Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470601
Ja, maar daar is het nu nog te vroeg voor, denk ik.
Elke keer dat het weer escaleert kan het moeilijker terug goed komen. Dat vertrouwen in elkaar moet terug komen. En elke keer ze bevestiging krijgen dat de ander vecht, blijft dat meer en meer ingeprent. Dat wil je dus niet.
Dus ik zou dat veel tijd geven.

Het spijt me zo voor je Sam.
Het is idd vreselijk om in zo'n situatie te zitten. :'(
Gebruikersavatar
Door sam28
#3470616
Zo kan ik onder de deur door kijken, aldus Cato.

Ze worden steeds iets meer relax gelukkig. Ik heb ze niet meer horen blazen of op zien bollen. Ze zijn wel echt heel erg nog onder de indruk en alert.
Bijlagen
IMG_1241.jpeg
IMG_1241.jpeg (3.47 MiB) 286 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470617
Je hebt geen hor of grazen deur vermoed ik?

Als ze een tijdje volledig relaxed zijn, en je wil voorzichtig kijken hoe ze op elkaar reageren zou ik zorgen dat je niet alleen bent. Ik weet niet hoe Siepie is met knuffels maar misschien is het een idee als jij haar knuffelt (en tegenhoudt) terwijl Cato met iemand anders in beeld komt. Die kan haar dan tegenhouden. Want gewoon in beeld is voldoende. En het is van het allergrootste belang dat er positieve ervaringen worden opgedaan in.elkaars buurt. Dus knuffels en snoepjes kunnen helpen. Afleiden mag, als er spanning komt. Afgeleid in elkaar buurt is prima.
Gaat dat goed, dan is 1 of 2 minuten om te beginnen ruim voldoende. Dat kan je dan opbouwen.
Gaat er eentje fixeren, hoge rug zetten ed en is niet goed af te leiden, dan breek je't af. Ik vermoed idd dat Siepie de moeilijkste partij zou zijn, dus zou ik jou wss bij haar zetten. Maar dat moet je allemaal zelf wat weten.
Wil Cato niet om de deur kijken als die open gaat, dan is dat ook zo, niet dwingen.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3470625
Ik heb idd geen hor of glazen deur.
Ik kan alleen een deur op een kiertje zetten en m zo houden. Wel zien maar niet bij elkaar.

Vanochtend deed lief een deur per ongeluk een stukje open, siepie kon er niet uit maar Cato zat aan de andere kant. Siepie blies heel hard.

Relaxt is het nog niet hier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470627
Nee, nog wat wachten dan.
Maar het zou wel kunnen dat het beter is als jij bij haar bent. Haar kan aaien, geruststellen, afleiden.
Hangt er vanaf hoe haar karakter is en hoe jullie band onderling is.
Elke kat en situatie is anders, dus je moet een beetje je gevoel volgen en kijken hoe het loopt.

Vooral in je achterhoofd houden dat je positieve ervaringen wil bereiken. Even aandacht op jou kan al positief zijn. Dat is al een stapje voorwaards.
Grommen moet ook mogen, ze moet op een manier haar emoties en stress te kunnen uiten. Doe wat je kan om haar stress omlaag te halen.

Begrip, geduld en zoveel mogelijk proberen steunen, dat werkte bij Kleintje indertijd het beste. Ik had ervoor alles geprobeerd maar pas toen ik die knop in mn hoofd omgezet kreeg en raad kreeg van mensen met verstand van katten, werd het beter. In het begin gromde ze zelfs naar mn hand als ik net 1 van de jongens geaaid had.
En het duurt zo lang als het duurt...
Sommige weken gaat het duidelijk vooruit en andere dagen lijkt het weer slechter te gaan.


Valeriaan help bij haar ook. De eerste week deed ze heel gek maar erna hielp het om haar stress te verlagen en haar hoofd leeg te krijgen. De scherpe kantjes gingen eraf.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3470629
Gelukkig blazen of brommen ze niet als ik de ander net heb geaaid.
Als ik ze van ruimte heb gewisseld zijn ze gespannen maar ontspannen wat als ze door hebben dat de ander daar niet is. Is wissel regelmatig omdat de slaapkamer ruim is maar niet groot. Vannacht heeft Cato bij ons geslapen en die is nu in de woonkamer, siepie is bij ons in de slaapkamer nu. We zijn daar nog. Straks gaat Cato in de slaapkamer en loopt siepie nog even rond en als we dan uit eten gaan (lang geleden gereserveerd) draai ik de boel weer om.
Ze delen zo dus ook nog steeds de kattenbakken.

Ik heb vannacht gelukkig wel goed geslapen, ik was kapot van alles.
En ben nog steeds zo bang dat het niet goed komt. Lief heeft al aangeboden dat 1 van de dames bij haar kan (we gaan een lang weekend weg met Pinksteren). Gelukkig is het nog lang geen Pinksteren :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470630
Ik kan niet zeggen of het goed komt. :-\ Maar sat wil ook niet zeggen dat het zowiezo niet lukt. :-*
Ofwel gaat binnenkort hun knop om en is het binnen een paar weken over. Ofwel wordt het een herintroductie en die kan dan slagen of niet. Dat duurt maanden maar hoeveel precies dat hangt ook van de katten af.
Voordeel is dat jouw katten sociaal opgevoed zijn en dat je weet dat hun karakters matchen.
De vraag is gewoon of je het vertrouwen dat er tussen hen was kan herstellen of hen zover kan krijgen dat ze het een 2e kans geven. En dat is bij katten natuurlijk moeilijk omdat je hen niets kan uitleggen en Cato het vb ook niet kan uitleggen of sorry zeggen als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier denken en communiceren katten natuurlijk niet.. en voor hen telt ook niet de band die ze ooit gehad hebben, enkel wat ze nu voelen..
Dat ze echt gevochten hebben is wel een duidelijk nadeel want dat maakt vertrouwen veel moeilijker dan enkel angst of onzekerheid. Maar misschien slijt dat ook en vergeten ze dat na een tijdje zodat opnieuw proberen hen samen te krijgen een mogelijkheid wordt..

Ik denk dat ze nu vooral nog tot rust moeten komen. Met torenhoge adrenaline lukt toch niets.
Door eelke
#3470631
Bij dit soort dingen denk ik dan ook altijd aan een feliway stekker? Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar ik lees het eigenlijk altijd bij stress bij katten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3470633
Ik lees in ieder geval dat ze beide niet meer gelijk in de hyperfocus staan bij de deur. Dat is al een hele fijne stap in een dag tijd!

Het is heel belangrijk om niet te snel te willen, wat enorm moeilijk is wanneer je er middenin zit. Ik zou daarom de huidige situatie in ieder geval een aantal dagen aanhouden voordat je de volgende stap zet. Volgende stap zou voor mij zijn elkaar wel zien maar nog niet bij elkaar kunnen komen zodat ze niet kunnen vechten. En uiteraard belonen en positieve associatie kweken zoals bij elkaar zien dat ze beide een snoepje krijgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470638
Ja idd.
Ik ben het met Dinky eens.


Als je een feliway sterker haalt moet je alleszinds de optimum hebben. Die is wetenschappelijke bewezen werkzaam. De anderen niet.

Ik vind het niet overduidelijk, maar het doet wel iets. Ik gebruik hem ook af en toe en dat lijkt Luis wel goed te doen om iets soepelder in zijn velletje te zitten.

Ik zou hem dan zo dicht mogelijk bij de deur insteken.
Door frodo quin
#3470644
Gotver. Verschrikkelijk wanneer zoiets gebeurt. Het gedrag van jouw katten is perfect normaal. Je zou voor minder getraumatiseerd zijn. Dat vertrouwen herstellen zal niet simpel zijn, maar met een trage herintroductie heeft het wel een kans.

Ik zou het dus heel erg op het gemakje doen en zeker niets overhaasten.

Een horredeur ga je het makkelijkst maken door een goedkope passende binnendeur te kopen, uit te zagen en gaas tegen te bevestigen. Die kan je er dan inhangen ipv je slaapkamerdeur. Wel zorgen dat de katten zeker niet bij elkaar kunnen tijdens de werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3470647
Ze hebben gisteravond door een mini kiertje elkaar gezien en koekjes gegeten. Er was weinig spanning volgens mij. Er is niet geblazen, geen grote rug of dikke staart.

Vandaag nog een keer proberen met een iets grotere kier.

Ik heb de feliway weer besteld.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3470650
Met een kier ertussen gaat het heel goed. Ze spinnen en eten koekjes. Zijn ontspannen en ik heb het gevoel dat ze elkaar wel missen ook.
Waarschijnlijk gaat het wel goed als de deur helemaal open gaat maar ik durf echt nog niet.
Met die kier kunnen ze elkaar zien maar niet bij elkaar komen
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3470651
Dat klinkt al heel positief en veelbelovend dat het goed gaat komen Sam! Zou inderdaad niet te snel de deur helemaal open doen maar ontspanning bij de kier klinkt al heel veel beter dan de spanning die je eerst beschreef en dat in zo'n korte tijd!
Gebruikersavatar
Door kiara
#3470654
Vraag mij af: Waren ze eerst wel heel goed met elkaar?
En misschien raar maar is het geen idee om ze allebei in te sprayen met katten kruid?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door