Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Even een praktische vraag:
Bruun en zijn nestgenoten worden volgende week geröntgend, en het bericht van de dierenarts is dat ze 8 uur nuchter moeten zijn omdat ze een roesje krijgen. We moeten er om 11 uur zijn, dus dat betekent dat hij dan helemaal geen eten krijgt in de ochtend.

Voor veel honden vast geen enkel probleem, maar Bruun leeft letterlijk voor zijn eten. Dat was echt een probleem toen we hem kregen, en nu is het gelukkig ontzettend goed te doen voor hem en ons. Maar hij heeft wel een hele strikte en voorspelbare routine nodig rondom eten. Hij krijgt in de ochtend om 8 uur eten en in de avond ook om 8 uur. Hij is dan nog “maar” een half uur van tevoren aan het zeuren (en stopt ook echt niet, ook niet als ik tot 9 uur wacht). Het is pas over als hij iets gehad heeft, en dan gaat hij vrijwel meteen rustig liggen slapen.

Hem echt helemaal niks geven in de ochtend rond etenstijd lijkt me gewoon echt niet handig. We vertrekken rond 8.30, dan moet hij ook nog 2 uur in de auto, en ik verwacht dat hij misselijk wordt met een lege maag, zeker omdat hij gewend is dan al gegeten te hebben.

Hoe belangrijk is het nuchter blijven, en hoe strikt zijn die 8 uur?
Zou het een groot probleem zijn als ik hem bijvoorbeeld om 6 uur ‘s ochtends toch een klein beetje spiervlees of pens of zo geef? Geen bot, en geen volledige maaltijd, maar wel iets wat hem het gevoel geeft dat hij iets heeft gehad? Een beetje yoghurt of een rauw eitje of zo anders? Dan zou hij wel maar 5 uur nuchter zijn in plaats van 8.

Of toch gewoon keihard zijn en daarna maar zien wat de consequenties zullen zijn?

Dank voor het meedenken, ik vind het maar spannend allemaal :-\
Ik had dat gevraagd bij de ct scan van Bob omdat hij nogal wat snacks verbruikt omdat hij lastig is. Dat mocht ook gewoon. Geen hele maaltijd maar een kleinigheidje mocht. Dus hij had wat gedroogde kipfilet gegeten en is verder niet misselijk geweest ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Dank allebei! Het is dus niet altijd zo strikt als ik dacht dan.

Ja stressvol zal het wel zijn. 2 uur in de auto is ook lang voor hem, maar dat gaat al wel goed meestal. Daarom wil ik liever ook niet dat hij dan misselijk is, dan gaan we daarin misschien weer wat stappen terug.

Ik heb gelukkig kunnen regelen dat er ook meteen bloed wordt afgenomen voor een standaard test, als hij toch onder zeil is. Dan hebben we een referentiewaarde, mocht het eens nodig zijn. En er wordt dan ook meteen een titerbepaling gedaan. Wel een nuttig bezoekje dus. Maar ik zal blij zijn als hij weer goed wakker is en mee naar huis mag :-[
Het is een roesje? Geen volledig narcose?
De reden waarom het bij narcose niet mag is dat ze misselijk kunnen worden, en onder narcose kunnen gaan braken. Als er dan voedsel in de maag zit kunnen ze daarin stikken aangezien ze verdoofd zijn.

Dat is de reden.

Maar ja, nuchter kan je ook gal in de maag krijgen, dus ja.
En een roesje zal minder heftig zijn, vermoed ik.
Een klein beetje en snel verteerbaar zou ik dus zeggen.
Ik zou in deze eerder voor iets gegaard gaan denk ik, dan voor rauw.
Ik heb meermaals meegemaakt dat een hond of kat onverwacht een roesje moest ivm röntgenopnamen, en dan was het nooit een probleem als ze iets gegeten hadden. Nou krijgen ze hier ook geen grote maaltijd 's ochtends, alleen een licht ontbijtje rond een uur of tien, en het roesje 's middags (kon uur of twee t/m vijf zijn) gaf nooit problemen.
Ik zou Bruun inderdaad geen hele eland laten verorberen, maar een licht hapje zal denk ik geen probleem zijn.
Frou Frou hebben ze een keer om die reden (net gegeten) niet onder narcose gebracht. Maar ja, ik zei daar wel bij "ze heeft net een halve kip op". Ik denk dat ze helemaal niet willen dat die in een misselijkheidsaanval onder narcose omhoog komt. Ik zou toch zeker niet teveel geven en iets zachts. Met een volle maag wil je ze ook niet op hun rug op de tafel.
Duidelijk!

Nee het gaat er mij ook niet echt om dat hij echt een maaltijd moet hebben of een vol gevoel moet hebben, het gaat er mij om dat ik het “etens-ritueel” niet over wil slaan in de ochtend, omdat hij daar gigantisch op gefocust is en hij in het algemeen ook heel erg hangt aan zijn vaste routines. Dus iets kleins en licht verteerbaars waardoor hij ook niet super misselijk is in de auto zou dan wel een uitkomst zijn. Anders verwacht ik dat er al heel veel stress is voordat we gaan, en dat wordt er niet beter op in de auto en bij de dierenarts.

Hij mag wel drinken, ik kan anders ook bottenbouillon maken voor hem en daar wat van geven. Met of zonder een klein plukje (meegekookt) vlees erin. Is dat wat?
eelke schreef:Dat zou ik eerder doen inderdaad. Ik gaf Joep sochtends geitenmelk. Misschien is dat wat?

Heb ook wel begrepen dat een 'roesje' eigenlijk niet bestaat; is gewoon narcose, maar dan wat minder lang en diep.
Ja dat klopt hoor. Ze zijn echt wel helemaal weg. Maar bij Bob hadden ze een middel gegeven wat ze ongedaan kunnen maken. Dus als ze dan klaar zijn, zijn ze binnen een paar minuten weer bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Kim_S schreef: ma 13 jan 2025, 13:20 Geitenmelk, ook een goeie. Alleen krijgt hij dat nooit, dus weet dan weer niet hoe dat valt…
Yoghurt krijgt hij wel af en toe, gewoon omdat hij het lekker vindt. Dat zou ik ook nog kunnen doen misschien.
Je kan even bij je da navragen voor de zekerheid, maar ik verwacht dat yoghurt ook snel de maag verlaat dus dat het wel weg zou moeten zijn als je het vroeg genoeg geeft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door