Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

De nederlandse markiesjesvereniging is enkele jaren geleden begonnen met een outcross programma en look a likes worden sneller aangekeurd en als dat goed is en de gezondheidsonderzoek goed zijn ook ingezet. Door mijn oepsnest met Revy en de Stabij van mijn ouders is er ook een nieuw bloed ontstaan. Daar is inmiddels het F2 nest van op komst. En dan komt er dit. Echt serieus ze zijn gestoord geworden bij de Raad van Beheer!

Het bestuur van de Nederlandse Markiesjes Vereniging is boos en verbijsterd over een besluit van de Raad van Beheer (de nationale kennelclub, waar wij als vereniging bij zijn aangesloten)
Wij hebben hierover eerder nog niks naar buiten gebracht omdat het NMV-bestuur nog dacht dat we met de Raad een redelijk gesprek konden voeren hierover, maar dat blijkt niet echt mogelijk.
Wat is er aan de hand:
Het bestuur van de Raad van Beheer (verder: “RvB”) heeft de drie rasverenigingen voor het Markiesje met onmiddellijke ingang verboden om nog lookalikes aan te keuren, of om te fokken met deze honden en hun nakomelingen. In het besluit van april 2025 geeft de RvB aan dat zij een “onafhankelijke commissie” willen instellen, die de rol van de NMV-fac bij aankeuringen moet gaan overnemen. De RvB houdt zelfs de mogelijkheid open dat die commissie zich ook breder met ons fokbeleid gaat bemoeien.
De RvB had in juni 2024 al aangekondigd dat ze dit van plan waren. Sindsdien probeert ons eigen bestuur van de NMV erachter te komen wat in hemelsnaam de aanleiding en de reden achter dit zéér ingrijpende besluit is. Ondanks herhaald aandringen hebben wij nog steeds geen énkele inhoudelijke toelichting gekregen.

Dit besluit grijpt diep in op ons fokbeleid, dat puur is gericht op het fokken van zo gezond mogelijke Markiesjes. Het NMV-bestuur vreest dat wij de sturing zullen kwijtraken op gezond fokken, en het streven naar een brede genenpool, met af en toe vers bloed van nakomelingen van het PP-nest, en van andere lookalikes die zijn aangekeurd. Wij vinden deze inmenging ongewenst, en zelfs onaanvaardbaar.
Er zijn geruchten dat het aankomende jubileum van de Raad van Beheer er iets mee te maken zou kunnen hebben. De RvB zou tijdens dat jubileum FCI-erkenning willen vieren voor het nationale ras Markiesje. Voor die erkenning zitten onze aangekeurde hondjes (en hun nakomelingen) in de weg, vanwege de toelatingscriteria voor FCI-erkenning (o.a. een minimaal aantal generaties)
Het bestuur van de Nederlandse Markiesjes Vereniging voelt zich geschoffeerd door de gang van zaken.
De afgelopen weken hebben wij als vereniging uiteraard (juridisch) advies ingewonnen, en we hebben meermalen met de RvB gesproken. Dat heeft helaas nergens toe geleid.
De RvB dendert gewoon door: vandaag hebben eigenaren van diverse hondjes (en hun nakomelingen) die de afgelopen jaren zijn aangekeurd zelfs al een formeel fokverbod ontvangen van De RvB (aangetekend en/of via de mail)
De RvB heeft elk van deze dieren overigens de afgelopen jaren –geheel volgens de geldende regels en procedures- formeel goedgekeurd en toegelaten tot het Voorlopig Register..
Wij vinden het ronduit onbehoorlijk bestuur om deze correct verlopen aankeuringen nu opeens terug te draaien, en wij hebben ondertussen –formeel- bezwaar aangetekend tegen deze besluiten van de Raad van Beheer.
Eigenaren die een fokverbod hebben ontvangen ondersteunen wij uiteraard bij het opstellen van een bezwaar. In de komende dagen zorgen wij voor een concept-bezwaarbrief.
Het bestuur is nu druk bezig om in kaart te brengen wat deze ontwikkelingen allemaal betekenen voor de vereniging, ons fokbeleid en onze relatie tot de Raad van Beheer.
We willen bij die discussie zoveel mogelijk leden betrekken, en wij organiseren daarom in de komende maanden enkele regionale (en/of online) informatiebijeenkomsten om over de toekomst te spreken. Op 27 september plannen we een Bijzondere ALV, om erop voorbereid te zijn als we besluiten moeten nemen die wij aan een ledenvergadering willen voorleggen.
Wie meer wil weten kan contact opnemen met onze voorzitter Wiepk Harkema, bereikbaar via de mail op [email protected]
Met strijdbare groet,
Bestuur Nederlandse Markiesjes Vereniging
:o :o :o :o :o :o

Huh??????

Ik ben verbijsterd joh!

Maar goed, ze denken dat het te maken heeft met het jubileum. Maar ze weten het niet.

En hoe zit het bij de Wetterhoun? Hebben die hier ook last van? Heeft jullie bestuur al eens gepraat met het bestuur van de Wetter, hun mening gevraagd?
Lizzy schreef::o :o :o :o :o :o

Huh??????

Ik ben verbijsterd joh!

Maar goed, ze denken dat het te maken heeft met het jubileum. Maar ze weten het niet.

En hoe zit het bij de Wetterhoun? Hebben die hier ook last van? Heeft jullie bestuur al eens gepraat met het bestuur van de Wetter, hun mening gevraagd?
Ik heb de tip doorgegeven. Ik weet niet hoeveel contact er is met andere RV die outcross doen maar is natuurlijk het onderzoeken waard.

Van het jubileum (lekker boeiend! Dat gaat toch niet boven gezonde honden!) is wandelgangen gehoor.

Ik ben echt compleet flabbergasted. Maar zit ook direct in 2-strijd en daarbij strijden gevoel en verstand een keihardde strijd. Op dit moment is een dochter van Nikkie (en Nikkie is officieel aangekeurd en goedgekeurd en Nikkie is een dochter van mijn Revy en Amy) drachtig. Is dit mijn enigste en laatste kans voor een achterkleinpup??? Verstandig echt absoluut niet om meerdere redenen. Gevoelsmatig schreeuwt alles in mij DOEN.
Zijn ze nou helemaal gek geworden daar?? :o
Hoezo gezondere hondjes fokken denk ik dan… Wat een rare gang van zaken.

Voor wat betreft de Wetterhoun, ik heb hier (nog) niks van gehoord, en ik denk wel dat dit iets is wat ik toch vrij snel zou horen.

En wij hebben toch ook in de laatste 2 jaar nog een aantal nieuwe rassen ingekruist, waarvan het laatste nest pas een paar maanden oud is.
Geen aankeuringen meer, dat is alweer een paar jaar geleden (levert bij ons ook niet zo veel op omdat de stamboomloze fok veelal met dezelfde honden gebeurt, en vaak broodfok is).
“Wij” zijn wel al ruim 10 jaar bezig met outcross, misschien scheelt dat nog.

Jemig wat een toestand…
Kim_S schreef: wo 28 mei 2025, 08:43 Zijn ze nou helemaal gek geworden daar?? :o
Hoezo gezondere hondjes fokken denk ik dan… Wat een rare gang van zaken.

Voor wat betreft de Wetterhoun, ik heb hier (nog) niks van gehoord, en ik denk wel dat dit iets is wat ik toch vrij snel zou horen.

En wij hebben toch ook in de laatste 2 jaar nog een aantal nieuwe rassen ingekruist, waarvan het laatste nest pas een paar maanden oud is.
Geen aankeuringen meer, dat is alweer een paar jaar geleden (levert bij ons ook niet zo veel op omdat de stamboomloze fok veelal met dezelfde honden gebeurt, en vaak broodfok is).
“Wij” zijn wel al ruim 10 jaar bezig met outcross, misschien scheelt dat nog.

Jemig wat een toestand…
De wetterhoun is meen ik FCI erkend? Dat is het markiesje (nog) niet daar is een stamboek. Ik denk dat daar een groot verschil zit. Ze willen bij het jubileum het markiesje FCI erkennen en dan zit de outcross dus in de weg. Dat is wat ik ervan begrijp.
Het markiesje keurt al lang look a likes aan maar dat zijn er inderdaad weinig Daraom zijn ze een jaar of 8-10 geleden begonnen met echt outcross met de powder puff.
En dan te bedenken dat de RvB deze nakomelingen allemaal ZELF officieel goedgekeurd hebben. Ongelooflijk dit.
Een kleine greepje uit wat reacties van FB;

mensen met pups van 7 maanden hebben mails gehad dat hun hond een fokverbod heeft omdat de opa is aangekeurd, zonder uitleg. Bizar

zelfs een kleinkind wordt al uitgesloten? Top idee zeg, nog meer uitsluiten in een toch al extreem kleine genenpool 😠ik was al geen fan van rvb, oa omdat ze er helemaal niet zitten voor welzijn van de honden

Sieb is in 2017 aangekeurd.. ik heb dus voor Sieb een fokverbod en intrekking van de stamboom ontvangen, maar ook al zijn nakomelingen hebben dit ontvangen! Dus voor Mira geld hetzelfde. Te belachelijk voor woorden 🤬.
Maar wel al die jaren geld binnenhalen.. geld moeten betalen voor Sieb zijn aankeuring en inschrijving bij de RvB. En dan nog al zijn pups en nakomelingen daarvan waarover afdracht is betaald aan de RvB.
Dan niet eens te spreken over de bom die ze droppen bij mensen die net een pup van 7 maanden in huis hebben en dit op hun dak krijgen. En zelfs een van Sieb zijn zoons die alle gezondheidsonderzoeken goed heeft en vorige week een dekking heeft gedaan. De fokker zit nu in onzekerheid wat er met haar toekomstige nestje gaat gebeuren…
Dat ze eens serieuze zaken aan gaan pakken i.p.v. een ras om zeep te helpen 😤
Echt bizar deze actie.
Nou ben ik niet zo van Zembla en stichting Dier en Recht (heten ze toch? ) maar misschien dat het in dit geval nuttig kan zijn als die hier ook aandacht aan schenken?

In mijn ogen fokken ze dit ras nou juist zoals je zou moeten willen, met aankeuring van look a likes en outcross zodat je een gezonde, brede genenpool hebt en houdt. Maar ja, het gaat de RvB niet om de gezondheid... helaas.

Karen
Er is door de RvB 3 generaties teruggegaan om verboden op te leggen. Laat dat nou precies de tijd zijn dat het huidige bestuur bezig is met outcross...ik kan me niet aan het idee onttrekken dat er een verhaal is wat niet verteld wordt. Zoiets doe je tocg niet. 8 jaar serieus outcross. Dan moet je echt een hart van steen hebben :-X :-X
Cindy de Wolf schreef: wo 28 mei 2025, 09:11 De wetterhoun is meen ik FCI erkend? Dat is het markiesje (nog) niet daar is een stamboek. Ik denk dat daar een groot verschil zit. Ze willen bij het jubileum het markiesje FCI erkennen en dan zit de outcross dus in de weg. Dat is wat ik ervan begrijp.
Het markiesje keurt al lang look a likes aan maar dat zijn er inderdaad weinig Daraom zijn ze een jaar of 8-10 geleden begonnen met echt outcross met de powder puff.
En dan te bedenken dat de RvB deze nakomelingen allemaal ZELF officieel goedgekeurd hebben. Ongelooflijk dit.
Dat zal het verschil zijn dan ja.
Jemig wat een ellende allemaal… :(
De mail van de markiesjesverenigng welke ik vandaag ontving. Echt onvoorstelbaar dit. Ik weet hoe secuur men te werk is gegaan!

Geacht lid van de Nederlandse Markiesjes Vereniging,

Het bestuur van de Nederlandse Markiesjes Vereniging (verder: "NMV") is boos en verbijsterd over een besluit van de Raad van Beheer (=de nationale kennelclub, waar wij als vereniging bij zijn aangesloten). Wij hadden gedacht dat we met de Raad van Beheer een redelijk gesprek konden voeren over de uitgedeelde fokverboden, maar dat blijkt niet echt mogelijk.

Wat is er aan de hand:
Het begon in juni 2024. De drie rasverenigingen van het Markiesje kregen toen bericht van de Raad van Beheer dat ze erop geattendeerd waren dat de aankeuringen nieuwkomers bij ons ras niet in overeenstemming met de Aankeuringsregels Lookalikes plaatsvonden, dat we voorlopig geen nieuwkomers mochten aankeuren terwijl zij het uit gingen zoeken en dat we in het derde kwartaal bericht zouden worden. Een opmerkelijk bericht, gezien de “Uitvoeringsregels aankeuren van lookalikes” alleen van toepassing zijn op FCI erkende rassen en voor ons andere regels gelden. We hadden er dan ook vertrouwen in dat dit snel opgelost zou zijn. De Raad van Beheer zou de regels die voor ons gelden erbij pakken, zien dat we ons daar keurig aangehouden hebben, en dan zou het probleem opgelost zijn. Helaas liep het anders. Maandenlang kregen we geen inhoudelijke antwoorden op vragen over de situatie en hebben we ons niet gehoord gevoeld. Dat laatste bleek terecht.

Op 18 april 2025 ontvingen we opnieuw een brief van de Raad van Beheer. Hierin geven ze aan het aankeuringsverbod te verlengen tot ten minste eind 2025. Ze zeggen dat er “ongewenste zaken” gevonden zijn, maar zeggen niet welke. Ze vinden dat de raskruising ongestructreerd en met onvoldoelde opvolging van de daaruit voortvloeiende generaties is gedaan, maar zijn niet geïnteresseerd in onze documenten die laten zien dat dit een misverstand is.
Ze geven aan dat onze Fok Advies Commissie (verder: "FAC") de taak van het aankeuren heeft overgenomen van de in de jaren 90 ingestelde commissie, en dat de laatste correspondentie tussen RvB en NMV hierover stamt uit 2016. Dat klopt, in 2016 heeft de RvB bevestigt dat deze bevoegdheid inderdaad bij onze FAC ligt. Daarna geven ze aan te hebben besloten “de centrale rol van de FAC van de Nederlandse Markiesjes Vereniging, voor zover die bestaat met betrekking tot, maar niet uitsluitend, o.a. de raskruisingen en aankeuringen, te beëindigen”.
Eenzijdig, zonder enig overleg willen ze onze bevoegdheden afnemen. We hebben dit met verbijstering gelezen.
Ze geven aan dat zij een “onafhankelijke commissie” willen instellen, die de rol van FAC bij aankeuringen moet gaan overnemen. De RvB houdt zelfs de mogelijkheid open dat die commissie zich ook breder met ons fokbeleid gaat bemoeien. Ondanks herhaald aandringen hebben wij - tot op de dag van vandaag - nog steeds geen énkele inhoudelijke toelichting gekregen. We weten dus niet wat er volgens de RvB is misgegaan bij de uitvoer van de procedure. U begrijpt dat het bestuur van de NMV zich geschoffeerd voelt door de gang van zaken.

Ook geven ze aan “sterke twijfels” te hebben over of de geldende procedures wel gevolgd zijn. Het kynologisch reglement heeft voor opname in het hoofdstamboek van het N.H.S.B. strenge regels, maar voor Nederlandse rassen die alleen nationaal erkend zijn, zijn de regels heel summier en heeft de bevoegde commissie veel vrijheid. Maar uiteraard werd er wel een keurige procedure gevolgd (een die overigens erg lijkt op die van de eerdergenoemde uitvoeringsregels aankeuren die niet op ons van toepassing zijn).

Lookalikes ter aankeuring (ongeacht hun afkomst) zijn eerst besproken door FAC (de gezondheidscommissie heeft hier ook bij meegekeken). In deze stap vallen de meeste “lookalikes” al af (om gezondheidsredenen, omdat ze onvoldoende genetische diversiteit inbrengen, om grote exterieurfouten etc). Daarna zijn de hondjes gekeurd door twee keurmeesters die bevoegd zijn markiesjes te keuren, om te zien of ze voldoende op een markiesje lijken. Als vervolgens ook de uitslagen van de gezondheidsonderzoeken goed waren, is de aanvraag voor opname in het Voorlopig Register doorgezet naar de RvB, die de aanvragen heeft goedgekeurd. Jarenlang is er vervolgens probleemloos met deze hondjes gefokt, waarbij de RvB netjes, zoals het hoort, stambomen heeft uitgegeven voor nakomelingen.
Ondanks dat de RvB elk van deze Markiesjes in de afgelopen jaren – geheel volgens de geldende regels en procedures - wel formeel heeft goedgekeurd en toegelaten tot het Voorlopig Register, komen ze nu ineens met fokverboden voor deze aangekeurde Markiesjes en hun nakomelingen. De RvB beloofde ons een lijst met honden die een fokverbod zouden krijgen (die wilden we graag, zodat we contact op konden nemen met betrokkenen) maar die hebben we nog altijd niet ontvangen. Tot onze grote verbazing hebben we inmiddels van eigenaren vernomen dat er ook enkele Markiesjes die niet van aangekeurde individuen afstammen een fokverbod gekregen hebben, zonder aanvullende uitleg. We weten dus ook nog steeds niet welke markiesjes zo’n fokverbod hebben ontvangen. Als u zelf zo'n fokverbod hebt ontvangen wilt u ons dat dan laten weten?!
Dat kan via onze voorzitter Wiepk Harkema: [email protected]
We kunnen dus ook niet zeggen hoeveel Markiesjes nu een fokverbod hebben gekregen, maar het lijkt erop dat het om meer dan 10% van de Markiesjes die sinds 2016 zijn geboren gaat. Wat een aanslag op de genetische diversiteit!

De afgelopen weken hebben wij als vereniging uiteraard (juridisch) advies ingewonnen en hebben we meerdere malen met de RvB gesproken. Dat heeft helaas nergens toe geleid.
Wij vinden het ronduit onbehoorlijk bestuur om deze correct verlopen aankeuringen nu opeens terug te draaien. Ondertussen hebben wij als bestuur van de NMV – formeel - bezwaar aangetekend tegen deze besluiten van de RvB.
Eigenaren die een fokverbod hebben ontvangen ondersteunen wij uiteraard bij het opstellen van een bezwaar richting de RvB. In de komende dagen zorgen wij voor een concept-bezwaarbrief. Er zijn enkele fokkers die binnenkort een nest verwachten zij worden extra getroffen, die hebben straks pups die én geen stamboom krijgen én gelijk al bij de geboorte een fokverbod aan de staart hebben hangen.
Sommige fokkers zijn bezig met de voorbereiding van een kort geding tegen het besluit van de RvB.
Wij brengen u desgewenst graag in contact met deze fokkers.

We hebben zelf ook nog niet op alle gestelde vragen een antwoord, ook omdat er rare vergissingen in de lijst van fokverboden lijken te zitten. Ook de timing, net voor het Hemelvaartweekend, vertraagde helaas de communicatie.
Deze fokverboden en het verbod om honden te mogen aankeuren grijpen zeer diep in op ons fokbeleid, dat puur is gericht op het fokken van zo gezond mogelijke Markiesjes. Het bestuur van de NMV vreest dat wij de sturing zullen kwijtraken op gezond fokken inclusief het streven naar een brede(re) genenpool met af en toe vers bloed uit raskruisingen en het aankeuren van lookalikes. Wij vinden deze inmenging ongewenst en zelfs onaanvaardbaar.
Het bestuur van de NMV is heel druk bezig om in kaart te brengen wat deze ontwikkelingen allemaal betekenen voor de vereniging, ons fokbeleid en onze relatie tot de RvB.
We willen bij die discussie zoveel mogelijk leden betrekken. Wij organiseren daarom in de komende maanden enkele regionale (en/of online) informatiebijeenkomsten om met de leden over de toekomst te spreken.
In de voorbereiding op mogelijke besluiten die aan de leden voorgelegd dienen te worden zal er op 27 september 2025 een extra Bijzondere Algemene Ledenvergadering gepland worden.
Houd de website en de Facebookpagina van de NMV in de gaten voor verdere ontwikkelingen.

Wie meer wil weten kan contact opnemen met onze voorzitter Wiepk Harkema, bereikbaar via de mail op [email protected]

Met vriendelijke groet,

Bestuur Nederlandse Markiesjes Vereniging
en als persoonlijke klap op deze vuurpijl zijn gisteren 7 pups geboren uit ons oeps nest van 2019. Nikkie is aangekeurd en goedgekeurd en heeft 1 nest gehad, die pups zijn met 18 maanden goedgekeurd op de JHK en 1 teefje daarvan heeft gisteren dus pups gead. Echt dan doet dit zo'n zeer. Mooi genetische toevoeging door de stabij van mijn ouders... :-X >:(
WhatsApp Image 2025-06-01 at 16.08.58.jpeg
WhatsApp Image 2025-06-01 at 16.08.58.jpeg (223.73 KiB) 234 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door