hier even een update.
met de kerstdagen zaten ze in de vakantieaccommodatie bij mn moeder en was er weinig tot niets aan het handje. toen we weer in eigen hutje waren, begon na een paar dagen het ochtendhumeur weer.
een ruime week geleden had sien een gaatje in het lijf. een paar dagen geleden zag ik een streepjeskater 's avonds heel brutaal hier voor het raam zitten (kot was echt even te klein, zelfs Otje zetten het boos op een zingen).
ik gokte erop dat die streepjeskater de reden van siens ochtendhumeur wel eens kon zijn. ze zijn nu net even buiten aan het spelen (sien kreeg weer stevig ochtendhumeur) en ineens hoorde ik kattengekrijs, zoals alleen een bepaald rood lichtelijk autistisch iemand dat kan. ik keek naar buiten en zag sien vanuit de tuin van 2 deuren verder naar de tuin van de buurman komen. zo redelijk boven de grond en echt vreselijk boos. nog net in de tuin van 2 deuren verder zat de streepjeskater, met uitgestrekte poot.
de streepjeskater is dus de boosdoener en wellicht ook de veroorzaker van het gaatje in sien.
ik denk dat sien bezig is met een territoriumoorlog. het gevecht vond plaats in de tuin van 2 of zelfs 3 deuren verder. sien vindt dat alles van haar is en laat weinig respect zien aan andere katten (niet alleen niet willen, maar ook een gedeelte niet kunnen). streepjeskater is een jonge kater, met mogelijk nog een werkend onderstel (ik heb hem hier wel eens zien sproeien, voordat hij de tuin werd uitgemept).
sien is erg bazig en dus niet alleen binnen en op eigen terrein. ze heeft alleen nog niet zelf helemaal door dat ze echt wel sterker en sneller is dan de andere katten, ondanks dat die allemaal groter zijn dan die van mij.
er zijn 2 katten die zich niet door siens grote bek laten intimideren in eerste instantie; een zwarte poes van de andere kant van de tuinen (die overigens niet mept, sien liever ook niet) en dus de streepjeskater. de streepjeskater wil het dan handmatig uitvechten, zoals het een echte kater. alleen sien houdt niet zo van handmatig vechten, die is meer van de grote bek en stoerdoenerij.
ik vind het wel apart dat hij voor Otje wel meer respect heeft en door haar sneller aftaait. otje is echt niet veel groter dan sien en is veel aardiger naar andere katten en spreekt wel gewoon kattentaal. hij heeft ook een keer geprobeerd otje te meppen, maar hij kwam al snel van een koude kermis thuis en nam het hazenpad.
ik weet niet of mn tuin helemaal afzetten de meest ideale optie is.
streepjeskater woont denk ik 4 of 5 tuinen verder en de tuin van de buurman ziet zelfs hij als van ot en sien. als ik mijn tuin afzet, is de kans groot dat er gevechten (wss alleen herrie en meppen door het gaas) ontstaan in de tuin van de buurman. ik verklein hier zienderogen hun eigen territorium mee, en dat is wat sien zo steekt. mn eigen tuin zal dan grensgebied worden en ik denk dat sien dan in eigen tuin niet meer op haar gemak is. nu is ze dat dus wel. de tuintjes hier zijn echt heel klein (a'damse binnentuintjes) en hebben inkijk van alle hoeken en ook van bovenaf (daar zit een hele hoge muur, waar soms andere katten overheen lopen). verder biedt een afzette postzegel voor otje niet genoeg ruimte om eens goed te rennen.
verder wil de kater van de buurman aan de andere kant ook nog wel eens in de tuin van streepjeskater komen, en ook in die van mij. ot en sien vinden Buurmankater erg aardig (hij vindt Otje een beetje eng

). ik vind het zelf ook helemaal niet erg dat Buurmankater ook streepjeskater op zn nummer zet.
hopenlijk kan sien snel een voor haar houdbare positie vinden, met ieder een eigen duidelijk territorium.