Zoals de meeste wel al ergens gelezen hebben zijn wij een paar maanden terug verhuisd.
Ik had beloofd toch even dat verhaal te doen, sorry dat het zo lang geduurd heeft.
Ik weet niet of jullie dat weten, maat we woonden voorheen aan een erg drukke straat. Achteraan hadden wij een fantastisch tuin, niet veel last van de drukken voorraan en een erg mooi uitzicht op de natuur erachter. We konden ook met een poortje de tuin af naar een wandel en fietspad en vandaar kon je zo mooi gaan wandelen of naar het dorp.
Er waren 2 problemen. De drukte voorraan, uiteraard. Die zorgde dat vb auto afwassen een zelfmoordmissie was, zelfs je auto voor de deur parkeren was geen optie tenzij je het OK vind dat ze je zijkant krassen of je licht of spiegel eraf rijden. Vaak stond alles compleet vast omdat ze elkaar niet konden kruisen. Het was een straat die qua breedte niet voorzien was op de hoeveelheid verkeer, waar er op straat geparkeerd werd, en dus voorbijrijdende auto's en fietsers de al veel te smalle stoep als uitbreiding gebruikten. Levensgevaarlijk.
Bovendien bracht die file veel uitlaatgassen met zich mee en in een smalle straat, tussen hoge aaneengesloten huizen blijven die natuurlijk goed hangen. Ik durfde voorraan geen ramen meer open te zetten. Maar 2 van de slaapkamers waren wel voorraan...
2e probleem was de orientatie. Het zuiden was voorraan. Door de hoge huizen aan de overzijde kregen we pas vanaf 10 u enige zon op ons huis en tegen 17u was die alweer weg. In de zomer... in de andere seizoenen nog minder. In de zomer kwam die erna achteraan nog piepen maar tussen oktober en maart was zelfs dat niet het geval, was het vooraan nog veel korter en kregen we dus zo goed als geen zonlicht binnen. Ik vind binnenvallend zonlicht zo heerlijk, maakt mij goedgezind, maat vooral ook, het is gratis warmte. Toen jullie 2 jaar geleden erg lang niet moesten stoken vanwege de goede nazomer, hadden wij in September alweer de kachel aan...
In de tuin was er geen klagen, beetje nat vaak in de winter maar qua zon kreeg je daar wel alles. Alleen in huis en de eerste 10 meter achter het huis vrijwel niets.
Die beide dingen samen zorgen er ook voor dar de waarde van het huis eigenlijk niet door kon stijgen, ook niet als we erin investeerden. Zoals iemand het verwoordde, mensen met zo'n budget kopen niet aan zo'n drukke straat. En gelijk hebben ze. Dus ik dacht, waarom wij dan wel?
De keuken was aan vervanging toe en om het naar onze zin te maken wouden we een stukje uitbreiden. Maar dat was dan een incestering die we er bij een evt latere verkoop nooit uit gingen halen. Dus rees de vraag of we daar wel.voor altijd wilden blijven.
Na veel rondkijken naar huizen kwamen we tot de conclusie dat we niet vonden wat we zochten of dat het anders toch boven budget was. We zijn er een keer dicht bij geweest maar toen moesten we toch te veel onder de vraagprijs gaan om binnen budget te blijven.
We besloten dus daar te blijven en die verbouwingen te doen.
Alleen... dat kwam er maar niet van. We bezochten woonbeurzen en zochten aannemers op maar echt offertes vragen of knopen doorhakken, dat gebeurde om 1 of andere reden maar niet.
Toch een teken aan de wand?