Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3466507
Ik heb niet snel gezondheidsvragen voor mensen, maar we hebben alles al geprobeerd inmiddels dus ik wil het jullie ook nog vragen, er is zo veel kennis hier.

Jongste dochter (11) heeft sinds 5-6 dagen buikgriep (zo lijkt het), met vaak overgeven. Ze houdt al die tijd maar kort iets binnen, is behoorlijk afgevallen, en ze voelt zich echt beroerd. Huisartsen hier geven lapmiddelen als Imodium (ze heeft haast geen diarree dus dat geef ik niet) en Vomex (iets tegen reisziekte/duizeligheid) wat we van ellende geprobeerd hebben maar dat helpt voor geen meter dus daar zijn we ook weer mee gestopt. Gisteravond was ik het helemaal zat en zijn we met haar naar de eerste hulp gereden. Daar is ze helemaal nagekeken, en hebben ze een drupje bloed getest op glucose en zouten en uitdroging. Alles was prima, ze was niet eens uitgedroogd… Geen koorts, geen hersenvliesontsteking, geen blindedarmontsteking, geen middenoorontsteking. “Gewoon buikgriep”, en dat moet ze “gewoon” uitzieken, dus we werden weer naar huis gestuurd… Maar ik vind 5-6 dagen overgeven toch wel erg lang, ligt dat aan mij? Ik zie haar gewoon elke dag dunner worden, en ze is zo slap verder :-\

Wat kan ik haar nu geven zodat ze zich wat beter voelt? Ze wil haast niks eten, drinken gaat wel redelijk. Iemand de gouden tip? Of ervaringen? Vind het zo moeilijk om niks te kunnen doen :(
#3466508
Hier krijgen we het advies om cola te drinken. Kleine slokjes. Ook appelmoes kan helpen. Ik vind het ook best lang hoor. Ik kan 2 dagen niet fatsoenlijk eten en drinken ivm keelontsteking en dan beginnen ze al te piepen over uitdroging. Je moet drinken. Niks binnen kunnen houden is vele malen erger voor uitdroging lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3466509
Gemberthee wordt wel aangeraden bij misselijkheid. Verder kan ik niet echt iets bedenken.

Obstructie is uitgesloten he? Misschien denk ik nu wel wat teveel vanuit andere diersoorten hoor, al is het ook niet onmogelijk.

Kans is groot dat de artsen hun advies goed is en ze gewoon moet uitzoeken, maar snap dat je moederhart haar wil helpen :-*
#3466511
Weet niet of obstructie uitgesloten is, hoe test je dat? Ze kan wel zomaar een paar uur niet overgeven, en dan ineens wel weer. Denk dat ze bij obstructie ook erge buikpijn zou moeten hebben? Dat heeft ze niet heel erg, af en toe.

Cola wil ze wel wat, zo lang de prik er uit is. Ze is dus niet uitgedroogd blijkbaar (wonderlijk toch?), dus ze doen er niks aan verder. Drinken lukt wel, maar ik heb het idee dat ze nu juist misselijk wordt omdat ze niks eet. Kan dat? Ik krijg er echt bijna geen eten in, maar ben geneigd om haar een hele boterham in 1x te geven om te kijken of dat helpt…
#3466512
Ja dat kan zeker hoor misselijk worden omdat je niks eet. Wat bij mij ook vaak helpt zijn van die crackertjes. Zie foto. Gemberthee kan zeker helpen tegen misselijkheid maar dan zonder citroen ofzo erbij. Die hebben ze in duitsland overal van Meßmer. Zelf zweer ik ook bij okugest uiteraard. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3466513
Kim_S schreef: za 30 dec 2023, 22:21 Weet niet of obstructie uitgesloten is, hoe test je dat? Ze kan wel zomaar een paar uur niet overgeven, en dan ineens wel weer. Denk dat ze bij obstructie ook erge buikpijn zou moeten hebben? Dat heeft ze niet heel erg, af en toe.

Cola wil ze wel wat, zo lang de prik er uit is. Ze is dus niet uitgedroogd blijkbaar (wonderlijk toch?), dus ze doen er niks aan verder. Drinken lukt wel, maar ik heb het idee dat ze nu juist misselijk wordt omdat ze niks eet. Kan dat? Ik krijg er echt bijna geen eten in, maar ben geneigd om haar een hele boterham in 1x te geven om te kijken of dat helpt…
Obstructie wordt nagekeken met beeld. Vaak foto's (vraag mij niet welke soort) of een camera dat er in gaat. Bij mensen ga je dat natuurlijk minder makkelijk hebben, want vaak door vreemd voorwerp of bij niet herbivore gras of hooi te eten. Maar komt voor. Kan ook een interne oorzaak hebben of een probleem in de spijsvertering (had mijn grootmoeder)

Normaal heb je dan ook geen normale ontlasting hebben. Overloopdiarree is mogelijk. Maar als ze zo weinig eet is er waarschijnlijk al niet veel ontlasting.

Pijn niet perse bij mijn weten. Eerder misselijk en geen eetlust en gewoon niets binnen krijgen. Overgeven als men wel probeert. Logisch want lichaam zit vol. Vloeibaar kan er vaak wel langs.

Maar ik ben geen expert en ken maar 1 mens persoonlijk die dat had. Is ook niet het meest voor de handliggende lijkt mij.

Misselijk worden en iets meer binnen krijgen als je lang niet kan eten is zeker mogelijk. Pijn als je dan eet ook. Langs de andere kant kan et ook zijn dat het lichaam nu even de belasting van vertering niet kan hebben, dus lastig om te zeggen wat het juiste is. Ze geeft wel vaak over als ze probeert begrijp ik?
#3466514
En obstructie zou zichtbaar moeten zijn op een echo en vaak ook te voelen in de buik. Maar dan heb je pijnaanvallen die lijken op nierstenen. Ik heb zelf ooit een ontsteking gehad van mijn maagslijmvlies en toen kon ik ook lang niks binnenhouden. Zou ook nog zoiets kunnen zijn. Dan krijg je wel ook pijn na eten en drinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3466515
hannabelgje schreef: za 30 dec 2023, 22:37 En obstructie zou zichtbaar moeten zijn op een echo en vaak ook te voelen in de buik. Maar dan heb je pijnaanvallen die lijken op nierstenen. Ik heb zelf ooit een ontsteking gehad van mijn maagslijmvlies en toen kon ik ook lang niks binnenhouden. Zou ook nog zoiets kunnen zijn. Dan krijg je wel ook pijn na eten en drinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Pijnaanvallen had mijn grootmoeder iig niet. Hangt er misschien wat vanaf waar.
Maagontsteking oid lijkt mij ook goed mogelijk.
#3466517
Dank weer! Die crackertjes zal ik eens voor kijken, beschuit wil ze niet in ieder geval. Okugest, goeie, dat vergeet ik helemaal…

Maagontsteking kan ook misschien. Maar dat lijkt me dan ook “uitzitten”? Of wordt daar nog wat aan gedaan verder?
Obstructie zou dus kunnen in theorie, die hou ik even in het achterhoofd als we nog een keer naar de dokter moeten met haar. Ik hoop gewoon steeds dat het beter wordt, maar het lijkt er nog niet op.
#3466521
Geef je haar al ors? Dat helpt enorm tegen het slappe onprettige gevoel.

Drinken wordt onwijs snel opgenomen door je lichaam. Dus als ze wel blijft drinken en er tijd zit tussen het overgeven, dan benut ze dat vocht wel. Ik zou haar ook laten drinken wat ze wil. In cola zit suiker. Misschien af en toe eens slokjes boullion.

De laatste buikgriep bij Nina duurde vijf dagen en toen had ze daarna nog wel een paar dagen diarree. Het is een ellende! Beterschap voor de dame!
#3466525
Bedankt allemaal, zo fijn dat jullie meedenken :-* . Strijdplan voor vandaag is elk uur Okugest deze ochtend, en kijken of ik er wat ORS in ga krijgen. Hoop zo dat ze er wat van opknapt…

Gemberthee zou ik kunnen proberen, maar ze is nogal kieskeurig dus ik vrees dat dat hem niet wordt (en ze het zo weer uitkotst dan).
#3466526
Ik vind deze site https://www.thuisarts.nl/overgeven altijd wel goede info geven. Hier wordt ook naar verwezen de standaarden van de Nederlandse huisartsen vereniging, die inhoud ‘klopt’.

In de standaarden van de NHG staat trouwens ‘90% is beter na 10 dagen’ dus ja, het is lang maar niet ongewoon dat het wat langer duurt. Kinderen van deze leeftijd hebben niet zo’n hoog risico op uitdrogen.

Ik zou gewoon kijken wat ze wil eten en drinken. Ik denk dat iets hartigs haar goed zou kunnen doen, beetje zout tegen het slap voelen. Bouillon, ORS, zoute koekjes, kijk waar ze zin in heeft en geef het in klein beetjes.

Als ze nog diarree heeft, ben voorzichtig met appelsap en zuivel.

Beterschap voor je meisje!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door