Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kiara
Ben ik weer met een vraag:
Krijg binnenkort nieuwe keuken en dan ook met elektrische kookplaat . Maar kan je de pannen gebruiken die ik nu gebruik op gas ook daarop gebruiken?
En zal wel heel anders zijn met koken of valt dat mee ?
Door doranto
Bedoel je inductie of elektrische kookplaat? Koken op inductie is vergelijkbaar met koken op gas. Koken op een elektrische kookplaat is heel anders, omdat de plaat zelf opwarmt en dus ook niet zo snel weer afkoelt.
Pannen die op gas kunnen, kunnen ook op een elektrische kookplaat, mits ze een vlakke bodem hebben. Voor inductie moet de bodem van de pan magnetisch zijn, maar hoeft niet persé helemaal vlak te zijn.
Door kiara
doranto schreef: vr 12 jul 2024, 20:41 Bedoel je inductie of elektrische kookplaat? Koken op inductie is vergelijkbaar met koken op gas. Koken op een elektrische kookplaat is heel anders, omdat de plaat zelf opwarmt en dus ook niet zo snel weer afkoelt.
Pannen die op gas kunnen, kunnen ook op een elektrische kookplaat, mits ze een vlakke bodem hebben. Voor inductie moet de bodem van de pan magnetisch zijn, maar hoeft niet persé helemaal vlak te zijn.
O dacht elektrische kookplaat
Moet ook speciaal stopcontact komen
Door Kaela
kiara schreef: vr 12 jul 2024, 22:30 O dacht elektrische kookplaat
Moet ook speciaal stopcontact komen
Ik kan me niet voorstellen dat ze een elektrische kookplaat installeren. Dat kookt voor geen meter en is energie onzuinig. Voor inductie heb je ook een speciale aansluiting nodig (wachten wij al 2,5 jaar op, lang leve Liander).

Je kan van te voren testen door een magneet bij je pannen te houden. Elke pan waar de magneet aan vast plakt kan op inductie.
Door kiara
Kaela schreef: za 13 jul 2024, 05:42 Ik kan me niet voorstellen dat ze een elektrische kookplaat installeren. Dat kookt voor geen meter en is energie onzuinig. Voor inductie heb je ook een speciale aansluiting nodig (wachten wij al 2,5 jaar op, lang leve Liander).

Je kan van te voren testen door een magneet bij je pannen te houden. Elke pan waar de magneet aan vast plakt kan op inductie.
Dan is het inductie
O dat ga ik testen goede tip .
Ja ik moet ook speciale aansluiting hebben. Kon wel op gewoon stopcontact maar dan werkt hij maar gedeeltelijk. Dus dat werkt niet .
Door kiara
Heb even gekeken het is inderdaad een inductie kookplaat

Nou de pannen nog controleren en de woningbouw achteraan bellen voor de speciale aansluiting.( al gedaan maar al poosje niks gehoord >:( )
Door Lizzy
Het is wel fijn hoor, op inductie koken! Je pannen moeten inderdaad geschikt zijn. Ik weet niet hoe oud je pannen zijn maar onderop je pannen staan vaak symbooltjes welke warmtebron ze aan kunnen.

Dit is voor inductie:

Afbeelding
Door kiara
Zijn oud de pannen . Staat er niet op op de onderkant. Dus dat wordt nieuwe pannen dan. En kunnen deze in de caravan :biggrin2:
Zal best wennen zijn na altijd op gas gekookt te hebben . Is het sneller klaar?
Door doranto
Het verschil in koken met gas is minimaal. Ik vind het alleen maar voordelen hebben. Het komt sneller aan de kook. Je moet er even mee leren omgaan, maar dan wil je niets anders meer. De temperatuur is veel preciezer te regelen en vooral het schoonhouden van de plaat is niet te vergelijken met het schoonhouden van een gasstel.
Door kiara
doranto schreef: za 13 jul 2024, 09:33 Het verschil in koken met gas is minimaal. Ik vind het alleen maar voordelen hebben. Het komt sneller aan de kook. Je moet er even mee leren omgaan, maar dan wil je niets anders meer. De temperatuur is veel preciezer te regelen en vooral het schoonhouden van de plaat is niet te vergelijken met het schoonhouden van een gasstel.
Ja dat schoonmaken is appel eitje
Nou mij benieuwen maar kan toch niet meer terug dus zal er mee moeten leren omgaan
Door Lizzy
Ik zou willen dat ik mijn gasfornuis kon inruilen hahaha. Wij hebben nu een twee pits plaatje inductie en wow, wat scheelt dat qua snelheid van water aan de kook brengen zeg! Ik vind het fijn koken (en vooral schoonmaken!).
Door kiara
Lizzy schreef: za 13 jul 2024, 12:35 Ik zou willen dat ik mijn gasfornuis kon inruilen hahaha. Wij hebben nu een twee pits plaatje inductie en wow, wat scheelt dat qua snelheid van water aan de kook brengen zeg! Ik vind het fijn koken (en vooral schoonmaken!).
O nou ben benieuwd als het erin zit. Kan het niet bij jou dan een grotere inductie kookplaat?
Door pike
doranto schreef: za 13 jul 2024, 09:33 Het verschil in koken met gas is minimaal. Ik vind het alleen maar voordelen hebben. Het komt sneller aan de kook. Je moet er even mee leren omgaan, maar dan wil je niets anders meer. De temperatuur is veel preciezer te regelen en vooral het schoonhouden van de plaat is niet te vergelijken met het schoonhouden van een gasstel.
Niets aan toe te voegen. Ik vind het super werken. En hoe beter de kwaliteit van je pannen, hoe sneller en beter het gaat. Ik heb indertijd nieuwe pannen moeten kopen want bijna zo goed als niets wat ik had was magnetisch. Dat was wel even slikken. Van een kast vol pannen heb je in een klap niets meer. Een klein pannetje heb ik gehouden, dat was wel magnetisch, maar dat werkt toch lang niet zo goed als de pannen die speciaal voor inductie gemaakt zijn, het duurt langer voor het heet wordt en het blijft ook slecht op temperatuur.
De aansluiting is hier gewoon door een technisch installateur uit het volgende dorp aangelegd. Maar ik heb dan ook niets te maken met een woningbouwvereniging.
Door El_Kato
Ik heb het hier gewoon geprobeerd toen de kookplaat geïnstalleerd was. De meeste pannen deden het gewoon bij mij. Heb volgens mij maar 1 of 2 pannen moeten vervangen.

Later wel al mijn koekenpannen vervangen… blijkt dat je bij inductie maar max. iets van 70% van het vermogen mag gebruiken. Ik wilde nog wel eens snel iets op “hoog vuur” bakken maar daar kan de antiaanbak laag in pannen niet tegen. Heb er toen lang op gegoogled en kwam hier uiteindelijk op uit. De plaat kan tot 14 en dan nog een boost functie maar ik ga niet verder dan 12 en warm rustig op zeg maar. Zag dit soort recensies ook over hele dure pannen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door