Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door TMG1961
Runa is inmiddels 1,5 jaar en weegt 38 kg. Het is een flinke jonge dame geworden. Heeft een super karakter, open, vrolijk en vriendelijk tegen iedereen. Afgelopen zaterdag is ze gesteriliseerd, wond is 3-4 cm. Gedurende de nacht heeft ze een pet shirt aan, overdag heeft ze geen aan, ze blijft van de wond af als ik erbij ben. Wond ziet er goed uit.

Ze mist alleen het rennen door de heide tijdens wandelingen aangezien ze nog een dag of 10 alleen aan de lijn uitgelaten wordt. Maak wel langzaam aan de rondjes langer. Ik geef haar ongeveer 12,5% minder voer, op 19 juni wordt ze getrimd en dan kijk ik wat ze weegt, pas dan eventueel voer aan.
Door Lizzy
Had ze er veel last van, van haar loopsheden?

Fijn dat ze weer veilig thuis is en alles goed is gegaan!
Door TMG1961
Lizzy schreef: di 03 jun 2025, 08:32 Had ze er veel last van, van haar loopsheden?

Fijn dat ze weer veilig thuis is en alles goed is gegaan!
Ze is 1 keer loops geweest. Had niet echt last van de loopsheid.
Door frodo quin
Hier ben ik niets moeten teruggaan in voer. Integendeel. Beiden hadden meer nodig. Bij de oudste is het intussen gelukkig wel geminderd. De jongste is ongeveer Runa haar leeftijd en alhoewel ze al van haar 10 maand niet meer lijkt te groeien eet ze wel nog alsof het wel zo is.
Door doranto
Ik houd het gewicht altijd goed in de gaten. Pas als ik het nodig vind ga ik de hoeveelheid aanpassen.
Door Anne in Zweden
Het verschilt heel erg per hond inderdaad, of je de hoeveelheid eten moet terugschroeven.

Fijn dat Runa nu geholpen is - altijd weer een spannende toestand, zo'n ingreep. Maar het klinkt alsof ze een erg leuke, lieve hond is geworden in die 1,5 jaar, fijn! :-*
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: di 03 jun 2025, 14:17 Het verschilt heel erg per hond inderdaad, of je de hoeveelheid eten moet terugschroeven.

Fijn dat Runa nu geholpen is - altijd weer een spannende toestand, zo'n ingreep. Maar het klinkt alsof ze een erg leuke, lieve hond is geworden in die 1,5 jaar, fijn! :-*
Ja! Dit inderdaad ook!!
Door TMG1961
Runa is inderdaad een schatje, heeft zich super ontwikkelt tot een vrolijke vrije jonge meid. soms wordt ze nog gecorrigeerd door oudere honden als zer te wild is maar daar reageert ze super op. Accepteerrt de correctie en doet rustiger. Met pups en oudere of zieke honden is ze super, heel voorzichtig en heel rustig.

De trimbeurt is op 20 Juni dus over 2 weken, dan zou ze 3 weken 50 gram per dag minder gehad hebben, ze kreeg eerst 440 gram, dat heb ik terug gebracht naar 400 gram, ze bleef toen netjes op 38 kg en nu krijgt ze 350 gram per dag. Het is makkelijker om meer te gaan geven als ze iets afvalt dan de extra kilos er weer af te krijgen. Mocht ik voor de trimbeurt vinden dat ze meer nodig heeft dan gaat ze weer terug naar de 400 gram.

Ze zal nog wel iets uitzwaren, schat dat ze uiteindelijk ergens rond de 42 kg zal uitkomen als ze volwassen is.
Door TMG1961
Hoe lang hebben jullie je hond aangelijnd uitgelaten na de operatie? Runa loopt vanaf afgelopen donderdag 5 dagen na operatie weer los tijdens wandeling, loop wel alleen en lijn haar even aan als we andere honden tegen komen.

Aanstaande dinsdag ga ik weer 's ochtends met kennis lopen, zij heeft een 4 jaar oude bouvier, is Runa's beste vriendin. Die 2 vliegen op topsnelheid dwars door de heide heen. Vraag me alleen agf of dat nog net iets te vroeg is, is dan de 10e dag na de operatie.
Door doranto
Even een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid. Krijgt Runa echt maar 350 gr. per dag, of bedoel je per maaltijd? Bij ons krijgt de oudste (gecastreerde) hond nl. ruim de dubbele hoeveelheid en de jongste (niet gecastreerde) hond zelfs meer dan 3 keer zoveel. Beiden wegen minder dan 40 kg. Vind dat toch wel bijzonder en vraag me af waar dat dan aan ligt. Misschien zit er in het eten dat wij voeren minder calorieën ofzo? Wij voeren barf.
Door pike
De kleine hoeveelheid was mij ook opgevallen maar ik dacht bij een dergelijk laag percentage (0,9%) zal er geen barf of kvv gevoerd worden. Dan zou de hond ernstige tekorten krijgen en omvallen.
Door frodo quin
TMG1961 schreef: za 07 jun 2025, 11:23 Hoe lang hebben jullie je hond aangelijnd uitgelaten na de operatie? Runa loopt vanaf afgelopen donderdag 5 dagen na operatie weer los tijdens wandeling, loop wel alleen en lijn haar even aan als we andere honden tegen komen.

Aanstaande dinsdag ga ik weer 's ochtends met kennis lopen, zij heeft een 4 jaar oude bouvier, is Runa's beste vriendin. Die 2 vliegen op topsnelheid dwars door de heide heen. Vraag me alleen agf of dat nog net iets te vroeg is, is dan de 10e dag na de operatie.
Aangelijnd enkele dagen (mijn honden doen nogal gek tijdens spelen), droog een dag of 10. Als de heide droog is geen probleem, anders kijk je best even of er nog een extern knoopje zit. Bij de mijne was dat tegen dan al weg en het wondje ervan dicht.

350 gram is brok vermoed ik? Komt zij daarmee toe? Mijn honden wegen 33 en 31,5 kg, dus een stukje lichter maar de oudste eet omgerekend naar volledig brok ongeveer 500-650 gram per dag en de jongste 700-800 gram per dag. Hoeveelheid wisselt naar gelang activiteit. Ze zijn 2,5 en 1,5 jaar.
Door TMG1961
frodo quin schreef: za 07 jun 2025, 12:55 Aangelijnd enkele dagen (mijn honden doen nogal gek tijdens spelen), droog een dag of 10. Als de heide droog is geen probleem, anders kijk je best even of er nog een extern knoopje zit. Bij de mijne was dat tegen dan al weg en het wondje ervan dicht.

350 gram is brok vermoed ik? Komt zij daarmee toe? Mijn honden wegen 33 en 31,5 kg, dus een stukje lichter maar de oudste eet omgerekend naar volledig brok ongeveer 500-650 gram per dag en de jongste 700-800 gram per dag. Hoeveelheid wisselt naar gelang activiteit. Ze zijn 2,5 en 1,5 jaar.
Runa krijgt inderdaad brok maar ook regelmatig stuk vis of vlees en alle snackjes zijn gedroogd vlees, ze kreeg voorheen 400 gram en ze bleef netjes op 38 kg. Kan zijn dat de 350 gram te weinig, maar is makkelijker meer te geven als ze iets afgevallen is dan om minder te geven en de extra kilo's proberen kwijt te raken. Ze speelt ook heel wild en gek, ze is pas 18 maanden.
Ze krijgt wel best aardig wat snackjes verdeelt over de dag en ook nog iedere avond een halve nanaan en halve sinaasappel

De wond ziet er goed uit, zit nog een pleister op maar die is netjes droog. geen idee of de heide dinsdag ochtend droog is. Kan niets zien van extern knopje.
Door TMG1961
Dinsag even bij de dierenarts langs met runa, ze heeft aan een kant van de wond een bult. Is in de afgelopen week niet kleiner maar ook niet groter geworden. Voor de zekerheid even naar laten kijken. ze schijnt er zelf geen last van te hebben. Vandaag de pleister verwijderd, wond ziet er netjes uit.
Door frodo quin
Als ze veel snacks krijgt kan het inderdaad op een stuk meer uitkomen. Persoonlijk zou ik dan snacks minderen. Die zijn niet compleet en 350 gram is wel weinig om de nodige voedingsstoffen uit te halen en dan gaan snacks de balans ook heel snel verstoren. Als ze nog puppyvoer krijgt zou je ipv te minderen kunnen overstappen naar een adult versie.

Voor mijn honden gaat afvallen altijd makkelijker dan bijkomen. Vooral voor de jongste dan. Die krijgt meer gewoon niet meer verteerd. Ik kan mij voorstellen dat dat voor Runa anders is.

Goed dat je even naar de da gaat om het te laten nakijken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door