Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
Zuske schreef: Hihi, hoeft dus geen sigaat te zijn...maar hoe kan ik nu zien of ze teveel 'bot' krijgen?
De ontlasting is dan voor een deel wit(tig) van kleur.

Die sigaar wordt denk ik meer de samenstelling van de keutel/drol bedoeld: een verpakking met binnenin een soort shag  :P
Door verwonderd
bij teveel bot wordt de ontlasting wat lichter van kleur en is dan wat droger ;)

Pas visolie over het voer doen wanneer poes een paar dagen wat drogere ontlasting heeft.

Maar ik denk dat het bij Zuske belangrijker is dat ze van de diarree afkomt!

Dat je op meerdere zaken 'moet' letten, in het begin misschien, het kunnen ook de zenuwen zijn? Tenminste, dat was bij mij zo, toen. Heus, dat gaat voorbij!
Door Zuske
...dank voor de reacties.... ben misschien een te overbezorgde kattenmoeder, hihi was ik niet hoor, maar tob al zo lang en ben nu al bijna 7 weken 'drollen' aan het controleren.
Zal wel overgaan.
Door verwonderd
Zuske schreef: ...dank voor de reacties.... ben misschien een te overbezorgde kattenmoeder, hihi was ik niet hoor, maar tob al zo lang en ben nu al bijna 7 weken 'drollen' aan het controleren.
Zal wel overgaan.
Nee, je bent niet een te overbezorgde kattenmoeder  ;)

pas 7 weken drollen aan het controleren? Joh....  ;) :-*

Gun jezelf de tijd.

Ik heb 7 maanden dagelijks meermalen boven de kattenbak gehangen (3x daags leegscheppen ivm diarree), drollen/fledders uit elkaar gehaald, ja ook de hele vieze fledders, drollen/fledders gefotografeerd... Ik heb gehuild van blijdschap toen ik op 5 april 2008 de eerste echte goed gekleurde stevige barfsigaar zag in de kattenbak.

En ik ben daarna nog heel lang heel zenuwachtig geweest.

Ja, dit gaat heus over, het bezorgd zijn.  ;)
Door Zuske
Update en een vraagje,
de kater had vanochtend mooie stevige drollen, het poesje is sinds gisteren niet meer op de bak geweest, haar drol was toen zwart en geen derrie, maar ook niet stevig, kan het zwarte veroorzaakt worden omdat ze die dag ervoor 'hart' heeft gegeten.
Voort heb ik drie dagen acidophilus (met pectine) gegegeven ,maar omdat ze zich (zie vorig bericht) weer leegpoepte, durfde ik dat niet meer, na de diarree ontlastten de katten zich allebei met een hoopje gelei achtig slijm. Is gelukkig maar een keer gebeurd, heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Door Zuske
Goede morgen daar ben ik weer,
Nu de ontlasting (consistentie) ziet er erg goed uit, van beiden, als ik de keutels doormidden breek, dan lijkt het idd op een droge sigaar.
Ben nu denk ik bijna 2 weken voor 100% op KVV, (beetje zalm erdoor, anders eten ze het niet)echter bij het jonge poesje zie ik nog wat vers bloed (beslist geen diaree en/of slijm meer), ze is nu ruim 4 maanden.
Kan zijn dat haar darmpjes nog een beetje geirriteerd zijn van alle ellende van de afgelopen tijd, maar wat me wel opvalt, dat ze - itt de kater - wel hele dikke drolletjes heeft.
Heeft iemand ervaring met isogel in dit geval om de drollen mogelijk wat dunner te laten zijn, heb ook  ergens gelezen dat dit de darmwand beschermd?
Ik geef ook nog steeds wat probiotic door het voer.
Als iemand hier iets meer over weet dan graag. Kan wel weer de da bellen, maar heb het idee dat ik nu wel op de goede weg ben...alleen dat beetje bloed dan nog. :-X
Door verwonderd
Zuske schreef: Goede morgen daar ben ik weer,
Nu de ontlasting (consistentie) ziet er erg goed uit, van beiden, als ik de keutels doormidden breek, dan lijkt het idd op een droge sigaar.
Ben nu denk ik bijna 2 weken voor 100% op KVV, (beetje zalm erdoor, anders eten ze het niet)echter bij het jonge poesje zie ik nog wat vers bloed (beslist geen diaree en/of slijm meer), ze is nu ruim 4 maanden.
Kan zijn dat haar darmpjes nog een beetje geirriteerd zijn van alle ellende van de afgelopen tijd, maar wat me wel opvalt, dat ze - itt de kater - wel hele dikke drolletjes heeft.
Heeft iemand ervaring met isogel in dit geval om de drollen mogelijk wat dunner te laten zijn, heb ook  ergens gelezen dat dit de darmwand beschermd?
Ik geef ook nog steeds wat probiotic door het voer.
Als iemand hier iets meer over weet dan graag. Kan wel weer de da bellen, maar heb het idee dat ik nu wel op de goede weg ben...alleen dat beetje bloed dan nog. :-X
als poesje goed poept dan hoef je mi geen isogel te gebruiken.
Ik gaf lo isogel omdat ze zo lang aan de diaree was, isogel om de substantie te laten binden zeg maar.
Als Zuske gewoon kan poepen, dan is het toch ok?
Alleen dat bloed? Wat dat is, ik zou het echt niet weten.
Probiotica kan je meen ik 6 weken blijven geven, maar, als je ziet dat er goed gepoept gaat en blijft worden, dan is 1 tot 2 weken voldoende hoor. Iig, ik heb Lo heul lang gegeven, maar ja, dat was ook wel nodig...

Suc6! Wel verbazingwekkend dat er nu goed gepoept wordt... geen diarree meer.... goh, waar kvv/barf toch al niet goed voor is...
Door Zuske
Hallo, weer een paar daagjes verder, het lijkt met beide katten nu goed te gaan. Ga uiteraard pas juichen als we een paar weken verder zijn, maar geen diarree, mooie droge keutels en sinds een paar dagen ook geen slijm en (beetje) bloed meer.
Meng soms wat zalm door het voer, of een beetje tartaar. Heb KVV, afwisselend van bandit of Carnibest Hoop dat ik hier goed aan doe.
Wat ik wel merk is, dat beide katten veel meer plassen danmet de droge brokjes (dronken toen best veel).
Is dit normaal en belast ik hun niertjes niet te veel met al die 'eiwitten'.
Ben uiterraard al heel erg gelukkig dat de diarree en ale ellende eromheen momenteel weg is.
Door koekje
dat vele plassen is juist goed en heel normaal op vers ipv droge brokjes. je belast zeker niet de nieren teveel met de eiwitten, want dat is een raar praatje wat door brokjesfabrikanten de wereld in is geholpen.
Door verwonderd
;D ;D ;D
ik moet lachen om koekje  ;)

Lo plast ook meer of liever gezegd: op een gezonde manier.

Ik durf het bijna niet te schrijven, maar ik vergeet vaak een bak water neer te zetten, maar dat komt vast omdat ik regelmatig een plens water over de CB gooi.

Brokken zijn droog, dus daar moet je water bij geven.

Vlees is nat  ;)
Door Zuske
:Dank jullie wel voor de geruststelling, het gaat momenteel goed met de poezenbeestje, en wil dit uiteraard zo houden. Ben blij dat ik te horen heb gerkegen, dat de niertjes door versvoer niet  te zwaar belast worden.
Integendeel! Volgens mij worden ze juist minder belast! Het gaat bij de eiwitten namelijk niet om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit (wat bij vers vele malen hoger is dan bij brok) hoe beter het wordt verteerd. Daardoor heb je dus minder afvalstoffen. En veel vocht is altijd goed voor de nieren; spoelt de boel lekker door! Hoe vaak komt het niet voor dat katten op br*k juist last krijgen van blaasgruis, nierfalen e.d.

@ Lo: Hier idem! Ik vergeet de bak met water ook regelmatig :-[ :D, maar ook hier komen ze niks te kort hoor met water over de KVV  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door