ellenned schreef: ↑vr 04 apr 2025, 20:35
Goede tip van de frietjes, maar wat zijn dan je tijden en temperatuur qua bakken?
Ik maak er vaak aardappeltjes in en dan later een stukje zalm of iets vegetarisch erbij en een salade. Ik vind het veel malser blijven. Eigenlijk alles wat ik normaal in de oven doe gaat nu in de airfryer, kort opwarmen, sneller klaar
Ik zal het recept even kopiëren en hier neerzetten zoals wij het altijd in de Phillips airfryer deden. Met deze heb ik nog geen frietjes gemaakt, dus weet niet of ik nog wat aan moet passen, maar ik verwacht niet dat dat veel zal zijn, want muffins maken gingen op precies dezelfde manier als in de oude.
Recept:
Verse friet:
ca. 800 gr. licht kruimige aardappelen schillen en friet van snijden.
Minimaal 30 min. in koud water laten staan. Tussendoor af en toe water verversen. Nat in de voorverwarmde airfryer overdoen en op 120°C 2x 5 min. voorbakken met na 5 min. goed doorschudden.
Wat kokosolie smelten in grote diepe koekenpan, friet erin en omscheppen totdat de olie goed is verdeeld. Dan af laten koelen en in koelkast zetten tot afbakken.
Afbakken: Airfryer voorverwarmen tot 150°C
Dan (wij deden portie halveren en iedere portie apart) 4x 5 min. afbakken op 150°C met na iedere 5 min.goed doorschudden.
ps. Inmiddels uitgeprobeerd, maar mislukt! De frietjes waren verkleurt toen ze uit de koelkast kwamen. Misschien dat ze langer voor moeten garen voordat je ze af laat koelen? Dus de volgende keer ga ik 3x 5min. voorbakken proberen. Ik vraag me trouwens af of het ook eraan zou kunnen liggen dat ik ze deze keer niet goed luchtdicht had afgesloten in de koelkast