Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Djeena
#3465442
Ik overweeg over te stappen op inductie maar ik lees alleen maar negatieve verhalen over de straling en hoe slecht het is voor je gezondheid. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb nog alleen kookgas en het scheelt zomaar 30 euro per maand als ik van het gas afga.
Door Lizzy
#3465444
Ik had er zelfs nog nooit eerder van gehoord! Interessant zeg! (wij wilde ook gaan overschakelen dus ik lees even mee).
Door Djeena
#3465446
Ik las als eerste dit van Juglen Zwaan. Ik heb hem wel hoog zitten. Ik heb zelfs de metingen bekeken in het filmpje. Onderaan spreekt hij zichzelf wel tegen vind ik als hij zegt; hoe lang sta je nu daadwerkelijk achter het fornuis? Maar toch. Toen ben ik verder gaan Googlen en kom ik veel meer van dit soort berichten tegen. Maar dit is voor mij wel een goede bron.

Daarnaast lees ik dat als je een pacemaker hebt, inductie geen goede keuze is. Je moet er dan heel ver
vanaf staan, maar ja, hoe kook je dan.

Dat brengt mij dus aan het twijfelen. Niet dat ik een pacemaker heb maar blijkbaar doet het toch iets met je lichaam.

https://www.ahealthylife.nl/is-koken-op ... ezondheid/
Laatst gewijzigd door Djeena op vr 01 dec 2023, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3465449
Ik heb ook gehoord dat inductie met gevaren voor de gezondheid gepaard kan gaan, maar heb er nog niet nader onderzoek naar gedaan. Ik kook nu op twee inductieplaatjes van Ikea, maar omdat de diameter van de kookplaten vrij klein is (18 cm), wordt bij een grote koekenpan de buitenste rand niet goed heet. Daarom willen we een echt inductiefornuis installeren, met grotere kookplaten.

Of het ongezond is? Ach. Ik kan me niet voorstellen dat gas gezonder is, want daarbij ontsnappen vast gasdampen die je inademt. En gewoon elektrisch koken is niet te doen, zo traag.

Alles is levensgevaarlijk vandaag de dag. In een krant als The Guardian staan om de zoveel tijd verhalen over hoe schadelijk het voor je gezondheid is om een houtkachel te stoken. Tja, dat zal wel. Ik weet tegenwoordig niet meer wat ik moet geloven of niet: de ene dag staat dit in de krant, de week daarop het tegenovergestelde.

Als inductie echt zo schadelijk was, zou daar vast al veel meer over bekend zijn in de media (en dan bedoel ik niet blogs etc. van mensen die zichzelf een gezondheidsgoeroe vinden). Ik hou me voorlopig maar bij deze link:

https://www.gezondheid.be/artikel/stral ... lijk-20425

Maar als iemand hier andere informatie heeft, dan verneem ik die graag. :)
Door Tibbies
#3465450
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Toevallig wordt as maandag mijn keuken verwijderd. In de nieuwe keuken ga ik ook op inductie koken. Wij hebben een plaat met ingebouwde afzuiging gekozen. Ben erg benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door annewil1979visser
#3465452
Oke dit nog nooit gehoord, wel sinds kort gehoord dat koken op gas schadelijke stoffen de lucht in zou brengen wat dus niet bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
Nu zijn wij sinds een 3 weken over op inductie na 25jaar + koken op gas. ( Dit door gaskookstel van bijna 40 jaar was op en 1 pit deed het niet meer en we kregen gratis perilex aansluiting ivm zonnepanelen) En ik/wij zijn er echt blij mee.

Koken gaat zoveel sneller en schoner. Ook veiliger waar voorheen de pannen soms wat wiebelde of makkelijk verschoven op het gaskookstel staat alles nu stabiel en stevig. Kan temperatuur ook beter regelen ( wat ik niet had verwacht) tav op gas waardoor koken gewoon sneller en makkelijker gaat.

Ik denk dat voor alle manieren van koken positieve en negatieve invloeden door de methoden te vinden zijn. Maar voor als nog ben ik blij na heel lang uitstellen ik over gegaan ben op inductie.


Verstuurd vanaf mijn CPH2251 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3465453
Och ja als de bron ongeveer van hetzelfde niveau is als schadelijke WiFi straling tegenhouden...

Nouja ik ben ook wel sceptisch tov alles dat roept dat iets schadelijk is zonder enige vorm van technische ( of chemische) kennis ....
;)

En ja gas was inderdaad ook ongezond ivm fijnstof enzo dus ehm :g:
Door Djeena
#3465454
Gelukkig positieve reacties, dat geeft de burger weer moed en maakt de keuze makkelijker. Bedankt allemaal.
Laatst gewijzigd door Djeena op vr 01 dec 2023, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Djeena
#3465455
Anne in Zweden schreef: vr 01 dec 2023, 19:32 Ik heb ook gehoord dat inductie met gevaren voor de gezondheid gepaard kan gaan, maar heb er nog niet nader onderzoek naar gedaan. Ik kook nu op twee inductieplaatjes van Ikea, maar omdat de diameter van de kookplaten vrij klein is (18 cm), wordt bij een grote koekenpan de buitenste rand niet goed heet. Daarom willen we een echt inductiefornuis installeren, met grotere kookplaten.

Of het ongezond is? Ach. Ik kan me niet voorstellen dat gas gezonder is, want daarbij ontsnappen vast gasdampen die je inademt. En gewoon elektrisch koken is niet te doen, zo traag.

Alles is levensgevaarlijk vandaag de dag. In een krant als The Guardian staan om de zoveel tijd verhalen over hoe schadelijk het voor je gezondheid is om een houtkachel te stoken. Tja, dat zal wel. Ik weet tegenwoordig niet meer wat ik moet geloven of niet: de ene dag staat dit in de krant, de week daarop het tegenovergestelde.

Als inductie echt zo schadelijk was, zou daar vast al veel meer over bekend zijn in de media (en dan bedoel ik niet blogs etc. van mensen die zichzelf een gezondheidsgoeroe vinden). Ik hou me voorlopig maar bij deze link:

https://www.gezondheid.be/artikel/stral ... lijk-20425

Maar als iemand hier andere informatie heeft, dan verneem ik die graag. :)
Anne, ik keek ook naar de inductieplaatjes van de Ikea maar heb nu deze op het oog. Deze past zich aan, aan de pan grootte. Maximaal 28 cm.

https://www.amazon.nl/dp/B07GTWKNC5/ref ... c5e2876381
Door annewil1979visser
#3465456


Anne, ik keek ook naar de inductieplaatjes van de Ikea maar heb nu deze op het oog. Deze past zich aan, aan de pan grootte. Maximaal 28 cm.

https://www.amazon.nl/dp/B07GTWKNC5/ref ... c5e2876381[/quote]

Hier dus nu sinds 3 weken deze
https://www.expert.nl/bosch-pvs775fb5e-372569847

Hiervoor hadden wij dus een hele oude kleine 4 pits gaskookstel van Etna.

Verstuurd vanaf mijn CPH2251 met Tapatalk

Door El_Kato
#3465458
Geen idee of inductie slecht/slechter voor je gezondheid is dan gas. Ooit heel lang geleden besloten dat de straling van magnetron slecht voor mijn gezondheid is en die heb ik nu nog steeds niet. Mis ik ook niet qua gebruik. Op mijn werk of ergens anders zet ik wel rustig mijn bakje eten erin en maak me er verder niet druk om. Ik heb me er ook nooit echt in verdiept.

Wij hebben nu sinds ruim een jaar inductie. Ik heb er wel even over nagedacht maar het ook weer snel losgelaten. Er is zoveel straling om ons heen waar ik nooit over nadenk. Ik vind inductie ideaal. Buiten dat het qua koken prima is, goed regelbaar, word snel heet ed. Is het super makkelijk schoon te maken. Doekje erover en klaar. Dat was met mijn gasstel wel anders met de gietijzeren pannendragers ed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465460
Ik stel mij ook vragen bij al die straling van draadloze verbindingen. Maar ik heb ook gewoon een smartphone met Bluetooth en 4G en we hebben wifi in huis.
Dus ja...
Dan kan inductie er ook wel bij zeker?
Tenzij er echt waarschuwingen van een grotere orde zouden zijn?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door