Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door rosmin
#3456070
Even een vraag aan de zelfmalers:
Malen jullie het vleesbot en spiervlees etc. als het geheel ontdooid is?
Of lukt het ook half bevroren met de Kenwood?
Door Lizzy
#3456071
rosmin schreef: za 21 jan 2023, 17:39 Even een vraag aan de zelfmalers:
Malen jullie het vleesbot en spiervlees etc. als het geheel ontdooid is?
Of lukt het ook half bevroren met de Kenwood?
Moet het antwoord perse "met de Kenwood" zijn? Ik heb geen Kenwood. Maal in de regel ook niks hoor, maar heb het voor de pups wel gedaan. Toen maalde ik het half ontdooid. Hard vleesbot vond mijn machine wel eens moeilijk maar maakte niet uit of het half ontdooid of geheel ontdooid was.
Door rosmin
#3456072
Roxy heef tot eind vorig jaar altijd gebarfd,
maar na de laatste gebitsbehandeling heeft ze amper kiezen over.
Geef nu KVV, maar mijn vriezers puilen nog uit met Barf en heb een Kenwood staan :)
Ws. word het uitproberen met half ontdooid en maar kijken hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456089
Spier en orgaan maalt beter als het nog deels bevroren is. Anders heeft de machine er minder vat op en wordt het sneller prut ipv stukjes. Als er dan wat pezen, huid of vezelig materiaal bij zit, loopt hij sneller vast.
Dat is zowiezo meer van belang dan het bot, huid en pezen ed. Dat stapelt sneller op rond het mes.

Om dezelfde reden zijn vb boutjes beter (nog deels) bevroren als je ze maalt. Meer grip en het geheel wordt beter samen vermalen. Bij ontdooit vleesbot ga je sneller het vlees van het bot af persen en daardoor blijft er meer kaler bot en pezen rond het mes accumuleren.
Het mag alleen niet té bevroren zijn bij hard bot (zoals eendennek) want dan wordt het geheel wel erg hard. En karkas moet je idd in stukken krijgen, dat lukt stijf bevroren ook niet. En dat hakken kan gevaarlijk zijn.
Spier en orgaan durf ik wel bevroren in stukken hakken maar licht ontdooit gaat dat uiteraard eenvoudiger. Eerste vries eraf is voldoende.

Als je ooit kuikens of vis wil malen, doe dat dan zeker stijf bevroren. Bij voorkeur zelfs met vlees of vleesbot stuk om stuk afgewisseld.
Dat wordt anders een enorme smeerboel.
Lever hetzelfde...
Door Cindy de Wolf
#3456095
pearlsofpassion schreef: zo 22 jan 2023, 07:52 Spier en orgaan maalt beter als het nog deels bevroren is. Anders heeft de machine er minder vat op en wordt het sneller prut ipv stukjes. Als er dan wat pezen, huid of vezelig materiaal bij zit, loopt hij sneller vast.
Dat is zowiezo meer van belang dan het bot, huid en pezen ed. Dat stapelt sneller op rond het mes.

Om dezelfde reden zijn vb boutjes beter (nog deels) bevroren als je ze maalt. Meer grip en het geheel wordt beter samen vermalen. Bij ontdooit vleesbot ga je sneller het vlees van het bot af persen en daardoor blijft er meer kaler bot en pezen rond het mes accumuleren.
Het mag alleen niet té bevroren zijn bij hard bot (zoals eendennek) want dan wordt het geheel wel erg hard. En karkas moet je idd in stukken krijgen, dat lukt stijf bevroren ook niet. En dat hakken kan gevaarlijk zijn.
Spier en orgaan durf ik wel bevroren in stukken hakken maar licht ontdooit gaat dat uiteraard eenvoudiger. Eerste vries eraf is voldoende.

Als je ooit kuikens of vis wil malen, doe dat dan zeker stijf bevroren. Bij voorkeur zelfs met vlees of vleesbot stuk om stuk afgewisseld.
Dat wordt anders een enorme smeerboel.
Lever hetzelfde...
Heb je al een electrische snoeischaar overwogen? Dat werkt echt heel prettig met bot.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3456097
pearlsofpassion schreef: zo 22 jan 2023, 07:52 Spier en orgaan maalt beter als het nog deels bevroren is. Anders heeft de machine er minder vat op en wordt het sneller prut ipv stukjes. Als er dan wat pezen, huid of vezelig materiaal bij zit, loopt hij sneller vast.
Dat is zowiezo meer van belang dan het bot, huid en pezen ed. Dat stapelt sneller op rond het mes.

Om dezelfde reden zijn vb boutjes beter (nog deels) bevroren als je ze maalt. Meer grip en het geheel wordt beter samen vermalen. Bij ontdooit vleesbot ga je sneller het vlees van het bot af persen en daardoor blijft er meer kaler bot en pezen rond het mes accumuleren.
Het mag alleen niet té bevroren zijn bij hard bot (zoals eendennek) want dan wordt het geheel wel erg hard. En karkas moet je idd in stukken krijgen, dat lukt stijf bevroren ook niet. En dat hakken kan gevaarlijk zijn.
Spier en orgaan durf ik wel bevroren in stukken hakken maar licht ontdooit gaat dat uiteraard eenvoudiger. Eerste vries eraf is voldoende.

Als je ooit kuikens of vis wil malen, doe dat dan zeker stijf bevroren. Bij voorkeur zelfs met vlees of vleesbot stuk om stuk afgewisseld.
Dat wordt anders een enorme smeerboel.
Lever hetzelfde...
Wij gebruiken daarvoor de "Comfort Hefboomsnoeischaar SmartCut" van Gardena. Zelfs ik met mijn pijnlijke handen (artrose) kan daarmee alles doorknippen. Zo ziet ie eruit:
JO-310403.png
JO-310403.png (105.07 KiB) 615 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3456101
doranto schreef: zo 22 jan 2023, 09:19 Wij gebruiken daarvoor de "Comfort Hefboomsnoeischaar SmartCut" van Gardena. Zelfs ik met mijn pijnlijke handen (artrose) kan daarmee alles doorknippen. Zo ziet ie eruit:
JO-310403.png
Dat klinkt goed. Gebruik je die al lang?? Ik heb al heel wat "gewone" snoeischaren aan gort geknipt. Ook een dure Felco.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3456102
Wij gebruiken hem nu ongeveer een jaartje denk ik. Hij ziet er al wel een beetje gehavend uit, maar knipt nog steeds prima.
Het is wel een typische manier van knippen. Je moet nl. 2x een knip geven. Na de eerste knip, treed bij de 2de de hefboom in werking. Dan gaat hij zonder inspanning overal door.
Als het harde deel door is, gebruiken we voor het zachte een zware schaar (die door hoveniers gebruikt wordt om bijvoorbeeld vijverfolie mee op maat te knippen)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door