Bruun en zijn nestgenoten worden volgende week geröntgend, en het bericht van de dierenarts is dat ze 8 uur nuchter moeten zijn omdat ze een roesje krijgen. We moeten er om 11 uur zijn, dus dat betekent dat hij dan helemaal geen eten krijgt in de ochtend.
Voor veel honden vast geen enkel probleem, maar Bruun leeft letterlijk voor zijn eten. Dat was echt een probleem toen we hem kregen, en nu is het gelukkig ontzettend goed te doen voor hem en ons. Maar hij heeft wel een hele strikte en voorspelbare routine nodig rondom eten. Hij krijgt in de ochtend om 8 uur eten en in de avond ook om 8 uur. Hij is dan nog “maar” een half uur van tevoren aan het zeuren (en stopt ook echt niet, ook niet als ik tot 9 uur wacht). Het is pas over als hij iets gehad heeft, en dan gaat hij vrijwel meteen rustig liggen slapen.
Hem echt helemaal niks geven in de ochtend rond etenstijd lijkt me gewoon echt niet handig. We vertrekken rond 8.30, dan moet hij ook nog 2 uur in de auto, en ik verwacht dat hij misselijk wordt met een lege maag, zeker omdat hij gewend is dan al gegeten te hebben.
Hoe belangrijk is het nuchter blijven, en hoe strikt zijn die 8 uur?
Zou het een groot probleem zijn als ik hem bijvoorbeeld om 6 uur ‘s ochtends toch een klein beetje spiervlees of pens of zo geef? Geen bot, en geen volledige maaltijd, maar wel iets wat hem het gevoel geeft dat hij iets heeft gehad? Een beetje yoghurt of een rauw eitje of zo anders? Dan zou hij wel maar 5 uur nuchter zijn in plaats van 8.
Of toch gewoon keihard zijn en daarna maar zien wat de consequenties zullen zijn?
Dank voor het meedenken, ik vind het maar spannend allemaal