Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
De titel zegt het al een beetje, ik ben op zoek naar iemand die hondentuigen op maat maakt.
Iemand waar je eerst naar toe kan om het tuig te laten aanmeten en iemand die er verstand van heeft....

Pippa trekt enorm aan de lijn. Een halsband heeft ze eigenlijk nooit meer om maar een echt goed tuig heb ik ook niet kunnen vinden voor haar. Het tuig wat ze nu heeft zit dan ook net niet goed, het zit te hoog bij haar strottenhoofd, trekt ze echt hard dan produceert ze vreemde geluiden. Niet goed dus.

Ik zou dus graag een goed passend tuig willen laten maken, maar waar?!
Iemand een tip voor mij?
DSC_1847-01.jpeg
DSC_1847-01.jpeg (598.99 KiB) 998 keer bekeken
Door Lizzy
Diegene die dat maakt moet dan ook nog eens heel goed op de hoogte zijn van hoe een tuig moet zitten. Moeilijk. Ik heb voor Sjoerd deze en dat aan laten meten bij Ingrid van Alten:

https://www.ingridvanalten-osteopathie. ... t-fit-tuig

Nog nooit zo'n goed zittend tuig gehad. Maar hij trekt eraan.... niet normaal. Da's ook lekker comfi voor hem, hij voelt gewoon niet dat ik er nog ergens achter hang :biggrin2:
Door zurca
Lizzy, die tuigen ben ik ook tegen gekomen. Het aan laten meten door een osteopaat is natuurlijk een top idee!
Ik ga eens zoeken of ik iemand wat dichterbij kan vinden....

Iemand hier misschien ervaring met aura4dox? Dat is iemand die aan de hand van een "pas consult" tuigen op maat maakt...
Door Kaio
We hebben ook 4dogs tuig, maar destijds gewoon besteld. Aangezien je echt alles kunt verstellen, dus ook de borst aan voorzijde (dat is ook nodig bij newfy's wijkt af)
En perfect fit tuig hebben we ook nog eentje maar ik vind daarbij het fleece minder fijn, wrijft heel erg in de vacht. Wederom ligt dan ook aan de vacht van de newfy ;)
Verder dus ook een prima verstelbaar tuig
Door smulpaap
Kaio schreef: ma 31 okt 2022, 15:31 We hebben ook 4dogs tuig, maar destijds gewoon besteld. Aangezien je echt alles kunt verstellen, dus ook de borst aan voorzijde (dat is ook nodig bij newfy's wijkt af)
En perfect fit tuig hebben we ook nog eentje maar ik vind daarbij het fleece minder fijn, wrijft heel erg in de vacht. Wederom ligt dan ook aan de vacht van de newfy ;)
Verder dus ook een prima verstelbaar tuig
Ik denk ook dat Pippa haar vacht zeker een punt van aandacht is bij het maken van een keuze
Door Lizzy
Ik zit ff mee te kijken naar de gegeven adressen maar als ik dan zo'n foto zie, dan denk ik wel "huh? Tuigen op maat?".

Afbeelding

Dit tuig zit gewoon beroerd.
Door Kaio
Bij mij zijn de tuigen altijd verstelbaar op de zeg maar "halsband". Zonder die mogelijkheid is hier een tuig onbruikbaar. De Voorhorst van een newf is wat uitgesproken zal ik zeggen. Ik heb nog nooit laten aanmeten maar dus altijd goed verstelbare tuigen ( voor grote hond) en dat lukt dus aardig. Ik vraag me ook af als je ooit iets aan laat meten blijft dat ook niet jaren hetzelfde , lichaam veranderd, dus je moet het kunnen verstellen in mijn ogen
Door Lizzy
Kaio schreef: do 03 nov 2022, 08:10 Bij mij zijn de tuigen altijd verstelbaar op de zeg maar "halsband". Zonder die mogelijkheid is hier een tuig onbruikbaar. De Voorhorst van een newf is wat uitgesproken zal ik zeggen. Ik heb nog nooit laten aanmeten maar dus altijd goed verstelbare tuigen ( voor grote hond) en dat lukt dus aardig. Ik vraag me ook af als je ooit iets aan laat meten blijft dat ook niet jaren hetzelfde , lichaam veranderd, dus je moet het kunnen verstellen in mijn ogen
Ik kan Sjoerd z'n tuig ook stellen maar het zit in essentie goed. Dat tuig op de foto hierboven zit gewoon niet goed. Als dat dan als voorbeeld dient voor een tuig op maat gemaakt, dan krijg ik daar geen warm gevoel van zeg maar.
Door Kaio
Ja klopt . Alhoewel ik zittend een tuig ook weer anders vind zitten dan staand. Vind dat ook best lastig soms hoor. Die op de foto is en de buikband en de halsband niet te verstellen, zo te zien.
Ik heb er andere tuigen van ;) waarbij dat wel zo is.
En Zino heeft nog een ander tuig, die komt uit Duitsland, iemand die ook de werktuigen maakt.
Door Anne in Zweden
Ik heb voor Aris een Perfect Fit-tuigje. Het grote voordeel is dat dat op veel punten verstelbaar is en dat je het niet over het hoofd van de hond hoeft aan te trekken (alle vier de clips kunnen namelijk open). Dat fleecegedeelte vind ik bij Aris juist fijn, omdat het schuiven voorkomt. Aris loopt altijd aan een 25-meter lijn (vanwege selectief auditief gehoorzaamheidssyndroom :biggrin2: ) en de gewone Hunter-tuigjes glijden op zijn dikke vacht dan naar opzij door het gewicht van de lijn. Tenzij ik het zo strak aandoe dat het niet meer prettig zit, en dat wil ik uiteraard niet.
Door zurca
Super bedankt voor jullie mee denken!
Het is een vereiste dat ik het tuig niet over haar kop hoef aan te trekken. Pippa heeft daar een hekel aan en het heeft veel tijd gekost voor wij haar überhaupt een tuig aan konden doen. (op zo'n manier dat ze zelf meewerkt en wij haar niet ergens vandaan moeten sleuren...)
Verstelbaar op veel punten is idd ook erg fijn!
Ik ga kijken voor een perfect fit harnas en dat dan aanlaten meten door een osteopaat oud.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door