Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Mijn Phillips airfryer is inmiddels hoog bejaard en is onderhand aan vervanging toe. Op zich ben ik heel tevreden over deze airfryer, en zou het liefst zo'n zelfde exemplaar willen. Maar volgens mij heeft Phillips er geen die pfas-vrij zijn en dat vind ik wel een dingetje.
Is hier iemand die eerst een Phillips had en is overgegaan naar een pfas-vrij merk? En bevalt die net zo goed?
Door doranto
Van wat ik op internet erover vind, schijnt het inderdaad een fijn apparaat te zijn.
Ik heb er eentje besteld. Ben benieuwd!
Dankjewel voor de tip ;)
Door doranto
Nou hij is binnen. Gelijk uitgeprobeerd met muffins maken. Het resultaat is hetzelfde als bij de Philips :)
En deze is inderdaad véél gemakkelijker schoon te maken, en bovendien ietsje groter zodat er net wat meer in past. Morgen ga ik hem testen met zelf gemaakte frietjes.
Als dat ook zo goed gaat, ben ik er heel blij mee!
Door doranto
Lizzy schreef: vr 04 apr 2025, 19:00 Wat maken jullie allemaal in de airfryer? En hoe gezond is dat eigenlijk....?
Wij doen er eigenlijk alles in wat ook in een oven kan. Wij gebruiken de oven alleen voor overschotels en andere gerechten die niet in de airfryer passen.
De frietjes maken wij tegenwoordig altijd een dag van tevoren (schillen, spoelen en met aanhangend vocht voorbakken). Dan vermengen we het met wat gesmolten kokosolie en zetten het tot het afbakken de volgende dag in de koelkast.

Dit had ik nl. daarover gevonden:
"De mate waarin aardappelen de bloedsuikerspiegel beïnvloeden hangt af van hun bereidingswijze. Het zetmeel in de aardappelen wordt tijdens het afkoelen omgezet tot resistent zetmeel. Dat wordt niet opgenomen in de dunne darm en kan niet tot glucose worden afgebroken door onze spijsverteringsenzymen omdat het een andere structuur heeft dan gewoon zetmeel. Het resistent zetmeel komt terecht in de dikke darm waar het fermenteert en wordt omgezet tot vetzuren die de goede bacteriën in onze darmflora voeden."
Door ellenned
Goede tip van de frietjes, maar wat zijn dan je tijden en temperatuur qua bakken?

Ik maak er vaak aardappeltjes in en dan later een stukje zalm of iets vegetarisch erbij en een salade. Ik vind het veel malser blijven. Eigenlijk alles wat ik normaal in de oven doe gaat nu in de airfryer, kort opwarmen, sneller klaar
Door Lizzy
Klinkt allemaal wel goed! Resistent zetmeel van aardappeltjes ken ik inderdaad. Ik vind de smaak ook echt anders, een dag later.
Door Lizzy
ellenned schreef: vr 04 apr 2025, 20:35 Goede tip van de frietjes, maar wat zijn dan je tijden en temperatuur qua bakken?

Ik maak er vaak aardappeltjes in en dan later een stukje zalm of iets vegetarisch erbij en een salade. Ik vind het veel malser blijven. Eigenlijk alles wat ik normaal in de oven doe gaat nu in de airfryer, kort opwarmen, sneller klaar
Maar gooi je er dan gewoon aardappels en een vega burger bijv in?
Door doranto
ellenned schreef: vr 04 apr 2025, 20:35 Goede tip van de frietjes, maar wat zijn dan je tijden en temperatuur qua bakken?

Ik zal het recept even kopiëren en hier neerzetten zoals wij het altijd in de Phillips airfryer deden. Met deze heb ik nog geen frietjes gemaakt, dus weet niet of ik nog wat aan moet passen, maar ik verwacht niet dat dat veel zal zijn, want muffins maken gingen op precies dezelfde manier als in de oude.
Recept:
Verse friet:
ca. 800 gr. licht kruimige aardappelen schillen en friet van snijden.
Minimaal 30 min. in koud water laten staan. Tussendoor af en toe water verversen. Nat in de voorverwarmde airfryer overdoen en op 120°C 2x 5 min. voorbakken met na 5 min. goed doorschudden.
Wat kokosolie smelten in grote diepe koekenpan, friet erin en omscheppen totdat de olie goed is verdeeld. Dan af laten koelen en in koelkast zetten tot afbakken.
Afbakken: Airfryer voorverwarmen tot 150°C
Dan (wij deden portie halveren en iedere portie apart) 4x 5 min. afbakken op 150°C met na iedere 5 min.goed doorschudden.

ps. Inmiddels uitgeprobeerd, maar mislukt! De frietjes waren verkleurt toen ze uit de koelkast kwamen. Misschien dat ze langer voor moeten garen voordat je ze af laat koelen? Dus de volgende keer ga ik 3x 5min. voorbakken proberen. Ik vraag me trouwens af of het ook eraan zou kunnen liggen dat ik ze deze keer niet goed luchtdicht had afgesloten in de koelkast :-\
Laatst gewijzigd door doranto op za 05 apr 2025, 19:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Door ellenned
Super dankjewel!! Ga het van de week gelijk proberen.

Ja hoor Lizzy, beetje afhankelijk van hoeveel tijd iets nodig heeft maar ik gooi alles bij elkaar, wel beetje uit elkaar leggen maar dat gaat echt prima
Door Kaela
Lizzy schreef: za 05 apr 2025, 07:39 Maar gooi je er dan gewoon aardappels en een vega burger bijv in?
Ik wel. Heb nu twee lades, een grote en een kleine. Maar eerst had ik 1 lade en dan ging het bij elkaar. Ging ook best.

Een vegaburger wordt natuurlijk wat droog, net als wanneer je hem in de oven doet. Ik spray ze even licht in met olie (bertoli spray). Dan worden ze veel lekkerder
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door