Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3467401
Ik zat naar een live te luisteren van Dr. Karen Becker. En die zei dat zij het echt een goed idee zou vinden wanneer honden eigenaren ieder jaar (als ze het geld hebben) preventief een MRI/CT scan zouden laten maken of, als je dat geld niet hebt, tenminste een echo van de organen.

Ik zat er naar te luisteren en vroeg me echt af of ik nou zo gek ben dat ik hier he-le-maaaaal niks voor voel of dat zij gek is geworden?

Ik doe niet eens een jaarlijks bloedonderzoek (vindt zij ook vreselijk noodzakelijk). Ik heb twee keer een hond gehad met kanker en bij beide honden was het bloedbeeld in het begin van de ziekte maar ook toen ie al verder gevorderd was in 1 woord perfect. Zie niet in waarom ik dat jaarlijks na moet laten kijken. Als een van mijn honden iets meer drinkt of plast of anders poept of beweegt dan normaal: zit ik als eerste bij de DA (en doet ie alle nodige onderzoek).

Maar ik stel deze vraag natuurlijk omdat ik super benieuwd ben naar jullie mening hierover.
#3467404
Nee ik vind dat ook niets. Het geeft het idee dat de gezondheid zo maakbaar is. En dat is het niet. Hoeveel mensen vallen er niet een week na een gezondheidscheck om door een hartaanval.

Ik krijg zelf al jeuk van de jaarlijkse check die de dierenarts bij de vaccinaties doet. Alsof een keer per jaar kijken of de oortjes en ogen schoon zijn iets zegt. Jou ervaring met het bloedonderzoek deel ik ook. Jeppe zat vol kanker en zijn bloed was als van een jonge god. Heb je niets aan.

En is elk jaar een scan niet schadelijk voor de gezondheid? Al die straling?
#3467405
jeetje..............
Dat is hetzelfde als jezelf jaarlijks onder een vergrootglas leggen voor alles wat je verzinnen kunt. Volgens mij is dat in veel gevallen ook niet aan te raden. Behalve voor evt ernstige erfelijke ziektes die je evt geërfd kunt hebben als je dat wilt doen dan.

En MRI/CT scan voor dieren, lekker narcose-tje erbij, stress ervan erbij....

Of ze is gek geworden of ze werkt ook voor evedisina/anicura of zoiets :P Sorry kon het niet laten.

Bloedbeelden heb ik vaker gemaakt bij honden. In geval van kanker kunnen deze itt bij mensen prima zijn, dus daar heb je niet zo gek veel aan dan.
Ander bloedbeeld kwam bij een hond leverfalen uit, volgens mij gaven ze hem al op , 6 weken (eigen) dieet, bloedbeeld volledig normaal. :g:
Echo heb ik ook eens gedaan, maar wederom op indicatie dat ik het wou weten wat er in de buik evt aan de hand was (bleek prostaat), en ook een echo is behoorlijk stressvol, half uurtje op de rug. Ik heb dus gekozen om ook zonder controle echho iedere keer het medicijn in te zetten (nadat ik wist dat het zo goed als geen nadelen had)
#3467411
Nee hoor , geen denken aan .
Ja , als het moet dan moet het
Ook bij Thara waren scans nodig om tot een diagnose te komen .En vervolgens een operatie
Maar de keerzijde is idd de narcose
En de stress .

Bij senioren hangt het er vanaf , stel er is een aandoening waarbij geregeld onderzoek nodig is , ja dan wel . Meten is weten
Ik heb er verschillende gehad waarbij bv geregeld bloedonderzoek moest plaats vinden
Maar ook dan kijk ik nog naar draagkracht / draaglast . Als dit alles teveel wordt dan over op pappen en nathouden . Grenzen aangeven bij de DA en geregelt overleg
#3467418
Nee, preventief met scans zeker niet.
Bij Dinky heb ik als senior geen jaarlijkse bloed controle laten doen omdat die er veel stress van ondervond. Wel is het zo dat je met preventief bloedonderzoek bij een senior kat vroeg in kan grijpen bij bijvoorbeeld nierfalen voordat ze symptomen krijgen. Dat kan ik mij daarom wel voorstellen wanneer het in verhouding staat tot de stress.

Verder alleen onderzoek met indicatie
#3467420
Volmondig 'nee' tegen preventief scannen van senoir honden door MRI of echo.

Want waar begin je en nog belangrijker, waar stop je.

Ik heb ondertussen ondervonden dat vooral bij senioren er bij echoën bijna altijd wel iets afwijkends gevonden wordt ... en wat dan??
Stort je je oude hond dan in een onderzoekfase door biopten te gaan nemen van 'onverklaarbare celdeling' ergens in het lijf?
En als het dan 'kwaadaardig' lijkt te zijn, ga je dan nog het operatie/bestralings etc. traject in?

Hier werd 2 jaar geleden per ongeluk tijdens een echo voor Cushing onderzoek, ontdekt dat Misty ernstige trombose heeft in de (slag)ader bij haar mild en in de slagader in haar rechter achterpoot/lies.
Deze is waarschijnlijk ontstaan door haar Cushing (vet bloed) en als het hoofd wat de DA toen trok had voorspeld hoe het waarschijnlijk zou gaan lopen, was Misty hier ondertussen niet meer geweest.

Een jaar later moest ze door omstandigeheden opnieuw geechood worden en groot was de verbazing van de echo-mevrouw toen ze Misty binnen zag lopen .... dat was wel de laatste hond die ze terug verwacht had na het verdict een jaar eerder.

Aan de trombose is helaas niks veranderd ondanks de behandeling van haar Cushing.....maar onverhoopt zag ze wel 'vreemde cellen' op de overgang maag/darm terwijl ze haar bijnieren aan het zoeken was.

En nee, ik heb toen resoluut gezegd dat ik niet hoef te weten wat het is wat daar zit.....ik ga die ouwe taart niet laten prikken en celonderzoek laten doen om te weten of het kwaad-of goedaardig is.
Want ik ga het toch niet laten behandelen.

Ondertussen zijn we weer bijna een jaar verder en sinds vorige maand kan de DA haar 'cellen' voelen tijdens haar maandelijkse snelle check-up als ze er is voor haar Librela injectie.
Dus ik weet dat het groeit, maar ik weet ook dat haar trombose er ook nog steeds is en super link is.....en ik weet ook dat ze Cushing heeft en als die tumor op de hypofyse gaat groeien ze serieus hoofdpijn, uitvalverschijnselen, gedragsveranderingen ect. kan krijgen.

Dus we doen wat voor haar werkt, medicatie om de Cushingverschijnselen in toom te houden, Librela om haar op de been te houden en te kunnen genieten van de dagelijke wandelingen en Chiro/hydrotherapie om haar spieren goed genoeg te houden zodat ze nog dagelijks van haar stuiterdestuitermomenten kan uitvoeren :biggrin2:

En verder loopt het leven zoals het loopt en genieten we nog elke dag van haar heerlijke persoonlijkheid.
#3467421
Ina schreef: di 23 jan 2024, 19:39 Volmondig 'nee' tegen preventief scannen van senoir honden door MRI of echo.

Want waar begin je en nog belangrijker, waar stop je.

Ik heb ondertussen ondervonden dat vooral bij senioren er bij echoën bijna altijd wel iets afwijkends gevonden wordt ... en wat dan??
Stort je je oude hond dan in een onderzoekfase door biopten te gaan nemen van 'onverklaarbare celdeling' ergens in het lijf?
En als het dan 'kwaadaardig' lijkt te zijn, ga je dan nog het operatie/bestralings etc. traject in?

Hier werd 2 jaar geleden per ongeluk tijdens een echo voor Cushing onderzoek, ontdekt dat Misty ernstige trombose heeft in de (slag)ader bij haar mild en in de slagader in haar rechter achterpoot/lies.
Deze is waarschijnlijk ontstaan door haar Cushing (vet bloed) en als het hoofd wat de DA toen trok had voorspeld hoe het waarschijnlijk zou gaan lopen, was Misty hier ondertussen niet meer geweest.

Een jaar later moest ze door omstandigeheden opnieuw geechood worden en groot was de verbazing van de echo-mevrouw toen ze Misty binnen zag lopen .... dat was wel de laatste hond die ze terug verwacht had na het verdict een jaar eerder.

Aan de trombose is helaas niks veranderd ondanks de behandeling van haar Cushing.....maar onverhoopt zag ze wel 'vreemde cellen' op de overgang maag/darm terwijl ze haar bijnieren aan het zoeken was.

En nee, ik heb toen resoluut gezegd dat ik niet hoef te weten wat het is wat daar zit.....ik ga die ouwe taart niet laten prikken en celonderzoek laten doen om te weten of het kwaad-of goedaardig is.
Want ik ga het toch niet laten behandelen.

Ondertussen zijn we weer bijna een jaar verder en sinds vorige maand kan de DA haar 'cellen' voelen tijdens haar maandelijkse snelle check-up als ze er is voor haar Librela injectie.
Dus ik weet dat het groeit, maar ik weet ook dat haar trombose er ook nog steeds is en super link is.....en ik weet ook dat ze Cushing heeft en als die tumor op de hypofyse gaat groeien ze serieus hoofdpijn, uitvalverschijnselen, gedragsveranderingen ect. kan krijgen.

Dus we doen wat voor haar werkt, medicatie om de Cushingverschijnselen in toom te houden, Librela om haar op de been te houden en te kunnen genieten van de dagelijke wandelingen en Chiro/hydrotherapie om haar spieren goed genoeg te houden zodat ze nog dagelijks van haar stuiterdestuitermomenten kan uitvoeren :biggrin2:

En verder loopt het leven zoals het loopt en genieten we nog elke dag van haar heerlijke persoonlijkheid.

Van A tot Z mee eens . Helemaal top voor de oude taart :)
#3467426
smulpaap schreef: di 23 jan 2024, 19:49 Van A tot Z mee eens . Helemaal top voor de oude taart :)

Haha, laat het haar maar niet horen :biggrin2:

Maar heel eerlijk, soms schuurt het ook wel hoor, niet dat ik ook maar een seconde spijt heb van hoe we haar tot nu toe oud hebben laten worden, maar ik kan me voorstellen dat als je verder een gezonde hond hebt, de keuze een stuk lastiger is om niet in te grijpen.

Maar daarom ben ik ook geen voorstander van preventief onderzoek.
Zoals bij ons, het blijft in je hoofd zitten ..... vooral toen ik pas wist van de trombose was ik best huiverig om ver van de bewoonde wereld te gaan wandelen, stel je voor dat er plots een stolsel los schiet en ik loop midden op de hei of op het strand......
Maar ik heb heel snel de knop omgedraaid, ik kan de dame niet gelukkiger maken als met struinen op plekjes waar haar neus overuren kan draaien.....mocht ze dan instorten door een losgeschoten stolsel, had ze geen mooier einde kunnen hebben.
(en ik weet ook dat een losgeschoten stolsel niet direct fataal hoeft te zijn, maar dan is het misschien nog wel naarder omdat we dan zelf zullen moeten gaan ingrijpen :( )

Dus behalve haar regelmatige check-ups en heel af en toe algemeen bloedonderzoek (in combinatie met een test voor haar Chusing, want dan zit er toch al een naald in) doe ik verder niks preventiefs.
#3467432
Ina schreef: di 23 jan 2024, 19:39 Volmondig 'nee' tegen preventief scannen van senoir honden door MRI of echo.

Want waar begin je en nog belangrijker, waar stop je.

Ik heb ondertussen ondervonden dat vooral bij senioren er bij echoën bijna altijd wel iets afwijkends gevonden wordt ... en wat dan??
Stort je je oude hond dan in een onderzoekfase door biopten te gaan nemen van 'onverklaarbare celdeling' ergens in het lijf?
En als het dan 'kwaadaardig' lijkt te zijn, ga je dan nog het operatie/bestralings etc. traject in?

Hier werd 2 jaar geleden per ongeluk tijdens een echo voor Cushing onderzoek, ontdekt dat Misty ernstige trombose heeft in de (slag)ader bij haar mild en in de slagader in haar rechter achterpoot/lies.
Deze is waarschijnlijk ontstaan door haar Cushing (vet bloed) en als het hoofd wat de DA toen trok had voorspeld hoe het waarschijnlijk zou gaan lopen, was Misty hier ondertussen niet meer geweest.

Een jaar later moest ze door omstandigeheden opnieuw geechood worden en groot was de verbazing van de echo-mevrouw toen ze Misty binnen zag lopen .... dat was wel de laatste hond die ze terug verwacht had na het verdict een jaar eerder.

Aan de trombose is helaas niks veranderd ondanks de behandeling van haar Cushing.....maar onverhoopt zag ze wel 'vreemde cellen' op de overgang maag/darm terwijl ze haar bijnieren aan het zoeken was.

En nee, ik heb toen resoluut gezegd dat ik niet hoef te weten wat het is wat daar zit.....ik ga die ouwe taart niet laten prikken en celonderzoek laten doen om te weten of het kwaad-of goedaardig is.
Want ik ga het toch niet laten behandelen.

Ondertussen zijn we weer bijna een jaar verder en sinds vorige maand kan de DA haar 'cellen' voelen tijdens haar maandelijkse snelle check-up als ze er is voor haar Librela injectie.
Dus ik weet dat het groeit, maar ik weet ook dat haar trombose er ook nog steeds is en super link is.....en ik weet ook dat ze Cushing heeft en als die tumor op de hypofyse gaat groeien ze serieus hoofdpijn, uitvalverschijnselen, gedragsveranderingen ect. kan krijgen.

Dus we doen wat voor haar werkt, medicatie om de Cushingverschijnselen in toom te houden, Librela om haar op de been te houden en te kunnen genieten van de dagelijke wandelingen en Chiro/hydrotherapie om haar spieren goed genoeg te houden zodat ze nog dagelijks van haar stuiterdestuitermomenten kan uitvoeren :biggrin2:

En verder loopt het leven zoals het loopt en genieten we nog elke dag van haar heerlijke persoonlijkheid.
Wat zeg je dat mooi.

Ik krijg het zelfs niet over mijn hart mijn katten te laten prikken. Tenzij als er aanleiding is natuurlijk.
Voor ze onder narcose gaan, wordt er wel even bloed geprikt. Dat was bij beide super goed, dus dan laat ik het nog maar even zo. Als ik een naar gevoel krijg, is dat wel het eerste.

Cuzco heeft al 10 jaar een hartruis. Bij katten kan.dat compleet onschuldig zijn, en ze kunnen hartfalen hebben zonder dat je er iets van hoort. Dus het ruis op zich, zegt niet zoveel.
Ik zou een echo kunnen doen. Sommige dierenartsen vinden dat logisch. Anderen zeggen dat ook gewoon in de gaten kan houden en dat het ook niet abnormaal is op je 14e. Als hij vocht begint vast te houden of vaak te hoesten, komt die echo er natuurlijk wel.
Tot nu toe is dat nog niet het geval. Hij is zelfs afgevallen. Wat ik dan ook weer verdacht vind, dus ik was er de laatste tijd wel over aan het twijfelen om nog eens bloed te laten nemen. Maar om nu enkel daarvoor een afspraak te maken...
#3467435
Ik denk dat het ronduit schadelijk is, een CT heeft best een grote stralen belasting.

En verder ga je dingen vinden, en wat dan? Dan gaat er misschien toch een biopt genomen worden, stress, onrust bij de eigenaar en de hond. Daar is trouwens een medische term voor: het incidentaloom. Een toevalsbevinding die dilemma’s geeft want ‘wat moet je er nu mee’

Uit onderzoek blijkt al jaren dat preventieve scans gezondheidsschade geven, zie dit stukje uit 2012; https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... -geen-kans

Ik kan hier zelfs een beetje boos om worden, dat zo’n dierenarts dit gaat roepen… het werd er bij ons in de studie al zo in gehamerd ‘aanvullende onderzoek doe je om een diagnose te bevestigen en niet in het wilde weg’

En nee, ik doe geen preventieve onderzoeken bij Shadow.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door