Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3463581
Omdat hier zoveel kennis, toch maar even een lichtje opsteken.

Maandag 18 september zei ik tegen mijn wederhelft “het voelt net alsof ik mijn tong heb verbrand”. Dit werd in de loop van de week wat duidelijker aanwezig. In het weekend werd het echt vervelend en vanaf maandag is het onwijs pijnlijk.
Mijn tong is heel raar. De achterste helft is wit uitgeslagen, de voorste helft is knalrood, super pijnlijk en voelt ruw en hard. Ik heb nul smaak meer. Mijn gehemelte heeft ook war witte uitslag, maar ook heel wat rode ontstoken plekjes. Dit loopt door tot ver in mijn keel voel ik. Mijn wangen en lippen zitten vol aften. Die gaan maar niet over, normaal zijn die na een dag of wat wel weg, maar nu zijn ze heel hardnekkig.

Ik heb donderdag een middel tegen schimmel gekregen ivm de witte laagjes. Gister naar de dokterswacht geweest, de pijn is niet te doen. Ik kan niet eten, drinken en slapen gaat ook stikberoerd. Wakker worden is hel als alles zo droog is geworden.
Daar waren ze het met de diagnose schimmel eens. Wat de rode tong is weten ze niet en doen ze ook geen moeite voor om verder uit te zoeken. Het schimmel medicijn moest vandaag verbetering geven. Nou, dat doet het dus niet.

Ik ga morgen weer naar de huisarts, maar hoop op wat wijsheid hier. Ik heb niet het idee dat ze me serieus nemen. Ik ben in een week tijd bijna 4 kilo afgevallen, ben totaal door mijn energie heen. En dan zeggen ze dat het door verminderde weerstand komt. Ja leuk, maar die weerstand wordt hier ook niet beter van zou ik zo zeggen.
Ik wil best een foto plaatsen, maar aangezien dat niet erg smakelijk is, doe ik dat eerst maar niet. Als ik google op schimmels of op ontstekingen dan ziet het er ook allemaal anders uit. Zo duidelijk een deel wit en een deel rood vind ik nergens.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3463585
Bij geknipte amandelen adviseren ze het eten van waterijsjes om de pijn te verzachten. Kan mij zo voorstellen dat het bij jou ook wat verlichting zou kunnen brengen in de mond.

Verder dan dat kom ik niet qua tips maar het klinkt wel enorm naar :-(
Door Siberienne
#3463586
Hmmm dit klinkt een beetje raar voor een verder gezonde jonge vrouw om zo’n last te hebben van een beetje Candida. Als ik eerlijk ben. Ik vind dat dit beter / verder uitgezocht moet worden.

Ik heb een paar vraagjes, heb jij zelf antibiotica gebruikt de laatste tijd? En heb je ooit koorts lippen gehad?

Of je mondflora is ergens flink door verstoord, zodat de Candida de overhand heeft gekregen (gebruik je mond water? Andere tandpasta) of er spelen meerdere dingen, bijvoorbeeld een virus (enterovirus en herpes simplex kunnen bv infecties van het mondslijmvlies geven).

Als je mond water of tandpasta met chloorhexidine bent gaan gebruiken, iig mee stoppen. Spoel evt met lauwe Camille thee en gebruik een milde tandpasta. natriumlaurylsulfaat (schuimmiddel in tandpasta) kan ook het mondslijmvlies gevoeliger kan maken.

Iig zou je met de huisarts kunnen overleggen om wat bloedonderzoek te doen, bv naar vitamine B12. Pijn stilling kan evt ook met lidocaine gel, want wel belangrijk dat je wat kan blijven eten!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3463587
Bah, niks aan…

Siberienne geeft al hele goeie tips!

Mijn beide dochters hadden spruw toen ze klein waren, dat klinkt wel redelijk hetzelfde qua klachten. Had voor hun toen “gentiaanviolet”, een soort blauwe kleurstof, dat hielp toen wel goed. Alleen je hele mond wordt dus wel blauwpaars dan, en het duurt wel even voor dat weg is, het is de vraag of je dat ziet zitten… (en geen idee of het nog te krijgen is)

En misschien toch ook even goed kijken naar hoe veel suikers je binnen krijgt, schimmels doen het daar geweldig op dus als je daar in kunt minderen helpt dat misschien ook.

Sterkte, klinkt echt niet fijn!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3463588
Ik heb zelf al vier jaar geen antibiotica gehad en nog nooit een koortslip gehad. Ik poets normaal afwisselend met sensodine en elmex kindertandpasta en poets sinds het zo pijn doe alleen nog met de elmex. Sensodine deed te veel zeer. Ik spoel nooit met mondwaters ofzo.

Bloedonderzoek is wel een goed idee, alleen heb ik daar op de korte termijn niet veel aan. Ik vind het ook niet normaal, ik heb nooit problemen met mijn mond. En verminderde weerstand na alles met Nina zal best, maar dan nog vind ik het wel heel heftig. En van alle keren ziek zijn hier in huis, heb ik juist meestal het minste last. Dus ik had juist het idee dat mijn weerstand nog best heel goed ging.

Ik heb lidocainegel. Ik smeer dat op de pijnlijkste aften voor ik ga eten. Maar mijn gehele mond doet overal afschuwelijk zeer, dus echt veel helpt het niet. Ik slik sinds gister ook volle dosering paracetamol en naproxen en dat helpt ook nauwelijks.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3463589
Kim_S schreef: zo 01 okt 2023, 12:41 Bah, niks aan…

Siberienne geeft al hele goeie tips!

Mijn beide dochters hadden spruw toen ze klein waren, dat klinkt wel redelijk hetzelfde qua klachten. Had voor hun toen “gentiaanviolet”, een soort blauwe kleurstof, dat hielp toen wel goed. Alleen je hele mond wordt dus wel blauwpaars dan, en het duurt wel even voor dat weg is, het is de vraag of je dat ziet zitten… (en geen idee of het nog te krijgen is)

En misschien toch ook even goed kijken naar hoe veel suikers je binnen krijgt, schimmels doen het daar geweldig op dus als je daar in kunt minderen helpt dat misschien ook.

Sterkte, klinkt echt niet fijn!!
Ja dat is er nog, ik ken dat van de spruw bij de baby van een vriendin. Nou is paars wel mijn kleur :cool:

Suikers eet ik wel. En vast ook wel meer dan ik denk door alle verstopte suikers. Op dit moment krijg ik alleen gele vla naar binnen, dat helpt dan ook niet echt mee.
Door Siberienne
#3463590
Als je nog nooit een koortslip heft gehad, zou dit een herpes simplex infectie kunnen zijn. Bij de eerste keer kan dit hele pijnlijke ontstekingen in de mond geven. Meestal is dit bij kinderen maar soms bij volwassenen, de gist komt er dan bij. Vraag iig aan je huisarts of dat zou kunnen.

Naar hoor! Heel veel sterkte en beterschap
Door frodo quin
#3463592
Advies ontbreekt van mijn kant uit wegens totaal geen kennis, maar ik heb ook het idee dat er meer aan de hand is. Met het beetje wat ik van Candida weet passen de symptomen totaal niet. Een combinatie met bv een bacteriële infectie of herpes lijkt mij veel meer waarschijnlijk.

Veel beterschap iig!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3463594
Siberienne schreef: zo 01 okt 2023, 13:57 Als je nog nooit een koortslip heft gehad, zou dit een herpes simplex infectie kunnen zijn. Bij de eerste keer kan dit hele pijnlijke ontstekingen in de mond geven. Meestal is dit bij kinderen maar soms bij volwassenen, de gist komt er dan bij. Vraag iig aan je huisarts of dat zou kunnen.

Naar hoor! Heel veel sterkte en beterschap
Thanx, ik neem dit morgenochtend mee!
Door Lizzy
#3463597
Valt dit niet onder stomatitis? Heb je een vitamine B12 tekort? IJzer tekort? Zink tekort? Ik zou daar op laten testen. Bij mijn weten kan het zelfs een allergische reactie zijn op iets.

Verder zou ik zelf zink innemen (hoge dosering en goed opneembare). En echt wel op B12/ijzer laten testen. En als ze toch bezig zijn: op zink.

Lukt het je om met lauw zout water te spoelen? Met Aloë Vera spoelen (opgelost in lauw water). Kruidnagel-olie kopen en daarmee de pijnlijke plekken aantippen.

Arme jij :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3463598
Klinkt ook aannemelijk Lizzy. De laatste keer dat mijn bloed is nagekeken, was alles goed. Dat was toen ik zwanger was. Nog eens checken kan geen kwaad natuurlijk.

Spoelen met zoutoplossing heb ik vorige week gedaan en daar werd de pijn erger van. Dus daar ben ik mee gestopt. Wat doet de kruidnagelolie?
Door Anne in Zweden
#3463599
Brr, klinkt ontzettend pijnlijk. En ontzettend akelig dat je nauwelijks kunt eten. Iemand anders stelde al ijsjes voor; helpt het als je je mondholte koud houdt? Je zou dan bv. eerst een paar ijsblokjes in je mond kunnen laten smelten en meteen daarna iets eten, als je mond nog wat verdoofd is van de kou.

Ik kwam ook nog 'lichen planus' tegen. https://www.huidinfo.nl/l/lichen-planus-mond/

Beterschap. Ik hoop dat je snel weer een viergangenmaaltijd kunt wegwerken! :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door