Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3469112
Sinds mijn onverwachte date met de cardioloog staan ook statinen op mijn lijstje medicijnen. Iets met cholesterol.
Laatst waren de waardes volgens de meting niet goed genoeg, dus is de dosis verhoogd.

Raar of niet, maar de kramp die ik de laatste dagen in mijn arm voel en de tintelingen schijnt een mogelijke bijwerking te kunnen zijn van deze medicijnen. De huisarts die ik vandaag sprak, had het over het bijslikken van Q10.

Nu heb ik best wel vertrouwen in een huisarts, maar veel meer in BP ;)

Shoot!
#3469248
Mijn cholesterol was ook te hoog, de LDL 4,1. De huisarts wilde al een recept uitschrijven. Ik wilde dat niet. Op aanraden van iemand begon ik de eetmeter van het voedingscentrum in te vullen. Niet dat ik nou alles klakkeloos aanneem van het voedingscentrum, margarine ben ik geen fan van maar ik zag hierdoor wel hoeveel verzadigd vet ik per dag binnenkreeg. Te veel! Nu zit ik keurig op ongeveer 20 tot 22 gram per dag en is mijn cholesterol weer goed. De moeite waard te proberen.
#3469272
Lizzy schreef: di 05 mar 2024, 12:05 Ik zou dan ook voor ubiquinol gaan. Dat is de actieve vorm van Q10 en veel beter opneembaar.

He beh. Maar is je cholesterol echt zo hoog? Want statines..., meestal wordt daar maar 1 iemand beter van. De producent.
Ik ben ook sceptisch tov statines - ze worden in mijn leven ogen te gemakkelijk voorgeschreven aan ‘iedereen’ met een hoog cholesterol. Maar er is wel een groep patiënten die ‘anders’ zijn en dat zijn mensen die een infarct hebben gehad. Statines verlagen niet alleen cholesterol maar remmen ook ontstekingsreacties in beschadigde vaten.

Rode rijst gist bevat een natuurlijk soort statine en het lijkt me de moeite waard te kijken of je er beter op reageert Ronald, maar in jouw geval zou ik dat toch wel met je arts bespreken ;)
#3469274
Toen ml. met de rode gist rijst begon, bevatte 1 capsule 10 mg Monacoline K (werkzame stof). Er werd toen 1 capsule per dag aanbevolen. Omdat hij rustig wilde beginnen nam hij ze niet iedere dag, maar verdeelt over een week in totaal 4 capsules. Daar reageerde zijn cholesterolgehalte voldoende op, dus heeft hij dat zo gehouden.
Tegenwoordig mag er (met dank aan de lobby van de Farmaceutische industrie) per capsule veel minder werkzame stof inzitten.
Om nu toch aan 40 mg per week te komen moet hij nu 5x per week 2 capsules slikken en 2x per week 3, omdat per capsule nu nog maar 2,5 mg werkzame stof zit.
Houd er dus rekening mee dat je tegenwoordig met 1 capsule per dag waarschijnlijk geen verbetering zult merken.
#3469300
Siberienne schreef: wo 06 mar 2024, 19:39 Ik ben ook sceptisch tov statines - ze worden in mijn leven ogen te gemakkelijk voorgeschreven aan ‘iedereen’ met een hoog cholesterol. Maar er is wel een groep patiënten die ‘anders’ zijn en dat zijn mensen die een infarct hebben gehad. Statines verlagen niet alleen cholesterol maar remmen ook ontstekingsreacties in beschadigde vaten.

Rode rijst gist bevat een natuurlijk soort statine en het lijkt me de moeite waard te kijken of je er beter op reageert Ronald, maar in jouw geval zou ik dat toch wel met je arts bespreken ;)
Het is voorgeschreven door de cardioloog en door de huisarts na de laatste onderzoeken verhoogd. Ik heb eerder een andere statine gehad waar ik heel slecht op reageerde, tot misselijkheid aan toe. De cardioloog was toen van mening dat de bijwerkingen erger waren dan de oplossing en statines zijn toen een tijd stopgezet.

Na het hartinfarct vond men toch weer een noodzaak tot deze medicatie, alleen dan een ander merk/stof. En daar heb ik in geen tijden last van gehad. Maar nu na de laatste verhoging (lees: verdubbeling) van de dosering lijkt het erop dat ik toch weer last krijg.

Ik ga het bij de huisarts neerleggen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door