Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3470622
doranto schreef: vr 19 apr 2024, 09:05 Ik denk dat het energieverbruik van dit apparaat inderdaad ongeveer overeenkomt met dat van een waterkoker. Het voordeel zit hem dan in het minder lang moeten wachten. Dat bodempje water wat in de waterkoker achterblijft is denk ik verwaarloosbaar.
Voor ons zou het niet bruikbaar zijn, omdat de minste hoeveelheid water die hij geeft, als ik het goed gelezen heb, 200ml. is en ik heb vaak maar hooguit de helft nodig, wat bovendien niet kokend hoeft te zijn.
Nee, een liter water koken, kost altijd evenveel energie. Het verschil zit hem in een kleine variabele; dus bv een pannetje op gas heeft meer verdamping, en verwarmt niet alleen het water, maar ook het pannetje en lucht er omheen. Dus dat is minder efficient.

Een waterkoker en heetwaterdispenser verwarmen even efficient, dus doordat bij de laatste geen warm water overhoudt, is ie onder aan de streep zuiniger (of je moet altijd je volledige inhoud van waterkoker gebruiken).

Hij heeft twee standen; eentje waarbij ie 150 ml water geeft (perfect voor mijn cup a soupjes) en eentje die een start/stop knop is, en je dus zelf bepaald hoeveel je wil. Dat kan ook een scheutje zijn. Maar ook 1,5 liter voor een pot thee of om je aardappeltjes te koken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470623
Oh oké, dat je ook een scheutje water kunt pakken kon ik niet uit de gebruiksaanwijzing opmaken. Dan zou het voor ons dus ook wel bruikbaar zijn. Het is natuurlijk wel handig dat het sneller gaat dan de waterkoker :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470632
hannabelgje schreef: vr 19 apr 2024, 10:23 Is ook energiezuiniger dan een waterkoker zeggen ze.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat is dan puur marketing praat. Om 1 liter water op te warmen is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
Door eelke
#3470636
doranto schreef: vr 19 apr 2024, 15:04 Dat is dan puur marketing praat. Om 1 liter water op te warmen is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
En je hebt helemaal niks geen heet water 'over' en met een waterkoker wel... daar zit het voordeel hem in. Zal echt niet veel voordeel zijn, hoor.
Door Tibbies
#3470637
Wij hebben sinds december een nieuwe keuken met een quooker met flex kraan. Wij willen hem niet meer missen. Altijd kokend water ter beschikking voor thee of om pasta of zo meteen te kunnen koken. Ideaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Siberienne
#3470641
eelke schreef: vr 19 apr 2024, 09:59 Nee, een liter water koken, kost altijd evenveel energie. Het verschil zit hem in een kleine variabele; dus bv een pannetje op gas heeft meer verdamping, en verwarmt niet alleen het water, maar ook het pannetje en lucht er omheen. Dus dat is minder efficient.

Een waterkoker en heetwaterdispenser verwarmen even efficient, dus doordat bij de laatste geen warm water overhoudt, is ie onder aan de streep zuiniger (of je moet altijd je volledige inhoud van waterkoker gebruiken).

Hij heeft twee standen; eentje waarbij ie 150 ml water geeft (perfect voor mijn cup a soupjes) en eentje die een start/stop knop is, en je dus zelf bepaald hoeveel je wil. Dat kan ook een scheutje zijn. Maar ook 1,5 liter voor een pot thee of om je aardappeltjes te koken.
Wat ik lees over een Quooker is dat die zuiniger is dan een gewone waterkoker omdat het een geïsoleerd en vacuüm reservoir is.

In deze blog vind ik wel een duidelijker berekening staan https://ecowijs.nl/is-een-quooker-zuini ... aterkoker/
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470642
Siberienne schreef: vr 19 apr 2024, 19:44 Wat ik lees over een Quooker is dat die zuiniger is dan een gewone waterkoker omdat het een geïsoleerd en vacuüm reservoir is.

In deze blog vind ik wel een duidelijker berekening staan https://ecowijs.nl/is-een-quooker-zuini ... aterkoker/
Zoals ik het daar lees is onze keus om geen quooker te nemen een juiste geweest, omdat wij max. 6 liter water verwarmen in de waterkoker. :) Ik zal mij eens gaan verdiepen in zo'n waterdispenser, die Eelke heeft.
Door nonnie80
#3470953
Wij hebben vorig jaar een nieuwe keuken gekocht en er geen aangeschaft. Mijn man had het op zijn werk en vond het maar een onding. Hij heeft zich 1x verbrand ondanks de beveiliging. Wij hebben er daarom voor gekozen om het niet te doen, mede omdat wij een zoon met een rugzakje hebben en het niet veilig vonden.

Maar heel eerlijk, ik hoor ook mensen die er bij zweren dus ik denk dat het echt persoonlijk is.

Voor mij heeft een waterkoker op een aanrecht meer charme dan heet water uit een kraan. Misschien heel stom hoor, maar mijn mooie waterkoker is een accessoire in mijn keuken ;) Ik ben een theeleut en vind dat gewoon bij thee zetten horen...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470956
nonnie80 schreef: zo 28 apr 2024, 15:28 Wij hebben vorig jaar een nieuwe keuken gekocht en er geen aangeschaft. Mijn man had het op zijn werk en vond het maar een onding. Hij heeft zich 1x verbrand ondanks de beveiliging. Wij hebben er daarom voor gekozen om het niet te doen, mede omdat wij een zoon met een rugzakje hebben en het niet veilig vonden.

Maar heel eerlijk, ik hoor ook mensen die er bij zweren dus ik denk dat het echt persoonlijk is.

Voor mij heeft een waterkoker op een aanrecht meer charme dan heet water uit een kraan. Misschien heel stom hoor, maar mijn mooie waterkoker is een accessoire in mijn keuken ;) Ik ben een theeleut en vind dat gewoon bij thee zetten horen...
Hier ook theeleuten :)
Heb n.a.v. dit topic een andere waterkoker aangeschaft. Ik was aan het zoeken op internet en kwam erachter dat er ook zijn, waarvan je de temperatuur in kunt stellen :D
Reuze handig als je groene thee wilt zetten!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door