Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
Kijk, gelukkig toch nog iets positief in deze ellende. Blijven controleren is niet zo erg, als het maar weg is en hij helemaal herstelt. Dat is het allerbelangrijkste.
Je hebt het over een niersparende narcose. Wat bedoel je daarmee? Is het een ander narcosemiddel dat toegepast wordt? Ik vind dit wel interessant omdit ik zelf een nierpatientje heb en je weet maar nooit wat er nog eens moet gebeuren.
Wondgel/zalf heb ik bij onze honden weleens gebruikt. Het merk weet ik niet meer maar dat ging wel goed. De zalf heeft een ontsmettende en helende werking. Probleem met katten is alleen natuurlijk dat ze bijna overal bij kunnen dus de kans is groot dat Mo het weglikt voordat het zijn werk heeft kunnen doen.
We blijven duimen voor je.
Door Adriana+Mo
dank jullie wel voor jullie geduim.
Mo krijgt een infuus  (zal dinsdag vragen hoe het heet) in combinatie met een kapje (gasnarcose) en wordt dan heel erg goed gemonitord en eventueel bijgeregeld, zodat hij met een zo laag mogelijke dosis wordt geopereerd.
hij krijgt erna een soort van opiaat als pijnstiller en geen metacam oid, ook al om zijn nieren te sparen. daar kan-ie beetje raar van gaan doen, maar dat is tijdelijk en erg herkenbaar.
en ik geef hem dag ervoor capsule met speldenknop vit c en ook als hij weer eet een paar dagen c. om snel van de narcose en de ingreep te herstellen en te ontgiften.
Door Adriana+Mo
dank jullie wel voor je goede wensen. het is uiteindelijk een ritssluiting van meer dan 10 cm geworden, in twee lagen gehecht. ik bedoel een grote wond voor een plekje van 3 x 7 mm! (en je moet daarmee dus noooit paar maanden wachten als je er zeker van bent dat het iets onregelmatigs is en ook van zo'n klein plekje kan een biopt worden genomen en preparaat worden gemaakt).

weefsel is opgestuurd en begin januari als de hechtingen eruit mogen horen we of alles verder in orde is.
van de narcose heeft hij geen last, alle auto's op de snelweg zijn met interesse bekeken want hij moest op mijn schoot zitten en naar buiten kijken. bij het thuiskomen sprong Mo gelijk op het aanrecht en is verder de hele dag met kleine beetjes aan het eten en drinken, niks ziek, niet overgegeven. ik heb een injectiespuit met 5x soort van morfine meegekregen, om de 8 uur een dosis, want hij moet veel pijn hebben, maar laat weinig daarvan merken.
inmiddels weet ik van nog een paar gevallen, waaronder een andere Rus, komt dus bij katten toch ook wel voor.
Door Adriana+Mo
gisteren zijn de hechtingen eruit gehaald bij MoMo en weer wat geleerd:
deze da festonneert de wondranden bij de hechting. ik weet nog van handwerken dat je de flanelsteek had, dan liggen de (wond)randen glad naast elkaar en het geeft een veel gladdere, dus betere verbinding. was ook duidelijk te zien aan het litteken, geen dwarse streepjes. met name veeartsen passen deze techniek toe, zei de da. ja, en waarom dus ook niet bij kleinere huisdieren?

gelijk daar ook maar advies gevraagd over de behandeling van Mo's matige nierfalen (op dit moment alleen dieetvoer en wat rauw lam/geit).
bloed door de spotchem gehaald en nu dus wel aan de Fortekor en fosfaatbinders. Bayer heeft (per 04.12.08) nieuwe fosfaatbinder geintroduceerd (ipv Ipakitine oid), werkt anders en voert af via ontlasting ipv urine. heet Renalzin  (http://www.bayer.nl/ebbsc/cms/nl/nieuws ... .html  en meer als je naar nieren bij bv Bayer zoekt).
want waarom zou je wachten met het behandelen van nierfalen totdat de toestand dramatisch slecht is? over 6 weken weer bloedonderzoek en dan weten we of het wat uitmaakt in de waardes.

lab-onderzoek: al het foute weefsel was verwijderd.
nog wat info over mastceltumoren: ruim wegsnijden en weg is weg. kan wel weer terugkomen als nieuw, niet als uitzaaiing van.. maar komt ook voor als maagtumor.
vraagje: weet iemand of je dat bij bloedonderzoek kunt zien?

en verder heb ik er inmiddels twee 5-jarige broer+zus/Russen bij. herplaatsers, zwaar onderwicht, maanden in een donkere garage, plaskater en schichtig.
maar dat gaat allemaal al stukken beter. Hills recovery, voorzichtig wat rauwe vleesjes, voldoende schone bakken, feliway (kan ik niet tegen, dus over op valeriaan) en MoMo vooral niet verwaarlozen. prachtige beesten trouwens en superlief.
Laatst gewijzigd door Adriana+Mo op di 06 jan 2009, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
gaat best goed! jammer van zn nierfalen. is dat chronisch of acuut? acuut kan in sommige gevallen op te lossen zijn, maar chonisch bij mijn weten niet. ik geloof dat kruimel ook 1 nierkat heeft, maar die is bij mijn weten redelijk stabiel.
Door Mevroi Kruim
Klinkt idd niet verkeerd!
Ik heb idd ook een Karel met falende nieren, die eet al jaren Fortekor en barf en houdt er het leven bij. De dosis is onlangs wel opgevoerd en nu gaat het weer prima met hem. Hij heeft het al jaren, door de brokken en de daaropvolgende struvieten, blaasontstekingen en nierontstekingen heeft hij 1 schrompelnier. Het gaat dus heel langzaam slechter.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door