Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466280
Kan.

Al denk ik dat wolven een dier dat blijft staan terwijl de rest gaat rennen, juist wel zouden eruit durven pikken.
En wat als de schapen rennen en de alpacas niet, en de wolven gaan achter de schapen aan. Gaan de alpacas dan achter de wolven aan? Dat lijkt mij heel straf.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik kan het mij gewoon moeilijk voorstellen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3466281
smulpaap schreef: di 26 dec 2023, 22:37 Zeker . Hier in Drenthe is het al menig keer gebeurt . Paarden , koeien
Klopt. Máár… de gemiddelde melkkoe kan amper nog rennen. Das gewoon langzaam-lopend buffet voor een wolf. Zeker als het meer dan een wolf is. De paarden waar ik weet van heb, waren allemaal oudere exemplaren die alleen stonden.
Bij mijn juf heeft de wolf al meerdere keren op het land gestaan en nog niets gebeurd. Want een kudde paarden. Wel heeft ze haar mega paardvriendelijk track (een pad helemaal om het weiland heen waardoor de paarden veel bewegingsruimte hadden) afgebroken en staan ze nu op een betrekkelijk kleine paddock met heel degelijk wolfwerend hek. Want je kan er ook niet op gaan zitten wachten tot het misgaat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3466282
hannabelgje schreef: di 26 dec 2023, 23:58 Nou roepen mensen tegenwoordig bij aangevallen vee wel meteen WOLF terwijl het nog steeds in heel veel gevallen om loslopende honden gaat, maarja dat klinkt minder spannend.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat klopt wel, maar als je een vergoeding wil, moet je het laten onderzoeken en in de regio drents-friese wold zijn het toch echt steeds wel wolven.
Door Siberienne
#3466283
pearlsofpassion schreef: di 26 dec 2023, 21:59 Maar ik vraag me dan af of dat gaat blijven werken.
Wolvenroedels zijn er net om berucht om in groep heel erg grote en zware prooien neer te halen. In Yellowstone jagen ze op bizons.
Dan zou zo'n alpaca of ezel toch geen probleem mogen zijn?
Of zijn de wolven van hier een andere soort? Vormen die geen roedels om te jagen?
Of is het enkel onervarenheid of te kleine aanvallen en komt dat in de toekomst nog wel?

Er worden toch ook paarden aangevallen?

Ik begrijp oprecht niet zo goed hoe zo'n grazer als een alpaca of ezel de schapen gaat beschermen tegen wolven.
Dat vind ik dan nog erger dan honden, honden hebben tenminste dezelfde wapens (tanden) om zich te verdedigen als de wolven.
Ik denk dat het meer ‘de weg van de minste weerstand’ kiezen is. Waarom zou een wolf moeilijk gaan doen en een krijsende en schoppende ezel aan gaan vallen als hij ook een ree kan pakken zonder al die poeha. Wolven doden in de natuur vaak de zwakste dieren - die dieren die de minste weerstand bieden.
Door Siberienne
#3466284
pearlsofpassion schreef: wo 27 dec 2023, 00:47 Kan.

Al denk ik dat wolven een dier dat blijft staan terwijl de rest gaat rennen, juist wel zouden eruit durven pikken.
En wat als de schapen rennen en de alpacas niet, en de wolven gaan achter de schapen aan. Gaan de alpacas dan achter de wolven aan? Dat lijkt mij heel straf.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik kan het mij gewoon moeilijk voorstellen.
Blijkbaar wel: https://www.incaalpaca.co.uk/wp-content ... ectors.pdf

Ze gaan een band aan met de kudde en beschermen die blijkbaar actief.
Door frodo quin
#3466290
Siberienne schreef: di 26 dec 2023, 19:42 Wij zijn in de Alpen regelmatig door gebieden gelopen waar kuddes lopen met waakhonden. Als je je aan wat simpele regels houdt, levert het in die gebieden geen problemen op tussen honden en mensen. Ik weet niet of het met soort honden, opvoeding of ruimte te maken heeft, maar ik heb daar nooit berichten gehoord over bijt incidenten (en dat waren toch best drukken gebieden qua wandelaars. Wij namen niet onze honden mee die gebieden in, en daarvan kan ik me wel voorstellen dat het problemen kan geven.
Maar daar begint het probleem denk ik wel. Jullie bleven waarschijnlijk op afstand en namen nog eens geen honden mee. Ik passer dagelijks wel schapen. Sommige rennen in paniek weg als ze Emma zien, veel blijven staan en af en toe wil er eentje dag tegen haar zeggen en komt neuzen. De afstand tussen ons en de schapen is doorgaans maar een paar meter.
Dat is de situatie in deze omgeving en dat is niet te vergelijken met loslopende kuddes in grote gebieden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466295
Kaela schreef: wo 27 dec 2023, 04:19 Klopt. Máár… de gemiddelde melkkoe kan amper nog rennen. Das gewoon langzaam-lopend buffet voor een wolf. Zeker als het meer dan een wolf is. De paarden waar ik weet van heb, waren allemaal oudere exemplaren die alleen stonden.
Bij mijn juf heeft de wolf al meerdere keren op het land gestaan en nog niets gebeurd. Want een kudde paarden. Wel heeft ze haar mega paardvriendelijk track (een pad helemaal om het weiland heen waardoor de paarden veel bewegingsruimte hadden) afgebroken en staan ze nu op een betrekkelijk kleine paddock met heel degelijk wolfwerend hek. Want je kan er ook niet op gaan zitten wachten tot het misgaat.
De gemiddelde melkkoe kan inderdaad geen tempo meer maken nee. Schapen kunnen ook niet echt hard lopen. Paarden echter wel. Sommige ponyrassen weer wat minder. Maar, paarden kunnen dan als zijnde vluchtdier wel hard rennen, maar ze beschikken niet over het uithoudingsvermogen om dat lang vol te houden. Van nature verplaatsen ze zich in stap of draf.
Ik heb laatst een verhaal gelezen over twee paarden die door een wolf (of wolven) waren aangevallen. Dat gebeurde in de nacht. De paarden hebben het overleefd omdat ze door hun schrikdraad heengesprongen zijn. De paarden kwamen op de weg terecht en eentje werd aangereden door een auto. Bestuurder gelukkig oke. Maar pas bij daglicht kwamen ze erachter dat ze niet zomaar uit hun weiland ontsnapt waren maar zeer waarschijnlijk door een wolf waren aangevallen. Een van de twee had flinke bijtwonden en sporen van de klauwen op de huid. DNA onderzoek loopt nog. Maar dit geval geeft ook duidelijk aan waar een probleem schuilt: Namelijk in het opgesloten zitten van de dieren in een beperkte ruimte. Ook al kunnen ze nog zo hard rennen, ze kunnen gewoonweg niet ontsnappen. Deze paarden hadden het geluk te kunnen ontsnappen aan hun aanvaller.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door