Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3457546
Ik heb nu de 2de bestelling gedaan.
En Genghis groeit goed Afbeelding.

Nu had ik een rvs tafel over dus in de schuur maar een vlees verwerkings plaats gemaakt.

Afbeelding

Nou ik heb een aantal manieren gebruikt om het vlees in porties te maken. Ging aardig. Maar de zaag is echt niet handig. Een bijl en een houten blok ging makkelijker. En eventueel wat snijden met één kartelmes.
#3457547
Zo, dat ziet er mooi uit! Leo gebruikt de vrieskist als vleesverwerkingsplaats :biggrin2: (gooit hij er plastic overheen en een hakblok erop). Dit is een stuk sjieker! Ik wil nog steeds graag echt een RVS keukenblad met spoelbak en warm en koud stromend water. Ik wacht al een tijdje :biggrin2: (nog maar 10 jaar).
#3457556
Daniël schreef: wo 08 mar 2023, 17:17 Ik heb nu de 2de bestelling gedaan.
En Genghis groeit goed Afbeelding.

Nu had ik een rvs tafel over dus in de schuur maar een vlees verwerkings plaats gemaakt.

Afbeelding

Nou ik heb een aantal manieren gebruikt om het vlees in porties te maken. Ging aardig. Maar de zaag is echt niet handig. Een bijl en een houten blok ging makkelijker. En eventueel wat snijden met één kartelmes.
Ziet er heel praktisch uit :)
Ik sloop tegenwoordig geitenbokjes in de badkamer :biggrin2:
Vroeger had ik een groter huis , plus praktische ruimte voor barf
Maar ach , alles voor de hondjes he
#3457558
Hier was ook het plan om een keukentje in de schuur te maken voor het vlees. Na 10 jaar zijn we realistisch genoeg om.te beseffen dat het er niet komt.. Nu is er ook geen waterleiding, die moet dan nog gelegd. En de schuur grenst niet aan het huis dus moet het terras dan open of een pomp gekocht om het met regenwater te doen. Niet zo evident dus...

Hier doe ik het dus gewoon in de keuken. Bij portioneren gebruik ik de hele ruimte (maar dat doe ik niet zo vaak). Het dagelijkse versnijden gebeurt op een apart hoekje van het aanrecht met eigen messen, lepels, snijplank en weegschaal. Die gebruiken we dus enkel voor barf.

Een zaag is idd niet voor zoiets gemaakt.
Een stevig hakmes is wellicht wel handiger dan een houtbijl en een snoeischaar is onontbeerlijk voor botwerk. Koop echt een goede snoeischaar, geen wildschaar want die is zo stuk. Verder heb ik ook een klein mesje (zoals een koksmes in mini, dus geen aardappelmes, dat is te licht) voor het fijne werk (vet verwijderen vb, kleine porties maken). Maar grotere porties spier of hart oid gaan beter met het hakmes.
Als je vb rollen kvv wil doorsnijden werkt een broodmes heel goed, of een vleesmes met tanden. Of je zet een hakmes vast in de rol en klopt hem er dan doorheen met een hamer (boven het mes tikken dus). Dat werkt ook als een tirelier en aangezien je beide handen iets vasthebben (hakmes en hamer) is het ook veeeel veiliger dan het klinkt.. Dat kan uiteraard ook met dikke stukken spier oid.
#3457560
Al heel wat jaartjes heb ik mijn eigen barfkeuken. 2 gehaktmolens, 1 echt grote en 1 voor even snel tussendoor, vacumeermachine, snijmachine, lintzaag, accu snoeischaar, accu kitspuit voor vlees jerky, hondenvaatwasser. En in de schuren staan nog 2 voedseldrogers. En 7 vriezers waarvan er nu nog 3 aan staan en ivm de huidige energieprijzen ik terug wil naar 1 a 2. Ook omdat alle "lijntjes"wel zijn doodgebloed.
IMG_20220925_182419_HDR.jpg
IMG_20220925_182419_HDR.jpg (4.01 MiB) 782 keer bekeken
IMG_20200930_171433.jpg
IMG_20200930_171433.jpg (3.19 MiB) 782 keer bekeken
#3457569
Cindy de Wolf schreef:Al heel wat jaartjes heb ik mijn eigen barfkeuken. 2 gehaktmolens, 1 echt grote en 1 voor even snel tussendoor, vacumeermachine, snijmachine, lintzaag, accu snoeischaar, accu kitspuit voor vlees jerky, hondenvaatwasser. En in de schuren staan nog 2 voedseldrogers. En 7 vriezers waarvan er nu nog 3 aan staan en ivm de huidige energieprijzen ik terug wil naar 1 a 2. Ook omdat alle "lijntjes"wel zijn doodgebloed.
IMG_20220925_182419_HDR.jpg
IMG_20200930_171433.jpg
Dit is wel echt next level.
Ik had het geluk dat ik die tafel al had en heb gekregen.

Het verwerken van het vlees is best leuk werk.
Dus ik ga voorlopig maar mooi door en op zoek naar een lintzaag, grotere vriezer, vlees droger.

Vandaag de konijnenoren met vacht 6 uur op 50 graden in de oven thuis gehad. Die lucht is behoorlijk aanwezig. De kinderen vonden het ook niet aangenaam maar ik had meer commentaar verwacht. De hond had er geen moeite mee Afbeelding
#3457570
Charlie Angel schreef: Anne, echt geweldig!! Zit mij hier rot te lachen! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Maar wel een mooi plekje zo zeg!
Ik vind de serie Dexter erg leuk, gaat net Ff wat verder dan csi. Die man gebruikt dus serieus een berg plastic voor bloed spetters. En is overdag forensisch experts bij moordzaken. Afbeelding
#3457588
Anne in Zweden schreef: do 09 mar 2023, 00:22 Later als ik groot ben wil ik ook zo'n barfkeuken. :groenvanjaloeziesmiley:
Je hoeft niet groot te zijn voor een barfkeuken, ik ben ook maar klein :P en ons huis is ook echt niet wow groot met 90m2.
Anne in Zweden schreef:Cindy, wat voor snijmachine heb jij? Gebruik je die ook om bevroren spullen te snijden?
Deze is nu zo'n 13 jaar oud. Ik wilde een goede dus er moest een horeca snijmachine komen. Nooit spijt van gehad. Echt snijden direct vanuit de vriezer zal niet gaan. Ik laat het zo'n 20-25% ontdooien en snij dan op grofweg 5-6mm. Ik heb hem bij Horeca XL gekocht. Even voor je gekeken en deze komt er het dichtstbij https://www.horecaxl.com/keukenapparatu ... ine-688325
#3457589
Daniël schreef: wo 08 mar 2023, 22:35 Dit is wel echt next level.
Ik had het geluk dat ik die tafel al had en heb gekregen.

Het verwerken van het vlees is best leuk werk.
Dus ik ga voorlopig maar mooi door en op zoek naar een lintzaag, grotere vriezer, vlees droger.

Vandaag de konijnenoren met vacht 6 uur op 50 graden in de oven thuis gehad. Die lucht is behoorlijk aanwezig. De kinderen vonden het ook niet aangenaam maar ik had meer commentaar verwacht. De hond had er geen moeite mee Afbeelding
Jij begint net pas ik ben al zo'n 20-22 jaar hiermee bezig en dan verzamel je nog eens wat.

Verkijk je niet op een lintzaag. Ja het is mega handig maar het is een hels karwei om hem schoon te maken. Ook de proffessionele zoals die van Royal Catering die ik had. Let wel had. Ik heb hem 2 jaar gehad en daarna heb ik hem via marktplaats verkocht en mijn oude zeer vertrouwde Gude terug gezet uit 2003. Dat is deze https://www.houkematools.nl/gude-lintza ... OLEALw_wcB
Bak voordeliger dan een profi en eigenlijk net zo goed, voor mij zelfs beter. Als je een beetje handig bent en je zou er zo 1 kopen dan moet je de rubberen geleiders van de wielen eraf slopen zodat je zaag op het metaal in de gleuf komt te liggen. Anders glijdt je zaag er elke keer vanaf door het vet van het vlees.
Dus is jouw doel hele grote dikke pakken vlees/botten zonder te ontdooien te zagen die hoger zijn dan 9cm dan moet je een profi lintzaag nemen. Is jouw doel om een vleesbot kleiner te krijgen of eens een rol kvv door de midden te doen dan volstaat die gude meer dan prima. Ook de zaaglinten zijn een bak voordeliger dan bij een profi lintzaag.
En natuurlijk handzamer.
Is jouw doel vleesbotten te knippen of geitenbokjes handzamer te maken zou ik je aanraden om een accu snoeischaar te kopen. PAS OP JE VINGERS! Eventueel in combinatie met safety gloves. Voorbeeld https://www.bol.com/nl/nl/p/accu-snoeis ... oductTitle
Veeeeeeeeeeeel handzamer dan een lintzaag, neemt weinig plaats in beslag en is zo schoon.

Zelf goede ervaringen met de voedseldrogers van vida xl. Inmiddels heb ik ook een Hendi profi staan maar daar ben ik vele malen minder tevreden over. Na 13 maanden al stuk met 2x id maand gebruik. En ze verdomden het om hem te repareren omdat hij net 1 maand uit de garantie was. Gelukkig handige vriend....Met als resultaat dat mijn vida xl droger nu weer meer aan staat. Platen waren poreus geworden door de jaren heen dat gebeurt met kunststof. Nu zelf andere platen in gemaakt en hij draait weer als vanouds. https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-voedseld ... 08540.html
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door