had al iets gelezen over barf maar toen ik de keuze had tussen vreselijk duur of alternatief was mijn keuze snel gemaakt en ik heb er geen spijt van gehad. Iemand die al langer aan het barven was heb ik toen wat info over mijn kat gegeven (leeftijd, gewicht etc) heeft toen een (voorbeeld) menu gemaakt voor mijn kat en ons barfavontuur begon... :biggrin2:

Barfplaats wordt gesponsord door