Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Zoals de meeste wel al ergens gelezen hebben zijn wij een paar maanden terug verhuisd.
Ik had beloofd toch even dat verhaal te doen, sorry dat het zo lang geduurd heeft.

Ik weet niet of jullie dat weten, maat we woonden voorheen aan een erg drukke straat. Achteraan hadden wij een fantastisch tuin, niet veel last van de drukken voorraan en een erg mooi uitzicht op de natuur erachter. We konden ook met een poortje de tuin af naar een wandel en fietspad en vandaar kon je zo mooi gaan wandelen of naar het dorp.
Er waren 2 problemen. De drukte voorraan, uiteraard. Die zorgde dat vb auto afwassen een zelfmoordmissie was, zelfs je auto voor de deur parkeren was geen optie tenzij je het OK vind dat ze je zijkant krassen of je licht of spiegel eraf rijden. Vaak stond alles compleet vast omdat ze elkaar niet konden kruisen. Het was een straat die qua breedte niet voorzien was op de hoeveelheid verkeer, waar er op straat geparkeerd werd, en dus voorbijrijdende auto's en fietsers de al veel te smalle stoep als uitbreiding gebruikten. Levensgevaarlijk.
Bovendien bracht die file veel uitlaatgassen met zich mee en in een smalle straat, tussen hoge aaneengesloten huizen blijven die natuurlijk goed hangen. Ik durfde voorraan geen ramen meer open te zetten. Maar 2 van de slaapkamers waren wel voorraan...

2e probleem was de orientatie. Het zuiden was voorraan. Door de hoge huizen aan de overzijde kregen we pas vanaf 10 u enige zon op ons huis en tegen 17u was die alweer weg. In de zomer... in de andere seizoenen nog minder. In de zomer kwam die erna achteraan nog piepen maar tussen oktober en maart was zelfs dat niet het geval, was het vooraan nog veel korter en kregen we dus zo goed als geen zonlicht binnen. Ik vind binnenvallend zonlicht zo heerlijk, maakt mij goedgezind, maat vooral ook, het is gratis warmte. Toen jullie 2 jaar geleden erg lang niet moesten stoken vanwege de goede nazomer, hadden wij in September alweer de kachel aan...
In de tuin was er geen klagen, beetje nat vaak in de winter maar qua zon kreeg je daar wel alles. Alleen in huis en de eerste 10 meter achter het huis vrijwel niets.

Die beide dingen samen zorgen er ook voor dar de waarde van het huis eigenlijk niet door kon stijgen, ook niet als we erin investeerden. Zoals iemand het verwoordde, mensen met zo'n budget kopen niet aan zo'n drukke straat. En gelijk hebben ze. Dus ik dacht, waarom wij dan wel?
De keuken was aan vervanging toe en om het naar onze zin te maken wouden we een stukje uitbreiden. Maar dat was dan een incestering die we er bij een evt latere verkoop nooit uit gingen halen. Dus rees de vraag of we daar wel.voor altijd wilden blijven.
Na veel rondkijken naar huizen kwamen we tot de conclusie dat we niet vonden wat we zochten of dat het anders toch boven budget was. We zijn er een keer dicht bij geweest maar toen moesten we toch te veel onder de vraagprijs gaan om binnen budget te blijven.
We besloten dus daar te blijven en die verbouwingen te doen.

Alleen... dat kwam er maar niet van. We bezochten woonbeurzen en zochten aannemers op maar echt offertes vragen of knopen doorhakken, dat gebeurde om 1 of andere reden maar niet.
Toch een teken aan de wand?
Door pearlsofpassion
Op een bepaald moment, ik weet niet meer waarom, beslis ik toch weer wat huizen te kijken. Meer uit ontspanning of nieuwsgierigheid. En ik wil vooral ietsje verder uit de regio in een paar dorpen die nog te doen zijn qua afstand van school ed, en mooi landelijk zijn, kijken.
Maar doordat die zoeksites bij het zoeken op een deelgemeente meteen de hele overkoepelende gemeente bijnemen, kwam ik in Geraarsdbergen terecht. En Geraardsbergen is grooooot... en uitgestrekt.
En zo kwam ik plots een huis tegen dat wel heel veel van onze vakjes afvinkte, en binnen budget lag, maar wel 20km verder. :-X
Ik vond dat te ver. We hebben onze redenen, maar de kinderen moeten in Herzele naar school blijven gaan. Dat is belangrijk voor ons. Althans, dat is nog 3-4 jaar zo, erna gaan ze naar het middelbaar (12-18jaar) en wordt alles weer anders.
Dus dachten we na of die paar jaar het wel waard waren om kansen voor de rest van ons leven te verschieten...
Niet dus he. En we zijn ervoor gegaan. :)

We brengen de kindjes nu steeds met de auto naar school, een half uurtje onderweg. En naar mijn werk is het ook een klein half uur verder met meer file ( dat had ik wel onderschat) maar voor meneer is het vlotter pendelen.

We wonen nu in een rustige straat. Er passeren max 10 voertuigen per dag en meer dan de helft daarvan zijn tractoren. Er is een.geweldig uitzicht op de velden. Enige nadeel, je kan er niet tussen gaan wandelen. De boeren nemen gewoon alle plaatsen in en je kan nergens door. Daar heb ik het lastig mee.
Dat hadden we nu in ons vorige huis net wel. Je kon zo de autovrije natuur in en veilig en vrij gaan fietsen op de kouter ( 1 van onze zonen wil wielrenner worden). Dat is hier niet mogelijk. Dat merk je pas als je hier woont en eerlijk, dat had ik bij zo'n uitzicht, nooit voor mogelijk gehouden. :-\
20241026_141132.jpg
20241026_141132.jpg (6.8 MiB) 1268 keer bekeken
17312232561247456649128428021774.jpg
17312232561247456649128428021774.jpg (4.51 MiB) 1268 keer bekeken
Door pearlsofpassion
Maar goed, kinderen worden ook groter en verkeersveiliger, we zullen onze weg wel vinden.
Het blijft een dubbel gegeven, maar we zijn er wel van overtuigd dat het de juiste beslissing is.
Nu is er nog veel werk en drukte, eens dat achter de rug zal het ook al beter zijn om ervan te gaan genieten.

Het huis zelf is groot, naar Nederlandse normen gigantisch. Naar belgische eigenlijk ook al. :biggrin2: Maar wij hebben dat wel graag.. Kindjes een mooi ruime kamer ed. Een eigen kamer nu ook.
Binnenin huis moet er nog veel gebeuren dus daar nog geen foto's van. Buiten is er ook werk maar goed, dat wil ik wel al delen.
Het huis heeft langs alle kanten lichtinval dus dat vind ik geweldig en de tuin is net ruim genoeg voor wat wij erin willen. Kippen krijgen een mooi stukje, de konijnen ook, er is plaats voor de kinderen om te spelen en plaats voor een moestuin combi bloementuin voor mij. Er komt al zeker een Magnolia voorraan. :D :biggrin2:
Er lag een vijvertje, incl wat visjes. Dat vinden we best gezellig. Daar wil ik uiteraard ook wat meer planten in en rond.
20241026_141627.jpg
20241026_141627.jpg (4.88 MiB) 1266 keer bekeken
20241026_141144.jpg
20241026_141144.jpg (5.97 MiB) 1266 keer bekeken
20241026_141754.jpg
20241026_141754.jpg (5.78 MiB) 1266 keer bekeken
De bamboe afsluiting errond heb ik ondertussen wel al grotendeels afgebroken. Ik wil mn tuin kunnen zien. :P
Door pearlsofpassion
Hier komen de kipjes en konijnen te zitten.
Er moeten nog hokken gebouwd of opgeknapt worden en nog aankleding gebeuren. Het is de bedoeling dat het een combi van ren en boomgaard, fruitgaard ( bessen, frambozen, rabarber) wordt, incl wat sierplanten zoals de vlinderstruik en rozen bij de kippen. Mijn sierkippen maken niet zoveel stuk, en 200m2 is best groot.
20241026_141927.jpg
20241026_141927.jpg (6.3 MiB) 1264 keer bekeken
20241026_141915.jpg
20241026_141915.jpg (6.83 MiB) 1264 keer bekeken
20241026_142013.jpg
20241026_142013.jpg (5.77 MiB) 1264 keer bekeken
Het reeds afgebakende stuk is voor de konijnen, de kippen komen erachter te lopen.
Tis moeilijk te zien op foto, ik zal nog wel een foto plaatsen als het iets meer af is.
Door pearlsofpassion
20241026_141716.jpg
20241026_141716.jpg (7.49 MiB) 1258 keer bekeken
Dit plaatsje achteraan in de tuin is echt heerlijk. Hier denk ik nog wat bomen bij te voegen zodat ik er mn hangmat kan hangen
#vakantieineigentuin :D
20241026_141855.jpg
20241026_141855.jpg (5.8 MiB) 1258 keer bekeken
Dit is het stuk dat gras blijft.
20241018_202741.jpg
20241018_202741.jpg (3.61 MiB) 1258 keer bekeken
Een avondwandeling hebben we ook al gedaan en dan is het echt heerlijk rustig en ziet het er zo uit.
Door frodo quin
Inderdaad een groot huis, maar met drie kinderen is wat ruimte wel fijn. Ook een vrij recent huis zo te zien. Echt grpte werken vallen wel mee vermoed ik?

Ook een mooie grote tuin lijkt het. Kan je zoveel mee doen. Benieuwd naar wat het wordt :)

Veel plezier met het helemaal jullie ding te maken!
Door Lizzy
Wow, wat is dit moooooi :smitten:

Ik zou echt direct meteen nu met je willen ruilen!!! Oh echt, schitterend, dat huis! En die tuin! En dat uitzicht :smitten:

Nou snap ik het wel dat het je tegenvalt dat je nergens zo de natuur in kan maar met dit uitzicht zou ik daar wel aan kunnen wennen :biggrin2:

Veel woongenot gewenst PoP :-*
Door Hylos
Wat een prachtig huis en heerlijke plek!

Wat je zegt over niet fijn kunnen wandelen in zo'n omgeving is erg herkenbaar. Dat is ook het enige wat ik mis. Maar de rust en ruimte die je er voor terug krijgt maakt dat wat mij betreft ruimschoots weer goed!
Geniet er van!
Door Kaela
Wat fijn dat het allemaal zo goed uitpakt PoP! Het is een grote stap en er zullen altijd nadelen zijn. Wij hadden dat in ons vorige huis ook. 10 km vrij uitzicht en nergens om te wandelen. Maar het huis ziet er geweldig uit en de buitenruimte ook! Prachtig gewoon!

Ik wens jullie alle woongenot en geluk toe. Lekker klussen en de binnenkant opknappen en mooie plekken voor de kippen en konijnen maken. Straks weer een moestuin. Fijn allemaal!
Door Charlie Angel
Het blijft altijd afwegen en weg strepen, maar volgens mij hebben jullie echt jullie plek gevonden. Wat een prachtig huis en een prachtige tuin Zeg! Echt super mooi! Ik wens jullie heel veel woongenot in dit prachtige huis!
Door pike
Proficiat PoP met jullie nieuwe stulpje. Wat een mooi huis, en een heerlijk grote tuin. Een uitzicht om U tegen te zeggen. Heel veel geluk in jullie nieuwe huis!
Door pearlsofpassion
Dank jullie wel!

Qua werken binnenin valt het idd wel mee. Huis is nog geen 10 jaar oud dus qua energie zit alles goed.

Er moet een muurtje eruit. Ttz een groot deurgat zonder deur maken tussen 2 kleine slaapkamers om 1 grote te maken. Verder schilderwerken, muren maar ook deuren ( die hebben ze gewoon meegeverfd met de muur wat nergens op lijkt en heel slordig afgeplakt dus alles heeft kleur waar het niet moet), opbergruimte creëeren, en we twijfelen over nieuwe keuken. Die valt misschien op te lappen maar eigenlijk is het niet onze smaak en we hadden al een idee en zelfs overeenkomst bij een keukenbouwer voor in het vorige huis, dat we nu natuurlijk wel kunnen meenemen naar hier. Kost alleen gigantisch veel geld. :-X
Gastentoilet moet volledig herdaan, dat lijkt nergens op.
Schimmel in de badkamer moet ook wel aangepakt, ik hoop dat dat kan zonder te moeten hervoegen maar dat valt te bekijken.

Dus ja, hier en daar wel, maar dat komt wel goed.
De vorige eigenaren waren nogal klunzen en slordig blijkbaar dus er zijn ook veel kleine fouten waarvan we er al een deel opgelost hebben. Dat is goed te doen beetje bij beetje.

Ik hoop idd dat we snel mooi onze draai vinden.
Ik geloof wel dat het in het voorjaar heel vlot zal gaan, of als de zon zich deze winter een beetje wil laten zien. Dan ga ik het verschil zo goed zien.

En ik moet ook wel zeggen dat de tuin mooi groot is, maar hij lijkt op foto nog veel groter dan hij in werkelijkheid aanvoelt. Dus dat vertekent nog wat. Hij is groot, maar niet gigantisch. Om elk hoekje te zien vanuit de woonkamer moet ik echt niet turen. Alles lijkt net heel dichtbij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door