Mijn honden lopen nu aan halsbanden van 19 mm.
Op vlak van hinderen is dat voor Emma (labrador) ideaal, maar als er druk op komt, en dat gebeurt zoveel makkelijker met twee honden aan de lijn, vind ik dat wel heel smal. Ze heeft nooit last aangegeven, maar ik wil dat wel voor zijn.
Quin (ridgeback) heeft een mini hoofdje en al wel een vrij stevige hals. Dat maakt dat de halsband vrij strak en hoog zit of anders glipt ze er vaak uit. Ook niet echt fijn qua comfort.
Ik wil dus eigenlijk liever bredere halsbanden gebruiken. 3 tot 3,5cm lijkt mij ideaal, maar dat is niet te vinden in biothane en ik wil echt biothane. 2,5 is voor Quin nog te smal denk ik. 3,8 heb ik ook gevonden, maar dat lijkt mij zo breed. Ik ben dan bang dat het storend voor hen gaat zijn.
Wat is jullie ervaring met breedte van een halsband voor hun formaat? Ze hoeven natuurlijk niet beiden dezelfde breedte te dragen.
En heeft er verder nog iemand ervaring met de cobrasluitingen? Ze zouden niet per ongeluk open kunnen gaan, maar als quin Emma haar halsband uit doet is dat doordat ze vastpakt op het knijpgedeelte van de kliksluiting. Lijkt mij daarbij dan even goed mogelijk.
Tuigjes dragen ze niet graag, dus dat is geen alternatief.