Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3457697
Vorige week, op naar het zh voor mn nieuwe heup, ik had er wel zin in, eindelijk pijnvrij
Na de operatie, ruggenprik, dacht ik nou dat valt niet tegen🙄...
Op zaal gekomen begon de ellende..
Een klein uurtje erna stond de fysio er..
'Komt u maar uit bed mevrouw, probeer t maar'
He, huh...hoe dan?
Ging niet, het ging de hele dag niet..
Geen pijn in mn heup maar mijn hemel t gevoel of ze de spieren zo uitgerekt hadden dat ze naast m'n bed lagen.
Ik kan niet tegen morfine dus moest het met minder doen.
Nachtje mogen blijven, a night from hell, wat een pijn het heeft me veel tranen gekost.
Nachtdienst ging overleggen en ik kreeg een soort van cocktail via het infuus en zou er halverwege de nacht nog 1 krijgen.
Pijn was iets dragelijker en toen het erger werd vroeg ik om deel 2.
Helaas hadden ze besloten het bij die 1ne te houden :-[
Eenmaal thuis begint t, revalideren, pillen, spuiten...fysio laat nog steeds op zich wachten🤔
Pijn, ongemak, mega vocht vasthouden daardoor benen die lijken op die van een olifant..
En vooral...t ergste...afhankelijk zijn
Ik kan gewoon nog niet alles, bukken, omdraaien, mn been omhoog doen(hoog leggen, vocht, stijf), sokken en schoenen aandoen, het continu vragen om hulp enz enz
Ik wil zo graag maar t lukt me niet.😒
Zit me vreselijk te ergeren (aan mezelf, situatie ed), teleurgesteld, boos, chagrijnig..
Nu alleen thuis, beetje getracht op te ruimen, vergeet dat mn ene kruk er stond en uiteraard flikkert die op de grond..
Was opruimen, zonder krukken ff los staan en draai me om terwijl ik vergeet mn been te helpen om mee te draaien.
Ik stop er maar mee, merk dat ik in een negatieve spiraal zit
Teveel, te snel, te ongeduldig en zoveel frustratie..
Heel vaak denk ik, had ik t maar niet gedaan..
Maar t moet he....de fysio belde(vorige week was iedereen schijnbaar op vakantie) dus ze komt vanmiddag langs, ben beetje bang dat ze vind dat ik te weinig kan.
Ik ga t zien, doe braaf de oefeningen die ik mee heb gekregen van t ZH.
Maar de moed zakt me af en toe wel in mn schoenen( oh nee want die pas ik niet meer met dat vocht)..
Oke en nu moet ik ook wel sorry zeggen dat ik mn beklag hier neer zet.
Mn schouders eronder, op mn lippen bijten, tranen verbergen en weer gaan met die banaan
1 troost geen bloedprikken meer want zelfs daar ben ik niet geschikt voor....iig mn aders niet
Bijlagen
arm.jpg
arm.jpg (158.18 KiB) 1427 keer bekeken
#3457701
Kom op wijffie, dit kun je! Na alles wat je hebt meegemaakt gaat dit je gewoon lukken! En dat je af en toe zwaar in een dip zit, is logisch en mag ook, want pijn hebben is vreselijk, en vreselijk ontmoedigend. Maar de pijn gaat weer weg naarmate de wond heelt en je leert om te gaan met je nieuwe heup. Het komt helemaal goed!

En tot die tijd gewoon lekker klagen hier, zonder sorry te zeggen. Ook daar zijn we voor: effe lekker janken op de collectieve schouders van dokter Barfplaats.

Maar dat bloedprikken zou ik inderdaad even laten zitten voorlopig. Ik zag die foto en dacht: heu, dat is toch geen heup? :o Je heup zal ook wel een plaatje zijn momenteel. ;D
#3457702
Oh Ellen daar mag je best uitgebreid over komen mopperen hoor.
Dikke pech (en heul stom) dat jij niet bij die fluitende 80% hoort.
Dus kom maar op met die klaag!

En ongeduldig .... ja vast wel, jij bent natuurlijk niet zo heel goed in kalm aan doen ;)
Misschien moet je maar meditatief handwerken ofzo bedachtzaam borduren of juist haastig haken ::)
#3457704
Het is vreselijk wanneer je afhankelijk bent van anderen terwijl je 'gewoon' zelfstandig wil zijn.
En het is niet meer dan logisch dat je dan even heel hard baalt dat het herstel niet zo snel gaat als dat je had gehoopt!
Maar meer dan je best kan je niet doen en je lichaam heeft nou eenmaal de tijd nodig om te herstellen :bigarmhug:

En wanneer het oplucht om hier even je hart te luchten over dat het niet gaat zoals je zou willen zou ik zeggen vooral doen!
Schouders eronder en gaan met die banaan zijn natuurlijk goed maar wees ook niet te streng voor jezelf, je mag in zo'n situatie zeker ook verdrietig en teleurgesteld zijn!
#3457729
Wat in ieder geval al positief is, is dat je de energie hebt om je te ergeren. ;)
Van pijn wordt niemand een vrolijk mens en als het dan allemaal een beetje tegenzit dan kan het leven er al snel somber uit gaan zien. Hopelijk gaat het snel beter! :-*
#3457753
Gelukkig hebben we ondertussen hier al het nodige meegemaakt en neem van mij aan: klagen helpt met je eigen verwerking. De schouders hier op BP zijn er om even op uit te janken.

Kwalitatief uitermate teleurstellend dat het allemaal zo tegen zit. Maar als het goed is, schijnt achter de wolken de zon. Ergens. Zeggen ze.

:bigarmhug:
#3457771
M'n heup heeft id alle kleuren van de regenboog gehad, mn achterwerk ook :cool: .
Mn been en buik is inmiddels ook best wat verkleurd, Fragmin spuitjes ::)
Mijn neerslachtigheid is ook minder op een enkel moment van de dag na.
Lopen gaat beter litteken jeukt enorm dus dat gaat ook goed :)
Oefeningen doe ik braaf 3x pd, naar buiten gaan is lastig als je alleen bent aangezien ik nog steeds niet goed kan bukken en die opgezette enkels werken dan ook niet echt mee.
In en uit bed komen gaat iets makkelijker maar heb wel wat hulp nodig..
Nog een kleine 5 weken op mn rug 'slapen' en dan mag ik t proberen op de niet geopereerde kant, yeahhh! :D
Oh en de fysio is geweest, speciaal mn verzekering opgeschroefd vanwege de fysio.
Nou ik kan jullie zeggen dat ik dat volgende jaar als eerste eraf mik!
Ze kwam en liep achter me aan de woonkamer in en zei me dat ik dat super deed, lopen met krukken...
Moest ff gaan zitten en weer gaan staan :P en ook dat deed ik goed.
Vertelde haar dat de hometrainer onderweg is ..
Ze vroeg me wat ze voor me kon doen :o
Kortom, ze heeft haar jas niet eens uitgehad binnen 5 min was ze weg!!!!
Oh ze vroeg me ook of ze volgende week nog een xtje moet komen, 3x raden wat mijn antwoord was :cool:
Aan t binnen zitten zal ik nooit 'wennen'.
Gelukkig heb ik mn drankorgeltjes die me wel vermaken overdag!
Wat een portretten zijn dat :smitten:
Lang leve Netflix en Videoland :biggrin2:
Heb mezelf ook weer wat toonbaar gemaakt, lees ..ff mascara opgedaan :cool: :o :biggrin2:
Nu zo ff het ziekenhuis bellen, die grapjassen hebben even ingepland dat ik in 3 weken 6x een afspraak heb, dat gaan we niet doen natuurlijk he...Ze gaan maar ff kijken of er niet een aantal bezoekjes op 1 dag kan.
Maar eerst ff een cappuccino maken en kijken of ik dat mee naar binnen krijg, anders wordt het koffietijd in de keuken :cool:
#3457784
Fijn dat het beter gaat!

Maar wat me wel een beetje verbaast is dat je reactie op de vraag van de fysio :o is en dat ze niet meer terug hoeft te komen terwijl ik in jouw stukje verschillende hulpvragen tegen kom waar m.i. de fysio je prima bij had kunnen helpen. Zo zeg je het vervelend te vinden binnen te moeten zitten, maar alleen naar buiten gaan lastig te vinden. Was het dan geen optie om even met de fysio samen naar buiten te gaan? En het in en uit bed komen wat alleen niet goed lukt? Had ze je daarin geen tips kunnen geven?
Je mag daarin best wat vragen, hoor. Daar zijn ze voor!
#3457821
Je heb een punt hoor!
Het binnen zitten vind ik niks, maar dat komt ook omdat ik gewoon minder mobiel ben, snel moe en de pijn is niet geheel verdwenen, nu zat ik al vaker aan huis gekluisterd maar kon nog wel dingetjes in huis doen
Ik kan niet ff een rondje fietsen, boodschappen halen
Wbt buiten lopen wat ik lastig vind komt ook mede door het vochtvasthouden in mn benen en voeten, mn schoenen kunnen niet dicht dat maakt t lopen moeilijk buiten/lastig
Het in en uit bed komen is mede lastig en pijnlijk door mn enorme olifant benen, ze zijn zo mega gespannen, ze gaf me daar tips voor maar die kon ik al vanuit t zh
Als over een paar weken t vocht weg is, kan ik beter uit de voeten
#3457824
me and my boys schreef: do 16 mar 2023, 09:16 Je heb een punt hoor!
Het binnen zitten vind ik niks, maar dat komt ook omdat ik gewoon minder mobiel ben, snel moe en de pijn is niet geheel verdwenen, nu zat ik al vaker aan huis gekluisterd maar kon nog wel dingetjes in huis doen
Ik kan niet ff een rondje fietsen, boodschappen halen
Wbt buiten lopen wat ik lastig vind komt ook mede door het vochtvasthouden in mn benen en voeten, mn schoenen kunnen niet dicht dat maakt t lopen moeilijk buiten/lastig
Het in en uit bed komen is mede lastig en pijnlijk door mn enorme olifant benen, ze zijn zo mega gespannen, ze gaf me daar tips voor maar die kon ik al vanuit t zh
Als over een paar weken t vocht weg is, kan ik beter uit de voeten
Ik weet helaas wat het is om niet mobiel te zijn, dus ik snap je. Hopelijk gaat het snel beter.
Die dikke benen en voeten zijn niet fijn. Heb je geen steunkousen? En beweging helpt vaak ook wel om het vocht wat kwijt te raken. Maar als je je schoenen niet past is het lastig. Ik las iets over een hometrainer. Misschien dat een beetje fietsen inderdaad je herstel bevordert.
#3457828
Toen ik een nieuwe heup kreeg, gebruikte ik in huis een rollator. We hadden een nest en het was makkelijk om iets op te zetten. Later buiten een kruk.
Het verhaal over slapen, gaat niet helemaal op. Ik moest ook op mijn rug slapen, maar in Amsterdam geopereerde mensen hoefden dat niet. Ik heb er later over gelezen en las, dat dat niet nodig is.
Steunkousen lijkt me een goed idee met zulke dikke benen. Lastig aantrekken, als je alleen bent, maar het kan wel. Voeteneinde iets omhoog.
Verhoogde wc bril is ook aan te raden, vind ik.
Geen fysio begrijp ik niet. Die komen toch zo nodig aan huis en dat valt volgens mij gewoon onder de basis verzekering.
Ik kan me niet herinneren, dat er ergens beschreven staat, dat deze
operatie een klein dingetje is en dat je direkt weer kunt lopen. Dat kost wat tijd en oefening.
Heb je voor de operatie geen informatie over kousen enz, gehad?
Succes,

Hanny
#3457831
wbt het slapen raden ze aan dit op de rug te doen en dat doe ik dan maar ook.
Steunkousen heb ik al, die draag ik ook braaf, vriendlief doe die s ochtends aan, en s avonds weer uit, uiteraard.
Wc verhoger heb ik id ook, ideaal!
Ze komt ook aan huis maar ze kon weinig doen, omdat ik de oefeningen thuis al doet.
Hometrainer mag na 2weken maar die staat al klaar, rustig aan beginnen.
Dus ga ik het dinsdag uitproberen op mn gemak
Ze hadden me van te voren verteld mn verzekering op te hogen ivm 1/ 2x pw fysio.
Natuurlijk wist/weet ik dat het geen kattenpies is zo n operatie, dat is me verteld, info boekjes meegekregen ed.
Maar dat wil niet zeggen dat sommige dingen mij tegenvalt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door