gisteren zijn de hechtingen eruit gehaald bij MoMo en weer wat geleerd:
deze da festonneert de wondranden bij de hechting. ik weet nog van handwerken dat je de flanelsteek had, dan liggen de (wond)randen glad naast elkaar en het geeft een veel gladdere, dus betere verbinding. was ook duidelijk te zien aan het litteken, geen dwarse streepjes. met name veeartsen passen deze techniek toe, zei de da. ja, en waarom dus ook niet bij kleinere huisdieren?
gelijk daar ook maar advies gevraagd over de behandeling van Mo's matige nierfalen (op dit moment alleen dieetvoer en wat rauw lam/geit).
bloed door de spotchem gehaald en nu dus wel aan de Fortekor en fosfaatbinders. Bayer heeft (per 04.12.08) nieuwe fosfaatbinder geintroduceerd (ipv Ipakitine oid), werkt anders en voert af via ontlasting ipv urine. heet Renalzin (
http://www.bayer.nl/ebbsc/cms/nl/nieuws ... .html en meer als je naar nieren bij bv Bayer zoekt).
want waarom zou je wachten met het behandelen van nierfalen totdat de toestand dramatisch slecht is? over 6 weken weer bloedonderzoek en dan weten we of het wat uitmaakt in de waardes.
lab-onderzoek: al het foute weefsel was verwijderd.
nog wat info over mastceltumoren: ruim wegsnijden en weg is weg. kan wel weer terugkomen als nieuw, niet als uitzaaiing van.. maar komt ook voor als maagtumor.
vraagje: weet iemand of je dat bij bloedonderzoek kunt zien?
en verder heb ik er inmiddels twee 5-jarige broer+zus/Russen bij. herplaatsers, zwaar onderwicht, maanden in een donkere garage, plaskater en schichtig.
maar dat gaat allemaal al stukken beter. Hills recovery, voorzichtig wat rauwe vleesjes, voldoende schone bakken, feliway (kan ik niet tegen, dus over op valeriaan) en MoMo vooral niet verwaarlozen. prachtige beesten trouwens en superlief.