Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hitam
Yep, levende kattenziekte vaccin (vrijwel allemaal ) gegeven na de leeftijd van 1 jaar (werkt het immuunsysteem optimaal) werkt levenslang.
Niesziekte werkt 3-5 jaar maar katten die buiten met andere katten in aanraking komen herenten zichzelf en hoeven niet geënt. Bovendien is niesziekte voor volwassen katten niet zo ernstig als voor kittens.
Door kira
Nou zolderkat komt iedere dag buiten, als ze haar zolder verlaat en zeker weet dat er geen barfmaaltijd aan zit te komen. Dus ik vertrouw er maar op dat de katteziekte haar levenlang werk doet en dat ze zich voor niesziekte zelf herent in haar contacten. Ze zit er fris en fruitig bij, dus ik het daar al het vertrouwen in. In haar leventje is ze nog nooit een dagje ziek geweest, alleen af en toe een schram of haal op haar neusje en hier en daar een teek in de zomer.
Door Borke
Hitam schreef: Yep, levende kattenziekte vaccin (vrijwel allemaal ) gegeven na de leeftijd van 1 jaar (werkt het immuunsysteem optimaal) werkt levenslang.
Niesziekte werkt 3-5 jaar maar katten die buiten met andere katten in aanraking komen herenten zichzelf en hoeven niet geënt. Bovendien is niesziekte voor volwassen katten niet zo ernstig als voor kittens.
Bovenstaande sterkt mij alleen maar in mijn mening om onze binnen/eigen tuin katten helemaal niet meer te enten.
Ze zijn allen meermalen ge-ent in het verleden en komen niet buiten onze tuin.
Vreemde katten komen niet in onze tuin en ook niet aan de randen van de tuin, want daar is een hondenlosloopgebied  ;D
Door moniqueo
Een beetje late reactie. :)
Ik heb 2 katten, 1 kater is bijna 17 jaar komt iedere dag buiten nu iets minder omdat hij ouder wordt.
Heb een poes zij wordt 15 jaar en is 1 uurtje per dag buiten.
Ze hebben allebei hun eerste inentingen gehad en verder heb ik ze nooit meer laten inenten,ze zijn nog
super gezond en aktief alleen begint de oudste kat zijn eetlust wat te verliezen maar met wat variatie
blijft hij ook eten.

Ik had toen die beslissing genomen om verder niet meer te enten omdat ik zag dat bij mijn schoonzus de
katten op latere leeftijd ook niet werden geent en haar katten werden allemaal stokoud in goede gezondheid.
Heb gelukkig een goede keuze gemaakt,heb het hier wel es met mijn da over gehad en die vond het zelfs
risicovol om indien nodig met pension e.d. mijn katten te enten want dat zou gezien hun leeftijd wel es
verkeerd kunnen uitpakken.
gr.Monique
Door Henkje
Ik heb een beetje meegelezen en even de paspoortjes van mijn katten erbij gepakt. Dit ook omdat ik niet weet of ik de katten volgend jaar moet enten.
Frits is vier jaar (vandaag geworden!) en heeft vorig jaar een enting gehad voor niesziekte en de 'levende' kattenziekte. In principe is hij dus voor levenslang beschermd? In het boekje staat dat ie in mei weer een prik moet. Waar zou dat dan voor zijn?
Grendel heeft kattenziekte (verzwakt) en 2x niesziekte vaccin gehad, maar die had niesziekte toen we haar kregen. Alles in huis heeft toen een week (licht) meegesnotterd, ik denk dat ze dan nog wel afweer hebben? Ronja en Skoll hebben het zelfde vaccin als Frits gehad.

Er lopen hier redelijk wat katten rond (ongecastreerd ook) en de drie dames mogen alleen buiten onder toezicht. Frits mag wel alleen buiten.
Door Mevroi Kruim
De nieziekte-ening houdt niet eeuwig, en net als bij griep bij mensen zijn er veel varianten in omloop. Dat is de reden waarom veel dierenartsen die iig elk jaar willen geven.
Mijn ervaring met de niesziekte-enting is dat mijn katten strijk en zet gingen snotteren en blaren in de bek kregen na de enting. Sinds ik niet maar laat enten heb ik daar geen problemen meer mee gehad, alleen een keer een epidemietje dat snel over was.
Door Roosje007
Hitam schreef: Yep, levende kattenziekte vaccin (vrijwel allemaal ) gegeven na de leeftijd van 1 jaar (werkt het immuunsysteem optimaal) werkt levenslang.
OK, maar wat dan met leukemievirus, FeLV- Chlamydia, FIV en Bordetella
Door flin
Roosje007 schreef: OK, maar wat dan met leukemievirus, FeLV- Chlamydia, FIV en Bordetella
als je pagina 1 doorworsteld, kom je 't zeker weten tegen... ;)
Door Roosje007
Dank je wel Flin, had het gelezen hoor maar wou weten of Tannetje hiermee akkoord gaat of een andere visie  heeft.  Het is zo moeilijk, je leest zoveel, soms denk je OK de basisvaccins en daarna zit ik safe en dan lees je toch weer artikels die je doen twijfelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door